Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi!

Via via kwam ik op dit forum en ik wil gewoon dat mijn poging deze keer gaat lukken. Ik merk dat ik het niet alleen kan, dus ik hoop hier herkenning of support te kunnen vinden.

Ik ben een vrouw van 36, 2 kids, getrouwd en alcohol speelt al jaren een grote rol in mijn leven. Ik word nooit dronken, dus men merkt niet eens hoeveel ik eigenlijk heb gedronken, dat is een beetje het gevaarlijke.

Tweede kerstdag tot net na oud en nieuw ben ik weer even gestopt, maar de afgelopen weken toch weer teruggevallen totdat ik gisteren echt helemaal klaar was. Ik wil dit niet meer, ik wil écht stoppen. Ik wil niet zijn zoals mijn ouders en de rest om mij heen. Ik ben omgeven door alcoholisten (ouders, andere familie etc.) en dat maakt het telkens zo moeilijk om eraan te ontkomen. Daarnaast spelen er best veel andere dingen in mijn leven, waardoor het te makkelijk is om dan maar weer een wijntje te pakken en jezelf weer rustig te voelen.

Het is niet zo dat ik een hele zware drinker ben, ik drink niet dagelijks, sommige weken wel, sommige niet, maar het is me gewoon teveel en ik wil er vanaf. Ik merk dat ik er moeite mee heb om er écht helemaal vanaf te komen en zodoende heb ik mezelf hier aangemeld.

Bedankt voor al jullie verhalen die ik nog ga lezen en ik hoop echt dat ik met wat hulp van hier mijzelf los kan maken van mijn familie en alcohol niet meer als iets zie wat ik nodig heb om te durven praten, rust te krijgen in mijn hoofd en nog 100 excuses meer. Buiten mijn man heb ik weinig steun (al is dat genoeg hoor haha) maar ik heb weinig vrienden en mijn familie benoemd me als saai of kijkt met een opgetrokken wenkbrauw als ik nee zeg tegen alcohol, mijn moeder verwacht dat ik iedere vrijdag hier 2 flessen wijn samen met haar leeg drink en dat zijn slechts enkele voorbeelden, maar ik wil en kan niet meer. Ik ben op.

Bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd wat dit forum mij gaat brengen! Liefs Helena

Geplaatst (bewerkt)

Welkom hier!
Knap dat je je hebt aangemeld.

Heb je dit al eens met je arts besproken?
Misschien dat hij iets anders (beters) heeft om rust in de kop te krijgen?

Trouwens, praten allleen al geeft je rust in je hoofd, ben je het even van je kwijt.

bewerkt door OpperVaagheid
Geplaatst

Dankjewel!

Jawel. Ik weet ook dat ik ADD heb, maar helaas nooit passende medicatie gevonden...alcohol gebruikt als zelfmedicatie 🤷‍♀️

Ben jij al lang gestopt?

Geplaatst

Welkom hier, schrijven helpt. Dat lijkt me inderdaad geen goede omgeving. Jij wil dus volledig stoppen met alchohol te gebruiken? Dan moet je dit blijven zeggen tegen je omgeving of die willen dat je alchohol gebruikt proberen te mijden. Is er geen medicatie voor ADD? Kun je over je problemen spreken met je dokter? 

Geplaatst (bewerkt)

Dankje! Schrijven heeft mij vaker geholpen, dus ik hoop inderdaad ook hierbij.

Er is medicatie, maar dat had weer andere bijwerkingen helaas..dus zodoende leef ik zonder medicatie. Ik spreek wel met mijn dokter over andere problemen die er momenteel in mijn leven spelen, zoals de oorzaak van mijn burnout waarvoor ik ook op de wachtlijst bij een psycholoog sta..maar echt over mijn alcoholgebruik en de zorgen die ik daarover heb spreek ik eigenlijk met niemand behalve met mijn man. Ik rook ook eigenlijk niet, behalve als ik drink en ook van het roken wil ik af. Dus dat is ook weer een fijn extraatje als het me nu een keer echt gaat lukken. Dit is al best een stap voor me om toe te geven aan mezelf dat ik moeite heb met zonder alcohol leven/stoppen.

Ik wil inderdaad volledig stoppen, want ik kan het niet bij 1 houden en ook niet bij 2 of 3. Ik heb dan geen rem meer en dan zijn er zo een paar flessen wijn, cocktails of whiskeytjes doorheen...

bewerkt door Helena05
Geplaatst

@Helena05 Ik herken het geen rem hebben. Ik wou deze namiddag ijscreem gaan halen als vervanging. Als ik er heb zou ik doos van 2,5 L in een keer willen opeten. En zijn er oplossingen in verband met je omgeving? 

Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Helena05:

Ik wil dit niet meer, ik wil écht stoppen. Ik wil niet zijn zoals mijn ouders en de rest om mij heen.

Hoi @Helena05, welkom op ons forum.
Focus je maar op je eigen woorden.

Mooi dat jouw man jou ondersteunt.
Ze de rest van de familie voorlopig maar op een laag pitje.

bewerkt door Roberto
Geplaatst
10 minuten geleden zei Claudius:

@Helena05 Ik herken het geen rem hebben. Ik wou deze namiddag ijscreem gaan halen als vervanging. Als ik er heb zou ik doos van 2,5 L in een keer willen opeten. En zijn er oplossingen in verband met je omgeving? 

Dan altijd nog beter ijscreem dan alcohol toch haha, ik heb dat gelukkig niet met chips of snoep oid...niet dat ik het niet zou willen een hele zak leeg eten van sommige dingen haha...maar dan heb ik toch die rem, behalve bij die duivelse alcohol 😅

Ben jij al lang gestopt?

Geplaatst
9 minuten geleden zei Roberto:

Hoi @Helena05, welkom op ons forum.
Focus je maar op je eigen woorden.

Mooi dat jouw man jou ondersteunt.
Ze de rest van de familie voorlopig maar op een laag pitje.

Dankjewel!

Ik weet dat dat de enige oplossing is, maar ik vind het moeilijk om ze minder te zien dan ik doe. Ik heb een beetje het reddersyndroom en ben altijd ouder voor mijn ouders geweest ipv andersom, maar ik word inmiddels in hun verslaving meegetrokken en dat moet stoppen, ook al doe ik het zelf..want ik drink het zelf natuurlijk op en zeg zelf geen nee. Al heb je gelijk afstand/laag pitje is het beste...nu die knop ook nog om. Vandaag in ieder geval al een verjaardag bij mijn familie afgezegd nu ik besloten heb definitief te stoppen, dat was direct al teveel trigger geweest.

Geplaatst
2 minuten geleden zei herman0167:

Welkom hier lees en schrijf mee, ga ervoor je bent nog jong, ik heb tot bijna mijn 60ste gevochten, zonde van alle tijd, laat het jou niet gebeuren

Wat lief Herman, dankjewel en wat goed dat het je uiteindelijk toch is gelukt. Hoelang ben je nu gestopt?

Geplaatst

Welkom @Helena05. Je hoeft anderen niet eerst te overtuigen, hè, voordat je voor jezelf een besluit neemt. Je kunt wel vast de antwoorden bedenken die je kunt geven op de te verwachten vragen. Hou het maar luchtig, hun problemen met jouw stopplannen zijn niet jouw problemen, tenslotte.

En dan gewoon een besluit nemen, niet als een poging maar als een feit waar je je opgelucht over voelt. "Gelukkig ben ik daar eindelijk van af", denk je dan. Wat ik indertijd ook deed was het geld wat ik uitspaarde apart zetten en plannen maken wat ik daar voor leuke dingen mee zou doen. 

Succes!

Geplaatst

Hoe was het eigenlijk voor jullie de eerste periode waarin je besloot te stoppen? De triggers, de opmerkingen? Hebben jullie hulp van een huisarts oid gehad?

Geplaatst
1 minuut geleden zei Bob:

Welkom @Helena05. Je hoeft anderen niet eerst te overtuigen, hè, voordat je voor jezelf een besluit neemt. Je kunt wel vast de antwoorden bedenken die je kunt geven op de te verwachten vragen. Hou het maar luchtig, hun problemen met jouw stopplannen zijn niet jouw problemen, tenslotte.

En dan gewoon een besluit nemen, niet als een poging maar als een feit waar je je opgelucht over voelt. "Gelukkig ben ik daar eindelijk van af", denk je dan. Wat ik indertijd ook deed was het geld wat ik uitspaarde apart zetten en plannen maken wat ik daar voor leuke dingen mee zou doen. 

Succes!

Dat zijn fijne tips dankjewel. Wat een mooie, hun problemen met mijn stopplannen zijn niet die van mij. Die hou ik erin!

Geplaatst
10 minuten geleden zei Helena05:

Dan altijd nog beter ijscreem dan alcohol toch haha, ik heb dat gelukkig niet met chips of snoep oid...niet dat ik het niet zou willen een hele zak leeg eten van sommige dingen haha...maar dan heb ik toch die rem, behalve bij die duivelse alcohol 😅

Ben jij al lang gestopt?

Nu bijna 6 maanden. Ik ben al zeer lang verslaafd. Maar ik begon echt veel te veel te drinken tijdens mijn scheiding. Ik heb helemaal geen rem meer. Ik heb al verschillende opnames gehad, waarvan de laatste 1 jaar en 3 maanden. Maar een gesprek met mijn psychiater heeft me overtuigd om nooit meer alchohol te gebruiken. 

Geplaatst (bewerkt)
2 minuten geleden zei Claudius:

Nu bijna 6 maanden. Ik ben al zeer lang verslaafd. Maar ik begon echt veel te veel te drinken tijdens mijn scheiding. Ik heb helemaal geen rem meer. Ik heb al verschillende opnames gehad, waarvan de laatste 1 jaar en 3 maanden. Maar een gesprek met mijn psychiater heeft me overtuigd om nooit meer alchohol te gebruiken. 

Wat goed dat je al zo lang gestopt bent. Een scheiding is ook niet niks en brengt veel verdriet met zich mee. Je hebt een lange weg met veel hulp afgelegd zo te lezen, ik hoop ook over 6 maanden te kunnen zeggen dat ik al die tijd niets meer heb gedronken.

bewerkt door Helena05
Geplaatst
8 minuten geleden zei herman0167:

ik ben nu 15 maand gestopt, er was wel een verblijf in een kliniek voor nodig om tot dat punt te komen

Dat is al een hele mooie tijd. Dronk je erg veel en hoe was het om in een kliniek te verblijven als ik vragen mag? 

Geplaatst
3 minuten geleden zei Claudius:

Voor mij was de opname zeer zwaar, vooral de scheiding met mijn hondje. 

Dat geloof ik, maar je hebt het toch maar gedaan en overleefd. Hoe deel je nu een beetje je dagen in, heb je vervangende activiteiten voor de momenten waarop je eerst dronk bijvoorbeeld?

Geplaatst

ik was ook nooit dronken of was het zichtbaar, er kwamen opgetrokken wenkbrauwen toen ik sommige mensen vertelde dat ik naar de kliniek ging, ik dronk toen wel elke dag  meer als 1 fles wijn en een halve fles sterke drank, de detox was 10 dagen en sindsdien wekelijks een zelfhulpgroep.

Geplaatst
6 minuten geleden zei herman0167:

ik was ook nooit dronken of was het zichtbaar, er kwamen opgetrokken wenkbrauwen toen ik sommige mensen vertelde dat ik naar de kliniek ging, ik dronk toen wel elke dag  meer als 1 fles wijn en een halve fles sterke drank, de detox was 10 dagen en sindsdien wekelijks een zelfhulpgroep.

Oh dus dat is herkenbaar voor je, gek hè dat het kan, zoveel drinken zonder echt dronken te worden...zelfs mijn man had soms gewoon niet door dat er al anderhalve fles wijn doorheen was als hij thuis kwam van het werk op vrijdag. 

Hoe was de detox voor je en heb je fijne contacten of misschien zelfs gelijkgestemde vrienden over gehouden aan de zelfhulpgroep?

Geplaatst
19 minuten geleden zei Helena05:

Dat geloof ik, maar je hebt het toch maar gedaan en overleefd. Hoe deel je nu een beetje je dagen in, heb je vervangende activiteiten voor de momenten waarop je eerst dronk bijvoorbeeld?

Ik ben veel met internet bezig met meerdere forums. Mijn hondje neemt niet veel tijd in, behalve als er bezoek is, dan wil ze steeds bij me zijn. Ik krijg ook veel thuishulp en ik ga naar diverse hulpgroepen. 

8 minuten geleden zei Helena05:

Oh dus dat is herkenbaar voor je, gek hè dat het kan, zoveel drinken zonder echt dronken te worden...zelfs mijn man had soms gewoon niet door dat er al anderhalve fles wijn doorheen was als hij thuis kwam van het werk op vrijdag. 

Hoe was de detox voor je en heb je fijne contacten of misschien zelfs gelijkgestemde vrienden over gehouden aan de zelfhulpgroep?

Als ik zoveel drink zie je het vast aan mij. 

Geplaatst
14 minuten geleden zei Claudius:

Ik ben veel met internet bezig met meerdere forums. Mijn hondje neemt niet veel tijd in, behalve als er bezoek is, dan wil ze steeds bij me zijn. Ik krijg ook veel thuishulp en ik ga naar diverse hulpgroepen. 

Als ik zoveel drink zie je het vast aan mij. 

Fijn dat je zoveel hulp beschikbaar hebt, dat is zo belangrijk.

Geplaatst

de detox was erg verhelderend, verhalen horen en dingen meemaken waardoor de overtuiging komt dat je niet wilt belanden waar sommige mensen zijn, en die er niet meer uit komen en blijven terug vallen, werk gezin huis alles weg. de zelfhulpgroep is een intussen fijne groep bekenden geworden, mijn vrouw noemt het mijn wekelijkse koffiedrink groepje.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...