Spring naar bijdragen

Oxazepam cold turkey


Oxavrouw

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb hier al eerder op het forum een vraag gesteld bij 'vraag het de hulpverlener' over stoppen met Oxazepam. @karel12 nog bedankt voor je advies daar. Ik gebruikte zeker niet veel, zo'n 10 mg 's nachts af en toe om te slapen. In het verleden soms ook wat langer gebruikt en de laatste keer vrij snel kunnen afbouwen met kwartjes. Inmiddels thuis van mijn werk met stressklachten en dagelijks begonnen aan de Oxazepam. Na een aantal dagen gestopt en dat leek in eerste instantie goed te gaan, maar op een gegeven moment ging mijn slaap toch te ver achteruit en daarom inmiddels een week geleden begonnen aan de antidepressiva om te ondersteunen bij slaap. Dit werkt echter niet meteen en daarom nog eens een aantal dagen Oxazepam gebruikt. 

Omdat ik er achter kwam dat ik iedere dag last leek te hebben van de reboundeffecten van de Oxazepam (erg onrustig tegen de middag) dacht ik dapper te doen en ineens te stoppen. Even voor de duidelijkheid, ik gebruikte het deze keer max vijf dagen achter elkaar. De tweede dag was het zwaarste qua acute ontwenning maar ik was vastbesloten en heb doorgezet. Ik heb in de nacht van 13 april nu voor de laatste keer iets genomen. Vijf dagen geleden dus. Ik merk af en toe wel wat verbetering, en de reboundeffecten in de middag heb ik ook niet meer. Slapen gaat wisselend, maar als ik maar moe genoeg ben rust ik in ieder geval uit. Vannacht wel weer wat onrustiger en ook een slechte nacht gehad, maar wel geslapen. 

Ik lees op Amerikaanse websites dat de acute ontwenningsverschijnselen het ergste zijn op de tweede dag, wat overeenkomt met mijn beleving, en de acute ontwenning na een week minder moet zijn en na een maand helemaal weg, hoewel er ook kans is op het zgnd. PAWS. Ik blijf nog erg prikkelgevoelig, onverwachte geluiden zorgen ervoor dat ik tegen het plafond zit. Verder heb ik veel spierspanning en onrust. Geen angst en paniek, maar wel onrust. Wie is een ervaringsexpert met cold turkey? Wat kan ik nog verwachten? Moet ik toch terug gaan naar een lage dosering en afbouwen of toch nog even volhouden en kijken of het de komende dagen telkens beter gaat?

Iedereen sterkte met zijn of haar proces! 

bewerkt door Oxavrouw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik weet niet of iemand dit leest, maar voor wie googled op afbouwen Oxazepam en mijn verhaal herkenbaar vind wil ik toch een update geven. Zoals hierboven staat heb ik af en aan kalmeringsmiddelen gebruikt. Meestal om te slapen of tijdens een periode dat het slecht met me ging. Ik heb een aantal dips gehad om diverse redenen en ik ben inmiddels bezig om dit aspect van mezelf èn de oorzaak ervan onder ogen te zien. Dankzij deze site kwam ik erachter dat de afhankelijkheid die ik altijd had proberen te voorkomen toch was ontstaan.

Een paar jaar geleden  heb ik langere tijd Oxazepam genomen om te slapen, nadat ik het al jaren af en aan gebruikte om te slapen. Ik denk dat dat in totaal misschien twee maanden was? Ik begon toen ook te merken dat ik in de middag totaal over de flos was en heb kort wat gepost op benzobuddies, de Amerikaanse site. Ik kreeg het vermoeden dat ik interdose withdrawal had, dus inderdaad afhankelijkheid die ervoor zorgde dat ik me slecht ging voelen als de Oxazepam was uitgewerkt. In redelijk korte tijd heb ik vervolgens het gebruik afgebouwd en daarna ging het langzaam beter. Maar ik had niet in de gaten dat het gebruik na iedere afbouwpoging problematischer wordt en daarom heb ik toch nog zo'n twee keer per maand iets genomen als ik een slechte nacht had met daar tussendoor periodes dat het slapen helemaal niet goed ging en ik wat vaker iets nam, maar nooit dagelijks. Tot recent ik weer over mijn eigen grenzen heen was gegaan en ik daardoor uiteraard niet goed kon slapen. De huisarts gaf me meteen een volle strip Oxazepam mee en ik probeerde het niet iedere nacht te nemen, maar het was toch wel erg fijn dat ik het kon nemen.

Eigenlijk al heel snel, na zes keer Oxazepam nemen in twee weken tijd, waarvan de laatste vier nachten achter elkaar begon ik me in de middag weer slechter te voelen. Ik stelde de eerste vraag hier op het forum aan @karel12 en begon meer te lezen over kindling en het steeds problematischer worden van het gebruik. Daar schrok ik van. Ik stopte en ging experimenteren met 5-htp als natuurlijk alternatief voor mijn slaap en om wat meer tot rust te komen, maar na zes dagen zonder Oxazepam sliep ik toch weer een hele nacht niet en dus begon ik weer. Maar ook met de Oxazepam haalde ik een hele nacht door en dus was ik in paniek. Ik ging me steeds rotter en gedeprimeerder voelen. Ik weet nu dat dit een bijwerking kan zijn van de Oxazepam, maar dat wist ik toen niet en dus ging ik naar de huisarts voor antidepressiva die ik eerder had gebruikt en die ook helpen bij het slapen. Ik besloot een paar dagen daarna dus cold turkey te stoppen met de Oxazepam op 13 april. 

In de nacht van 14 april nam ik niets, maar sliep toch redelijk, op 15 april had ik een hele slechte dag en die nacht sliep ik niet maar daarna ging het beter. Vervolgens had ik op 9 mei toch ineens een slapeloze nacht. Die wist ik te doorstaan zonder Oxazepam te nemen. Dat was eigenlijk best een belangrijke stap voor me. De nacht daarna sliep ik goed, waarschijnlijk vanwege het slaapgebrek. Zo sliep ik nog drie nachten amper. Geen idee of dat nog ontwenning was. Het zou best kunnen, ik kreeg ook enorme diarree, zweetaanvallen en enorme uitslag op mijn rug. Enorme prikkelgevoeligheid. Zelfs een comedy kijken op t.v. was teveel en het fluiten van een vogel was bij wijze van spreken genoeg om mijn handen op mijn oren te doen. Om beter te slapen begon ik met een regime van maatregelen om in de avond zo min mogelijk licht te zien. En als ik in de nacht wakker lag bleef ik rustig liggen en ging mezelf niet afleiden met dingen of licht aan doen. Ik accepteerde dat ik wakker lag en dat ik dat niet kon veranderen. Daarnaast besloot ik gluten-en zuivelvrij te gaan eten, geen alcohol, koffie en suiker meer te eten en begon ik met een probiotica en diverse supplementen.

Inmiddels zijn we zo'n twee maanden verder. De enorme angst en overgevoeligheid voor prikkels die ik had is gelukkig weg en ik slaap goed, maar dat komt ook door de AD. De spanning is zeker nog niet helemaal weg, maar ik kan wel weer wat therapeutische uurtjes werken vanuit huis. Ik ben begonnen met een traject om achter de oorzaak te komen van mijn 'burn-out' voor zover je dat zo mag noemen waarbij ik zowel lichamelijke als psychische oorzaken onderzoek.

Was Oxazepam de oorzaak dat het zo snel zo hard achteruit ging met me? Net als de vorige keer? Ik weet het niet zeker, maar het heeft denk ik niet geholpen. Ik weet nu dat ik het echt niet meer moet gebruiken. Ook niet af en toe. Ik weet nu dat iedere keer als je het neemt om te slapen, en het gebruik problematischer is, je het voor jezelf moeilijker maakt de nacht erop te slapen. Dit werkt vergelijkbaar als interdose withdrawal en heet rebound insomnia. Als je dus een nacht slecht slaapt, en vervolgens iets neemt ervoor slaap je de nacht erna weer slecht als je eenmaal die afhankelijkheid hebt. Daardoor ga je het vaker gebruiken en als je het iedere nacht nodig hebt, omdat je in crisis bent, krijg je binnen no time ook de interdose withdrawal. 

Het is niet echt een heel duidelijk succesverhaal, maar wel mijn ervaring. Misschien probeer ik over een paar maanden weer een update te plaatsen. Iedereen die probeert af te bouwen, heel veel sterkte! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...