Spring naar bijdragen

Verslaafd, verliefd, verloren


Baseighties

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Zoals de titel al suggereert ben ik afhankelijk van benzo's. Deze afhankelijkheid heb ik zelf, zonder aanmoediging van artsen gecreëerd. Nu kijk ik terug op ca. 2,5 jaar dagelijks gebruik dat varieert van 60 mg temazepam tot cocktails van verschillende pillen. 

Waarom doe je jezelf zoiets aan? Ik heb al sinds mijn kindertijd moeite met slapen, het beïnvloed mijn leven, piekeren, malen, doemdenken en elk gesprek of situatie in mijn hoofd terugdraaien zijn dagelijks terugkerende verschijnselen. De slaappillen kwamen rond mijn 15e in mijn leven. Om door mijn tentamen periode te komen vroeg mijn moeder aan de dokter of ik af en toe een slaappil (temazepam) mocht.. Bam! De pillen lagen altijd bij mijn ouders en in de 12 jaar die hier op volgden controleerden zij zo zonder dat ze zich hier heel bewust van waren mijn gebruik. Dit ging goed tot een vakantie naar Azie waar ik heel makkelijk aan Xanax kon komen. 
Deze ervaring leerde mij dat ik deze medicijnen wanneer dan ook kon gebruiken om mijn hoofd rustig te maken en luidden het einde aan van het gecontroleerde gebruik. 

Eenmaal terug had ik snel meerdere contacten die benzo's konden leveren, een doorlopend recept bij de huisarts en andere artsen die ik eventueel om een receptje kon vragen. Heerlijk. Altijd slapen, geen gemaal, geen emoties.

Naast deze passie houd ik heel veel van sporten en bedrijf meerdere disciplines in wedstrijdvorm waaronder wielrennen. Afgelopen zomer fietste ik een wedstrijd en ik zwaaide plotse;ing van links naar rechts over de weg. Dit kwam omdat ik totaal wegdroomde en mijn spieren heel erg verslapte. Had ik in het peloton gefietst dan had ik de hele groep meegenomen en mensen wellicht heel erg verwond om over de materiële schade maar te zwijgen. Dit en mijn vriendin die zich ernstig zorgen begon te maken na ze zich had ingelezen over al mijn "pilletjes" deden mij besluiten te stoppen.

Van de zomer heb ik in 2 maanden afgebouwd en was geheel gestopt voor 4 weken. Alle oude klachten kwamen na de ontwenning terug. Niet slapen, zorgen enz. Dus maar weer begonnen, stiekem.. Mijn vriendin kwam er achter en weer afgebouwd. Tot ze een weekend weg ging en bij terugkomst een zombie aantrof.. Nu weer bijna een week geen benzo's..

Vreselijk, maar nu ga ik het redden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Baseighties Allereerst welkom en mijn complimenten, je hebt toch in twee maanden een tamelijk hoge dosis afgebouwd; hebt je dat gedaan door temazepam steeds te verminderen?

Ook na een terugval ben je weer snel gestopt, hoe voel je je nu? Heb je behalve slaapproblemen - en daar weer zorgen en piekergedachten over - nog andere lichamelijke of geestelijke ontwenningsverschijnselen?

Zelf kamp ik ook al heeeel lang met moeilijk slapen en piekeren. Wat heb je al geprobeerd op dat gebied: slaapcursussen (online of gedragstherapie), boeken, slaappoli?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Briba, dank voor de complimenten. Mijn vriendin verdient deze meer eigenlijk. Zij heeft het probleem aangekaart en zonder haar doortastendheid had ik nooit gestopt. 

Ik heb afgebouwd met diazepam volgens het volgende plan: 30 mg wk1, 25 wk2, 20 wk3 en wk4 daarna evaluatie. Omdat diazepam natuurlijk langer werkt had ik hier overdag ook meer last van en belemmerde het mij bij het sporten. Ik ben toen in week 4 naar 15 mg gegaan en toen een maand 10-7,5,5,5. Na het stoppen ging het een paar weken goed tot er weer een periode van insomnia aanbrak. De psychologe raadde toen aan gecontroleerd benzo's te gebruiken.. De psychologe bezocht ik overigens niet voor mijn verslaving maar overspannenheid. Ik heb dat niet gedaan en een week later bestelde ik weer illegaal.

Nu heb ik iets sneller afgebouwd vanaf 15 mg, zelfde stappen maar dan in intervals van 3 dagen. 

Nu voel ik me weer heel slecht. Slaap amper, geen energie, lusteloos en sociaal nergens toe in staat (ik kijk dan ook niet bepaald uit naar de kerstdagen). 31 december heb ik een afspraak bij een verslavingskliniek om een natraject te bespreken. Stoppen kan ik zelf maar volhouden absoluut niet.

Wat ik heb geprobeerd; Alle alternatieve middeltjes etc. Melatonine maar dat zou ik ten zeerste afraden aangezien het hier een hormoon betreft. Geen cursussen of iets dergelijks. Ik heb dit ook voor de verslaving geprobeerd en niks werkte ooit. Ik sliep maximaal 3 dagen goed en dan weer een nacht wakker. 

Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

bewerkt door Baseighties
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Baseighties Wat ik niet goed begrijp: toen je weer begon, was dat op temazepam? Maw heb je de diazepam puur voor de afbouw gebruikt?

Meer dan 10 jaar geleden heb ik een slaaponderzoek gehad; dat kan nuttig zijn om bv. te achterhalen hoe je melatoninespiegel verloopt. Verder heb ik me lang staande (en werkende) weten te houden in een ritme van 1 a 2 temazepam per week (20 mg), de andere dagen soms een antihistamine of een paar glazen alcohol of niets.

Ruim een jaar geleden kreeg ik tinnitus en toen ben ik dagelijks gaan gebruiken; de tolerantie nam snel toe en op 30 mg per dag ben ik heel langzaam gaan afbouwen, zit nu op 6 mg (niet omgezet dus).

Er zijn flink wat boeken en cursussen te vinden, een goed startpunt vind ik slaapwijzer.net en vandaar verder zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...