Spring naar bijdragen

Hoi, ook nieuw


ExFeestbeest

Aanbevolen berichten

L.s. Mochten er taalfouten in de tekst staan, komt dat door een kapotgedronken brein.

Hallo, noem me maar het Ex Feestbeest, dat is wel goede omschrijving.
Ik ben heel heel vroeg begonnen te drinken, ik was ongeveer 13 of 14 toen ik begon, en ben gestopt toen ik bijna 37 werd.
In het begin uiteraard stiekem want al werd er thuis flink doorgedronken, 14 was toch te jong vond men.
In die begintijd was het stelen geblazen, jatten uit de drankkast ging op den duur opvallen omdat met mijn lengte ook mijn drankverbruik groter werd.
De slijterijen in de buurt moesten eraan geloven en ik werd regelmatig gepakt maar nooit is er vreemd opgekeken van een jong mannetje dat wel heel erg vaak met een fles jenever, of wat er dan ook voor het grijpen lag, gepakt werd.
En ikzelf heb het drinken eigenlijk nooit als probleem gezien, iedereen om me heen deed het.
Dat iedereen een paar jaar ouder was kwam niet bij me op maar er komt wel meer niet meer bij je op als je op je 14e per dag gemiddeld een kwart tot een halve fles jenever naar binnen werkt.
Begonnen op het VWO dronk ik mezelf cum laude naar de LTS, daar kwam iedereen terecht waar niets mee te bereiken viel.
Al vlot na de scholing ben ik met mijn 19 gaan werken.
Na een paar jaar bij bazen te werken ben ik voor mezelf begonnen, ik werkte me uit de naad en kreeg handenvol geld.
Ik kon mijn eigen tijden maken en zat regelmatig lange perioden in het buitenland, je weet wel, waar de drank zo lekker goedkoop is.
Ook kwam ik door lange dagen werken in contact met cocaïne, het hielp je door de lange weken.
Nu achteraf kan ik zeggen dat cocaïne nooit zijn nagels in me heeft kunnen zetten, ik ben er (gelukkig) nooit verslaafd aan geworden, dit verhaaltje gaat daarom strikt over mijn alcoholverslaving.
En nou moet u niet schrikken, ik ben nu bijna 42...., 23 jaar had ik zwaar gedronken.
Perioden wat meer, perioden wat minder maar altijd genoeg om 's avonds flink aangeschoten mijn bed in te duiken.
Vijf jaar geleden werd ik zo ongelofelijk ziek van het drinken, de drang, mijzelf en van de drank in welke vorm dan ook, dat ik besloot te stoppen.
Mijn lichaam was op en mijn geest was weg, ik was letterlijk total-loss.
Ik moet eerlijk zijn nadat ik door de eerste drie weken heen was, heeft het me geen moeite meer gekost
om niet te drinken, ook al ging ik met vrienden uit, ik dronk niet.
Driekwart jaar later kreeg ik de rekening in mijn schoot geworpen, hij bleek zwaarder dan ik ooit had kunnen vrezen.
Ik kon al enige weken erg moeilijk aan lucht komen en kon niets meer doen zonder buiten adem, bijna van mijn stokje te gaan.
Ik had ook een hele dikke ballonbuik gekregen en dat terwijl ik bijna niet meer at.
Na m'n werk langs de dokter gegaan en nadat ik mijn shirt had uitgetrokken schrok zij zich een bult.
Ze belde direct een ambulance en ik werd gescand, het vonnis: Ascites of terwijl waterzucht, bloed werd afgenomen en allerlei tests werden gedaan.
Doordat het hart en de longen in de verdrukking zaten werd het steeds moeilijker om wakker te blijven, ik had het aards benauwd.
Een drain werd in mijn buikholte gestoken en meer dan 20 liter werd afgetapt.
Daarna voelde ik me weer als herboren, alleen kwam mijn leverarts niet lang daarna met de boodschap dat ik levercirrose had en dat ik bezig was met sterven.
De heren Ketel 1, Johnny Walker, J&B, Fredje Heineken enz. hadden hun werk gedaan.
Vanaf dit punt wordt het zo moeilijk om erover te praten zonder allerlei mensonterende onderzoeken, operaties, afwijkingen van buikvlies, uitpuilende navels, darmbloedingen, spataderen in slokdarm, geheugenverlies, spreek en schrijfproblemen, milt en maag bloedingen te ontwijken, dat ik het u maar zal besparen.
Maar geloof me, het woord privé heb ik maar uit mijn vocabulaire geschrapt, er is geen plekje meer in mijn lijf waar de artsen nog niet zijn geweest.

'Leuk verhaaltje', zul je zeggen, 'maar wat heb ik eraan ?'.
Dat weet ik dus niet, er zijn op dit forum waarschijnlijk een hoop mensen die jou met hun ervaringen kunnen steunen, die troostende woorden in moeilijke tijden voor je hebben, die je kunnen helpen met tips, vele malen beter dan ik dat ooit zou kunnen.
Wat ik probeer met dit korte verhaaltje is, mensen die van zichzelf weten dat ze problemen hebben met drinken, maar iedere keer het stoppen weer voor zich uitschuiven vanwege één of ander smoesje, hen hun eigen toekomst te laten zien.
Want; Heb je een alcoholverslaving maar je stop niet dan wordt mijn manier van sterven, jouw manier van sterven, want voor de meeste drinkers geldt: Het is dan geen kwestie of je levercirrose krijgt maar wanneer je levercirrose krijgt.
Al zorgt mijn onbetekenend levensverhaaltje er maar voor dat er ook maar één persoon erdoor na gaat denken en op tijd stopt, dan is het het allemaal toch niet voor niks geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo ExFeestbeest,
pffffff ik weet ff niet wat ik moet zeggen als ik jouw verhaal zo lees.
Het spreekt voor zich. 41 is nog zo jong eigenlijk en je lichaam is zo
geweld aangedaan. Maar je geest lijkt nog niet gebroken. Je hebt zelfspot
spaart jezelf niet en ik denk dat je doel, mensen eens goed te laten nadenken,
hier op dit forum wel gaat lukken. Ik heb ooit iemand met zo'n buik op de sportschool hier
zien spinnen, zou jij zomaar geweest kunnen zijn. Maar ik denk het niet.
Eigenlijk ben jij een levensgroot wonder, dat je nog leeft. Ik weet niet of er een prognose is en wat
je plannen verder zijn. Ben daar wel nieuwsgierig naar eerlijk gezegd.
Ik neem aan dat je niet op tips ed zit te wachten, want als ik het goed heb gelezen, ben je niet weer gaan drinken?
IUk hoop je in elk geval uitgebreider en vaker te lezen hier, of beter nog in de dagdraad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo ExFeestbeest,

Krijg een krop in mijn keel en een ongelooflijke behoefte om flink te gaan janken bij het lezen van je introductie...

Denk dat het goed is dat je hier je verhaal neergeschreven hebt om ook de gevolgen van overmatig alcoholgebruik te illustreren...

Helaas kan ik voor mijzelf zeggen dat ik tot nu toe iedere keer weer mijn kop in het zand heb gestoken wat betreft de gevolgen ervan... en schaam me hier nu verschrikkelijk voor !!!
Werk namelijk zelf op een afdeling MDL als verpleegkundige en heb in de 14 jaar in de gezondheidszorg werkzaam te zijn genoeg gezien en genoeg mensen zien aftakelen als gevolg van alcohol, maar tot nu toe nog nooit zelf de stap kunnen zetten om te erkennen voor mijzelf dat ook ik mijn leven en dat van mijn dierbaren ten gronde richt...
Tot ongeveer een week geleden voor mij dat besef in alle hevigheid tot mij doordrong...

Zal nog regelmatig je introductie herlezen, sterkt mij in mijn doel om verder alcoholvrij door het leven te gaan...
THNX !!!:heart:

