Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Kan iemand mij helpen? Ik heb eindelijk een psychiater gevonden die mij wil helpen met het afbouwen van zolpidem. Ik slik 6 x 10 mg. Ik heb een afbouwadvies van de regenboog apotheek. Maar de psychiater gaf aan dat dat voor hem geen optie is. Wat dan wel hoor ik morgen. Hij weet dat eerder pogingen met veranderen van medicatie niet gelukt zijn. Een afkickkliniek heeft het probleem 3x ( qua dosering en foute tips) erger gemaakt. 
Eerder ben ik succesvol met taperingstrips van seroxat afgekomen. Daar heb ik dus wel vertrouwen in. Maar als de arts niet mee wil hierin, wat moet ik dan?

Geplaatst

Hallo Jp1,

Allereerst wat fijn dat je een psychiater hebt gevonden die bereidt is je te helpen met afbouwen van zolpidem. Je schrijft dat je morgen een gesprek hebt met de psychiater. 

Mijn advies is om eerst dat gesprek af te wachten en te kijken waar hij mee komt. Vooral omdat je zelf al aangeeft dat hij op de hoogte is van je eerdere pogingen. 

Mocht je nog vragen hebben of de uitkomst van het gesprek morgen is niet wat je ervan gehoopt had horen we graag terug.

Met vriendelijke groet,

de Moderator

Geplaatst

Gesprek gisteren liep zoals ik al een beetje bang voor was. Overstappen op andere ook verslavende ( met lange halfwaardetijden) is wat hij wil. 
zou veel sneller werken.

ik vind het jammer dat de taperingstrips geen optie zijn.

maar wat kan ik. Hij is wel zo sympathiek geweest om mij te wilde helpen op korte termijn, terwijl hij eigenlijk aan het niet veel mensen mee aanneemt. Hij stop namelijk in december.

Geplaatst

Hoi @Jp1, ik heb alles gelezen en dit roept bij mij alleen maar vragen op.

Wie was jouw oorspronkelijk voorschrijvend arts voor zolpidem?
 6 x 10 mg vanwege slaapproblemen is een vrij hoge dosering, met richtlijn max. twee weken.

Er zijn meerdere afbouwschema's mogelijk.
Wat is de reden van jouw psychiater dat taperingstrips geen optie voor jou zijn?
Het is toch jouw afbouw, niet van die psychiater.

Het is vrij gebruikelijk dat er eerst overgestapt wordt op diazepam, langwerkend middel.
Daarvoor zijn standaard afbouwschema's voor in 6 of 12 weken.
https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html

Sommige mensen zijn gevoelig voor deze overstap.
En gaat dit te snel.

De Ashton Manual hanteert andere normen.
Die zijn gebaseerd op mensen met langdurig gebruik > 1 jaar, hoge doseringen, in een klinische setting.
Jouw dosering zit aan de hoge kant.

Een huisarts kan de taperingstrips ook voorschrijven.
Die kunnen deels standaard zijn, deels op maat.

Meestal lopen oorspronkelijke klachten, bijwerkingen, ontwenningsverschijnselen en rebounce-effect door elkaar.
Heb je het hier met jouw psychiater ook over gehad?

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...