Spring naar bijdragen

Schuldgevoelens


Shanuleke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ben nog niet zo lang op dit forum, maar moet wel wennen aan het feit dat iedereen je goed vindt dat je je aan hebt gemeld, en dat het een dappere stap is. En dat terwijl ik me helemaal niet dapper vind, ik heb niets te klagen, heb een heerlijk gezin, een man die me op handen draagt en toch drink ik af en toe nog. Waarom blijft voor mij de vraag en ik hoop deze cirkel te kunnen doorbreken en mezelf weer de moeite waard zal vinden, mijn familie denkt dat ik gestopt ben, maar af en toe ga ik toch voor de bijl, waarom.....waarom doe ik dit ?
Moet daar erg aan wennen dat ondanks mijn fouten men me toch dapper vind en dat zet me aan het denken. Herkennen jullie dit ? Ik durf niet toe te geven dat ik af en toe toch wat neem aan mijn man, en daar ben ik niet trots op. Mijn hulpverlener zegt dat je niets opschiet met schuldgevoelens, maar toch heb ik ze, en terecht, ik ben niet eerlijk bezig.
Dan ben ik toch een loser ?
Want iedere keer als ik toch 'de fout' in ga voel ik me na die tijd toch een loser.
Ik merk dat ik uit het schaamtegevoel en het gevoel toe te geven zwak te zijn mijn mond hou.
Ik weet dat het niets oplost als je je mond houdt, maar toegeven is voor me ook erg moeilijk.

Voor iedereen.......sterkte !!!!!


Shanuleke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Shanuleke,
Je hebt besloten dat het zo niet verder kan en dat je er iets aan wilt gaan doen. Alleen dat besef en inzicht is al heel veel waard.. En niemand zit hier voor zn zweetvoeten, we hebben allemaal dingen gedaan waar je achteraf spijt van hebt maar wie heeft dat eigenlijk niet?
Je bent op de goede weg, en dat is het belangrijkste.
Dat niet alles meteen perfect loopt dat zou ook niet reeel zijn toch, je mag 10x vallen als je daarna maar weer opstaat en verder probeert :present:

Ik heb een moeilijke jeugd gehad, mijn vader is zo lang als ik me herinner al alcoholist geweest. De afgelopen jaren heeft hij in meerdere klinieken gezeten, dan ging het weer een tijd goed en dan had hij weer een terugval. Iemand heeft me eens gezegd dat het (bijna) niemand in een keer lukt, het hoort bij het proces en kijk eens naar wat je al bereikt hebt.

Mijn vader is nu ruim 2 jaar droog, en daar is ook een heel traject aan vooraf gegaan maar wat er ook gebeurde wij bleven hem steunen omdat hij het bleef proberen.

Ik hoop dat ik je een beetje een hart onder de riem heb kunnen steken, niemand verwacht dat je het meteen perfect doet want dat zeggen we toch ook niet tegen iemand die iets voor de eerste keer gaat proberen?

Als je hiermee blijft zitten is het misschien een idee om eens te praten met je gezin, ben openhartig en eerlijk over wat je voelt, waar je bang voor bent, dat zullen ze alleen maar waarderen. Ze kunnen je helpen als ze weten wat er in je omgaat. Je kunt het ook in een brief schrijven.

Ik wens je veel succes en sterkte
Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve shanulleke

dat jij jezelf nog niet dapper vindt
dat komt nog wel
dat had ik in het begin ook
maar dat jij je hier
hebt aangemeld zegt toch wel heel wat goeds over jou

maar met dat schuld gevoel schiet je echt niets mee op hoor
zo val je nog dieper weg voor jezelf
want iedereen maakt fouten toch???????
dronken of nuchter

het is dan de bedoeling dat je er naar een afstand van gaat kijken
van hoe kan ik het oplossen
of tewel hoe kan ik van mijn leven een
fijn leven maken

heel veel succes ermee en maak het jezelf niet zo moeilijk meis
stapje voor stapje dan kom je er wel

Lieve knuffel van meiske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik snap wat je bedoelt, je wordt verwelkomt door mensen die in jou ogen succesvol zijn en het hebben gehaald, nou ik verwelkom je ook en ik heb nog niets gehaald, ik probeer en faal waar je bij staat, echt.
maar ook ik zit hier om ook al helpt het nog niet echt, aansluiting te hebben met mensen die wel verder zijn dan ik en daar eventueel dingen uit te halen die mij zouden kunnen helpen.
dus blijven meelezen en meedoen is altijd goed en als het niet direct lukt volgens het boekje, niet door laten beinvloeden, iedereen gaat hier op zijn eigen manier en laat je niet negatief gaan denken door uitsluitend de succesverhalen als leidraad te nemen.
doe mee en ondek dat menigeen van ons het moeielijker af gaat dan je denkt, als het zo makkelijk was als stoppen met limonade drinken bestond dit forum ook niet wel?
groetjes van herman.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Shanulleke,

Het is dapper om aan jezelf toe te geven dat er iets niet goed gaat met je alcoholgebruik. Daarom heb je je ook aangemeld op het forum. Dat inzicht is een grote stap naar verandering.

Dat schuldgevoel is heel herkenbaar voor velen van ons. Ik heb het de dag na een uitglijder, maar het zakt snel weg als het dan een paar dagen aaneen goed gaat. Mijn man weet wel dat ik af en toe drink; mijn kinderen probeer ik er zoveel mogelijk buiten te houden. Ik ben pas kort bij het forum en de internetbehandeling, en dronk vrijwel dagelijks 1 fles wijn (of meer).
Het feit dat het je niet direct lukt in een keer droog te staan is niet erg! Denk maar niet dat wij het allemaal in 1 keer kunnen. Het gaat er maar om dat je het blijft proberen. Elke droge dag is er één!

Aangezien ik me schaam voor mijn probleem naar de buitenwereld toe, is het zo prettig om hier anoniem zo openhartig te kunnen zijn, zonder dat het me direct in mijn werk of sociale omgeving nagedragen wordt.

Wees wel eerlijk naar je hulpverlener toe over je drankgebruik; je hebt er niets aan om die voor de gek te houden; de begeleiding moet jou op maat gesneden zijn.

Waar ben je bang voor: dat je man niet begrijpt hoe moeilijk je het soms hebt?
Zolang hij maar weet dat jij de strijd niet opgeeft, dan kan hij trots op je zijn!
Het gaat er niet om hoe jij als ideale vrouw had kunnen zijn; jij bent jij en hij houdt van je.
Het gaat om je intenties en wat je daar mee doet.
Meer dan je best kun je niet doen; dat zal hij moeten accepteren.
Als je hier eerlijk in bent kan hij je steunen in je moeilijke tijd.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shanuleke,
het is jammer dat je jezelf een loser vindt, want hierin schuilt juist het gevaar
dat je de drank nodig blijft houden; je wilt je loser zijn en alles waar dat voor staat
waarscijnlijk verdrinken. Als je een stap wilt zetten: kijk dan eens of je het mag opschrijven
iets in de trant van ik kan niet zonder alcohol, of welke woorden bij jou passen om datgene
waar je je het meeste voor schaamt echt letterlijk onder ogen te zien. daarna kun je dat briefje verscheuren of verbranden. Dan is de 1e stap gezet en die is zo belangrijk, eerlijk zijn tegen jezelf= jezelf serieus nemen. Angst heeft soms een funktie, maar in dit geval is het goed die onder ogen te zien
en zo gauw je met die angst in beweging gaat wordt het al anders/minder. Angst die je verlamt wordt erger.
Soms zijn kleine stapjes belangrijker dan grote Shanuleke.
Heel veel kracht voor jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met Jane eens maar ik herken het ook van mezelf: dat ik zó bezig ben met me lullig te voelen... en dan is er direct weer reden om te gaan drinken, want daar knap ik onmiddellijk van op (hetzij zeer tijdelijk)... Oehh wat een valkuilen zijn dit.

Shanuleke, heel veel succes gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Herman,

Ja, ik voel wat je bedoelt, ik voel me ook nog niet trots op mezelf dat het zover is gekomen dat ik me heb moeten aanmelden bij Tactus en bij dit forum, omdat ik ook nog niets helemaal kan stoppen met het alcoholgebruik. Maar het feit ligt er. Zoals Claire uit " Gooische vrouwen" zei; "ik heb geen alcoholprobleem maar een doseringsprobleem, heeft me aan het lachen gemaakt, maar het is wel zo, het wordt een gewoonte, en je gaat het normaal vinden om iedere dag een lekker glaasje te nemen.
En daarom denk ik wel dat het goed is dat we deelnemen aan dit forum hoewel ik eerst mijn twijfels had. k dacht eerst dat je alleen maar ellende zou lezen, maar nee, er zijn echt mensen die gestopt zijn en die op hun "eigen" benen staan.
Het is af en toe wel eens goed om bepaalde dingen te lezen, en dat uiteindelijk de verantwoordelijkheid bij jezelf ligt.
Wat voor redenen we ook ook hebben om alcohol te nuttigen, het is denk ik wel goed om er bij stil te staan waarom we soms teveel drinken en waarom we denken dat dit DE oplossing is soms.
Alcohol verzacht soms omstandigheden, brengt je even in een zachtere wereld,,maar door deel te nemen aan dit forum en door mijn eigen hulpverlener word je je wel bewuster waarom je soms teveel drinkt.
Ik hoop dat ik me ervan bewuster word en dat ik ook uiteindelijk voor mijn eigen gezondheid kies, maar het blijft moelijk om af en toe de wereld niet wat te "verzachten" met een drankje.
Dank je voor je openheid.......

sterkte !!

Shanuleke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ja, angst speelt een grote rol, angst om niet begrepen te worden, angst om als een zwakkeling gezien te worden terwijl je zo knokt.
Angst dat mensen je toch als een zwakkeling zien, en dat moet veranderen, niet jezelf afbranden, maar vooral de positieve punten bljven zien van jezelf, je bent soms fout bezig, maar hebt ook veel goede kanten.
Probeer mezelf daarvan bewust te maken, dat ik ook een mens ben die af en toe fouten maakt, net zoals iedereen.
Ik knok en blijf knokken...........probeer mijn best te doen, met alle liefde naar mijn gezin toe...............

groet,

Shanuleke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...