Dors77 Geplaatst 18 februari Rapport Geplaatst 18 februari Vraag aan hulpverlener Ik drink al jaren elke avond 5 Mexicaanse biertjes (5.9) vrij t/m zo, 8 flesjes. Vanavond wil ik stoppen. Is de kans op ernstige ontwenningsverschijnselen groot? Ik heb lorazepam in huis. Kan dit eventueel gebruikt worden om de kans op ontwenningsverschijnselen te dempen? Het zweten etc maakt mij niet zoveel uit. Maar heb wel de angst voor hevig trillen.
Roberto Geplaatst 23 februari Rapport Geplaatst 23 februari @moderator, ik zie nu weer dat er geen reactie is gekomen. Verder is het uiterst irritant dat de datum regelmatig verandert in %s om %s. Dit is een technisch probleem en kan volgens mij eenvoudig opgelost worden door de bouwers van deze website. @Dors77, jij hebt jouw vraag meerdere keren gesteld. Ik ben geen arts, maar als je verder goed gezond bent kun je in 1 keer stoppen. Meerdere forumleden hebben dit al aangegeven. Lorazepam wordt soms zeer kort voorgeschreven om ernstige onthoudingsverschijnselen als een delier of insult te voorkomen. Dat soort middelen kun je alleen kort gebruiken in overleg met een voorschrijvend arts. Mijn inschatting is dat bij jou niet nodig is. Benzo's als lorazepam zijn ook zeer verslavend. Je kunt van de regen in de drup komen. Volgens mij heb jij een angstprobleem. Klopt dat?
moderator Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Hallo Dors77, Allereerst onze excuses voor het zo laat beantwoorden van jouw vraag. Het is niet aan te raden om zomaar lorazepam te gebruiken zonder overleg met een arts, vooral niet om ontwenningsverschijnselen te dempen. Lorazepam is een kalmeringsmiddel dat behoort tot de benzodiazepinen en kan verslavend zijn bij langdurig of onjuist gebruik. Bij ontwenningsverschijnselen van bijvoorbeeld alcohol is het belangrijk om onder medische begeleiding een behandelplan op te stellen. De arts kan de juiste medicatie en dosering voorschrijven om de ontwenningsverschijnselen op een veilige manier te verlichten. Ik hoop jouw vraag hiermee beantwoord te hebben. Veel succes. Met vriendelijke groet, de Moderator.
Roberto Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Op 24-2-2025 om 12:14 zei moderator: Het is niet aan te raden om zomaar lorazepam te gebruiken zonder overleg met een arts, vooral niet om ontwenningsverschijnselen te dempen. @moderator, lorazepam is volgens de NHG-standaard Problematisch alcoholgebruik de eerste keus om matig tot ernstige ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Uiteraard in overleg met een voorschrijvend arts. https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/problematisch-alcoholgebruik ps voor de zoveelste keer lees ik een halfslachtig antwoord. Schoenmaker blijf bij je leest. %s om %s bewerkt door Roberto
Lonster1 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 13 uur geleden zei Roberto: Schoenmaker blijf bij je leest. De beste stuurlui staan aan wal. lady jane reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) 1 uur geleden zei Lonster1: De beste stuurlui staan aan wal. @Lonster1, ik neem aan dat deze opmerking op mij slaat, als betweter, niet op de Moderator. Net als LJ kan ik hier ook wel om lachen. De rubriek Vraag het de hulpverlener is niet voor mij / jullie / ons als ervaringsdeskundigen bedoeld. Maar door de jaren heen valt het mij op dat de Moderator meestal laat, maar vrij vaak ook niet gereageerd. Dan heb ik het voornamelijk over het Benzoforum, maar ook over het Alcoholforum. In dit geval gaat het over zowel alcohol als benzo's. Als ik het goed begrepen heb zijn er meerdere mensen op het alcoholforum die een benzo slikken, maar daar nooit iets over schrijven. De antwoorden die de Moderator meestal geeft is overleg met jouw huisarts. Dat is op zich een correct antwoord, dat lees je ook in mijn reacties. Zelf vind ik dat nogal kort door de bocht. Het is niet voor niets dat mensen anoniem op dit forum vragen stellen aan de hulpverlener. Vaak durven zij dit niet met hun huisarts te overleggen. De Moderator is geen hulpverlener, hij bewaakt de spelregels hier. Voor antwoorden overlegd hij al dan niet met een verslavingsarts. Dus ook voor de Moderator en zijn verslavingsarts geldt: De beste stuurlui staan aan wal. https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/uitdrukkingen/de-beste-stuurlui-staan-aan-wal %s om %s bewerkt door Roberto
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden