Annemarie39 Geplaatst 15 april 2013 Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 Hallo allemaal, Ik ben pas op dit forum, ik heb nu 1 keer mijn alcohol dagboek ingevuld. Nu kreeg ik een berichtje van een hulpverlener, met de vraag of ik een doel wilde invullen. Dit ging niet gemakkelijk, keuze stoppen of minderen. Ik heb voor minderen gekozen met een afbouw periode. De optie totaal stoppen geeft mij angst??? Wie houd ik nu voor de gek? Heeft hier iemand ervaring mee. Alle tips en adviezen zijn welkom. Groetjes Annemarie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 15 april 2013 Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 iedereen (denk ik te mogen schrijven) heeft die angst bij het woord stoppen Annemarie. En velen gaan dus voor minderen vanuit die angst. terwijl stoppen zoveel minder moeite kost en veel eerder winst oplevert. Wie heeft er niet al tig keer geprobeerd te minderen voor je hier kwam? Ik jarenlang tenminste. En voor mij is stoppen duidelijk, veilig, gezond en voordelig. Het mooie is wel dat je hier je eigen pad mag volgen. Ook met angst. je hoeft niet perfect te zijn. eerlijk naar jezelf wel;) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Annemarie39 Geplaatst 15 april 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 Hoi Jane, Bedankt voor je snelle antwoord, het is 'fijn' te horen dat dit niet vreemd is. Heeft de gebruikster moed :$ Ik zal eerst maar eens mijn alcohol gebruik, in kaart gaan brengen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 15 april 2013 Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 hoi annemarie Kan me goed voorstellen dat je angst hebt om te stoppen...het betekent immers afscheid nemen van de alcohol Afscheid nemen van een belangrijke vriend...die alles van je weet en ook altijd voor je klaarstond als je hem nodig had Nooit meer terug vallen op hem Ik noemde hetzelf de sprong in het diepe waarvan je niet weet of er een bodem is....angst omdat je niet zeker weet of je het red zonder alcohol Toen ik de sprong nam was ik misselijk van mijn besluit...paniek en angst...maar doorgaan met drank was ook geen optie....dus ja die sprong genomen Dit was mijn grootste beslissing in mijn leven...ben mezelf nog dankbaar dat ik de sprong heb genomen Volg je hart...en niet het duveltje Succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jaap Geplaatst 15 april 2013 Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 Op zich hou je niemand voor de gek, als je maar niet gaat sjoemelen. Dat deed ik bij mijn eerste pogingen wel. Bij laatste poging niet. Maar de hoeveelheden die wel mogen boezemden me ook angst in. Rowan Atkinson weet het precies: En dan ben ik nog man. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hanneke Geplaatst 15 april 2013 Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 Annemarie, Vragen ze niet om een termijn te stellen? Bijvoorbeeld: tot dan en dan drink ik niet. Of ik drink tot dan en dan zoveel. Zoiets. Bij de AA heb ik geleerd niet te zeggen: Ik drink nooit meer. Dat beangstigt en is niet te overzien. Ik zeg: Vandaag neem ik dat eerste glas niet en morgen zie ik wel weer. Morgen wordt dan ook weer vandaag. (Soms doe je dat zelfs per half uur of zo op heel moeilijke momenten.) Ik ben een paar jaar nuchter geweest en ik weet uit ervaring dat stoppen heel wat gemakkelijker is dan minderen. Succes met de behandeling! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 15 april 2013 Rapport Share Geplaatst 15 april 2013 Hallo Annemarie, Zoals ik je al geschreven had, ben ik ook eerst geminderd voordat ik stopte. Ze raden eigenlijk aan om eerst 3 maanden niet te drinken en dan een beslissing te nemen. Mijn man zag het indertijd niet zo zitten als ik helemaal zou stoppen (niet gezellig, in het sociaal contact lastig enz. enz.) en ik was maar al te zeer bereid om daarin mee te gaan. Uiteindelijk ben ik begonnen met twee dagen per week niet te drinken, daarna vier dagen, terwijl mijn man nog gewoon matig door dronk. Ik merkte dat het me steeds zwaarder viel om me eraan te houden. Mijn trigger is chronische pijn en vooral op dagen dat ik me heel slecht voelde, was het zo moeilijk om goed naar mijn lichaam te luisteren. Op de dagen dat ik niet dronk ging dat veel beter. Dan ging ik gewoon naar bed als het moest, i.p.v. met een borrel te proberen de pijn te verdoven. Het ondermijnde ook behoorlijk mijn relatie, omdat mijn man natuurlijk steeds bang was dat ik teveel zou drinken. Toen ik weer in de fout was gegaan heb ik beloofd, aan mezelf en aan hem, dat als het nog eens zou gebeuren, ik helemaal zou stoppen. Het gebeurde en ik heb het gedaan. Als je niet meer drinkt, verdwijnt de trek ook langzamerhand naar de achtergrond. Dat bereik je nooit met minderen. Het verschil tussen iemand met en zonder alcoholprobleem is volgens mij, dat de persoon zonder probleem, gewoon na twee wijntjes o.i.d. genoeg heeft. Iemand mét probleem ziet zijn rem verdwijnen als hij gedronken heeft en kan het niet in de hand houden. Ik heb wel gemerkt dat je er zelf naartoe moet groeien, zeker als je een partner hebt die nog drinkt. Hopelijk heb je hier iets aan. Wat je ook besluit, wees eerlijk tegenover jezelf en je hulpverlener, vooral ook over de hoeveelheid die je drinkt e.d. Als je de boel voor de gek houdt heb je alleen jezelf ermee. Veel succes. Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GewoonErik Geplaatst 17 april 2013 Rapport Share Geplaatst 17 april 2013 Hoi Annemarie.......Is moeilijk. Ik twijfel iedere keer tussen stoppen, minderen en gewoon doordrinken. Stoppen is denk ik de enige optie, hoewel ik daar zelf nog niet aan toe ben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kastanje Geplaatst 22 april 2013 Rapport Share Geplaatst 22 april 2013 Minderen heb ik ook geprobeerd. Als eerste door 's middags niet te drinken en ' s avonds later te beginnen. Dit werkte niet voor mij. Ik werd er zo vreselijk onrustig van, dat als ik dan mocht drinken ik nog meer dronk (en dus in een kortere tijd) dan daarvoor. Na een aantal dagen zo te hebben geworsteld heb ik op 17 april 's avonds het restje uit de fles wijn weggegoten door de gootsteen en besloten om helemaal te stoppen. Morgen heb ik een afspraak staan om mijn stopmoment te plannen, dat heb ik nu al gedaan dus. Misschien te snel, maar voor mijn gevoel kon ik niet anders. Of ik het volhoud, dat weet ik niet. Maar iedere dag is er een. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden