gwen Geplaatst 24 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 augustus 2012 Het raadsel dat werkt. "Misschien is er een verklaring voor de geestelijke bewustwording als de onze. Ik heb dikwijls geprobeerd de mijne te verklaren, maar kwam nooit verder dan het vertellen van mijn verhaal. Ik ken het gevoel dat het me gaf en de uitwerking die dat op me had, maar ik besef dat ik nooit volledig het diepere hoe en waarom zal kunnen bevatten." Uit de Visie van Bill, nr 313 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 24 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 augustus 2012 Responsibility pledge I am responsible. When anyone, anywhere reaches out for help, I want the hand of AA to always be there And for that, I am responsible. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 25 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2012 Het geschenk van verbondenheid Uit de Dagelijkse Weerspiegeling van 25 Aug. "Dikwijls, tijdens mijn drankperiode, dronk ik om banden te leggen, maar het enige waar ik in slaagde, was om de banden met alcoholische eenzaamheid vaster aan te halen. Door de AA-manier van leven heb ik het geschenk van verbondenheid gekregen, met hen die er voor mij waren, met hen die er nu zijn, en met hen die nog komen moeten. Voor dit prachtige geschenk zal ik God eeuwig dankbaar zijn". Ik kijk uit naar de Internationale Conventie in de Veluwe, dit weekend. Heerlijk... eindeloos meetings. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Madelief Geplaatst 25 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2012 Originally posted by: gwenHet geschenk van verbondenheidUit de Dagelijkse Weerspiegeling van 25 Aug."Dikwijls, tijdens mijn drankperiode, dronk ik om bandente leggen, maar het enige waar ik in slaagde, wasom de banden met alcoholische eenzaamheidvaster aan te halen.Door de AA-manier van leven heb ik het geschenkvan verbondenheid gekregen, met hen die er voormij waren, met hen die er nu zijn, en met hen dienog komen moeten.Voor dit prachtige geschenk zal ik God eeuwigdankbaar zijn".quote> Ja, ik maak dat nu dagelijks mee.Ik heb nieuwe, zeer waardevolle, contacten gekregen.Mooi, wonderlijk! Daar ben ik dankbaar voor.Gwen, dank voor het trouw neerzetten vande dagelijkse bespiegelingen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gaby Geplaatst 25 augustus 2012 Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2012 Gwen ik ben benieuwd hoe je de conventie ervaart, ik was er gisterenavond en ik vond het heel bijzonder! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 26 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Madelief, ik probeer een beetje te varieren met stukjes AA approved literature. Elke ochtend kies ik iets (voor mij) passends voor die dag uit de Bezinningen, de VisievanBill, en de Dagelijkse Weerspiegelingen en het BB, natuurlijk. Dat half uurtje geeft me een goed begin van de dag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 26 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Hahaha, Gaby, hebben we samen gedanst? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 26 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2012 Ik ben gisterenavond helemaal uit mijn dak gegaan tijdens de disco... Voordat ik dus wegdobberde met mijn tentje! Maar de volgende ochtend weer heel sereen present in de prachtige kapel voor de meditatie meeting. Nu maar eens een paar dagen bijslapen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 27 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 2012 Uit de Dagelijkse Weerspiegeling van 26 Aug: "Door in actie te komen ontvang ik de kracht die ik nodig heb om mijn nuchterheid elke dag te bewaren. Door mijn geestelijke conditie op peil te houden, door weg te geven wat ik zelf in zo grote mate heb gekregen." Dat zie ik ook als de kracht van dit forum. Het werkt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 28 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2012 In october is de Nederlandse AA conventie. Na afgelopen weekend heb ik helemaal de smaak te pakken. Helaas ben ik niet in het land. Gaby, jij was er dus vrijdag, en ik zaterdag en zondag.Volgende keer beter... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 28 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2012 Overmorgen vertrek ik naar Italie, om te gaan werken aan een bouwproject. Ik mag cateren en de tuin onderhouden.(en de wilde zwijnen verjagen) Het feit dat ik jullie, dit forum mee kan nemen geeft me vertrouwen. Ik deelde net tijdens mijn homegroup meeting dat ik mijn eerste verjaardag niet in A'dam zal zijn, en mijn keel schroefde helemaal dicht... Gelukkig is AA wereldwijd, met meer dan 2 miljoen fellows. Ik ga in Italie een keer per week naar een meeting, Hoogtepuntje van de week. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 28 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2012 De Dagelijkse Weerspiegeling van 28 augustus: "De last verlichten." "Aan andere mensen, die nu nog lijden, bijbrengen hoe ons hulp werd geboden, dat is precies wat het leven voor ons nu zo waardevol maakt...het donkere verleden is...de sleutel tot leven en geluk van anderen." BB, hfd.Het Gezin Sinds ik nuchter ben, ben ik verlost van vele pijnen:mijn partner teleurstellen, mijn beste vriend in de steek laten, en mijn moeders verwachtingen voor mijn toekomst bederven. In elk geval vertelde me iemand in het programma over een gelijkaardig probleem, en ik herkende in zijn verhaal wat mij overkwam. Toen mijn verhaal was verteld waren we beiden opgelucht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 29 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2012 Uit de Visie van Bill, no 144 "Blind vertrouwen" Natuurlijk kan er geen vertrouwen zijn waar geen liefde is, noch kan er echte liefde zijn waar wantrouwen zijn kwaadaardige invloed doet gelden. "Maar verlangt vertrouwen dat we blind zijn voor de motieven van anderen of zelfs die van onszelf?" Niets kan ons oordeel zo vervormen als negatieve emoties van achterdocht, jaloersheid en woede." Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 29 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2012 Een zin ergens uit de Bezinningen: "geluk is een bijproduct van liefde en toewijding". Goede, droge dag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 30 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 augustus 2012 "Het idee van "een vierentwintig-uur leven" is voornamelijk van toepassing op het emotionele leven van het individu. Emotioneel gesproken, moeten we niet in het verleden leven, ook niet in de toekomst." Visie van Bill,284 Leven in het moment kun je leren... Heb ik ondervonden. Ik was in de veronderstelling dat de mensen die ik bewonder, omdat ze "mindful"in het leven staan, hun levenshouding zomaar gekregen hadden. Als aangeboren. Na een jaar training heb ik gemerkt dat oefening echt kunst baart. Daar ben ik dankbaar voor. En het begon voor mij met 10 minuten naar een rozijn staren... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 31 augustus 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 31 augustus 2012 Niwi zijn lievelings Stap is Stap 12: "Bij het geestelijk ontwaken als gevolg van voorgaande stappen hebben wij getracht deze boodschap aan andere alcoholisten door te geven en deze beginselen bij al ons doen en laten toe te passen." Toevallig sluit de Bezinning van 31 augustus hier ook op aan: "Probeer anderen niet te bekritiseren, te blameren, te misprijzen of te oordelen,wanneer je hen probeert te helpen. Je kunt beter anderen helpen wanneer je meester van jezelf bent. Je zou een stevige basis van geestelijk leven moeten bezitten die je werkelijk nederig maakt, indien je anderen daadwerkelijk wil helpen. Wees toegeeflijk tegenover hen en streng tegenover jezelf. Zo zal je het best kunnen bijdragen tot de heropstanding van een wezen zonder hoop. En zoek geen persoonlijk prestige omwille van wat God verwezenlijkt door jouw tussenkomst. Vooral die laatste zin spreekt me toe in hoofdletters. Niwi is een voorbeeld voor me wat betreft de 12de Stap. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 1 september 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 september 2012 Uit de Bezinningen van 1 September: "Zeg vooral niet aan een nieuweling dat hij een alcoholist is. Laat hem zelf de nodige conclusies trekken. Maar spreek hem over de wanhoop waartoe het alcoholisme leidt. Zeg hem precies wat jou overkomen is en hoe jij er weer bovenop bent geraakt." Aarzel ik teveel om over de geestelijke principes van ons programma te spreken? Daarom neem ik het Gebed uit de Bezinningen mee in deze dag: Ik vraag te mogen begrijpen dat het mij aan Gods liefde nooit zal ontbreken. Ik vraag vertrouwen te mogen hebben in zijn oneindige macht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hanneke Geplaatst 2 september 2012 Rapport Share Geplaatst 2 september 2012 Vertrouwen in Zijn oneindige macht moet groeien. Is niet iets wat je van de ene op de andere dag hebt. Het gaat vaak ook op en neer. Gaat het me goed is het gemakkelijker dat vertrouwen te hebben. Gaat het minder dan kan daar twijfel ontstaan. Ik moet er dagelijks aan werken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 2 september 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 september 2012 De bereidheid om te groeien is waar het om gaat in onze geestelijke ontwikkeling. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hanneke Geplaatst 2 september 2012 Rapport Share Geplaatst 2 september 2012 Ja zo is het Gwen. Het gaat om de bereidheid. Volmaakt zijn we voorlopig niet Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hanneke Geplaatst 6 september 2012 Rapport Share Geplaatst 6 september 2012 In de Dagelijkse Weerspiegeling staat dat ik de puinhoop uit mijn verleden moet opruimen (9e Stap). Doe ik dat niet dan is dat een bedreiging voor mijn nuchterheid. Ik heb de puinhoop uit mijn verleden zo goed mogelijk opgeruimd. Maar ik ben me ervan bewust dat ik veel moet laten liggen. Gewoon omdat ik vergeten ben wat ik aangericht heb en ook omdat ik niet meer weet waar mensen wonen. Ik denk ook hier gaat het niet om het 100% bereiken van je doel. Doen wat ik kan doen. Dat wel. Maar wat niet kan, wel daar vrede mee hebben. Ik weet nog wel hoe moeilijk ik het sommigen gemaakt heb in mijn kinderjaren. Ik geloof dat ik dat er ook bij moet betrekken. Het gaat niet alleen om dingen uit mijn dranktijd. Ik heb een bepaald karakter. Ik maakte als kind dingen mee die maakten dat ik best vervelend kon doen tegenover anderen. Een soort afreageren. Geen excuus. Maar zo was het. Ik heb daar wel spijt van. Maar kan het niet meer goedmaken. Ik heb gemerkt dat ik uit mijn dranktijd, en dat is bijna levenslang veel niet meer herinner. Ik wil het ook niet weten. Het helpt mij niet. Maar het is geloof ik erger geweest dan ik wel eens denk. Wat ik kan doen is proberen het nu anders te doen. Als ik dat doe kan ik inderdaad het gevoel krijgen weer bij het mensdom te horen en bij het dagelijks gebeuren zoals in de Weerspiegeling staat. Dat is belangrijk. Want dat maakt het leven de moeite waard. Dat maakt dat ik weer opnieuw kan en wil werken aan mijn nuchterheid. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 6 september 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 september 2012 Ik ben op reis, ver weg van WIFI. Dus nu dolgelukkig in een wilde kroeg, waar ik vroeger al halverwege mijn barkruk zou hangen, maar nu met een cafeaulait op het terras zit te frummen!! Hoe dankbaar.... Dit stukje uit het BB, blz 449 kreeg ik op een kaartje van een fellow die op doorreis was. (zijn we dat niet allemaal?) ACCEPTANCE "and acceptance is the answer to all my problems today. When I am disturbed, it is because I find some person, place or situation unacceptable to me, and I cant't serenity until I accept that person, place, thing or situation as being exactly the way it is supposed to be at this moment. Nothing, absolutely nothing happens in Gods world by mistake. Until I could accept my alcoholism, I could not stay sober. unless I accept life on life's terms, I cannot be happy. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 6 september 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 september 2012 Ik ben op reis, ver weg van WIFI. Dus nu dolgelukkig in een wilde kroeg, waar ik vroeger al halverwege mijn barkruk zou hangen, maar nu met een cafeaulait op het terras zit te frummen!! Hoe dankbaar.... Dit stukje uit het BB, blz 449 kreeg ik op een kaartje van een fellow die op doorreis was. (zijn we dat niet allemaal?) ACCEPTANCE "and acceptance is the answer to all my problems today. When I am disturbed, it is because I find some person, place or situation unacceptable to me, and I cant't serenity until I accept that person, place, thing or situation as being exactly the way it is supposed to be at this moment. Nothing, absolutely nothing happens in Gods world by mistake. Until I could accept my alcoholism, I could not stay sober. unless I accept life on life's terms, I cannot be happy. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 6 september 2012 Rapport Share Geplaatst 6 september 2012 de inhaalslag van gwen:D Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hanneke Geplaatst 7 september 2012 Rapport Share Geplaatst 7 september 2012 Vandaag gaat de Dagelijkse weerspiegeling over je eigen straatje proper houden. Dat moet ik doen. Niet naar anderen kijken of de schuld geven van mijn problemen. Ik moet bij mijzelf beginnen. Niet zeggen wat een ander zou moeten doen. Niet praten over de fouten van de ander. Nee, het gaat om mijn fouten. Best moeilijk soms. Alleen al om de aandacht van mijn eigen fouten af te leiden ben ik geneigd te zien naar andermans fouten. Sinds ik de AA ken weet ik dat ik dat niet moet doen. Niet vanwege die ander. Maar het is niet goed voor mijzelf. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden