Marcha779 Geplaatst 9 oktober 2024 Rapport Geplaatst 9 oktober 2024 Hallo, Ik wil 6 mg lorazepam gaan afbouwen middels de Ashton Manuel methode. Ik ga het precies zo doen als in het schema omschreven. Ik heb langer dan 10 jaar lorazepam gebruikt. Heeft iemand ervaringen met crossover naar diazepam? En is het verstandig om drie dagdoseringen aan te houden om de bloedspiegel op peil te houden en zo min mogelijk ontwenning te ervaren? Het zal een lange weg worden. Ik ga uit van een jaar en 5 maanden. Hartelijke groet, Marcha jackjanssen reageerde hierop 1
Stroom Geplaatst 9 oktober 2024 Rapport Geplaatst 9 oktober 2024 Ik denk dat cross over geen voordeel biedt..( maar ben geen arts, lees alleen discussies daarover). Geweldig dat je je tijd neemt en doe het vooral op geleide van onttrekkingsverschijnselen. Ik ben denk ik te snel gegaan, na jaren lorazepam gebruik van 2,5 mg. Ik heb in ongeveer 5 weken afgebouwd. ( al nam ik incidenteel wel eens een halve tablet). Maar ik wist van niets en dacht ' doorzetten'. De dag dat ik de laatste 0.5 mg nam is is bij mij de tinnitus aangegaan en niet meer uitgegaan. jackjanssen reageerde hierop 1
Marcha779 Geplaatst 26 november 2024 Auteur Rapport Geplaatst 26 november 2024 Een hart onder de riem voor iedereen die wil afbouwen middels de Ashton manuel methode. De eerste week was ik iets wazig van de crossover naar diazepam. Ben nu 6 weken verder en het gaat goed. Zit omgerekend nog nu op 4.5 mg. Een veel betere methode dan stapsgewijs verlagen omdat de diazepam de ontwenning van de lorazepam ondervangt. Ik verlaag zelfs per week, terwijl ik aanvankelijk dacht over iedere stap twee weken te doen. Natuurlijk ben ik er nog niet, maar het geeft vertrouwen. Ik heb ook zeker wel klachten; vermoeidheid, weinig focus. Maar het is aanvaardbaar en draaglijk. Kortom: Denk niet dat het niet kan volgens deze methode! Het is absoluut aan te raden! jackjanssen reageerde hierop 1
Marcha779 Geplaatst 9 januari Auteur Rapport Geplaatst 9 januari En ik zit op 2.25! Whoohoo! jackjanssen reageerde hierop 1
Angsthaas Geplaatst 15 januari Rapport Geplaatst 15 januari Geweldig. Rustig doorgaan. Luister naar je lichaam. Het kan moeilijker worden naarmate je lager komt. Doe het dan niet te snel. 10% van de laatste dosis minderen in twee weken. Veel moed en sterkte. jackjanssen reageerde hierop 1
Marcha779 Geplaatst 16 januari Auteur Rapport Geplaatst 16 januari Dankjewel! Fijn om een reactie te ontvangen. Het is af en toe best een eenzame strijd. Ik kom van ver. Met 6 mg lorazepam ben ik gestart met crossover diazepam. In de maanden daarvoor heb ik van 8 naar 6 mg afgebouwd. Ik had niet verwacht dat ik tot nu toe wekelijks kon verlagen. In totaal heb ik nu dus binnen vier maanden kunnen verlagen van 8 naar 2 ( omgezet 20 diazepam). Ik ben zeker niet klachtenvrij maar had het zwaarder ingeschat. En dat terwijl ik zeker 15 jaar lorazepam heb gebruikt. Ik merk zelfs al voordelen, ik word weer geraakt door dingen, ben gevoeliger, iets wat ik fijn vind. Ik kan niet wachten op het moment dat ik van deze troep verlost ben en mijn leven terug ga krijgen. Ik ga de stappen vanaf nu rustiger afbouwen. Per twee weken inderdaad! Heb jij nog klachten overgehouden na het stoppen? Hoe gaat het nu met jou? Nogmaals dank voor je reactie! sandra63 en jackjanssen reageerden hierop 2
