Spring naar bijdragen

Hoe te beginnen met afbouw


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Acht maanden geleden heb ik een ongeluk gehad, waarbij ik hersenletsel heb opgelopen.ik kon niet meer slapen en had last van erge draaiduizelighied waar ik erg van in apniek raakte. Okk was ik bang nooit meer mijn oude leven terug te krijgen.de huisarts schreef me 3 maal daags 5 mg diazepam voor. Ik werd er rustig door en kon de situatie veel beter aan.

op een gegeven moment dacht ik dat ik wel af kon bouwen, maar nadat ik op 3x 2,5 mg zat werd ik trillend van angst wakker en had continue erge paniek. In oberleg met de huisarts weer begonnen en nu 3 maanden later, dacht ik weer af te kunnnen bouwen. Ik bouwde met 1x per dag 1,25 mg af, zat dus op 13,25 mg per dag.  Het eerste kleine stapje, ik dacht ik doe het rustig aan. Trillend van angst werd ik wakker na een paar dagen en ik werd ook depressief, duizelig en mijn benen voelen van rubber, alsof ik er zo doorheen kan zakken. Ik schrok zo dat ik snel weer ben begonnen met 3x5 mg. Helaas nam dat de klachten niet helamaal weg. Er is duidelijk tolerantie ontstaan.

voor het hersenletsel ben ik nog steeds onder behandeling en ik maakte kleine stapjes vooruit.

als ik hetzelfde effect van de diazepam wil ervaren als in het begin, moet ik de dosis ophogen, maar dat betekent in de toekomst ook meer stapjes afbouwen. Als ik met de huidige dosis doorga, heb ik comtinue ontwenningsverschijnselen,omdat ik er gewoon aan gewent ben geraakt.

Nu twijfel ik dus enorm, ik ben echt geschrokken wat zo’n kleine dosisvermindering met me doet, maar eigenlijk wil ik er gewoon vanaf. Maar wat zie ik er tegenop! 
heeft iemand advies?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

 

Hi @Benzowanhopig

Jammer dat een stapje van 1,25 mg diazepam voor jou nog te veel is. Vaak wordt een mindering van 10 % in het begin nog wel verdragen dus je zult extra voorzichtig moeten zijn.

Als ik je goed begrijp bouw je af met tabletjes van 5 mg, die je in 4 stukjes verdeelt. Over het algemeen wordt aangeraden om af te bouwen met behulp van 2 mg tabletjes, dan kun je nauwkeuriger werken. Als je die in 4 stukjes verdeelt kun je stapjes nemen van 0,5 mg.

Als dat ook nog te veel is raad ik je aan een precisieweegschaaltje te kopen (jewelscale) met een afleesnauwkeurigheid van 0,001 gram. Met behulp van een scherp mesje en een (glazen) nagelvijltje kun je dan met heel kleine stapjes werken. Veel mensen doen het zo. Het  leidt vaak tot succes als andere methodes falen. 

Zoals je waarschijnlijk wel weet is voor veel mensen de sleutel tot succes het nemen van kleine stapjes en heel langzame mindering.

Als je het nog niet gedaan hebt raad ik je aan de Ashton Manual te lezen, te vinden via Google in het Nederlands en Engels.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...