Spring naar bijdragen

hoe maak ik de beste keuze?


Alf

Aanbevolen berichten

Maar even voorstellen: man,drink al vele jaren waarvan de laatste 10 jaar excessief. Dat wil zeggen minimaal een fles wijn per dag aangelengd met een halve fles port.
De laatste 5 jaar is dat echter eerder omgedraaid:1 fles port aangelengd met wat glazen wijn.
Drink wijn vooral omdat het lekker is, ben wijnliefhebber en kenner.
Tijdens al mijn stoppingen heb ik geen drank kunnen vinden dat de smaak van wijn evenaart. Jaja, natuurlijk de roeswerking is ook heel aangenaam.
Mijn drankpatroon is al jaren hetzelfde: uit het werk een paar glaasjes port, wat wijn bij het eten en ook gedurende de rest van de avond, keurig verspreid.
Heb al jaren geen last van katers, heb een vrolijke dronk en kan naar mijn idee en van mijn omgeving nog aardig goed functioneren. Wordt alleen de laatste jaren wat vergeetachtiger
De laatste keer dat ik ben gestopt heb ik dit vooral om lichamelijke redenen gedaan: te hoge bloeddruk, overgewicht, krampen, pijntjes hier en daar enz. Dit was in de periode april tot augustus van dit jaar, maar liefst 4 maanden(met behulp van Campral)! Positief heeft me dit opgeleverd: gewichtsverlies van 10 kilo, alle bloedwaarden weer oké, geen pijntjes meer, kortom totale fysieke rust. Vond het ook stoer dat ik dat kon en dat vond mijn omgeving ook.
Geestelijk ging het echter heel slecht: depressief, heel slecht slapen(lag uren wakker) gedurende de hele periode, snel geïrriteerd, lusteloos etc. Had verwacht veel terug te krijgen, wat dus niet zo was. Mijn vrouw zei op het laatst: als je zo blijft dan heb ik liever dat je weer drinkt.
En ja, op 5 augustus was het zover, een gratis fles wijn uit een favoriete wijnstreek stond klaar in onze huurcaravan. Die kon ik niet laten lopen(valkuil). Ach, een fles moet toch kunnen? Ik begon met twee glaasjes. Jongens, dat eerste glas, wat een genot!. De volgende dag maakte ik de rest van de fles op. En daarna weer gestopt? Ach, jullie weten het wel: nee, zelf een fles gekocht en binnen een week zat ik weer op het oude niveau! En ook zonder problemen, dat verbaasde me nog het meest. Bovendien sliep ik weer beter en was ik minder somber.
Sindsdien tot heden weinig verandering. Zit dus erg klem: kan niet zonder drank en ook niet met(Herman Brood stadium). Ben sinds 2 maanden begonnen met Adb en bevalt goed. Ook heb ik een eerstelijnspsycholoog in de arm genomen om de onderliggende problemen te onderzoeken, want als ik zo doorga dan heb ik binnen enkele jaren Korsakov/ alcoholdementie, ontslag, etc.
Ben nu echter in de fase beland om bij AdB een doel te stellen en ik weet niet wat het beste is. Ik weiger nl. tegen beter weten in, om te aanvaarden dat gecontroleerd drinken er voor mij waarschijnlijk niet meer in zit (zie forum artikel over TIQ's en diverse forumreacties).
Ik wil daarom nog een poging ondernemen om de boel onder controle te houden, om te beginnen na de herfstvakantie(daar ga je weer, valkuil). Ben heel erg bang voor totaal stoppen met als gevolg depressiviteit en vooral slapeloosheid. Bovendien had ik toen ook last van rusteloze benen(nooit eerder gehad, vreselijk). Wil geen antidepri slikken, ooit voorgesteld door een arts. Ook geen slaapmiddelen, wil niet de ene verslaving inruilen voor de andere.
Vraag me af of iemand de langdurige slaapproblemen herkent, want overal lees je dat dergelijke fenomenen, bij staken, maar tijdelijk zijn, nou bij mij dus niet. Ik kon ook echt niet beter denken o.d. Moet je daar toch langer abstinent voor zijn? Dinsdag moet ik een doel geformuleerd hebben. Wat gaat het worden? Is er iemand op het forum die na zoveel jaren heeft bewezen dat je gecontroleerd kunt drinken? Of moet ik de eerste worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Alkol,
gelezen, herkenbaar.
Zelf: 53, maatschappelijk gehandhaaft, goeie baan, etc. Mei 2007 plots gestopt, kon zo niet langer. Uitglijder in juli, gegoogled en hier beland.

Dat van die krampen en pijntjes herken ik zeker, zijn bij mij ook verdwenen, heerlijk.
De lusteloosheid en depressieve gevoelens zouden goed uit 'n vitamine B gebrek voort kunnen komen, koop Thiamine pilletjes bij de apotheek en breng het gehalte op peil, wie weet.

Wat de slaap betreft, dat is bij mij ook af en aan. Alles komt wat meer door, denk ik, de roes is weg. Moest eerst afkicken, natuurlijk, maar daarna sliep ik eerst heel goed, zeker wat in te halen. Dat is nu meestal nog zo, maar lang niet altijd. Kan nu wel 's wakker liggen en nadenken over 'n probleem, situatie o.i.d.. Dat neem ik maar voor lief, de roes zal het hoogstens afdekken, nooit oplossen.
Eigenlijk, dus: zikt ik goed in m'n vel, slaap ik goed, zit me wat dwars, slaap ik minder. Dan maar oplossen, die boel, denk ik dan maar. Ook onafgemaakte dingen uit de zuiptijd, zeg maar.

Verder ben je niet de eerste, hoor. Ook ik sta niet geheel droog. Zo af en toe nemen m'n lief en ik ook 'n flesje rode wijn tot ons, pas des problemes. Ik merk dat ik ook veel sneller iets merk van de roes, zelfs de eerste merk ik echt. Niet te vaak, maximaal 1 keer per week, maar dat halen we niet eens.

Groets, de onabstinente

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi alcol

tjonge je hebt al heel wat voor je kiezen gehad,

maar goed dat je er weer voor wilt gaan
knap hoor,

en die krampen herken ik ook maar al te goed
heb gebruik er magnesium bruistabletten voor ,
en dat helpt mij heel goed,misschien ook iets voor jou,
proberen kan geen kwaad toch??????/
en met die korsakov in je achterhoofd ,zou ik stoppen met die alcohol