jackjanssen Geplaatst 8 maart Rapport Geplaatst 8 maart Goed zo Marcha, rustig aan. Het is nu de uitdaging om, nu de eindstreep in zicht komt, toch te overwegen of het langzamer kan/moet/mag. Collectieve ervaring vanuit de zelfhulp groepen leert dat mensen die het laatste stukje nog wat uitsmeerden beduidend minder klachten overhielden in de jaren na hun afbouw. De JumpDosering van diazepam is volgens: de Ashton is 0,50mg . dit is 20 jaar geleden bedacht, inmiddels achterhaald. Benzo strijders 0,25mg . dit is de huidige aanbeveling. Persoonlijk denk ik dat dit wel naar 0,15mg mag, niet vanwege de ontwennings verschijnselen, maar vanwege het vergroten van de kans op een klachtenvrij leven na je afbouw. Anyway, vergeet deze cijfers even en volg je gevoel, volgens wat je schrijft ben je dit weer opnieuw aan het ontdekken en leren, geweldig mooi. Gun jezelf de tijd daarvoor. Tip: als je je minder lekker voelt gebruik dan een Window , even een tijdje stabiliseren op je huidige dosis, totdat het weer (veel) beter gaat. Zet dan een rode streep door je huidige plan en bereken het opnieuw voor het volgende stuk. Marcha779 en sandra63 reageerden hierop 2
Angsthaas Geplaatst 8 maart Rapport Geplaatst 8 maart Hallo Jack. Hoe gaat het nu met jou. Ik ben volgens Asthon Manuel inderdaad gejumpt na 0,50 mg. Ben nu 14 maanden afgebouwd. Mijn klachten zijn nu nog hevig branden van lichaam. Gaat met stoten. In de nacht om de 2 uur wakker. Hart gaat dan als een razende te keer. Hittegolven door lichaam. Spieren verstijven, vooral benen. Mondpijn brandende mond. Maag en buik verkrampen. En hoofd bonst als een gek. Dit heb ik in de ochtend het ergst. Moet dan ook uitkijken met opstaan. Beenspieren zijn dan totaal verkrampt. Gelukkig blijf ik rustig. Ben jij al helemaal afgebouwd en hoelang ben jij er vanaf. sandra63 en jackjanssen reageerden hierop 1 1
jackjanssen Geplaatst 10 maart Rapport Geplaatst 10 maart Op 8-3-2025 om 07:11 zei Angsthaas: Hallo Jack. Hoe gaat het nu met jou. Ik ben volgens Asthon Manuel inderdaad gejumpt na 0,50 mg. Ben nu 14 maanden afgebouwd. Mijn klachten zijn nu nog hevig branden van lichaam. Gaat met stoten. In de nacht om de 2 uur wakker. Hart gaat dan als een razende te keer. Hittegolven door lichaam. Spieren verstijven, vooral benen. Mondpijn brandende mond. Maag en buik verkrampen. En hoofd bonst als een gek. Dit heb ik in de ochtend het ergst. Moet dan ook uitkijken met opstaan. Beenspieren zijn dan totaal verkrampt. Gelukkig blijf ik rustig. Ben jij al helemaal afgebouwd en hoelang ben jij er vanaf. Expand Hey Angsthaas, met mij gaat het goed, dank je. Ik ben zelf nooit echt verslaafd geweest aan benzo's, wel erg veel ge(mis)bruikt in combi met alc en andere middelen. Ik heb de gevoeligheid niet die jullie hebben, gelukig. Een vriendin had die wel, heel erg zelfs, en ik ben samen met haar 6 jaar geleden begonnen aan de zoektocht hoe we met haar gigantische gebruik om moesten gaan. Maar we wisten niks 6 jaar geleden, ja dat het minder moest, dus er kwamen potjes met halfjes en stukjes en kruimels, maar we hadden geen plan, geen info , niks. Ook haar huisarts wist van niets, en samen met hem stond ik langs de zijlijn terwijl het steeds fouter en fouter ging met mijn vriendin, want feitelijk dedenwe maar wat. De huisarts heeft ons naar zo'n beetje alle verslavingsklinieken in Ned verwezen en ook die wisten geen oplossing. Inmiddels is mijn vriendin nu 4 jaar overleden en ben ik onderzoek gaan doen en heb nu deze website opgetuigd, om mensen die nu in hetzelfde schuitje zitten te helpen, zodat zij wel info en tools krijgen om er mee om te gaan. Dus, dat is een beetje mijn motivatie, hulp, tools en bewustwording bij gebruikers en artsen. Just for Today. sandra63 reageerde hierop 1
Angsthaas Geplaatst 13 maart Rapport Geplaatst 13 maart Fijn sat het goed gaat met jou en mooi dat jij je inzet voor meer bekendheid en hoe je het beste af kunt bouwen. Het zou alleen meer bekend moeten zijn bij huisartsen en GGZ instellingen zodat zij mensen op de juiste manier kunnen helpen bij afbouwen. Ook moeten zij er van doordrongen zijn dat niet iedereen binnen 6 weken hersteld is. jackjanssen en karin123 reageerden hierop 2
Stroom Geplaatst 13 maart Rapport Geplaatst 13 maart Ik ga 28 maart naar het congres van Stichting Pill. Ik hoop dat er ook veel artsen/ psychiaters zijn. En anders kunnen ze de opnames achteraf bekijken. We komen er wel, met meer kennis over afbouwen. jackjanssen en Angsthaas reageerden hierop 1 1
jackjanssen Geplaatst 13 maart Rapport Geplaatst 13 maart Geweldig Stroom en Angsthaas ! die huisartsen en psychiaters bereiken we nog wel, ik heb inmidels de medewerking van Jim van Oss en enkele anderen, op Linkedin zijn we al bezig. op mijn website staat nu een Verkorte Route https://jackjanssen.com/verkorte-route-afbouw-medicatie/ vanwaar huisartsen en behandelaars direct hun receptuur kwijt kunnen zonder zelf eerst lang te hoeven zoeken waar ze moeten zijn, dat hoor ik als hun voornaamste klacht tot nu toe. Het zou fijn zijn als deze link flink gedeeld wordt op social media, dat is de enige manier voor nu. In een later stadium komt er een officiele website vanuit het Rijk die dit alles over moet nemen, maar dat gaat nog wel jaartje(s) duren. Voor nu doen we het zo, om de mensen die momenteel hulp nodig hebben te ondersteunen. 28 maart probeer ik er zelf ook bij te zijn . karin123, Stroom en Patrick reageerden hierop 2 1
Angsthaas Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Fijn dat er steeds meer bekendheid en hulp is hoe je moet afbouwen en ook hulp bij de manier waarop. Alleen mis ik nog hulp voor mensen zoals ik die behoefte hebben aan persoonlijk contact als zij al langer van de benzo's af zijn. En nog dagelijks in de overlevingsfase zitten. Met heel veel psychische en lichamelijke klachten. Onderling contact met lotgenoten die succesvol zijn hersteld zouden een enorme ondersteuning zijn voor mensen die nog door deze herstelfases heen moeten. jackjanssen reageerde hierop 1
Angsthaas Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Ik vind jou site op website goed. De informatie is prima. Alleen de plaatjes erbij hoeven voor mij niet. Enorm triggerend al die zielig kijkende mensen. Wordt er bang van. Hou het alleen bij teksten. jackjanssen reageerde hierop 1
jackjanssen Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Op 17-3-2025 om 10:59 zei Angsthaas: Fijn dat er steeds meer bekendheid en hulp is hoe je moet afbouwen en ook hulp bij de manier waarop. Alleen mis ik nog hulp voor mensen zoals ik die behoefte hebben aan persoonlijk contact als zij al langer van de benzo's af zijn. En nog dagelijks in de overlevingsfase zitten. Met heel veel psychische en lichamelijke klachten. Onderling contact met lotgenoten die succesvol zijn hersteld zouden een enorme ondersteuning zijn voor mensen die nog door deze herstelfases heen moeten. Expand Hey Angsthaas, ik hoor wat je zegt, ik ben bezig met een besloten FB groep op te zetten voor mensen die serieus in de problemen zitten, ik ben daar ervaringsdeskundigen voor aan het zoeken om mensen daar GOED in te