Spring naar bijdragen

Hallo allemaal

daan040580

Aanbevolen berichten

Goedenavond iedereen,

nou na wat gelezen te hebben hier, besluit ik me bij deze ook aan te melden op dit forum om steun en tips te delen met jullie.  Ik heb 6 weken geleden moeten erkennen dat ik  mijn drankgebruik niet meer in de hand had en ben gestopt en begonnen met het bezoeken van meetings.  Gisteravond ben ik op een bruiloft helaas de fout in gegaan, maar wil meteen de draad weer oppakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo daan.
Ik kijk niet zo veel in deze rubriek (wie is wie) maar zo heel af en toe neus ik er wat rond. Je bent hier zo goed als gloedjenieuw op dit forum. Welkom dus.
Goed dat je hebt erkent dat je je alcoholgebruik niet in de hand kunt houden. Alleen door het zélf te erkennen zet je de deur naar herstel open.
Ik zie dat je NA-meetings bezoekt. Zelf heb ik mijn herstel en cleantijd ook voornamelijk aan NA te danken, en wel in de eerste plaats door een
sponsor die me flink aan het werk heeft gezet, die eerste jaren.
Je zult het vast in de meetings ook gehoord hebben, het belang van een goede sponsor, en misschien heb je al iemand.
Zo niet, dat kan ik je sterk aanraden er zo spoedig mogelijk een te zoeken. (én te vragen, natuurlijk)
Ik was gewend alles op eigen houtje te willen oplossen, inclusief mijn alcoholprobleem. Deze manier van probleemoplossen heeft me
uiteindelijk naar de bodem van mijn put geholpen alwaar ik de 12-stappen vond.

In NA heb ik geleerd dat ik het wel zelf moet doen maar niet alleen. Fellows vormen een geweldig klankbord en zijn een goede spiegel.
Mijn sponsor was datzelfde en bovendien nog een wegwijzer op een tegendraadse manier. Hij zei me niet hoe ik dingen moest aanpakken maar
vroeg me waarom mijn manier van dingen aanpakken niet het gewenste resultaat opleverden... herstel is werk, 'it works if you work it!'
Hoewel ik hem al een tijdje niet meer zie ben ik hem nog steeds dankbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie en advies Kohtje.  Ik was hier net een beetje mee begonnen en heb 2 weken geleden iemand binnen NA gevraagd om mijn sponsor te worden en hij zei dat ik eerst het boek maar eens moest lezen.  We hebben aanstaande zaterdag afgesproken om koffie te drinken en eens erover te praten na de meeting, echter twijfel ik wel of hij de juiste persoon voor mij is, maar dat zal zich wel uitwijzen.

Het doet me wel goed jouw bericht te lezen, aangezien ik juist na afgelopen zaterdag begon te twijfelen of ik nog wel verder wil met de NA denkwijze en principes.  Ik heb wat moeite met het 'mijn wil in handen leggen van een grotere macht' en het continue herhalen van de overtuiging dat verslaving een ongeneeslijke ziekte is vind ik ook nogal wat, er wordt zo wel een behoorlijke lading aan gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei daan040580:

Het doet me wel goed jouw bericht te lezen, aangezien ik juist na afgelopen zaterdag begon te twijfelen of ik nog wel verder wil met de NA denkwijze en principes.  Ik heb wat moeite met het 'mijn wil in handen leggen van een grotere macht' en het continue herhalen van de overtuiging dat verslaving een ongeneeslijke ziekte is vind ik ook nogal wat, er wordt zo wel een behoorlijke lading aan gegeven.

Daan, juist door te blijven gaan en ook enigszins kritisch/sceptisch te blijven, óók naar mezelf, zeg maar: door het te laten 'indalen' heb ik
mezelf de kans gegeven om dát eruit te halen wat voor mij werkte. De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Een progressieve ziekte, ongeneeslijk en fataal.... als we er niets aan doen! Niet alleen stoppen met drinken maar ook aan een gezonde(re)
manier van denken werken. De ziekte gaat niet alleen over het fysieke, maar ook over het mentale en spirituele facet van het leven.
Door aan herstel te werken kunnen we de neerwaartse spiraal tot staan brengen.
Een behoorlijke lading lijkt me niet onterecht. Er sterven dagelijks vele mensen aan de gevolgen van teveel alcoholgebruik.

Mijn eerste sponsor vroeg ik pas na een maand of twee. Ik had goed 'om me heen geluisterd' in verschillende meetings. De eerste jaren
bezocht ik vier, vijf, soms zelfs zes of zeven meetings per week. Er was één man die, door zijn veelzijdige manier van interpreteren van de teksten,
waarin zowel inzicht als humor doorklonk, me erg aansprak.. aan de ene kant ontzettend strikt de 'leefregels' binnen de fellowship navolgend,
aan de andere kant het (ook voor mij) wat zware aspect van Hogere Macht op een luchtige en humorvolle manier presenterend.
Min of meer spelenderwijs (dansend, werd me wel gezegd) huppelde ik door de stappen, gedeeltelijk door te schrijven, gedeeltelijk door veel te
sharen in de meetings en door vele geprekken (voor en na de meetings, in café's met een kop koffie, tijdens lange wandelingen...) met mijn sponsor.
Regelmatig dacht ik na zo'n gesprek: ik stop ermee, of ik neem een andere sponsor.... Dat waren de momenten waar ik m'n "GEWELDIGE IK" moest ontmaskeren.
Het kwam er op neer dat juist op die momenten mijn sponsor me het beste hielp, door me te laten aanmodderen en daar verslag
van uit te laten brengen.

Door trieste omstandigheden werd deze sponsor-sponsee relatie beëindigd. De sponsor die ik daarna vroeg was strikter in het schrijven volgens het
Stappen Werk Boek... dat liep nooit helemaal soepel en dit contact verwaterde. Maar wat ik die eerste jaren had 'gewonnen' kon me niet meer worden afgenomen.
Ik had gezien dat het leven de moeite waard is om zonder alcohol te leven.. Nu ben ik negen jaar verder en denk er nog net zo over.
Door te blijven gaan heb ik mezelf een stevige basis gegeven, één waar ik op vertrouw en kan bouwen en zélfs, zo nodig, weer kan
afbreken en opnieuw beginnen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi om te lezen dat het voor jou zo heeft gewerkt en ik zie binnen NA best veel mensen voor wie het goed heeft gewerkt dus er zal zeker iets goeds in zitten. Ik betwijfel ook of ik die 6 weken clean was gebleven zonder meetings moet ik eerlijk zeggen.

Dus donderdag ga ik maar weer naar de meeting en zal ik mijn misstap toegeven van afgelopen weekend.   Ik hoop dat de stappen mij wat gaan brengen, maar dat zal vast wel aangezien zoveel mensen er baat bij hebben.  De wil is er gelukkig weer om eraan te werken en clean te blijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...