Spring naar bijdragen

mijn partner is alcoholist


Rob00

Aanbevolen berichten

De titel zegt veel maar behoeft enig uitleg. Mijn partner en ik zijn het allebei en hebben eind 2021 samen een ambulante detox gedaan onder begeleiding met als doel: stoppen met drinken.
Mij is het gelukt. Ik drink 100% niets meer maar mijn partner lukt het niet. Ze wil het wel maar op haar manier en ze weigert elke vorm van hulp van buitenaf. Resultaat is dat ze iedere keer naar de fles grijpt.
Ik kom overal in huis pakken en flessen wijn tegen en zodra ik een paar uur van huis ben zit ze weer stomdronken op de bank.
Maakt niet uit of het nou s'morgens of s'middags is. de situatie kan zeer explosief zijn met veel ruzie en verwijten. Ik ben helemaal ten einde raad. mede omdat ik vorig jaar ernstig ziek ben geworden.  Ik heb al hulp gevraagd maar niemand komt er uit. Wat kan ik het beste doen?

bewerkt door Rob00
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, wij adviseren een gesprek met de partner.

Ook kan je advies vragen aan je huisarts of in gesprek gaan met een wijkteam. 

Verder is het ook verstandig om je eigen grenzen te bewaken. Je partner gaat over haar gedrag en grenzen, maar jij gaat over je eigen grenzen.

Het moeilijke is om deze grenzen ook te bewaken. 

Wanneer je in gesprek gaat praat dan vanuit de ik vorm, ik vindt het lastig dat, ik heb het moeilijk met etc.
Vermijd de verwijt vorm, jij doet, jij maakt, jij drinkt te veel etc. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor uw antwoord.
Ik heb nu het afgelopen half jaar onze huisarts erbij gehad. Daar liep ze bij weg.
Nu heb ik hulp ingeschakeld van bemoeizorg. Niks, geen medewerking, ik ben volgens haar de kwaaie in dit verhaal.
Ik heb zoveel geprobeerd om haar van het drinken af te krijgen, ze lacht me gewoon uit. 
Ik zit aan de max wat ik nog aankan. Als het gaat over grenzen dan gaan deze wat mij betreft sluiten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Rob00

Ik vind het erg knap dat je zelf hebt kunnen stoppen, met een partner die wel is blijven drinken. 
Je bent eigenlijk van alcoholist/verslaafde naar naaste gegaan en dat is ook wel weer bijzonder.

Aan de informatie die je van de moderator hebt ontvangen zou ik nog wat willen toevoegen. Misschien allemaal bekend voor je, maar beter mee verlegen, dan om verlegen, zie mijn Oma altijd.

Op dit forum heb je helemaal onderaan een afdeling “ Naast ons”, bedoeld voor mensen die in dezelfde situatie zitten als jij nu. Het leeft daar niet echt, maar je zou eens kunnen lezen en kijken of je daar nog wat steun uit kunt halen.
Voor naasten is wel wat ondersteuning te vinden in de vorm van lotgenotencontact. Je kunt altijd wat leren van mensen die in het zelfde schuitje zitten, of gezeten hebben. Maar dat vind je onder “Naast ons” ook wel weer terug.

Hoe dan ook: hou je goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...