Spring naar bijdragen

Nieuw hier en toch eng om te vertellen


geendruppel

Aanbevolen berichten

Goede avond allemaal,

Aller eerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben een man van 35. Vind het erg lastig om hierover te beginnen maar had al gelezen dat meerdere forumleden dit hebben/hadden. Maakt het iets makkelijker om mijn probleem te uiten tegen over anderen. Uiteindelijk moet ik de stap zetten, want zo gaat het bij mij ook niet verder.

Ongeveer 4 a 5 jaar geleden ben ik begonnen met drinken. Waarmee het begon van 3 a 4 biertjes in de twee dagen naar gedurende tijd elke dag. Het aantal bier werd ook steeds meer. Door stress op het werk en privé voelde ik mij hierdoor rustig. Ik zocht mijn momenten uit om te drinken en begon zo rond een uur of 16:00. 

Afgelopen jaar heb ik geprobeerd te stoppen met dit alles. Dit is gegaan met vallen en opstaan. Echter merk ik gewoon dat het voor mij lastig is om een biertje te weigeren. Ik drink niet meer elke dag omdat ik ook moet werken en in de avond ook andere verplichtingen heb. Maar ben ook geregeld vrij en daar komt dan de valkuil. Ik ga klussen in de woning en nadat de klus af is grijp ik naar het biertje. Dan drink ik behoorlijk te veel. Ook in sociale kringen heb ik moeite om nee te zeggen als een ander een drankje pakt. Ze bieden mij wat aan en dan kan ik geen nee zeggen een bepaalde sociale druk. Het lijkt zo makkelijk om dan nee te zeggen en aan te geven dat je fris wilt, maar in de praktijk valt dit vies tegen. 

Ik wil namelijk hiermee stoppen en middels dit forum op de 0 uitkomen. Na drank veranderd mijn gedrag behoorlijk. Als mensen wat tegen mij zeggen en dat bevalt mij niet klap ik er meteen van alles uit om mijn gelijk te halen en ben ik niet voor reden vatbaar. Terwijl ik nuchter ben, altijd alles van alle kanten bekijk en gewoon een normaal gesprek kan voeren. Ook als de eerste reactie van een ander mij niet bevalt.

Ik weet dat ik de sociale contacten en momenten niet kan vermijden. Maar moet wel sterk genoeg zijn om nee te zeggen. Ben nu drie dagen vrij en heb vanavond een feestje. Dat gaat dus alweer lastig worden. Heb voor mij zelf al afgesproken om aan de fris te gaan, hoop dat ik sterk genoeg zal zijn en dat de opmerkingen van aanwezigen achterwege blijven. De opmerkingen zullen jullie ook wel kennen als je de enige bent die geen alcohol drinkt.

Alvast bedankt mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik heb eerlijk gezegd na de eerste keren erg weinig opmerkingen meer gehoord. De eerste paar keer werden er nog wel wat wenkbrauwen opgetrokken, maar ik heb toen gezegd dat ik er gewoon te veel last van had en dat ik graag 's avonds of later nog wat wilde doen ipv lamlendig op de bank te zitten.

Misschien is níet al te lang blijven ook een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben even weg gelopen van het feestje. Gaat nog goed. Aan de Cola. Maar de opmerking al gehad "2 biertjes kunnen wel joh.". Heb inderdaad zoals jij zegt aangegeven dat ik morgen nog dingen moet doen en vannacht helder wil gaan slapen. Eerste stapje gezet. Wel lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Geendruppel,

 

Bij mijn sportteam, waar ik toch een van de zware drinkers was, heb ik op bepaald moment gezegd dat ik (voorlopig) geen bier meer dronk, omdat ik er een probleem mee had. Daar heb ik geen vervelende reacties opgekregen. Inmiddels weten ze "niet beter" en vragen ze me wat voor cola ik nou weer wil drinken, het echte, of de light of de zero?

Alleen een nieuweling bood me laatst nog bier aan.
Volgens mij is het hoe duidelijker je er zelf over bent, hoe minder bier je wordt aangeboden.