wens je dan ook heel veel sterkte toe

meiske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi alkol,
Ik snap je heel goed hoor , iedereen zou dat gecontroleerd drinken wel willen kunnen, ik denk ook nog steeds dat ik het moet kunnen maar begin na enkele stoppogingen en dan weer net zo hard in de gewoonte terugvallen toch langzaam te twijfelen of ik het kan, het is het niet maat kunnen houden en dan maar door blijven drinken, ik heb ook niet echt veel last van katers, werk gewoon ook nog als eigen baas en er zullen niet veel mensen denken dat ik zoveel drink, toch begon ik ook last te krijgen van vergeetachtigheid, sufheid, vermoeidheid en pijnklachten, het slecht slapen heb ik ook maar ben ook geen geweldige slaapster hoor, dus misschien is dat bij jou ook gewoon het geval, het schijnt in ieder geval wel zo te zijn dat je zonder drank meer uitrust al slaap je kort.
Dat korsakov een hele erge ziekte is heb ik in mn familie gezien, een oom van me dronk heel lang gewoon bier, wel de hele dag door, het laatste jaar van zn leven heeft hij doorgebracht als een plant in bed, hij wist niks meer en kende niemand meer, met dat in mn achterhoofd en de ervaring met mn moeder die haar laatste tijd dement in een verpleeghuis gezeten heeft word ik daar toch wel bang voor dat dit op den duur de tol kan zijn die je mag betalen en die komt je dan wel heel duur te staan.
Het genot van lekker wijn drinken en de roes ervaren snap ik heel goed maar als we zo doorgaan weet ik niet of we nog wel heel lang genot zullen voelen en nu is het nog niet te laat om er wat aan te doen:present:
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je ook steun kunt vinden hier!
liefs yoyo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Alkol, welkom hier.
Wat betreft je dilemma kan ik je niet veel helpen. Zelf vind ik dingen met alcohol er in ronduit vies, ik dronk alleen voor de roes. Je lijkt me een zeer pientere man die zijn eigen keuzes wel kan maken.
Dat rusteloze-benen-syndroom ken ik echter wel, en daar kan je krezie van worden, ja. Ik had het ook, de eerste weken na het stoppen met drinken.
Ik ben naar een acupuncturiste gegaan, die mij daar in no time van af heeft geholpen. En nu slaap ik weer rustig.
Succes met je beslissingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Alcol,
wat heb je een mooie en uitgebreide introductie, dat nodigt uit tot reageren. Ik ben hier ook nog maar pas, en zit ook nog in het dilemma helemaal stoppen of gecontroleerd willen drinken. Nou ja, is eigenlijk niet zo'n dilemma, helemaal stoppen, daar wil ik eigenlijk niet aan. Ben wel erg blij met de afgelopen werkweek van niet drinken. Erg blij is zacht uitgedrukt. Voelde me honderd keer beter dan een week daarvoor. Voelde me erbij horen ook, bij de 'normalo's; en dat was heerlijk. Heb de afgelopen week veel werk verzet, voor werk en opleiding, en ook thuis. Merkte dat ik relaxter reageerde op stress, en minder snel ruzie kreeg met de kinderen.
Ik zit in de eerste fase van de internet behandeling, en ben mijn eigen gebruik nog aan het onderzoeken. Merk dat ik de gerichte opdrachten en de persoonlijke antwoorden, ondanks anonimiteit, erg prettig en helpend vind...
Hoop het te kunnen gaan doen op een regime van door de weeks niet drinken, en in het weekend af en toe wel, maar heb ook mijn twijfels. Heb hier al heel wat mensen gelezen die dat ook wilden, en die dan toch weer onderuit glijden..

Laten we elkaar volgen en ondersteunen.
Ik wens je veel succes.
Birthe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Alkol
en welkom op dit forum.
je hebt je situatie goed door
weet ook eigenlijk dat gecontroleerd drinken
voor jou uiteindelijk niet haalbaar is
maar hebt blijkbaar nog meer tijd nodig
Is niets mis mee, als alles of niks niet lukt
dan maar even in het grijze gebied experimenteren.
Maar dan niet alleen: kijk of je bij de begeleider
van ADB via aparte mails overleg kunt plegen.
Zij hebben er kijk op en zijn neutraal, wij hebben
allemaal ons eigen verhaal en dat is in jouw geval misschien
niet behulpzaam. Misschien ook met behulp van Refusal.
Verder heb ik gemerkt dat ik toen ik stopte met drinken
ik tegen de dingen aanloop, waarvoor ik dronk.
dat geeft me ook depressieve gevoelens (die ik eerder ook
had maar wegdronk), de redenen/oorzaken zijn misschien in coma geweest
maar worden wakker als ze neit verdoofd worden, want er is niets mee gedaan.
Ik was dus benieuwd of er iets uitgekomen is bij die 1elijnspsycholoog.
Niet dat je dat hier hoeft te vertellen hoor, maar het kan een aanknopingspunt zijn.
Toen je excessief ging drinken 10 jaar geleden, kan het ook iets van midelife-crise
geweest zijn, misschien iets om naar te kijken.
En verder heb ik zelf veel gehad toen ik hier bij de thema's een verhaal
over dysthemie las, ik googlede het en er was een zee van herkenning.
Ik hoop dat je wat verder komt met alle reakties
en maak het jezelf niet te moeilijk met je doelstelling nu, die kun je in overleg met
je ADB-begeleider ook bijstellen.
veel succes Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Alcol
Welkom op het forum
Wat goed dat je hier je verhaal vertelt.
Je verhaal is heel duidelijk. Je hebt een probleem. Dat erken je
je bent niet in ontkenning. Je noemt Herman Brood: niet mét en
niet zónder alcohol kunnen... Hij leeft niet meer, jij wel!
Eigenlijk lees ik dus in je verhaal dat je je bewust bent van je
alcoholprobleem en weet dat je er eigenlijk mee moet stoppen
maar dat je dat liever niet doet omdat je daar niet vrolijker
van wordt, slecht slaapt en meer lichamelijk ongemak. Je wilt
dus eigenlijk sociaal kunnen drinken. Ja, dat zou ik ook graag willen
en ben ook jaloers op de mensen die dat wel kúnnen. Maar ik weet
dat dit voor mij niet is weggelegd. Als ik dat zou proberen ben ik terug
bij af en zit ik zo weer terug op wat ik dronk. Het is gewoon geen optie
en voor jou ook niet alleen wil je dát niet erkennen. Je zoekt hier iemand
met een verhaal waarbij er wel succes geboekt is, vanuit veel zuipen
naar sociaal drinken en dat kunnen volhouden. Ik weet niet of je hier
zo'n verhaal zult vinden, wie weet? Misschien dat het jou wel lukt?
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Knap dat je hulp hebt gezocht voor je probleem, toppie! Je bent in
elk geval heel goed bezig en als je mee leest en/of schrijft op de
dagdraad (hier bij Ditjes en datjes, vandaag is dat maandag, 12
oktober 2009) hier krijg je misschien nog wel veel meer informatie waar
je iets aan zou kunnen hebben en je kunt ook je eigen verhalen kwijt
.Ikzelf doe de AdB internetbehandeling en ik ga ws ook wel naar
de AA en sluit me daarbij aan. Ik wil serieus nooit meer de 1ste nemen.

