Spring naar bijdragen

Is de aanpak van de AA, het medisch model heilig?


Bert1953

Aanbevolen berichten

Hallo  mijn naam is Bert.

 

Maart vorig jaar voor het eerst hulp gevraagd bij mijn verslaving. Vanaf mij zeventiende een stevige drinker, ruim 40 jaar veel te veel gedronken. Er volgde een ziekenhuisopname, vervolgens Detox en daarna 6 weken opname.

Vervolgens dagbehandeling, nazorg in combinatie met bijna een jaar AA bezoek. Mei dit jaar (ruim een jaar later) weer gaan drinken. Geen terugval maar een bewuste keuze. Gaan drinken omdat ik verslaafd ben, maar wel met spijkerharde criteria waar mijn leven dagelijks aan moet voldoen.

Vandaag 6 maanden later drink ik nog steeds 4 pijpjes bier per dag. Ik ben er niet trots op, het zou beter zijn om niet te drinken.

Het is voor ons verslaafden enorm moeilijk om helemaal niet te drinken. In de verslavingszorg kom ik maar één visie tegen, NOOIT MEER DRINKEN. Met mijn kijk op mijn verslaving ben ik niet welkom bij de AA.

Mijn vraag:

Is gecontroleerd drinken (verslaafd zijn) mogelijk?

Het kan want ik doe het al 6 maanden. Waarom is daar zo weinig aandacht voor.

Waar kan ik lotgenoten vinden die beperkt drinken zonder terug te vallen naar oud gedrag.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bert,

Hartelijk bedankt voor je bericht!

Je vraagt je af waarom in verslavingszorg er alleen maar één visie is: stoppen.

Het is echter niet zo dat stoppen het enige advies is dat wordt gegeven. Niet in de reguliere verslavingszorg. Het is namelijk belangrijk dat iemand zelf achter zijn of haar keuze kan staan.Iemand steunen bij zijn eigen doel, is belangrijk. Wel wordt er kritisch meegedacht en gekeken naar een haalbaarheid van een doelstelling. Uiteindelijk bepaald iemand dat natuurlijk zelf.

Je schrijft dat het voor mensen met een problematische drinkgewoonte moeilijk is om helemaal niet te drinken. Dat kan een lastig besluit zijn, een grote stap, om helemaal te stoppen. Dat kan beangstigend zijn. Er is geen pasklaar antwoord op de vraag wat gemakkelijker is: stoppen met drinken of minderen. Soms is het eenvoudiger om eerst een periode - bijvoorbeeld drie maanden -helemaal niet te drinken. Daarmee raakt de ingesleten gewoonte wat meer op de achtergrond. Het is ook niet zomaar te zeggen wat de beste manier is. Wanneer je direct medisch gevaar loopt als u alcohol drinkt dan is de keuze duidelijk: stoppen.

Soms lukt het mensen om te minderen met gebruik en dit naar tevredenheid vast te houden. Anderen lukt dit niet. Soms is het gemakkelijker te stoppen, dan te minderen. Er is geen pasklaar antwoord op te geven wat het beste werkt.

Op de website kun je daar nog meer over lezen bij 'wat ga ik doen?'

Er zijn ook andere zelfhulpgroepen in het land, die misschien beter aansluiten bij je eigen visie hierop. Ook op het forum zijn er mensen die minderen met drinken in plaats van te stoppen. Alcoholdebaas zijn is immers een breed begrip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

 

Ter aanvulling:

De AA is niet heilig, maar voor veel mensen waardevol.

 

Zelf heb ik 25 jaar jaren geleden ongeveer anderhalfjaar bij de AA gezeten.

Van de ene dag op de andere gestopt, 5 jaar volgehouden.

 

Behalve een glaasje wijn met pasen, één pilsje tijdens mijn verjaardag en een glaasje wijn tijdens ons kerstdiner.

Als ik mij goed herinner heb ik ook nog tussendoor tijdens een vakantie dagelijks gedronken.

En bij thuiskomst direct weer gestopt.

 

Voor mijn mede lotgenoten was mijn gedrag zeer bedreigend.

Ik begrijp dus heel goed dat je bij de AA niet meer welkom bent.

 

Na 5 jaar ben ik weer terug gevallen.

Langzaam, langzaam, langzaam...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

 

Oh ja,

 

Dat je deze vraag aan de hulpverlener stelt en niet aan ons zegt mij al genoeg.

 

En ter aanvulling op de moderator:

Ook op dit forum zijn mensen die proberen te minderen.

Vroeger of later gaat dat altijd mis.

 

En lukt het jou wel, niets mis mee.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...