Spring naar bijdragen

Genoeg geweest, het roer moet om. Dit de 1e stap?

sas1967

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Telkens als ik ergens lees welk alcoholgebruik als "teveel" wordt gezien, sluit ik mijn ogen voor de werkelijkheid. Volgens die maatstaven (max. 2 glazen per dag en minstens 2 dagen per week niets, geloof ik) drink ik niet een beetje teveel, maar veel teveel. En ergens weet ik dat ook wel. Maar ik steek graag mijn kop in het zand, hou mezelf voor de gek. 

Maar nu moet het klaar zijn! Ik zal mezelf voorstellen:

Ik ben Sas, getrouwd, twee puberzonen. Ik ben eind 40. Ik werk in het onderwijs en dat valt me de laatste jaren erg zwaar, een van de redenen waarom ik drink. Naast mijn parttime baan ben ik dan ook weer aan het studeren, om op termijn het lesgeven te kunnen verlaten. Dat studeren vind ik geweldig, geeft me echt energie dus dat is geen opgave. 

Zowel man als ik zijn opgegroeid in een omgeving waar ruimhartig gedronken werd, maar, voor zover ik weet, geen alcoholmisbruik/-verslaving aan de orde was. En nu leven we een leven zoals zovelen, bij elke gelegenheid, bij ieder geschikt moment, wordt er een wijntje gedronken. En nu was ik vanochtend aan het opruimen en zette ik lege fles nummer 6 en 7 in de bijkeuken, terwijl ik afgelopen weekend alles naar de glasbak heb gebracht. Grof gezegd: ik heb alweer een aantal dagen elke dag (minstens) een hele fles wijn op (mijn man drinkt meestal iets anders). 

Ik drink niet overdag, ik ga niet rijden onder invloed, ik steel niet om aan de drank te komen, dus hield ik mezelf steeds voor dat ik er niemand kwaad mee doe, met die drank. Maar dat is natuurlijk onzin. Ik ben te zwaar, er zit diabetes en hartfalen in de familie, mijn bloeddruk is te hoog en als belangrijkste, na die eerste 2 of 3 glazen ben ik zo futloos dat ik elke avond als een zombie op de bank plof en mezelf 's ochtends met wallen onder mijn ogen uit bed hijs. 

Ik weet dat ik mezelf beter voel als ik niet drink, ik heb het al zo vaak gedaan, met mezelf afspreken dat er niet meer door de week gedronken wordt en dan voel ik me echt beduidend fitter. Maar telkens weer is er een reden om toch te drinken. Er staat nog een fles open, er komt een vriendin aanwaaien, ik heb een glaasje verdiend want ik ben zielig, ik heb een glaasje verdiend om iets te vieren........ enzovoort. 

Ik heb de intake voor advies van alcoholdebaas ingevuld, maar ergens vind ik het eng om dat programma te gaan doen. Me daar aanmelden, een verwijzing bij de huisarts regelen, betekent toegeven dat ik een alcoholprobleem heb, en dat durf ik niet. Ik ben diep in mijn hart doodsbang dat ik al grote schade aangericht heb en dat ze daar achter komen als ik in de medische molen beland. 

Ik hoop op dit forum herkenning te vinden, en me te laten inspireren om door te zetten. Ik weet dat het moet, ik wil het ook, maar ik vind het doodeng! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sas,

Welkom.

Goed dat je hier bent.

Je bent bang voor het oordeel van anderen.

Dat is heel herkenbaar.

Maar weet je? Als je hulp gaat vragen wordt je warm en met open armen ontvangen. Niemand zal tegen je zeggen: zo, wat ben jij een loser zeg. Integendeel. Je zal merken dat het juist gewaardeerd wordt dat je iets aan je probleem doet. Dat is mijn ervaring bij verslavingszorg.

Ik heb de huisarts indertijd via mail om een verwijzing gevraagd, ik kreeg 'm per omgaande met erbij geschreven: sterkte en succes!

Ook hier wordt je warm en met open armen ontvangen. Hartstikke goed dat je de knop om wilt zetten. Doen! Het levert geweldig veel op.

Succes en blijf vooral hier komen als je steun nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee sas welkom! En een herkenbaar verhaal . Kan het rechtstreeks over die van mij heen leggen ( als ik het onderwijs vervang voor " de zorg" )

Hier ook feesten en partijen met veel heel veel drank. Dan stoppen is niet makkelijk maar dubbel en dwars de moeite waard.

Je leven gaat veranderen hoe dan ook.

Kom hier maar vaak lezen en schrijven .

Ik voel me hier als een vis in t water ( ! )

Ik hoop jij ook

Leuk dat je er bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sas

hier schrijven is al erkenning en eerlijk zijn.

Twee heel belangrijke zaken om de knop om te krijgen w.b.drank misbruiken.

Je gezondheid is ook belangrijk en je taak/voorbeeld als moeder

van puberzonnen zijn ook mooie motivaties om grip te krijgen op je leven.(leuke verschrijving he :sun: :sun: )

En straks bepaal jij weer of je in de actie wilt, of bankhangen, TV kijken of

muziek luisteren, net waar je dan echt zin in hebt en niet wat mogelijk is na drank.

Het fijne van hier is dat schaamte en schuld niet nodig zijn. (er zijn er altijd erger aan toe haha)

We herkennen exact waar jij doorheen gaat, soms zijn er tips of oplossingen, soms moet je toch

je eigen wijze kunnen volgen en misschien ook met vallen en opstaan nuchter en helder

weer door je leven leren lopen. Maar het kan! het is oh zo de moeite waard! En je krijgt je zelfrespect

terug, respect van je omgeving, ook mooi meegenomen, en gaat je weer fier voelen i.p.v. falend.

Eigenlijk valt er alleen winst te behalen, mits jij eraan blijft werken, want je gaat natuurlijk wel tegenkomen

waarom je dronk. Stress is een vaak gehoorde reden (smoes), en daar zul je dus anders mee om moeten

leren gaan. Lees de andere draadjes maar eens door als je wat tijd hebt, je hoeft het wiel niet uit te vinden,

het draait al volop en wordt geregeld gesmeerd, anders dan met drank of mensen die in de olie zijn.

Groot onderhoud meis, we doen dat met een auto ook, waarom niet met onszelf?  Succes!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Sas,

Ook een warm welkom van mij.

Helder verhaal en ik heb niet zoveel

toe te voegen aan de wijze reacties.

Misschien heb je ook iets aan de artikelen

TIQ's op Herhaling en De Vijf Cirkels van Van Dijk,

Te vinden onder Thema's en Tips en Adviezen.

Ik hoop je ook tegen te komen in onze virtuele

Huiskamer bij Ditjes en Datjes.

Groet Joris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom.

Minderen werkte voor mij niet. Ondanks goede voornemens. Er wordt hier dan wel gezegd dat de rem dan stuk is. Mijn rem is stuk en niet meer te repareren, duurde wel even voor ik daar achter was en dat kon accepteren. Helemaal niet drinken gaf en geeft mij duidelijkheid, ik voel me daar nu erg goed bij. Eigenlijk veel beter dan voorheen met altijd maar de drank erbij.

Succes met het alcohol de baas worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...