Ik wens je veel wijsheid, sterkte en succes op je zoekpad en hoop
je nog eens te lezen hier?!
liefsssssss Cocootje:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ari, bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat een herkenning ook weer. Je hebt gelijk, nu slaap ik weer goed omdat ik nog steeds drink, maar het is idd een comateuze slaap. Ook de verveling herken ik, want ja de avonden bestonden uit drinken en dan hoefde je ook niet meer na te denken. 24 uur nuchter betekent dat je heel veel tijd hebt om na te denken. Ik gebruik sinds kort vit.B extra, bovendien let ik erg goed op mijn eten en heb gelukkig een vrouw die erg goed kan koken. Maar het meest herken ik me in je pogingen om te minderen en vooral in de hoeveelheid tijd die dat met zich meebrengt! Man, ik was ook voortdurend bezig met meten (ik dronk precies uit het voorgeschreven glas met daarin exact de hoeveelheid cL.), registreren (hield een apart schrift bij met de aantallen en zette dat dan weer later over op het alcoholschrift van AdB) en plannen(dan wel, bij die bijeenkomst niet, dan is er een verjaardag, vakantie enz.) Stoppen is idd veel overzichtelijker en minder tijdrovend. In de vakantie dronk ik alcoholvrij bier en dat beviel goed, maar ja af en toe toch eens het verschil proeven met een echt biertje(valkuil, zo sneeky). Daarom lijkt me alc.vrije wijn misschien niet zo'n goed idee, maar kan het eens proberen. Echt andere drankjes heb ik niet kunnen vinden en ik heb veel geprobeerd, het mogen ook weer niet calorierijke drankjes zijn want dik worden heb ik geen zin meer in.Ja daarom dronk ik ook tomatensap. Ook viel het me op dat ik meer koffie ging drinken, ook niet echt goed. Morgen moet ik een plan overleggen, zowel bij AdB als bij de therapeut. Ik denk dat ik toch nog een poging tot minderen onderneem en na de herfstvakantie(wat een valkuil) ga stoppen. Wat goed dat je hebt besloten om nu definitief te stoppen, ik hoop voor je dat je het lang kunt volhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...