Spring naar bijdragen

Ik, Mari, maak graag kennis!

Mari67

Aanbevolen berichten

Thx lieve mensen, blij dat ik hier de ruimte krijg om het op mijn manier te doen met successen en valkuilen!

Vannacht weer als een roosje geslapen, zonder met sombere gedachten wakker te worden. Oorzaak: slaapthee en Fanta-light

Ik wens jullie allen een mooie dag toe. Zelf ben ik deze week vrij van mijn baas, lekker! Omdat ik ook eigen baas ben (50/50), heb ik alle tijd om uit te slapen, te sporten en mijn eigen werk weer op te pakken. Voelt als vakantie dus, heerlijk!

Toen ik er in het buitenland op vakantie over nadacht om door te week niet meer te drinken, dacht ik uiteraard meteen aan deze week. Ik vond dat ik deze week door de week wel mag drinken, omdat het vakantie is. Maar nu is mijn mindset al zo dat ik er niet over pieker om te gaan drinken! Mooie opbrengst, vind ik.

Morgenavond ga ik met vriendinnen hardlopen en daarna drinken. Ik heb al aangegeven dat ik aan het fris ga. Ben benieuwd wat zij doen en als zij wel aan de wijn gaan, is dat een mooie uitdaging voor mij. Die ik graag aanga en zekersteweten win

Ik zal t jullie laten weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent met drank op op de fiets óók in overtreding en je rijbewijs kan ook dán ingevorderd worden.

Ik wil even in het openbaar, dus hier op dit draadje, reageren op mijn eigen berichtje wat ik hierboven heb geplaatst.

Deze opmerking is niet bedoeld als sneer, als trap na, als wat voor vervelends of negatiefs ook.

Ik volg de strijd, het geworstel, het afwegen, het hele proces van minderen met aandacht en ervaar het als interessant en leerzaam.

Ik plaatste dit berichtje als een waarschuwing. Niet dat ik zelf nou zo'n heilig boontje ben en was, maar ik heb ook altijd gedacht dat,

als ik wat wilde drinken, ik niet met de auto zou gaan maar met de fiets. Dat leek me wel zo veilig. Met name voor andere weggebruikers.

(wat trouwens ook een verkeerde manier van denken is, want ook onder invloed op de fiets kan ik anderen een hoop ellende bezorgen.)

Ik heb het zélf niet meegemaakt, maar een kennis van me wel. Die werd tijdens een fietscontrole 's avonds aangehouden, bleek (na blazen)

teveel alcohol op te hebben, en z'n rijbewijs (wat ie niet eens bij zich had) werd ingevorderd. Het maakte niet uit dat ie op de fiets was, je

mag met teveel alcohol op nou eenmaal niet actief aan het verkeer deelnemen.

Als mijn bericht als ongepast of zelfs beledigend en natrappen is overgekomen, dan spijt me dat. Maar zo was het absoluut niet bedoeld.

Mari, ik wens je een succesvol pad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Akkordeon!

En dank je wel Kohtje!! Ik ben blij met je bericht, omdat ik behoorlijk geraakt was. Daarover had ik je persoonlijk al geschreven en ga ik niet openbaar herhalen. Ik voel me weer gesteund en daarvoor kwam ik hier.

Andersom hoop ik ook steun te bieden aan anderen door mijn verhaal te delen en soms te reageren op anderen (hoewel ik dat meer zou kunnen doen!).

Ik had een nieuwe ervaring die jullie ongetwijfeld herkennen: ik had een beetje mot thuis, waar we niet helemaal uitkwamen. Bleef een beetje hangen dus de hele dag. Toen ik vanochtend wakker werd (uiteraard nuchter!), hing dat gevoel er nog. Eerder was het weggeweest, omdat ik er dan milder over was geworden door de alcohol. Nu dus niet, dus vanochtend opnieuw een poging gedaan om het uit te praten en dat ging prima. We hadden het er ook nog over dat het eerder anders ging. Mijn partner zei (terecht): of je was heel boos op me geworden. Want dat kan ik ook zijn als ik gedronken heb: ineens boos! Afschuwelijk vind ik dat en ik heb het ook alleen naar hem. Maar dat is echt akelig. Gelukkig nu dus niet meer!!

Allen een fijne dag gewenst, volgens mij gaat de zon weer gauw schijnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari, ik lees je draadje mee, omdat ik het een bijzonder verhaal vind tussen alle andere. Ik vind het oprecht stoer dat je het aandurft om zo eerlijk op te schrijven hoe je deze tijd ervaart. Blijf schrijven, ik denk dat je veel mensen stof tot nadenken geeft! En succes op je pad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer. Voor mijn doen was ik "lang" weg, maar wen er maar vast aan  :D  Volgende week begint mijn werk weer volop te draaien en dan kom ik vermoedelijk nog minder aan het forum toe. Maar uiteraard zegt dat niets over mijn alcoholgebruik, haha.

Het gaat hier nog steeds goed. Uiteraard geen alcohol gedronken. En dat bevalt me prima. Eindelijk begin ik ook weer af te vallen. Vorige week was ik al druk bezig met niet-drinken en weinig eten, maar viel niets af. Nu gaat het goed. Ik at denk ik iets te weinig. En ik denk ook dat mijn lichaam in de "spaar-stand" stond: na weken teveel gegeten en gedronken te hebben, was dat lichaam nog helemaal gewend aan die hoeveelheden. Nu niet meer, juw!

Dank JoAnn voor jouw reactie. Ik ben inderdad eerlijk over hoe het met me gaat. En dan krijg je dus blijkbaar de wind van voren van een aantal mensen (waarbij ik van een aantal daarna ook niks meer van las, dat vind ik oprecht jammer...) omdat ik me niet aan mijn afspraak met mezelf hield. Ik weet dat we hier zijn om elkaar van feedback te voorzien en elkaar te steunen. Dus de wind van voren krijgen mag ook. Het zet mij ook aan het denken en op scherp en daarvoor kom ik hier.

Gisteravond opnieuw een nieuwe ervaring in mijn door-de-week-niet-meer-drinken-missie: ik moest met een bandje optreden op een straatfestival, bij een aantal kroegen. Normaal gesproken drink ik van tevoren al 1 of 2 wijntjes om een beetje los te komen en tijdens het optreden vaak nog maximaal 1 of 2 om ervoor te zorgen dat ik niet lam op het podium sta. Gisteren dronk ik water en cola-light en rivella... je ziet dan de mensen voor je langzaam aangeschoten of dronken worden. Wat er met mij gebeurde, was dat ik trots was dat ik niet één van hen was... Dat ik in-control was en toch plezier had. Heerlijk, dat trotse gevoel!

Komend weekend (vrijdagavond en zaterdagavond) mag ik weer drinken van mezelf en daar verheug ik me ook op, eerlijk is eerlijk. Omwille van de beelddenkers hier zal ik niet beschrijven waar ik me precies op verheug, maar ik vind het fijn hoe ik het nu aanpak. Tevreden over mijn gedrag door de week en ook fijn dat ik mezelf wel die wijn gun. 

Ik wens jullie allen een fijne dag toe en hopelijk treffen we elkaar hier weer.

Groeten,

Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je tevreden bent over je aanpak, want dat is uiteindelijk wat telt.

Jammer dat je de feedback ervaren hebt als 'de wind van voren krijgen'.

Geloof niet dat dat zo bedoeld is...is namelijk ook eerlijk en oprecht,

net als jouw draad.

Heb je duidelijk voor jezelf wat 'in control' is?

Succes!

Oja...bij ons was het een portje voor het optreden...nu twee port en één spa rood  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

Het weekend is bijna achter de rug en mijn "wijndagen" zijn al achter de rug. Vrijdag en zaterdag mocht ik wijn van mezelf, zoals jullie weten.

Dat ging met wisselend succes: ik vond het lekker en genoot ervan (vrijdag veel op terras gezeten, gisteravond was er een leuk muziekfestival hier in de stad). De keerzijde is dat ik meer dronk dan goed voor me was. Dat is het ook al gauw, natuurlijk!

Ik heb wel het gevoel dat ik de controle hield (dronk ook water en frisdrank tussendoor).

Het vervelendste vond ik dat ik opnieuw beide nachten en ochtenden wat somber was. Niet heel depri hoor, maar zo'n gevoel alsof er niks leuks is de komende tijd. En er is heel veel leuks de komende tijd!!!

Ik herken dit van eerder, toen had ik het dus in feite elke nacht, maar het was minder aanwezig óf het viel me minder op. Nu ik 5 dagen in de week geen alcohol meer nuttig, ervaar ik hoe dát is. En dat voelt frisse en (geestelijk) opgeruimder.

Nu hoor ik jullie al denken (terecht!): dat is dus niet moeilijk, je stopt helemaal met drinken!

Maar nee, dat is niet wat ik (op dit moment) wil. Ik wil graag óók kunnen genieten van wijn.

Daarom ga ik volgend weekend (zaterdag) uitproberen hoe het is om minder te drinken, wel te genieten daarvan, en dan kijken of ik die somberheid nog voel.

Ik laat het weten.

Uiteraard de komende werkweek weer nuchter, daarover is geen twijfel mogelijk voor mezelf.

@Kruidenthee: ja klopt dat ik het toch wel ervaren heb als "de wind van voren krijgen", hoewel ik daarbij ook ervaar dat de kritiek opbouwend en constructief bedoeld is hoor! Dat heb ik er volgens mij ook wel bij geschreven. Maar ik merk ook dat ik het niet fijn vind als er alleen maar of heftig gereageerd wordt op dat wat niet goed gaat.

Vandaar dat ik wat voorzichtiger ben geworden in wat ik deel. Uit zelfbescherming.

Ik wens jullie allemaal een fijne zondagavond en een prettige, frisse week!

Groeten van Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari!

Je hebt een goed weekend gehad, je hebt je aan je dagen gehouden maar je bent niet helemaal tevreden over de hoeveelheid. Daar heb je inmiddels een nieuw plan voor bedacht. Leuk om te lezen hoe je er zo mee bezig bent.

Het sombere, daar had ik een beetje last van toen ik pas gestopt was. Bij mij was het het bekende lege gat, dat kan ontstaan als je stopt. Alsof er niets leuks meer is, zonder drank. Ik weet niet of dat bij jou kan spelen, omdat je in het weekend wel drinkt.

Er is een filmpje op YouTube waarin vrij helder wordt verteld wat alcohol met je hoofd doet en wat er gebeurt als je stopt. Het duurt een hal uur en is erg interessant. Misschien wat voor jou om te kijken. Als je bij YouTube "Els Noorlander" invult, staat de presentatie bovenaan.

Goede week!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank weer voor je reactie, Gerrit! Je reageert altijd zo constructief, dank je wel daarvoor  :rose:

Over die somberheid: die heb ik alleen als ik gedronken heb, niet als ik niet-gedronken heb. Op zich ben ik daar blij mee, als het andersom was zou ik me er zorgen over maken. 

Als ik die somberheid voel, merk ik dat ik me weer verheug op de dagen waarop ik niet drink. Omdat ik dan trots op mezelf ben en me gezond en gezond-bezig voel.

Maar eerlijk is eerlijk: ik verheug me door de week ook weer op de 2 avonden waarop ik wel mag drinken. Dus eigenlijk verheug ik me best veel... :D

Maar ik ga je tip opvolgen en het filmpje bekijken. Thx!

Jij ook een goede week gewenst!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk dat ik het lastig vind te reageren op je aanpak.

Wil ook graag constructief zijn, gun een ieder zijn eigen weg en de manier waarop,

heb respect voor je eerlijkheid. Maar ik kan genieten niet plaatsen in toch meer dan goed voor je is.

Dat zegt ook zeker iets over mij. En ik schrijf dit omdat ik ook graag eerlijk wil reageren.

Dus ik hoop voor jou dat jij de balans gaat vinden. Mij is het niet gelukt. 

En ik heb denk ik dezelfde weg bewandeld...zing ook in een band en kom uit het onderwijs  :D

Het filmpje zou ik zeker kijken...het maakt inzichtelijk wat er in je brain gebeurt, en waarom het zo lastig kan zijn.

In ieder geval weer een 'droge' week gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx voor ook jouw eerlijkheid!!

Ik snap dat ik reageren wel lastig maak als ik aan de ene kant schrijf dat ik graag reactie wil en daar aan de andere kant haast "voorwaarden" aan stel... 

En dat het voor jou lastig is om te reageren op mijn "genieten" snap ik ook, geloof ik.

Ik weet ook even niet zo goed waarmee ik het kan vergelijken, maar als ik iets gevonden heb, laat ik het je weten :)

Leuk, onze overeenkomsten: 1967, onderwijs, band, kruidenthee (ik ga zo slaapthee maken, mmm) en niet-meer-drinken natuurlijk  :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Ik ben er nog hoor! Maar zoals ik al schreef heb ik een druk leven en dan kom ik niet zoveel aan dit forum toe o.a.

Maar blij dat je me even bij de les haalde, Indigo. Thx!

Het gaat goed hier! Uiteraard opnieuw de hele week niet gedronken, vandaag weer dag 5 in de rij.

En inderdaad, het is weer bijna weekend en dat betekent 2 avonden wél wijn mogen drinken.

Morgenavond geef ik zelf een feest hier thuis. En komt een man of 40,50 en natuurlijk wordt daar ook veel alcohol gedronken. Ik leg mezelf geen limiet heb, maar zorg wel dat ik veel water drink tussendoor, waardoor ik minder wijn drink.

Zaterdag heb ik een barbecue waar ik met de auto heenrijd. Dus geen wijn daar. Daarna gaan we naar een openluchtfilm en dan gaat er een lekker flesje rode wijn mee.

Ook de afgelopen week kwam ik een aantal nieuwe dingen tegen waarbij het me geen moeite kostte om niet te drinken. Eerlijk is eerlijk: ik heb soms wel trek. Maar ik doe het gewoon niet. Optie nul, dat helpt me. Op het moment dat ik de mogelijkheid open zou laten, wordt het lastig, met roken heb ik dat ook zo.

Wat kwam ik tegen bijvoorbeeld: uit eten met een lekker glas rivella en later thee, een uitnodiging voor een kroegdeet vanavond afgewezen terwijl ik anders zeker meegegaan zou zijn, meer mensen om me heen die minder drinken of helemaal stoppen, de drang weerstaan om wijn te drinken nadat ik hard gewerkt had en iets spannends daar had gedaan (nieuwe opdracht, die gelukkig goed ging!).

Ik blijf me er goed bij voelen dat ik het doe zoals ik het doe. Ben er trots op dat ik door de week been alcohol meer drink. Ik slaap lekkerder, langer (eerder naar bed) en rustiger. Ik hoef niet te twijfelen of ik iets gedaan heb wat ik niet meer weet of waarvoor ik me zou morgen schamen, heel fijn!

Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat. Het spijt me dat ik er niet aan toe kom om jullie allemaal te volgen op jullie eigen draadjes.

Alvast een fijn weekend voor jullie en tot later weer hier!

Groeten van Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...