Blondie6173

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Blondie6173,
Hoi, het is goed dat je door hebt gekregen dat je stoppen moet met drinken.
Ik weet niet hoeveel je verorberde maar voor jou is het merkbaar te veel en daar draait het om.
Zeker als je op de MDL afdeling van een ziekenhuis werkt, zie je iedere werkdag weer wat drank kan doen want al ken ik de cijfers niet, veel drinkers eindigen daar, ik ben er ook kind aan huis.
Ik weet nog dat toen ik stopte dat ik de eerste 3 of 4 dagen "katterig" was, licht misselijk met een blok in mijn maag en klamme nachten vol dromen.
Maar het was goed uit te houden, de eerste weken daarna vond ik het zwaarst.
Ik was zo gewend aan grote hoeveelheden alcohol dat ik het miste zoals je een dierbare kunt missen die is overleden, of een ledemaat na amputatie, dit klinkt misschien overdreven maar zo voelde het.
Ik miste de roes, de zorgeloosheid, de zekerheid van een bevredigd gevoel aan het eind van de avond.
Ik werd zenuwachtig en hyperactief maar ook moe, geestelijk moe.
Als je drinkt zoals ik dronk, dan heb je alleen kennissen en "vrienden" die zelf ook veel drinken en stop je dan, dan zijn die vrienden ook in geen velden of wegen meer te bekennen, je zit dan dus alleen jezelf zielig te vinden en dan wordt de gang naar de slijter wel erg kort...
De kans dat je die eerste maand door de knieën gaat is wel heel groot aanwezig, wat van belang is is afleiding en mensen waar je tegen kunt praten zonder dat ze een glas in hun hand houden, de sportschool of het zwembad waren voor mij vaste honken geworden, je moet als het ware weer een geheel nieuwe sociale omgeving om je heen opbouwen, eentje zonder drank, dit kost tijd moeite en je moet standvastig zijn.
Na de eerste maand heb ik als motto genomen als ik op een verjaardag, een party of in een café een borrel aangeboden kreeg, 'Nee dank u, ik sla altijd de eerstvolgende over....', vaak keken ze me dan een beetje glazig aan en liepen verder.
Wat ik gisteren vergeten heb te vertellen is dat ik gelijk al mijn verslavingskuren maar op een hoop geveegd had en tegelijkertijd met alles in één keer ben gestopt, roken, drinken, koffie, alles op een hoop.
Als ik mezelf dan toch rottig moest voelen dan maar in één keer goed.


'Verslaafde, Gebruiker..., Ja maar dat klinkt wel heel zwaar, ik ben toch geen junky?'
'O nee? Wat is het verschil dan?'

Ik spreek niet graag over mezelf als een alcohol verslaafde, al is het natuurlijk wel het juiste woord, ik ben en blijf een verslaafde, ik gebruik alleen niet meer.
Laat dit ook voor jou gelden Blondie, stop met die troep.
De rest van het leven blijven we alcoholverslaafden en we zullen moeten oppassen dat we niet weer gaan gebruiken.
Dat zal nooit veranderen.
Jij kunt nog een hoop plezier beleven in dit leven, het leven zelf is veel en veel te mooi om te verdoven en te vergiftigen, geloof me maar ik weet nu wat ik kwijt ben.

Maar nu jij, je zegt het drong me in alle hevigheid door, wat heeft je aan het denken gezet?
Voel je je niet lekker of wordt je het zat afhankelijk te zijn, of wat was het wat de trekker overhaalde?
Eén ding is zeker, je hebt de eerste stap gezet en al wordt het nog een lange reis, je bent begonnen
Met iedere stap kom je dicht bij de finish.
Gewoon iedere eerstvolgende borrel overslaan Blondie... als je dat doet drink je nooit meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Ex,

Sjeempie zeg, dat is nogal een verhaal.

Je schrijven is echter zeer sterk en ik zie eigenlijk niet echt fouten ofzo. Zelf heb ik me een keertje bijna doodgereden toen ik met alcohol op tegen een tegenligger botste, ook erg onhandig.

Ik wil niet meer afhankelijk zijn van alcohol en volg hier het ADB programma. En ik wil niet ziek worden door het langetermijn drinken. Ook ik zal je verhaal nog een paar keer overlezen.

Dank voor je openheid!

:sun:van Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@jane4, Ja 41 vond ik ook wel wat jong, jammer is het dat ik na een heel leven drinken net nuchter door het leven ging toen ik ziek werd.
Een hoop dingen heb ik door drank moeten missen.
Op mijn 22ste liep de eerste relatie op de klippen en 6 jaar terug de laatste.
Ik ben nooit getrouwd geweest al wilde ik wel, ik kreeg echter steeds hetzelfde te horen.
'Je bent normaal echt een hele lieve man als je niet drinkt en dan zou ik graag verder met je willen maar drinken doe je wel en veel te veel.' en daar ging ze weer.
18 jaar lang heb ik mijn eigen bedrijfje gedraaid, ook weg.
Alle poen pleite, geen huis meer en al de auto's en andere speeltjes weg.
Je kunt van drank zeggen wat je wilt, het ruimt wel op, Merde nog eens aan toe!
Over dat wonder gesproken, af en toe sta ik er zelf ook een beetje van te kijken.
Ik ben 2 keer bijna verdronken, heb 2 motorongelukken van boven de 120 km/u overleeft, ik ben aan mijn niet vastgehaakte veiligheidsgordel blijven hangen doordat de haak klem sloeg tussen 2 stalen balken en dat bovenin een schoorsteen (80 meter) en toen ik ook eens in Kongo moest zijn, brak de oorlog daar net uit en kwam ik erin terecht, ben toen dwars door een front naar de Franse ambassade gelopen.
Dat alles bij elkaar mag je toch op z'n minst verwonderlijk noemen, hè?
Toch jammer dat ik uiteindelijk kapot ga aan mijn alcoholverslaving, niet?
Zorg dat het jou niet overkomt, want er valt nog zoveel te doen.
Wat mijn plannen voor de toekomst betreft, die heb ik niet, ik leef bij de dag en geniet ook van elke dag.
Jarenlang ben ik overal aan voorbij gerend, nu kan ik uren kijken naar de schepen op de rivier of naar een kudde schapen in de polder.
Ik ga er van uit dat ik er iedere volgende dag weer ben maar het kan ook wel eens de laatste dag zijn.
Ik heb tot nu toe 3 slokdarmbloedingen gehad, daar ga je aan dood als je niet op tijd in de ambu ligt.
Zorg er maar gewoon voor dat je het zelf niet hoeft mee te maken.

VOLHOUDEN!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo ExFeestbeest,

Goed dat je dit beschrijft. Ik denk dat er wel mensen van kunnen schrikken en het als een waarschuwing kunnen zien.

Heb je in al die jaren nooit gedacht dat je je lichaam en geest aan het kapot maken was?

Na 2 jaar drinken, heb ik wel door dat ik nu moet stoppen omdat als ik er nog langer mee doorga dat ik dan misschien niet meer genoeg wilskracht heb, en de fles mijn leven heeft overgenomen.

Het allerbeste gewenst,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik word zó verdrietig van je verhaal.....
en dan vooral omdat je hier en nu zo oérsterk klinkt.
Wat ben jij een fantastisch iemand!! Sorry hoor, - nee, niks sorry - maar ik vind je geweldig.

Weet je, ik hoop dat je er nog heel lang zult zijn omdat je nu zo genieten kunt!
Je steekt duidelijk je hand in eigen boezem, bent veel kwijtgeraakt, en hebt er veel voor
terug gekregen.
Je bent hartstikke straight! Enjoy live!


:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Francois, Ik heb wel af en toe gedacht dat het niet goed voor me kon zijn, maar ik stopte dat gewoon weg, ik was geen verslaafde vond ik, ik had geen alcoholprobleem.
Pas toen ik een paar Polen in dienst had en de drankorgies uit de hand gingen lopen ben ik tot de slotsom gekomen om de drank de deur uit te doen en resoluut te stoppen.

Francois ik zou zeggen dat hoe eerder je stopt hoe beter, als je echt "hooked" bent is het een hele lijdensweg om te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cathy56, Niet verdrietig zijn, daar is nog nooit een oorlog mee gewonnen, wordt maar woedend dat is constructiever.

Ah, eindelijk iemand met mensenkennis, ja ik ben een fantastisch persoon, ontzettend erg zelfs.........Ahum!! kuch.... of klinkt dit een ietsiepietsie arrogant ? ;-)

Ik hoop hier ook nog heel lang te zijn maar daar ga ik niet over dus geniet ik van iedere dag ook al lig ik nu lang in bed en ben ik vaak misselijk.

EFB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EFB
ik hoop oprecht dat je wel een kameraad hebt die je in dit proces steunt
want het lijkt me enorm eenzaam
en al heb ik persoonlijk niet veel met een hogere macht of zo
het blijft me bezig houden dat je ondanks dat je behoorlijk
zelfdestructief bent geweest, je er wel nog steeds bent
en dat kan niet zo maar toeval of voor niks zijn
maar eed reden kan ik ook niet oplepelen
of je moet idd hier mensen zo raken met je verhaal dat ze nou net die
keus kunnen maken niet meer te drinken, die steeds maar niet lukt.
idd wat je schrijft al is het er maar een, maar liever 1000 of meer.Mijn vader
is altijd een hardwerkende man geweest, nooit tijd voor ons, behalve natuurlijk door
voor ons te zorgen zo goed als hij kon, maar eenmaal met persioen was hij zijn
werkverhalen en maten kwijt. het heeft me altijd geraakt hoe hij zijn aandacht verlegde
naar koolmeesjes. Kijken, genieten, spekzwoerdjes en kaas ophangen, helemaal blij en geduldig.
Wij kinderen kregen koolmeesjes op bezoek toen hij gestorven was, een zus zelfs tot in het huis,
want die geloofde niet in dat soort dingen. Nu wel. En heel vaak als ik verdrietig ben, vliegt er net een voor me uit. Waar haal jij je kracht en troost uit EFB?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lianne, Prognose? Waarschijnlijk wordt één van die slokdarmbloedingen me fataal.
Als er niets gebeurd kan ik nog best een tijdje mee maar daar kan zelfs de arts niets op zeggen.

Maar dit verhaaltje is er niet voor om aan de wereld te vertellen hoe zielig ik ben, ik ben niet zielig, het is mijn eigen rotschuld dat ik mezelf aan flarden heb gezopen.
Dit verhaaltje is ervoor om anderen te waarschuwen dat dat "genotmiddel" drank ook een heel andere kant heeft, eentje die Fredje Heineken niet laat zien.
Is het je trouwens wel eens opgevallen dat we veel dingen die slecht voor ons zijn een koosnaampje geven, we verkleinen ze.
Sigaretje, glaasje wijn of wijntje, flesje bier of biertje, borreltje, Bacootje, een neutje enz. enz.
We maken ze in onze taal en dus ook in onze gedachten kleiner, minder erg.
Maar alcohol is nog steeds C2H5OH (Dat klinkt een stuk minder gezellig hè?) en dat vergiftigt de hersenen als u het drinkt.
Dat geeft een lekker gevoel omdat een hoop dingen "verdoofd" worden, ook gevoelens en emoties.
In de tijd dat men zich lekker in een roes zwelgt, gaat de alcohol verder met zijn sloperswerk.
De lever kan die hoeveelheid alcohol niet aan en begint met cel voor cel af te sterven, dit gebeurd in de hersenen ook, iedere borrel weer een paar honderdduizend cellen armer en dommer.
Als men dit lang genoeg blijft doen, iedere dag of meerdere malen per week vier, vijf glazen drank of één keer per week eens "lekker uit de ban springen", kan al leiden tot leverschade omdat een lever zoveel vergif nou eenmaal niet kan verwerken.
Op een dag ligt men in bed en voelt zich moe, lusteloos en men heeft geen eetlust.
Men wrijft eens over de buik en komt erachter dat er rechts onder de ribben een dikke harde bult zit, een soort bobbel ter grote van een stevige hand........TINGELINGELINGE-LING...!
De bel voor de laatste ronde, de lever schreeuwt het uit, 'Alsjeblieft, deze ronde overleef ik niet!!! Gooi de handdoek in de ring!!!'.
Maar van die leververvetting heeft men geen last, de zucht naar de drank blijft en al blijft die harde plaat onder de ribben ergens achter in het hoofd om aandacht vragen, men drinkt door, 'Ach, mij gebeurd dat toch niet.'
Dan wordt men ooit eens wakker en begint mijn verhaal, bovenaan.




Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, ik ben echt niet iemand die een verbod op drank zou willen maar je hebt nou eenmaal mensen die met drank om kunnen gaan en je hebt mensen die NIET met drank om kunnen gaan.
Voor de mensen die ermee om kunnen gaan is het een genotmiddel dat de stemming kan verhogen.
Maar voor de mensen die er NIET mee om kunnen gaan, en dat zij wij hier, is het een verslavend vergif.
Een vergif dat je gezondheid sloopt maar daarnaast ook je gezinsleven, je sociale leven, je werk en ga maar door.
Alles wat je hebt opgebouwd kan het afnemen en zelfs het lichaam waarin je geboren bent wordt verziekt.
Mensen die NIET met drank om kunnen gaan moeten gewoon niet drinken.
Ik ben zelf van mening dat die mensen, en dat zijn we hier in feite allemaal, beter helemaal niet meer kunnen drinken.
Sommigen zijn aanhanger van het "Minderen" maar zelf vind ik dat een vorm van liegen tegen jezelf.
Vergelijk het met een ouderwetse keukengeiser, zolang het waakvlammetje brandt, springt de geiser weer gewoon aan als men de warmwaterkraan opendraait.
Maar blaas het waakvlammetje uit en de geiser slaat niet meer aan.
Door te blijven drinken, maar minder, houdt men het waakvlammetje brandend, als er zich dan een situatie voordoet, gaat de brand er weer in.
Vergeet namelijk één ding niet, u bent nu verslaafd en dat blijft u de rest van uw leven, of u daarnaast ook een "Gebruiker" bent, dat heeft u zelf in de hand.
Maar ja, dat is mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EFB,

Je kunt het sterk verwoorden (blijkbaar is er nog wel iets van jouw VWO-niveau blijven hangen op de LTS).
Je bent de levende gewaarwording van mijn angst.
Ik weet heel goed dat dit soort dingen kunnen gebeuren; heb ik mijn leven meermalen mensen met slokdarmbloedingen gezien; ook een vrouw van veertig die in de terminale fase van leverfalen in het ziekenhuis lag, en nog bracht haar vriend elke dag een fles sherry voor haar mee (dat maakte toch niets meer uit); en die jongen van 20 met een acute pancreatitis... dat hij zich niet kapot schaamde!
En toch ben ik pas eind 2009 gestopt met A.

Je vertelt je verhaal hard en duidelijk; blijkbaar heb je al een rouwfase achter de rug of is dit juist jouw manier om ermee om te gaan. Lijkt me heel contronterend, maar het geeft ook wel duidelijkheid.
Ik had vaak het idee dat ik aan het doordrinken was tot ik daadwerkelijk ernstig ziek zou worden, dat ik er dan pas mee zou kunnen stoppen.
Wel erg zuur dat je pas maanden na het stoppen er achter kwam dat het al te laat was.

Sta je trouwens wel op een wachtlijst voor levertransplantatie? Niet geschoten, altijd mis. Het is tegenwoordig al soms mogelijk 1 donorlever aan twee ontvangers te geven, scheelt weer 1 op de wachtlijst. Zolang je regelmatig een scopie krijgt om je slokdarm-spataderen te behandelen... lijkt me geen pretje.
Hopelijk lezen we af en toe van je en kunnen we elkaar tot steun zijn.
:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Alaine, het is altijd weer een genot voor een kerel om van een dame te horen te krijgen dat hij de verpersonificatie van haar ergste angst is, dank je, graag gedaan... ;)
Niets mis met de LTS trouwens, tussen het kaf gedijt het koren vaak uitstekend.

Mensen met een slokdarmbloeding, da's geen leuk gezicht hè?
Ik kreeg het voor elkaar de operatielamp helemaal onder te spugen, ik verloor die keer meer dan 3,5 liter bloed, had een Hb waarde van dik minder dan 4 voordat de boel weer een beetje afgekneld was.
Ik was er bijna geweest en kon 2 dagen niet wakker worden.
Door een absurd hoge ammoniak-spiegel van mijn bloed was ik zo euforisch dat het gewoonweg irritant was voor mijn omgeving (ziekenhuiszaal met 6 personen), ze hebben heel wat te stellen gehad met me.
Ik heb er drie weken gelegen toen naar huis maar ik ben nooit meer de oude geworden.
Die gastroscopiën, breek me de bek niet open, mensonterend.
Dan lig je daar en krijg je dat rotbitje in je mond gepropt en nog voor je goed en wel jezelf schrap hebt gezet, wringt, als je pech hebt, de één of andere arts in opleiding je even een duimdikke tuinslang van 75 centimeter tot aan je twaalfvingerige darm jouw kanaal in.
Alles in je lichaam begint zich hier tegen te verzetten, je kokhalst en gaat loeiend over je nek maar er komt niets!!!, Er kan niets door !
En nog een keer en nog een keer, over en over, je begint bloed te hoesten want het vel in je luchtpijp is beschadigd door het hoesten, je krijgt een bloedneus door de druk op je hoofd.
En al die tijd zit er zo'n oude verpleegster je armen vast te houden, je mag niet aan de slang komen, ze beveelt op zeer gebiedende wijs, 'Rustig blijven!...Rustig blijven liggen anders duurt het alleen maar langer !', Nog langer? Voor mijn gevoel lig ik al een half uur...
Zo en dan kan de behandeling beginnen..... Zucht.
De rest bespaar ik u, dit bedoelde ik in mijn eerste bericht, niets aan je lichaam is nog privé, welk gat het ook is, zij gaan er zo nu en dan een beetje doe-het-zelven.

--------------------------

Het valt me op dat veel mensen het woord Alcohol inkorten tot "A", heeft dit een reden want dan kan ik er rekening mee houden.

Ik weet niet of ik het hard en duidelijk verwoord, ik ben altijd van mening geweest dat de meest uitgeklede versie de eerlijkste is.

Doordrinken tot je ziek wordt en dan stoppen, dat gaat dus niet.
Het laatste stadium voor levercirrose, de leververvetting, voel je niet en toch is het een laatste stuiptrek van de lever voordat er delen van afsterven.

Ik sta nog niet op de lijst maar wel geregistreerd in dijkzicht omdat de transplantatie-arts daar het risico van een operatie nog niet op vindt wegen tegen de voordelen die behaald kunnen worden.
Transplanteren geeft geen garantie op een beter leven, voor velen was het de uitkomst maar een hoop mensen redden het niet.
Je zit daarna nog steeds met het risico van afstoting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben er echt stil van........
ben ook onder de indruk van je manier van vertellen en beschrijven.
als je een boek maakt van je verhaal wort dat gegarandeerd een succes.
je waarschuwt nog meer mensen en wellicht van de opbrengsten naar amerika..
je bent bij mij iig niet meer uit mijn hoofd gegaan.
en idd wat je zegt, zoveel mensen drinken 4, 5 of 6 glazen wijn per dag.
en je blijft je heel lang goed voelen..
tot dat..
voor wat het waard is, nogmaals veel sterkte
..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ex fb,

Een verhaal waar ik heel stil en nietig van wordt. Het sterkt mij om door te gaan op de ingeslagen weg.
Ik knijp mijn handen dicht dat mij dit niet overkomen is.

En bedankt dat je dit op het alcoholdebaasforum hebt willen zetten.

Het zou fijn zijn als je ook op ditjes en datjes mee komt schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EFB,

dank voor het delen.
Het voelt voelt voor mij als een herkenbaar
verhaal.
Toen ik in 1996 voor het eerst naar de AA ging kwam ik daar
in contact met een man.
Wij werden vrienden en hebben samen 2 jaar trouw
het programma gevold.
Nou ja, bijna 2 jaar, hij kreeg als gevolg van het vele drinken
een hersenbloeding.
Zo vreselijk triest hoe hij na eindelijk 2 jaar niet drinken toch nog
de rekening nog gepresenteerd kreeg.
Dat was nog niet alles, toen hij na een revalidatieperiode weer
een heel klein beetje aan het opkrabbelen was,
werd er bij hem tongkanker geconstateerd.
Het kostte hem zijn huwelijk en zijn nuchterheid,
ik ben hem nog jaren blijven opzoeken.
Hij leeft nog steeds, kan niet meer praten en drinkt ook nog zo
nu en dan.
Wellicht een dubbele boodschap, toch wil ik het hier
delen.
Waarom ik hem niet meer opzoek, ik weet het niet.
Jouw verhaal heeft mij aan het denken gezet,
dank daarvoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is ook een naar verhaal Albertina..
hoor je vaak he, hoe iemand na het stoppen ziek wordt.
maar goed als hij had doorgedronken was hij net zo goed ziek geworden.
tsja.. alcohol ..
ik heb gisteren ook lekker meegedronken, champagne , wijn, van alles.
en vanochtend een beetje brak,
en dan is het extra moeilijk om juist vandaag niet nog 'gezellig'een wijntje te nemen.
en al die smoesjes voor jezelf, bijv ik drink nooit voor 5 uur
ja alsof dat het minder erg maakt.
ben wel heel erg onder de indruk van efb zijn verhaal
zet je aan het denken.
ik heb gelukkig nog geen lichamelijke klacht, maar schade ontwikkelt zich altijd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk houd ik wel van een beetje ongeremd
als je daar to the point mee bedoelt
zo lang je niet gaat schelden of mensen kwetst
en hier val je onde dezelfde moderator
dus wat maakt het uit?
Behalve de unieke aandacht dan die je hier krijgt:D
mag ook hoor ex
tot nu toe ben je de enige leuke ex
die ik ken
zonder andermans exen te bedoelen uiteraard
;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...