Spring naar bijdragen

Minder scherp na stoppen

Bertje terug

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben zo,n 3 jaar gestopt.

Alles gaat goed alleen maak ik steeds meer fouten op mijn werk.

Ik heb het geoel dat ik minder scherp ben in doen en laten.

Zijn hier stoppers die dit ook zo ervaren?

Ik bedoel niet over een periode van 5 weken maar echt een paar jaar later.

Zo ja wat doe je er tegen.

Bvd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pfoei Bertje, daar moet ik even over denken

of dat bij mij ook zo is.

ik merk wel dat mijn hersens, qua onthouden,

minder funktioneren, maar heb geen moment gedacht dat ik

met drank scherper was. Dacht eerder aan ouder worden,

of juist gevolgen van drinken, maar dat het door

stoppen kan komen? Misschien eens aan de moderators vragen

via de draad: vraag het de hulpverlener, de een na laatste hier.

Intussen ben je wel mooi 3 jaar zonder drank, gefeliciteerd!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Bertje,

Ik ben nu een jaar gestopt en heb de laatste tijd wel meer moeite met onthouden e.d. Bij mij is het, denk ik, een kwestie van het heel druk hebben en moe zijn. Ik word ook een dagje ouder (66). Verder heb ik er nog nooit van gehoord.

Slechte reden om weer te gaan drinken hoor. ;)

Gefeliciteerd met je 3 jaar. Weet je dat we een jaarpact hebben. Iets voor jou?

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie

Idd geen reden om weer te beginnen ,voordelen zijn te groot!

Ik heb niet zoveel met de pacten

Heb je niet zoiets als ik het haal krijg ik een beloning?

Ik ga voor altijd (is niet altijd makkelijk als je ook veel problemen ernaast hebt)

Maar daar heb ik geen last van

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoiiiii bertje terug...ik herken er wel iets in. Denk dat het bij mij zo was dat het toen ik dronk het ook al speelde maar dat ik het door de werking van de alco minder in de gaten had. Wat ik wel sterk had/heb is dat ik nu ik 15 mnd clean ben ik flink aan de slag moet met mezelf en ik heb last gekregen van paniek/angstaanvallen. Maar misschien had ik die ook wel gekregen als ik nooit gedronken had. Who can tell

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bert.

Je bericht lezend dacht ik in eerste instantie: "geloof ik niet dat het daarmee te maken heeft". Ben er wel over na gaan denken en nu, een paar dage later, denk ik dat het te maken heeft met onze perceptie achteraf van de gevolgen van het wel, of juist stoppen met drinken.

Beide zijn vrij ingrijpend, waarbij het stoppen ook nog eens vrij abrupt gebeurt.

Ten eerste heb ik gemerkt dat de neiging bestaat om, wanneer men gestopt is, maar ook wanneer men nog in een periode van proberen te stoppen zit, veel te veel toe te schrijven aan "koning alcohol". (Al lezend hier op het forum, heb ik gemerkt dat ik hierin ook bepaald niet alleen sta) Alles wat goed gaat of ging, of juist slecht gaat, zal wel als oorzaak alcohol hebben, terwijl dit natuurlijk helemaal niet per definitie zo hoeft te zijn. Ook in het leven van mensen die niet drinken gaat van alles mis. Het onderscheid is soms moeilijk te maken.

Dan is er nog het volgende. Wanneer men drinkt en er gaat iets fout, bestaat er de natuurlijke ontkenning dat dit iets met alcohol te maken zou kunnen hebben. Denk dat velen dat wel zullen herkennen.

Zodra men wat langer gestopt is, merk ik dat het tegenovergestelde gebeurt. Ook, of eigenlijk met name, ten opzichte van het verleden: "Had ik in die en die periode niet gedronken, was dit of dat vast niet gebeurd of anders gelopen". Terwijl dit helemaal niet (in alle gevallen) per definitie zo hoeft te zijn.

Nu weet ik niet wat je voor werk doet en hoe traceerbaar de fouten toen en nu zijn, maar ik zou me ook zo kunnen voorstellen dat, ten tijde van het drinken, fouten, bewust of onbewust, naar de achtergrond verdrongen worden. Men wil dan gewoon niet waar hebben dat het wel een gerelateerd kan zijn aan alcohol. Betreft het kleine foutjes, dan worden die op een gegeven moment totaal vergeten. Na het stoppen is deze vorm van "verdring-reflex" verdwenen en wordt men zich dezelfde foutjes meer bewust en zou het kunnen lijken dat men meer fouten maakt dan voorheen.

Concluderend kom ik dus tot twee mogelijkheden:

1. Er worden inderdaad meer fouten gemaakt, maar het is totaal niet gerelateerd aan wel of niet drinken.

2. Het aantal fouten is onveranderd maar men is zich meer bewust van foutjes. Ze worden minder verdrongen.

Aardig onderwerp om over na te denken trouwens. Ik mis dat wel een beetje op het forum. Ik bedoel ervaringen van mensen op langere termijn. De meeste langer gestopten zijn verdwijnen op enig moment van het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bertje terug,

Waw, al drie jaar! Heb net gisteren mijn eerste maar wel dubieuze jaar

achter de rug met éénmaal een te lange terugval. Het tweede jaar wil ik volledig

proberen, 12 maanden lang en verder.

Jouw geheugenzwakte kan een psycho-sociale achtergrond hebben,

te druk op het werk, ouderdom, etc. Dat kun jij inderdaad alleen

beoordelen. Ben je al naar je HA geweest?

Tip! Kan je alleen attenderen op Ginkgo? Ginkgo verwijdt de bloedvaten,

reguleert de doorbloeding van de haarvaten en verlaagt de viscositeit

van het bloed. Deze driedubbele werking vertraagt de veroudering

van het netvlies en de hersenen, waardoor evenwichtsstoornis en

oorsuizingen worden tegengegaan en vergeetachtigheid of

geheugenverlies worden verbeterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...