Spring naar bijdragen

Voorstellen, Indigo


Indigo

Aanbevolen berichten

Ik heb een schriftje waar ik alle voor en nadelen in heb geschreven. Over hoe ik me voelde, wat drank met me deed. En waarom ik het niet meer wil. Denk dat het een beetje hetzelfde idee is.

O ja, schrifje wordt dagelijks bijgewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaaa hè MijnGerrit, daar ben ik ook door schade en schande achter gekomen. Scherp blijven. Dacht vorig jaar dat ik het wel 'ff gefixt had' na een paar maanden, ahum.

 

NBWtje, het heeft mij een paar keer van een terugval gered, als ik begon met bagatelliseren dan was ik door het lezen van die brief weer snel 'genezen' : )

En Vino, dat is zeker hetzelfde! Ik houd ook veel zaken bij, een lange lijst met voordelen van niet drinken, en een enorme lijst met nadelen van drinken. Blijft toch bizar hè, een niet verslaafd persoon zou bij het lezen van zulke zaken direct roepen: klaar, nooit meer! en dat dus niet meer doen.. En een verslaafd hoofd wil toch nog een keertje proberen of het vuur nog heet is. Auw!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat onze hoofden anders werken werd mij vandaag ook weer heel duidelijk door het kijken van het filmpje hier (weet even niet meer op welk draadje, maar bedankt!!). Nog wat info die iemand inbracht op het andere forum, misschien hier al lang bekend, maar was voor mij een enorme eye-opener (hoop dat kopiëren goed lukt)

 

http://psychologie.startpagina.nl/prikbord/4549173/10365500/tiq-en-gen-bij-alcoholisme#msg-10365500

 

TIQ en gen bij alcoholisme
Datum: 10 december 2009 11:51

 

------- 
Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken? 

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als 
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel 
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas 
nog steeds niet weinigen. 

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos 
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de 
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen 
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als 
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te 
voorkomen. 

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of 
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit 
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies. 
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men 
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een 
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere 
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer 
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt. 
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in 
de hersenen. 

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat 
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die 
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze 
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's 
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze 
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil 
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze 
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om 
meer alcohol gaat vragen. 

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen 
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot 
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde 
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen 
het volgende: 

1. De alcohol komt via de mond, slokdarm en maag direct in de 
bloedbaan. Het wordt door het bloed opgenomen. 
2. Dit bloed stroomt op de normale wijze (ook) naar de hersenen. 
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen, 
worden ook de TIQ's door het bloed gevoed. 
4. De hersenen geven, via de zenuwbanen, signalen door aan de rest van het 
lichaam. 
5. Het lichaam reageert op de 'van boven' gegeven commando's en zal om meer 
alcohol gaan 'vragen'. 
6. De 'vraag' (zucht) naar alcohol is vaak te sterk om te weigeren en 
7. Alle opgebouwde psychische weerstand wordt onderdrukt en de ellende kan 
opnieuw toeslaan. 

Er zijn gevallen bekend, waarin tijdens het drinken het bewustzijn van de 
gevolgen terdege aanwezig was, doch de lichamelijke reacties sterker bleken, 
dan de verstandelijke redeneringen. Dit geeft aan, dat verslaving een sterke 
lichamelijke kant heeft en dat lichaam en geest niet altijd in balans zijn. 

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar 
altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke 
gevolgen kunnen hebben, in de vorm van 'verslavingsverschijnselen'. Maar 
'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen 
daarvan mogen bekend zijn. 

Natuurlijk reageert iedereen verschillend en individueel op het 'eerste 
glas'. 
De één zal direct 'doorzakken', hetgeen betekent dat de TIQ's bij hem 
bijzonder snel werken. Terwijl een ander soms wel weken of langer 1 of 
enkele glazen per dag kan gebruiken voor de TIQ's werkzaam worden. Maar ook 
mensen inde laatste categorie zullen onherroepelijk terugvallen. 

TIQ's stellen dus altijd de verslavende processen weer in werking en vandaar 
is 'sociaal drinken' voor een verslaafde of als je wilt ex-verslaafde nooit 
mogelijk. 
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar 
geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is 
geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en 
erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol. 