 

Sterkte en Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

So far, so good! Welkom Geendruppel :rose:

 

Je wilt stoppen maar tot nog toe is dat niet zo goed gelukt. Goed dat je het niet opgeeft, maar je nu hier hebt aangemeld. Het forum kan helpend zijn en is laagdrempelig. Ik heb er erg veel aan gehad.

 

Ik heb in het begin ook wel moeite gehad met een aantal situaties, waarin gedronken wordt en waar ik vroeger dan ook dronk. Een aantal ben ik tijdelijk uit de weg gegaan, andere ben ik veel vroeger opgestapt. Ook bleken er altijd wel mensen te zijn, die ook niet drinken. Alleen was ik natuurlijk voorheen altijd bij de drinkers te vinden :( . En wat mij ook geholpen heeft is om situaties vooraf door te nemen, in mijn hoofd. "Wat als de ober langskomt en vraagt wat ik wil drinken". Als het dan zover was, was het makkelijker om iets fris te bestellen.

 

Met af en toe drinken, de situatie waar je nu in zit, kun je het jezelf erg moeilijk maken. Het gevecht blijft dan, zeg maar. Als je helemaal stopt, heb je dat misschien maar een aantal weken en dan wordt het makkelijker.

 

Lezen en schrijven hier kan goed helpen. Ik wens je veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom GD;

quote BillyBob: Volgens mij is het hoe duidelijker je er zelf over bent, hoe minder bier je wordt aangeboden.

 

als je duidelijkheid in jezelf hebt

kun je duidelijkheid uitstralen naar anderen

dat werpt vruchten(sap) af.

succes!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

Billybob je hebt wel een punt dat ik het moet aangeven. Maakt het dan ook makkelijker voor mijzelf.

Mijngerrit ik heb ook geprobeerd te vermijden van situaties. Echter bleek dat in sociale kringen weer andere problemen op te leveren. Mischien omdat ik zelf er ook niet openlijk vooruit kwam dat ik het probleem had. Ik moet met de situaties omgaan en mij dus sterken in het afwijzen van drank en een alcohol vrije versnapering vragen. Geen alcohol vrij bier, want dat ligt te dichtbij mijn probleem en zal de verleiding weer groot worden.

Wat betreft vanavond is het helemaal goed gegaan. De rest van de avond geen last gehad van opmerkingen. Cola, cassis en water gedronken. Zit nu wel vol van dat spul :D . Klein begin is er, maar ga nog niet van de daken schreeuwen dat het de goede kant op gaat. Dit morgen ook maar volhouden en nu die dag inplannen en risico momenten bekijken en een oplossing verzinnen.

bewerkt door geendruppel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom GD

 

"de laatste tijd valt het niet lekker"

 

er is altijd wel iets om je mee uit de voeten te maken.

Op langere termijn zeg je: het bevalt me prima om (zowat) niet te drinken. Ik heb een helder

hoofd, voel me fitter... etc.

 

Ze zullen je nog jaloers aankijken ook!! Echt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe lastig het ook was, ik heb vanochtend gesproken met vrienden en aangegeven wat het probleem was. Zij zullen mij ook niets meer aanbieden. Die stap gelukkig gezet. 

Mijn plan voor vandaag ook klaar en bekeken waar de lastige momenten liggen en de oplossing ervoor gevonden. Straks klussen en als het af is, ga ik een stuk wandelen of sporten. Even zien wat ik wil. 1 van beiden ga ik doen. Inderdaad smart dat is het streven van mij. Gezonder en fitter gevoel. Ben blij dat ik gisteren niet heb gedronken. Was om 07:30 uur van bed en voel mij fit. Helder hoofd. Geen kater en meteen in de actie. Maar nog steeds een lange weg te gaan. Bevalt mij wel om hierover te schrijven, je eigen tekst teruglezen. Dan kan ik mijzelf een klein compliment toe dienen dat ik het gisteravond toch heb gefixt en dat motiveert weer voor vandaag. Op naar morgen :D

bewerkt door geendruppel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel sterk zo, Geendruppel!

Gag voor dag de zaak bekijken heeft mij zó goed geholpen. "VAndaag drink ik niet", mooi overzichtelijk en haalbaar.

Goede dag vandaag, succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste dag vrij. Plafond van de badkamer verven (vandaag geplamuurd, tevens buitenmuur gevoegd en geverfd). Dat is in de ochtend wel klaar. In de middag de ramen voorzijde schuren en hopelijk verven. Tsja dan is het bekende moment daar, dus ik ga boodschappen doen voor het eten. Mocht ik toch de neiging hebben om een sixpack te pakken, stop ik meteen in de winkel en betaal ik mijn boodschappen. Daarna direct een rondje hardlopen. Hielp vandaag ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die begrepen we zo wel GD,

afleiding en sporten zijn prima

straks ben je fysiek door de detox heen,

wees dan voorbereid om de psychische detox

die zal langer duren waarschijnlijk en kan voor iedereen

anders zijn. Ik wens je een krachtige periode en veel

op het forum komen. zet m op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boodschappen doen, een bekend onderwerp.

Ik verkeerde in de gelukkige omstandigheden dat ik daar grotendeel omheen kon komen. Ik heb geloof ik ook nog één- of tweemaal net genoeg geld meegenomen om de boodschappen te kunnen betalen, maar dan niet om ook nog drank te kopen.

Ik heb hier wel gelezen dat 's ochtends vroeg je boodschappen doen misschien makkelijk is, dan halverwege de dag of aan het einde van de dag. Ook wel dat de Turkse buurtsuper geen drank verkoop, maar verder eigenlijk alles.

Ik hoop dat je goed slaapt. Succes morgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane, inderdaad straks is fysiek klaar. Ben nu ook bezig om een plan op te zetten voor het psychische. Weet dat sporten na klussen/werken ook niet altijd kan, door weer of een keer geen zin hebben. Dus moet meerdere alternatieven hebben. In ieder geval 1 alternatief gevonden, het hier van mij af te schrijven en veel te lezen hoe anderen er mee omgaan en welke tips/tricks jullie gebruiken. Heb er nu al veel aan. Ook de positieve reacties doen mij goed en helpen mij. 

 

Gerrit heb goed geslapen vannacht. Lag er vroeg in, met als resultaat fit en vroeg wakker. Klaar om weer wat te gaan doen. Zoals je aangeeft ga ik zo maar boodschappen doen. Dan is de verleiding minder groot. Helaas heb ik hier geen Turkse-supermarkt in de buurt. Was wel makkelijk geweest. Maar moet er ook mee leren omgaan. Overal kom je wel iets tegen waarmee je wordt geconfronteerd met alcohol. Hier moet ik gewoon sterk genoeg voor zijn en mee leren omgaan. Het gaat nu goed. Maar wat zijn nu 2 dagen op de tijdslijn van een lang proces. Maar het positieve is dat ik het beginnetje heb en nu ga doorzetten. Vanavond/Vannacht dan heb ik al de derde dag :D

bewerkt door geendruppel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Late reactie maar voor vandaag had ik al plan. Moest van 05:30 uur tot 18:00 uur werken. Nu even eten en nog even op de motor een ritje maken. Voor morgen heb nachtdienst dus dan moet ik er afblijven. Dus vandaag vierde dag en morgen de vijfde. Gaat lekker tot nu toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij dadelijk terug bent met de brommer, dan zou ik graag wat met je van gedachten wisselen omtrent AsfaltdeBaas.nl

 

sorry, overnieuw

Welkom GeenDruppel

Wat fijn he, dat je nu ook 's avonds kunt rijden! Eén van de eerste en makkelijkste voordelen van niet-drinken. Iedere liter benzine die je 's avonds verstookt, is méér dan goed besteed.

Om privacy redenen wil ik niet vragen wat voor motor je rijdt, maar ik hoop dat het een rode is. Die gaan harder.

Fijne avond, en kom op het forum als je het moeilijk krijgt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...