ondersteunen, geduld, komt eraan. Duurzaam leven na afbouw en herstel is voor mij heel belangrijk. Ik ben nog aan het onderzoeken wat de beste manier is om mensen die, een flinke tijd na hun afbouw, toch weer klachten krijgen te ondersteunen. Feitelijk dient elk traject, voor, tijdens en na de afbouw, 1 op 1 begeleid te worden door professionals, of mensen die dat willen worden. Er is ook een open FB groep in aanbouw, waar mensen elkaar kunnen helpen met advies, daar zit dus ook slecht advies tussen, ik kijk even hoe dat loopt, of dat iets toevoegt aan wat er al is. https://www.facebook.com/groups/9623849374345489/ Wat betreft de zielig kijkende mensen plaatjes zou ik zeggen, lever wat alternatieve plaatjes aan die jij wel passend vindt, dan bekijk ik die en zet ze op de site. karin123 reageerde hierop 1
Angsthaas Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Dank je wel voor het antwoord. Ik heb veel bewondering voor jou dus geen kritiek van mijn kant. Ik ga het bekijken. En wat de plaatjes betreft. Van mij hoeven ze helemaal niet. Een rustige site met alleen tips en advies vind ik belangrijker. jackjanssen reageerde hierop 1
Marcha779 Geplaatst 17 maart Auteur Rapport Geplaatst 17 maart Hoi Jack en angsthaas, Wat een naar verhaal met betrekking tot je vriendin. Wat verdrietig dat ze is overleden. Het raakt me dat je je zo inzet voor bewustwording van afbouw op een veilige manier. Echt geweldig. Ik zit nu op 14 dia en verlaag per 10 dagen 7 %. Het blijft goed gaan. De hartkloppingen worden minder, ik slaap beter en voel sinds jaren weer blijdschap. Daarnaast ook verdriet. Heb mijzelf jaren verdoofd en ben middels psychotherapie hard met mijzelf aan het werk. In augustus vorig jaar gebruikte ik nog meer dan 100 dia ( omgerekend vanuit lora en lormeta). Ik ben zo trots dat ik nu op 14 dia zit. Ik volg je advies op om het laatste stuk heel langzaam af te bouwen. Het maakt me niet uit dat ik er nog langer over doe. Wat zou het fijn zijn als ik na de afbouw vrijwel klachtenvrij ben. Ookal hou ik rekening met de waves. Ik denk dat het helpt dat ik super gezond leef, geen alcohol, gezond eten, wandelen en mediteren. Ook ademhalingsoefeningen helpen om mijn czs te reguleren. Drie weken geleden ben ik zonder moeite gestopt met roken. Ik voel me bevrijd uit de illusie van verslaving en het geeft een boost aan mijn zelfvertrouwen. Angsthaas, wat naar dat je zo veel klachten hebt. Dikke knuffel voor jou! Liefs, Marcha jackjanssen reageerde hierop 1
Angsthaas Geplaatst 18 maart Rapport Geplaatst 18 maart Fijn dat het goed gaat met afbouwen. Zo door gaan. Ik geloof ook dat mijn klachten ook zullen verdwijnen. Komt goed. Iedereen is anders. En ik heb waarschijnlijk toch nog wat te snel afgebouwd. Maar komt goed. Veel sterkte en komt goed met jou.
jackjanssen Geplaatst 21 maart Rapport Geplaatst 21 maart Op 17-3-2025 om 10:59 zei Angsthaas: Fijn dat er steeds meer bekendheid en hulp is hoe je moet afbouwen en ook hulp bij de manier waarop. Alleen mis ik nog hulp voor mensen zoals ik die behoefte hebben aan persoonlijk contact als zij al langer van de benzo's af zijn. En nog dagelijks in de overlevingsfase zitten. Met heel veel psychische en lichamelijke klachten. Onderling contact met lotgenoten die succesvol zijn hersteld zouden een enorme ondersteuning zijn voor mensen die nog door deze herstelfases heen moeten. Expand Vandaar ook mijn nieuwe facebook groep, for what its worth.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden