Spring naar bijdragen

Ik klop hier aan de deur....

Meira

Aanbevolen berichten

.... zet een stap naar binnen en voel me als een kind dat een naar een nieuwe school gaat, waar iedereen elkaar kent en waar ze bijna niet naar binnen durft.

Ik ben Meira en ik ben pas kort bezig met het thema alcohol(misbruik/verslaving/enz.). Ik heb/had (?) niet echt een probleem met alcohol, dacht ik. Totdat ik door omstandigheden een soort van gedwongen ben te stoppen. Nu merk ik wat een gewoonte het eigenlijk is (geworden). Ik ben geen overdag-drinker, nooit gedaan ook. Ook niet standaard bij het eten. Maar 's avonds, vanaf een uur of half tien. De hoeveelheid lag tussen de 2 en 6 eenheden, ongeveer. De ene keer wat meer dan de andere keer. En zeker het laatste jaar zat er niet vaak een alcoholvrije dag meer tussen. Soms een dag, soms twee dagen. Ik heb op internet wat testjes gedaan en daar komt uit dat ik meer dronk dan goed voor me is. Ik merk het ook nu ik niet meer drink 's avonds. Overdag gaat het gewoon zoals altijd, maar 's avonds ga ik nu van ellende maar vroeg naar bed, omdat ik anders een glaasje wil. En slapen gaat dan niet, ik lig maar te wachten tot ik in slaap val en ben zeker een paar keer wakker 's nachts en dan duurt het weer een tijdje voor ik in slaap kom. Heel vermoeiend. 

Bij mijn zoektocht op internet kwam ik ook dit forum tegen en vanochtend heb ik me aangemeld. Dan ook maar meteen voorstellen, dan is de kop er af. Ik moet nog uitvinden en uitzoeken hoe het verder werkt hier, maar daar zal ik in de loop van de tijd wel achter komen.

En dan nu de 'enter'-knop......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoer om op die enterknop te drukken. En een goede zet.

Ik ben hier nu een paar weken en heb een enorme berg kennis opgedaan en steun gekregen. En het voelt al helemaal niet meer een plek met allemaal vreemden. Dat gaat snel hier.

Wat je beschrijft zo 's avonds heet craving, of trek, of zucht. Het slechte nieuws is dat het op komt zetten als je gewend was te drinken en dan heel erg overheersend is. Het goede nieuws: het gaat weg na een minuut of 30 en als je stopt met drinken schijnt het bijna helemaal weg te gaan (maar zo ver ben ik nog niet :-)

Welkom hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meira, welkom hier op dit forum :rose:

Hoeveel je precies drinkt of dronk is niet zo heel erg belangrijk. Dat zal ook voor iedereen weer anders liggen. Wat wel belangrijk is, is dat je nu merkt dat je meer gewend was aan drinken dan je dacht. En dat je last van wat zaken hebt nu je niet meer drinkt.

Je schrijft dat je "door omstandigheden een soort van gedwongen bent te stoppen". Zijn die omstandigheden tijdelijk, of is dat voorgoed?

Hoe dan ook is het vaak erg lastig om gestopt te blijven. Voor mij was het belangrijk om inzicht in mijn triggers te hebben, zowel de situationele (zoals bij jou het tijdstip van ongeveer half tien 's avonds) alsook de emotionele (bij mij irritatie en nog wat andere zaken). Toen ik dat had kon ik er steeds makkelijker mee omgaan.

Ook het doorbreken van patronen hielp mij, zoals wat jij doet met dan maar eerder naar bed gaan. HALT wordt hier ook vaak genoemd: Hungry-Angry-Lonely-Tired.

Het slechte slapen herken ik en wel meerderen hier. De uren die je slaapt zonder drank op tellen echter bijna dubbel dus dat compenseert een beetje. En ook dit gaat over.

Ik wens je heel veel succes. Veel lezen en schrijven hier helpt ook.

Na dit bericht stuur ik je een pb, een persoonlijk bericht, met daarin wat algemene informatie over het forum. Misschien helpt het je wat met je weg vinden. Als je aangemeld bent zie je het envelopje rechts bovenin beeld rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meira,

Ook van mij welkom!

Super dat je hulp zoekt als het alleen lastig is.