(Deze gegevens zijn ontleend aan een stencil, uitgegeven door het Bureau 
voor Alcoholverslaving, Zeestraat te Den Haag
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk al lang bekende info, want zie nu dat de publicatiedatum al van een tijd geleden is.... Maar doet mij wel enorm beseffen dat ik gewoon weer 'lekker' helemaal opnieuw mag beginnen als ik het weer ga uitproberen... Ik het monster weer helemaal wakker maak daarmee, no thanks!

 

Tjee, weekend, kids naar mijn ex, was voor mij altijd rusteloos, moeilijk.. Steeds relaxter daarin, straks gezellig een vriendin op de thee (heb ondertussen alle denkbare smaken in huis : )

Fijne avond iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het youtube filmpje al gezien. Beangstigend. Ook had ik een verhaal van iemand gelezen die een jaar niet gedronken had. De eerste 3 maanden waren 'makkelijk'. Maand 3-8 waren ' vreselijk'.

Hmmm, word je niet echt vrolijk van. Ik weet dat dit voor iedereen anders is, maar toch....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt het goed Vino, voor iedereen is het anders! Ken eigenlijk alleen verhalen dat het steeds wat makkelijker wordt, en dat geldt tot nu toe ook voor mij... (kan natuurlijk niet in de toekomst kijken)

 

Denk ook niet dat het zomaar 'out of the blue' plots weer moeilijk wordt, dat er dan altijd een oorzaak is, dingen die op je pad komen die je moeilijk vindt met bijbehorende gevoelens die je vroeger weg dronk.. Dus verklaarbaar, niks 'engs' aan...Maar hier kunnen onze ervaringsdeskundigen natuurlijk het beste antwoord op geven....

 

En weet je, er worden steeds meer zaken duidelijk hoe het allemaal in ons hoofd werkt, met hele dure moeilijke woorden....

Maar de oplossing blijft heel simpel, gewoon niet dat eerste glas nemen. Dus die laten we lekker staan!!!   :)  :)

 

Ik heb een heel gezellig alcoholvrij avondje gehad, niks gemist! Anders had ik me vol laten lopen, en dan morgen de hele dag naar de knoppen door een huge kater.. Nu lekker nuchter mijn bed, heerlijk slapen in plaats van halverwege de nacht wakker worden en de slaap verder wel kunnen vergeten. En morgen fris weer op, heerlijk!  Slaap lekker   :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voir het delen van deze theorie. de ze ga ik heeeeel vaak lezen

Lekker dat frisse opstaan hè. Geen paracetamol en liters water , koffie nodig om beetje overeind te blijven.

Fijne dag vandaag

bewerkt door amandel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft heerlijk Amandel!! De wasmand is leeg, al een lekker stuk gewandeld door het bos, wat een wereld van verschil met een zondag na 'doorzakken', pfff. Er komt zo veel tijd voor terug, nou was het vooral de eerste maanden niet altijd makkelijk om in te vullen, al die tijd. Soms het gevoel van té veel tijd over, ook om te piekeren etc. Maar dan maar af en toe 'piekeren', soms gewoonweg even niet 'blij', maar vooral veel andere fijne dingen doen ter afleiding, en zonder kater of berouw! : ))

 

En al die hulpmiddelen heb ik enormmmm misbruikt om op de been te blijven, familieverpakkingen paracetamol en liters koffie ahum. Overigens lijkt mijn koffiegebruik alleen maar toe te nemen de laatste weken, herkennen anderen dit? Ben aan het 'afbouwen', haha, voor de helft decaf anders ga ik wel erg stuiteren. Zal misschien ook wel een verklaring voor zijn, of gewoon simpelweg dat ik zo verslavingsgevoelig ben als een deur  :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Pumpkin  :)

Tja het waren allemaal lessen hè, ook voor mij. Jaren proberen te stoppen, minderen, variërend van een paar dagen tot een paar maanden. En iedereen is anders, maar ik en alcohol zijn nu twee gasten die niet meer door 1 deur kunnen, heb daar steeds meer vrede mee... Ben zelfs een beetje bang voor het goedje, blijf er met een boog omheen gaan. Niet dat ik de drinkende medemens ontwijk (eerste weken trouwens wel even), kan er prima naast zitten zonder 'jaloezie' oid... Maar niet meer in mijn lijf.

 

Af en toe eentje heb ik te vaak geprobeerd, voor mij houdt het 'iets' in stand. Maar iedereen is anders, reageert anders..

Las net op jouw draadje dat je lekker aan het hobbyen bent, heerlijk! Vele malen fijner dan drinken of bijkomen van een kater.

We gaan rustig verder Pumpkin, dag voor dag : )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als laatste nog even 'in mijn hoekje' een krabbeltje... Maf is dat, als je zo vaak je naam ziet staan bij de reacties, voelt wel errugg aanwezig dan..  tikkie onzeker, maar werk eraan ; )

Mijn kanjers zijn weer lekker thuis, al lang in dromenland, en deze nuchtere moeder zoekt ook haar bedje op. Wat een rijkdom, die twee, en wat besef ik me dat intens nu ik nuchter ben... dankbaar.....

Slaap lekker iedereen   :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor jullie berichten, Royco en Huttula,

 

Sinds ik accepteer dat het toch echt op een andere manier in mijn hoofd werkt dan een niet-verslaafde, is het voor mij makkelijker geworden om me er bij neer te leggen. Accepteren dat het niet meer kan om nog als een 'gewoon' persoon af en toe te drinken.

Ook pas sinds ik zelf in dat web van verslaving terecht gekomen ben, is er begrip voor mijn vader, veel begrip. Hij is reeds lang overleden, was een hele stevige alcoholist (en dan heb ik het over flessen jenever). Als kind en later vaak gedacht 'waarom stop je er niet gewoon mee!'.

Maar hij dronk zijn al hele leven, was mede daardoor zijn eerste gezin kwijt geraakt in een impulsieve actie met achterlating van zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk.

 

Mijn vader heeft samen met mijn moeder nog onverwachts op latere leeftijd mij gekregen, het enige kind wat hij toch heeft zien opgroeien. Maar hij werd van binnen opgevreten door berouw, schuldgevoel, alle zaken die hij in zijn eerste huwelijk door het drinken aangericht had. 

Overigens weet ik via via dat een paar halfbroers/zussen uit zijn eerste huwelijk zelf ook worstelen met alcohol. En dan snap je helemaal dat er geen 'logica' in zit, waarom zouden zijn kinderen gaan drinken nadat ze zelf meegemaakt hebben wat dat allemaal kapot maakt.... Voor mij is veel duidelijk, de erfelijke factor, en waarom mijn vader niet kon stoppen. Een hevige verslaving en te veel wat hem van binnen bleef opvreten. Denk dat ze bij de AA ook niet voor niets stappen hebben om te proberen in het reine te komen met het verleden, met je geweten.

 

Veel zaken beginnen op hun plek te komen voor mij, tevens begrip en vergeving voor mijn vader want heb zelf ervaren hoe enorm hardnekkig een verslaving werkt. Vooral als veel zaken tegen zitten. Mijn scheiding ondanks tevergeefs ervoor vechten, reorganisatie waardoor verlies van baan vorig jaar, tijdelijke woningen na de scheiding dus veel verhuisd en ondertussen ook nog even 'tussendoor' een burnout. Waren allemaal zaken waardoor ik bleef drinken.

 

Maar uiteindelijk goddank het besef dat er zo veel mooie zaken zijn om wel voor te blijven knokken, mijn prachtkids, mezelf niet verliezen in dat spul, we hebben vorig jaar eindelijk een definitief huisje toegewezen gekregen (bij het bos!! :) ) Nooit meer hoeven verhuizen maar eindelijk een echt thuis. Ik ben dankbaar voor alles wat er wel is, en wil niet meer blijven treuren over wat er niet meer is. 

 

En dan terug te komen op jouw mooie woorden Huttola, we kunnen meer dan we denken!! Talloze voorbeelden van succesvolle stoppers, wat een prachtmens op het andere forum vaak zegt: geen overwinning zonder strijd! En ik strijd hier graag voor, want er valt zo veel te winnen of te verliezen. Leer nog elke dag, voel me vaak nog een dom kind in dit leven, denk dat ik leer tot mijn laatste snik. Maar elk stukje meer inzicht brengt me wat verder, en ik weet ondertussen dat alcohol gewoon geen optie is. Niet als ik ten volle wil gaan leven, niet als ik een betrouwbare moeder en hopelijk ooit een fijne oma wil zijn...

 

De motivatie, redenen zijn talloos. Het is niet altijd makkelijk allemaal, maar het is mogelijk! De mensen op forums die gestopt zijn, die anderen helpen en motiveren zijn mijn lichtende voorbeelden. Zo waardevol en onmisbaar dat ze er zijn, stimuleert enorm!

Dus vandaag ook weer: Vandaag drink ik niet! En ik wil niet in termijnen denken, maar het geeft mij hoop dat ik over een week vijf maanden droog sta. Nooit eerder gelukt voorheen, alles voelt anders dit keer. Eindelijk het gevoel: het is écht mogelijk!  

:rose:  :rose:  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft een issue voor me, en zal denk ik nog wel even duren.... Hoe veel met alcohol bezig zijn.

 

Als ik er een tijdje niet mee bezig ben: (oei, niet goed, ik moet scherp blijven!)

Als ik er veel mee bezig ben, komt het soms een beetje mijn neus uit.... (jaaa ik ben verslaafd, ik weeeet het)

 

Weet niet of anderen deze wisselende gedachten herkennen...

Misschien hoort het ook een beetje bij 'het stadium' nu? Krijg wat meer vertrouwen in mezelf, maar houd wel diep respect voor de impact van 'broeder' alcohol. Misschien ben ik er te 'bang' voor geworden en doe ik soms te spastisch? Of soms juist even te nonchalant? Zucht, die gulden middenweg, wat ben ik daar toch een ster in (nót!)

 

Enfin, hier liep ik vandaag een beetje mee rond...

Nu verder met koken voor het spul hier  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet precies wat je bedoelt met er veel mee bezig zijn.

 

Wel weet ik, hoe het voor mij werkt. Ik ben iedere dag met mijn verslaving bezig.

Meestal door hier op het forum te lezen en te schrijven. Ik heb het idee, dat dat me scherp houdt. Daarnaast vind het het best leuk om te doen.

Eenmaal in de week ga ik naar een meeting van een zelfhulpgroep (Intact); vanavond mag ik weer.

Af en toe, als ik daar zin in heb of vind dat het nodig is, verdiep ik me ergens in. Dat kan hier op het forum zijn, een filmpje op Youtube, lezen in een van de boeken die ik heb, soms wat opschrijven.

 

Ik ervaar het niet als teveel. Als ik er objectief naar kijk, dan is het best veel. Maar zo voel ik het niet.

Wel denk ik, dat als ik dit niet doe, ik kan wachten op de terugval of uitglijder.

 

Voor mij wordt gekookt vandaag; zo met het bord op schoot nog een stukje tennis kijken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bofkont!  :)  Smakelijk! Hier staat het eten te pruttelen...

Denk dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd....

Ben ook vanaf het begin dagelijks online, regelmatig vaker op een dag... Dat is best veel denk ik...

Maar wat nieuw is, is dat ik steeds vaker, behalve tijdens mijn 'rondjes' op het forum, verder een dag niet aan alcohol denk... Soms het besef als ik ga slapen, zo van hé, het is niet in me opgekomen! Maar ik zei het al, ik doe nu waarschijnlijk te krampachtig. Want het komt ook absoluut niet in mijn hoofd op om weer wijn te pakken.... 

Er steeds minder aan denken zal ik maar als een goed teken opvatten  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies! Dat wil ik dus niet. Heb er al veel over nagedacht..... Succesvolle stoppers gezien bij de AA (ooit ook vier weken meegedaan, maar was toen absoluut nog niet 'overtuigd' van mijn probleem), Ook veel succesvolle stoppers die heel trouw aanwezig zijn op een forum. 

 

Een keer per week een meeting, of elke dag een rondje, blijkbaar werkt beide voor diverse mensen goed. En jij pakt het helemaal grondig aan, respect! 

 

Ik houd mijn triggers en valkuilen enorm in de gaten, en zodra ik me wiebelig begin te voelen onderneem ik meer actie.

Zag overigens laatst (andere forum) dat iemand die vier maanden droog staat, zei dat het klaar was, er totaal niet meer mee bezig was. Zou zo af en toe nog wel aan komen waaien....Nou kan dat natuurlijk, en gun het hem enorm, iedereen is anders, maar maak me dan toch wel zorgen... Iets wat zo lang in je systeem zit?

 

Enfin, ik blijf nog een beetje zoeken naar wat nu, en wat op langere termijn het beste werkt. Overigens het blauwe boekje van de AA weer aan het lezen, nu kan ik me wel in heel veel zaken vinden...

 

Destijds kreeg het bijna niet uit mijn mond: Hallo, ik ben Indigo en ik ben alco... alcoho.... alcoholist, oftewel toen nog enorme ontkenning.

Nu is dat iig voor mij heel duidelijk, ik erken het compleet: ik ben hartstikke alcoholist!!

 

Fijne avond iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...