Spring naar bijdragen

ontwenningsverschijnselen nitrazepam/diazepam

muis

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb wat vragen over de afbouw en ontwenning van nitrazepam middels diazepam. Eerst mijn achtergrond:

Sinds eind oktober gebruikte ik nitrazepam 5 mg, gemiddeld 1/4 tot 1/2 per nacht. Dit a.g.v. overspannenheid door 2 ernstige ziektegevallen in gezin/nabije familie. Ik probeerde wel eens een avond niet te nemen, sliep dan ook best maar voelde me de volgende dag raar. In december was mijn overspannenheid over. En ik was heel blij dat ik weer goed sliep. Om een lang verhaal kort te maken: stom genoeg toch dagelijks door blijven slikken tot ik eind februari steeds meer last kreeg van verschijnselen pijn in ogen en in de avonduren een tijdelijk overspannen gevoel. Ook voelde ik me steeds vaker benauwd. Heel vreemd. Direct besloten dan maar af te bouwen. Ik zat toen op gemiddeld 3/4 per nacht. En pil hielp niet als ik gespannen was.

Eind maart leek ik van de ene op de andere dag wel overspannen. Direct weer contact gehad met de huisarts die mij begeleidde met afbouwen. In overleg besloten via diazepam af te bouwen. Ben ik op 25 maart mee gestart met 2 pillen van 2 mg. Na de 2e inname voelde ik de maandags zo beroerd, ik was totaal niet mezelf, kon niet meer concentreren en dus ook niet meer werken. In overleg met huisarts: direct terug naar 1 pil van 2 mg per nacht en dit in week afbouwen. Uiteindelijk heb ik hier twee weken over gedaan. Op 7 april nam ik nog 1/8 en op 8 april 1/16. Ik had veel last van 'aanvallen' en 's nachts hyperventilerend wakker worden. Vreselijke weken. Daarna begon echter de horror van niet tot nauwelijks slapen. 14 uur in 4 nachten. Stom genoeg toen, wel in overleg met huisarts, 3/4 zopiclon genomen op 13 april omdat ik verschrikkelijk moe was. Die viel totaal verkeerd. Avond erna weer 'aanval' van overspannenheid, benauwdheid. Direct weer gestopt. Sindsdien: afkickverschijnselen vermengd met klachten a.g.v. overspannenheid door alle stress en oververmoeidheid rondom afbouwen.

Mijn vragen zijn:

1. Ben ik niet te snel afgebouwd (alhoewel niet snel afbouwen eigenlijk ook geen optie was gezien mijn klachten)

2. Hoe lang kunnen de ontwenningsklachten nu nog aanhouden (na bijna 3 weken 'clean' te zijn)? Is daar een gemiddelde van te geven gezien de duur van het slikken/de hoeveelheid?

3. Zijn pijn in de ogen, nauwelijks kunnen concentreren op vooral beeldschermen, en hernieuwde slapeloosheid klachten die bij de ontwenning horen?

VErneem het graag, alvast bedankt! Muis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Muis,

Ik reageer even op jouw berichtje.

Jawel, je hebt erg snel afgebouwd.

Het is moeilijk te zeggen, hoe lang jouw klachten nog zullen aanhouden.

Je hebt het geen jaren achtereen geslikt, dat kan schelen.

De symptomen die jij benoemt, zijn inderdaad ontwenningsverschijnselen.

Heel vervelend, maar ze doven heel langzaam uit.

Heb veel geduld met jezelf.

Wrang hè? Dat die benzootjes maar tijdelijk werken.

Sterkte en groet van sneeuwhoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Beste Muis,

Vandaag zie ik dat er op twee berichten hier nog niet is gereageerd, dus dit is een verlate reactie.

Wat betreft het afbouwen: dit is heel individueel. Tijdens de behandeling noemen we een afbouw van 4 weken 'snel' en 12 weken 'langzaam'. Echter blijkt het proces heel individueel en hebben sommige mensen er echt meer tijd voor nodig.

Om de ontwenningsklachten te minimaliseren is het goed de afbouw geleidelijk te doen.

Wel ben je overgestapt van nitrazepam naar diazepam. Nitrazepam is een kortwerkend middel, diazepam een langwerkend. Soms kan mensen dit helpen tijdens de afbouw. Op jou had het echter een ander effect. Ik weet niet wat de reden was dat je met de huisarts hebt besloten om op de diazepam over te stappen? En hebben jullie na jouw reactie overwogen om toch af te bouwen met de nitrazepam?

Sommige mensen hebben lang last van de ontwenning van benzo's, dit heeft lang tijd nodig om te herstellen.Wat we ook zien, is dat klachten, waarvoor iemand de benzo's in eerste instantie kreeg voorgeschreven, niet opgelost worden met het nemen van benzo's. Het kan zijn, dat wanneer je afbouwt met de benzo's deze klachten weer terugkomen. En is het van belang om te kijken naar andere mogelijkheden om aan klachten zoals slapeloosheid en spanning/stress te werken. Wanneer je geen benzo's meer gebruikt geef je jezelf de kans om daar op een andere manier mee leren om te gaan. Al dan niet met ondersteuning hierbij.

Helaas is er dus geen vaste 'leidraad' voor het afbouwen/ontwennen van benzo'. Vaak is het wel zo dat, naarmate je langer gestopt bent, de verschijnselen afnemen. Dus geef jezelf hier de tijd voor.

Meer informatie hierover kun je lezen op de website van benzodebaas bij 'ontwennen'. Daar kun je ook andere informatie vinden over benzo's.Daar kun je ook lezen dat je last kunt krijgen van overgevoeligheid voor licht, dus wat je beschrijft is heel goed mogelijk dat dit te maken heeft met de ontwenning.

Hoe is het nu met je? Ik hoop dat het inmiddels wat beter met je gaat.

En is er ook aandacht voor het omgaan met spanningen/stress? Dat kan je op de langere termijn ook helpen.

Ik wens je veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo moderator

Dank voor de uitgebreide en duidelijke reactie.

Nitrazepam is idd zoals sneeuwhoen al aangeeft een middellang werkende benzo. Ik ben op diazepam overgestapt omdat ik via internet had vernomen dat dit de ontwenningsverschijnselen minder zou maken. Na mijn slechte reageren ben ik direct van 4 mg op 2 mg overgestapt en dit in 12 nachten terug gebracht tot 0.25 mg. Dus niet terug naar nitrazepam. Pijn aan mn ogen had ik overigens ook al tijdens het gebruik van nitrazepam alleen op t moment dat t uitgewerkt was.

Het gaat inmiddels wat beter met mij. Ik loop ter ondersteuning bij homeopaat en psycholoog. Ook wil ik mindfulness gaan doen.

Groet Muis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Muis,

Fijn om te lezen dat het inmiddels beter met jou gaat en je extra ondersteuning ontvangt. Slim om naast contact bij de homeopaat en psycholoog eventueel mindfulness te gaan doen, we horen en lezen hier positieve ervaring over.

Met wie bespreek je de afbouw van Diazepam, is er iemand die met je mee kan denken buiten dit forum om? Het is verstandig om bijvoorbeeld je huisarts of degene die je de Diazepam voorschrijft te raadplegen mocht je vragen hebben.

Voor nu wens ik je succes.

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo moderator

Dank voor t meedenken. Ik ben al afgebouwd van diazepam nu 6 weken. De huisarts heeft mij begeleid en ik kan ook bij hem terecht met reboundklachten. Ik gebruik nu geen medicijnen meer alleen natuurlijke supplementen. Zoals magnesium en l-theanine.

Vr. Groet Muis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...