Spring naar bijdragen

Uiteindelijk is er voor mij maar 1 manier: stoppen!


tonnyw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Tonny, volgend jaar word ik 50, ben moeder van vier kids en getrouwd.

Mijn moeder was alcoholiste en heeft de laatste 12 jaar van haar leven nuchter doorgebracht waarvoor diep respect! Mijn vader had psychische problemen en was medicijnverslaafd.

Mijn jeugd was op z'n zachtst gezegd niet makkelijk. Ik ben begonnen met drinken ongeveer in 2006... Na een aantal bijzonder vervelende gebeurtenissen (autistisch kind, echtscheiding, beide ouders veel te jong verloren in 2 jaar tijd, persoonlijk faillissement) ging ik steeds meer drinken en zat op een gemiddelde van 1 1/2 fles rode wijn per dag. Meestal 1e glas zo rond een uur of 12 's morgens en dan zo de dag door tot een uur of 22.00 waarop ik begon om te vallen en echt naar bed moest. Mijn partner doet hetzelfde alleen dan met bier...(gemiddeld een half krat per dag). We roken daarbij ook allebei stevig. Voornemens om te minderen werkt bij mij gewoon echt niet. Als ik een week niet drink (wat ik niet makkelijk vind) en ik denk na over 1 of 2 wijntjes, dan weet ik dat ik geen 2 wijntjes wil...ik wil op z'n minst 1 fles en liever 2. Na een week geen wijn smaakt dat 1e wijntje eigenlijk echt vies, t 2e gaat al beter en dan is t hek van de dam. De valkuil waar ik al een paar keer ingevallen ben is dat ik na een paar dagen geen drank ook denk: dat roken ga ik ook laten! Om na een dag of 2 te grijpen naar mijn sigaretten en dan denk: nou das mislukt dan kan ik ook wel een wijntje nemen. Dan drink ik hooguit 1 dag die 2 of drie wijntjes om de dag erna te denken: ik wil niet iminderen ik wil gewoon los gaan... En dat doe ik dan een paar weken tot ik weer in een situatie beland zoals afgelopen woensdagmiddag... Vanaf een uur of 12 aan de wijn, 's middags een erg moeilijk en verdrietig telefoongesprek met mijn autistische zoon van 25 die in zijn eigen beleving mij allerhande verwijten maakt die echt niet gebeurd zijn... Daarna nog drie glazen wijn en dan zitten op de bank met een draaiende woonkamer om me heen.

Ik moet eten maken voor man en zoon van 8, maar ik zeg: ik moet echt ff liggen en ff slapen.

Dus ik ben omgevallen op de bank en manlief heeft eten gemaakt en kind naar bed gebracht terwijl ik voor oud vuil lag... Om een uur of 6 wakker gemaakt, voelde me zo verrot. Heb koffie gepakt en vanaf daar niks meer gedronken. Ben mezelf zo zat! Ruim 2 jaar geleden werd mijn man ineens ziek, koorts en doorlopend overgeven en buikpijn. Na opname in het ziekenhuis bleek hij een acute alvleesklierontsteking te hebben door overmatig alcoholgenruik. Na ruim een week ziekenhuis en een sonde die voorbij je maag wordt ingebracht in je dunne darm, omdat je alvleesklier in die toestand geen eten kan en mag verteren, kwam hij weer thuis met de mededeling: nooit geen alcohol meer!

Ik ben direct solidair meegestopt en dit hebben we vier maanden volgehouden. Toen kwam toch weer de zin in 1 wijntje of 1 biertje... na een korte tijd heel voorzichtig 1 rose-biertje en proberen of dat last gaf langzaam weer terug in t oude patroon gegleden samen. Hoe stom kan je zijn? Mijn man wil echt niet stoppen en het is best lastig als hij thuiskomt en een biertje pakt. Ik ren dan weer naar de keuken voor koffie of thee... Maar ik ben gestopt! Mijn moeder is gestopt met hulp van AA en heeft mij toen ik die vier maanden droog was haar penning gegeven van AA die zij kreeg toen ze 1 jaar droog was. Ze zij: ik geef deze aan jou en weet zeker dat ie deze ooit echt zult verdienen. Dat is dus mijn doel om deze penning als rechtmatig van mij te hebben! Over 362 dagen is t zover...

Ik hoop dat ik op jullie steun mag rekenen en natuurlijk andersom zal jullie steunen waar ik kan!

Groetjes Tonny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi tonny,

wat een verhaal meis, je moet het zelf willen, dat lees ik ook. moeilijk dat je man wel blijft drinken maar om je heen zullen wel meer mensen dat doen. maar het blijft lastig. ik ben nu een minderaar maar of ik dat blijf weet ik oprecht niet. blijf bij ons komen op de dagdraad zijn we te vinden. je bent van harte welkom!!! en je zult merken dat je veel steun kan verwachten. in ieder geval van mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tonny,

Hé wat een verhaal joh. Een lichtpuntje: je bent er relatief vroeg bij.

En je maakt de keuze van helemaal stoppen. Dat is ook de keuze

die de meeste rust geeft. Om niet via een uitglijder weer in een

terugval te komen, kan ik een cognitieve therapie als zeer nuttig

aanbevelen. Ik heb bv. de I-behandeling van Tactive hier gevolgd.

Maar mss heb je er genoeg aan om hier dagelijks te komen voor

ondersteuning en lukt het op die manier om dat jaar van je

moeder te evenaren. Deze is alvast voor je moedige stap om hier

te komen. Welkom!

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tonny, goed van je je hulp gaat zoeken.

Je geeft aan dat minderen voor jouw geen optie is.

Dat is voor iedereen verschillend maar zelfs al sta ik een jaar droog en ik drink er weer 1 val ik weer helemaal terug. En dat is me al zo vaak gebeurd dat ik het verkies om niet meer te drinken.

Ik hoop dat je hier de steun krijgt die je nodig hebt.

Zie je op de dagdraad.

Groetjes Aïcha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tonny,

Dank voor je eerlijke verhaal. Een niet zo eenvoudige situatie.

Voor mij is niet drinken ook de enige optie. Het Forum helpt. Maar ik heb zeker ook de AA nodig. Het intensief werken met de Stappen. Misschien toch ook een optie voor jou.

Ik wens je heel veel wijsheid en kracht toe.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Tonny.

Je bagage is zwaar

en alcohol maakt nare

dingen vaak nog zwaarder.

Ik gun je een lichtere toekomst

lichter in je hoofd en hart

lichter qua lasten op je schouders.

Als moeder ook van een zoon met autisme

raakte me je zin: in zijn beleving dingen verwijten die helemaal

niet zijn gebeurd (in jouw beleving dus). Mijn zoon heeft technisch

gezien vaak wel gelijk. Maar emotioneel komt dat er zo anders

en onherkenbaar voor mij uit, dat ik, en met mij velen, zijn waarheid

niet kan herkennen of erkennen.

Nu ik los ben van mijn drankafhankelijkheid, en grotendeels ook van

de verstrengeling met hem (hij is nu uit huis) kan ik meer en meer

mijn eigen aandelen zien en wat drank met mij deed. Het versterkte mijn

slachtoffer voelen van de omstandigheden en belemmerde mij om echt

te gaan voor mijn verantwoordelijkheden daarin. En ook voor alle leuke

dingen en mensen die ik ook nog heb. Ik ben veel meer dan moeder alleen,

al heeft het lang geduurd voor mij om dat weer te zien en te gaan leven.

succes meis; je bent pas vrij laat teveel gaan drinken als ik je goed lees,

herinner je dus die jaren vóór je 43ste en zie hoeveel mooie jaren je weer

kunt hebben, mits je die eerste kunt laten staan.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal heel erg bedankt voor jullie warme welkom!

Mijn moeder is voor t eerst bij AA gegaan toen ik een jaar of 12 was. Mijn pa ging naar Al-onon en ik moest naar Alleteen. Dat heeft tijd geduurd en ik heb een hoop nare dingen daardoor meegekregen. Het ging allemaal veel verder dan wat ik nu zou verwachten van een AA groep. Het zal ook aan mijn moeder hebben gelegen denk, die haalde iedereen bij ons thuis naar binnen en wij kregen er een soort AA gezin voor terug... En als die mensen niet bij ons thuis waren moesten wij naar hun. Eerst hadden we geen gezinsleven omdat we in of met de kroeg leefden en dat werd omgeruild voor een AA-gezin zeg maar. Ik kan t niet zo goed uitleggen en nogmaals het zal echt aan mijn moeder hebben gelegen denk ik.

Na een jaar droog is ze toen erg doorgezakt en toen heeft t weer 12 jaar geduurd voor ze weer naar AA ging. Toen woonde ik op mezelf dus heb daar niet veel van meegekregen behalve dat ze uiteindelijk 12 jaar droog was voor ze overleed.

Ik hoop niet dat ik iemand beledig want ik vind AA op zich een heel goed concept.

Wat betreft een kind met autisme dat is gewoon zwaar...en je weet wel dat het hun beleving is en dat ze er niks aan kunnen doen, maar soms snijdt t je door je ziel heen wat ze zeggen.

En inderdaad is dat zonder drank een stuk beter te behappen :)

Voor jullie allemaal petje af!

Ik ben blij dat hier ben en steun krijg en kan bieden.

Ik heb nog ff niet uitgevonden hoe ik emoticons krijg.

Groetjes Tonny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Tonny, ook van mij een hartelijk welkom hier.

Je lijkt mij een sterke vrouw (mentaal).

ik logde in op "uiteindelijk is er voor mij maar 1 manier: stoppen !"

Ik dacht dit gaat over Baclofen :)

blijkt het te gaan over de AA. Niks mis mee natuurlijk, ieder doet het op zijn manier.

Nou Tonny ik wens je succes, er is een apart draadje voor AA gelovigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...