Het slechte slapen in het begin is heel herkenbaar. Het gaat over. Maar zelf heb ik daarvoor tijdelijk slaap medicatie ingeschakeld. Daar moet ik dan natuurlijk later ook weer vanaf. Maar als de uitputting te erg wordt, is dat ook een mogelijkheid. Ik las ook al hier dat er verschillende mensen gebaat zijn bij melatonine. Dat is een lichaamseigen hormoon wat de slaap cyclus regelt. En wat je dus ook' in capsules kan nemen.

Meest voorkomende zin hier is: vandaag neem ik de eerste niet.

Doen we dat gezellig samen!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Meira,

een huis vol vreemden

sommigen kennen elkaar al lang

anderen zijn net als jij nog (relatief) nieuw

het leuke daaraan is dat binnenkort jij niet

meer de nieuwste zal zijn.

En als je vaak komt, voel je je vast ook snel thuis.

Aarzel niet om, als je in de huiskamer komt, gewoon

mee te doen, we komen nl allemaal hier om hetzelfde,

alcohol de baas te worden en te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een warm welkom van mij Meira  :rose:

Zoals Meya al zei, je kunt, zodra je merkt dat je trek krijgt (bij jou rond 21:30), de trek uitzitten of liggen.

Echt waar, en dan neem je een lekkere rustgevende kruidenthee, want water en thee of een (vruchten)sapje

zijn de betere alternatieven dan 'het vergif'.

Dit uitzitten of uitliggen kun je combineren met 'gevoelssurfen' of Mindfullness. VGZ heeft bijv. een gratis app

en de GGZ Drenthe heeft op haar site allerlei oefeningen.

Het hoeft allemaal niet vervelend te zijn, en zo heb je nog wat aan je avond, en daarna lekker slapen

en de volgende dag fris, helder en gezond weer op  :sun:  :heart:  :clock:  :musicnote:

bewerkt door Burchill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor jullie hartelijke welkom hier. Het is nu half 10 geweest en ik heb al voor de kast gestaan. Niets genomen. Maar ik heb ook zooo geeeen zin in (kruiden)thee of iets anders. Ik heb de deur weer dicht gedaan en ben maar op de bank gaan zitten. Laptop erbij en even hier lezen. Mijn ogen prikken van vermoeidheid, dus ga zo maar weer op tijd naar bed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterkte Meira en goed gedaan tot nog toe. Water drinken kan ook hoor.

Water maakt je lichaam schoon, ontgiften.

Bij je naam rechtsboven kun je naar je instellingen. Zet de tijd op GMT +1:00 hours Brussels etc. en dan loopt de tijd hier goed. Als je aangemeld bent.

Welterusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meira,

Beetje laat op de dag, maar het welkom is er niet minder gemeend om. 

Ik kan me je gevoel goed voorstellen: voor de kast staan en zin hebben in drank. Om die reden heb ik niks in huis, dat scheelt weer.

Goed dat je de stap naar het forum hebt gezet. Ik ben hier ook pas net, nou ja, een paar jaar geleden heb ik hier een tijd vertoefd en nu ben ik hier weer. Net de 4e droge dag achter de rug.

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.... zet een stap naar binnen en voel me als een kind dat een naar een nieuwe school gaat, waar iedereen elkaar kent en waar ze bijna niet naar binnen durft.

Hoor wie klopt daar kinderen, is een vreemling zeker. ;) .....nee niemand is hier een vreemde. Kom binnen doe alsof je thuis bent. Gezien het jaargetijde moest ik gelijk aan Sinterklaas denken met je draadje.

Wat voor invulling zou jij de avond willen geven? Niet drinken draait volgens mij vooral om het gat niet in te vullen met veel niets of vroeger naar bed maar verzin eens iets.....wat doe je graag avondwandeling, hobby.....sporten.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dé functieanalyse: Dat betekent ook patronen doorbreken, en je gewoontes aanpassen,

nalaten, of totaal iets anders gaan doen.

Die kast bijvoorbeeld met drank erin, je zou de verleiding kunt weghalen, de drank weggeven

of weggooien, en die kast met iets anders inrichten. Boeken of hobbyspullen, of je verzameling,

of je fotoboeken.

En om half tien een groot glas water drinken en even een ommetje maken (vaak is doen

doorslaggevend in het beginnen met een verandering).

Succes en doe er mee wat je wilt of niet. Het gaat er wel om dat de verandering wel bij je

mag passen. Het wordt jouw nieuwe levensstijl.  :clock:  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...