Spring naar bijdragen

Hallo lotgenoten


Rintje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

 

Mijn naam (op dit forum) is Rintje en ik ben 45 jaar.

Ik heb al vele jaren een fors alcohol gebruik.

Om precies te zijn ruim 20 jaar waarbij het in de loop der tijd is toegenomen.

 

Ik heb een erg stressvolle baan en de drank werd een rustpuntje na een dag hard werken en tegelijkertijd een er insluipend probleem.

 

Iedere avond drink ik net zo lang door tot ik er bij in slaap val en sleep mij dan naar bed.

En dan in de ochtend weer vroeg op voor het werk en veel koffie om weer enigszins fit te worden.

Ik merk dat dit de laatste jaren lang hoe moeilijker word en ik steeds meer energie verlies.

 

Wat zou ik willen ?

In eerste instantie niet stoppen, maar matigen en het onder controle krijgen.

Maar ik realiseer mij goed dat stoppen beter is en dat matigen voor slechts weinigen weg gelegd is met dit probleem.

Het benauwd momenteel echter nog te veel om er definitief afscheid van te nemen (ja stom, maar dat is het gevoel, niet het verstand)

 

Tot korte tijd geleden had ik er niet erg veel moeite mee dat ik dronk, al wist ik natuurlijk wel dat het veel te veel van het goede was.

Ik leef verder een normaal leven en heb zoals gezegd een vaste baan.

Behalve mijn gezin heeft mijn omgeving eigenlijk geen weet van hoe ver ik iedere avond ga.

 

Maar zoals gezegd voel ik nu dat in energie ga verliezen, mij lustelozer ga voelen en dat mijn gezondheid er onder gaat lijden.

Bij de laatste bloedtesten is er duidelijk te zien dat het lever gamma steeds verder oploopt.

Ook de darmen hebben problemen in de vorm van geregeld diarree.

Vaker neem ik nu ook een onverwachte snipperdag als het te veel is geweest en ik in de ochtend echt brak ben.

Daar komt ook nog bij dat ik sinds 2 jaar hartpatiënt ben en hier ook de nodige medicijnen voor neem.

 

Alle reden dus om er controle op te gaan krijgen.

Ik hoop hiermee een eerste stap in de goede richting te zetten en verheug mij op het contact met de

enthousiaste en vriendelijke forumleden waar ik al diverse hartverwarmende berichten van heb gelezen.

 

Groetjes;

Rintje

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Rintje!

Welkom in t land van bewustwording ! Dit is stap 1

Yogajuf heeft op haar draadje ( even zoeken bij wie is wie) vandaag een prachtig mooi stuk geschreven over hoe het haar langzaam maar zeker duidelijk is geworden waar zij vandaan komt en waar ze naar toe wil gaan.

Ik gun jou ook zo'n proces.

Veel succes !

Zet m op Rintje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rintje,

 

Welkom hier :rose:

Je hebt door je hier aan te melden, al een flinke stap gezet.

Veel van je verhaal is uiterst herkenbaar voor mij. Het grote verschil is dat ik er ruim 10 jaar langer over heb gedaan, om te komen waar jij nu bent.

Maar ook bij mij werden de opstartproblemen steeds groter, kwamen de niet geplande snippermomenten steeds vaker voor en begon mijn lichaam te protesteren.

Ik denk dat het bij mij niet veel langer had moeten duren.

 

Matigen en mijn drankgebruik onder controle krijgen heb ik toch wel een jaar of vijf geprobeerd, tevergeefs.

 

Ik wens je heel veel succes. Hoe ga je het minderen aanpakken? Afspraken met jezelf maken? Blijf eerlijk, ik kon sjoemelen als de beste!

Laat je horen hoe het gaat?

 

Ik stuur je een PB, een persoonlijk bericht. Als je aangemeld staat, dan zie je rechts bovenin je scherm het envelopje rood kleuren, ten teken dat je een bericht hebt. Ik kopieer daar een stukje tekst in over het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rintje,

 

Van harte welkom hier op het forum. Je staat er niet alleen voor.

Ik heb geprobeerd te minderen, maar heb nu besloten helemaal te stoppen.

Het lijkt moeilijker dan minderen, maar ik hoef nu geen keuzes meer te maken. Wel of niet drinken, wel of niet ergens blijven slapen als ik doorzak, wel of niet extra vrij nemen als ik te brak ben om te werken. Wel of niet toch nog 1 glaasje extra, want dat moet een keer kunnen. Ik kan op ieder moment van de dag gaan en staan waar ik wil, want ik mag nog gewoon auto rijden. En ik durf iedereen aan te spreken, want ik klink niet zo lallerig.

Het is al een hele stap om toe te durven geven dat je een alcoholprobleem hebt en dat je er ook nog wat aan wilt doen is helemaal goed!

Ik wens je heel veel succes. Iedere dag alcoholvrij is er eentje. Dat wordt een week, een maand, een jaar.....En we zullen terugvallen krijgen, maar we pikken dan gewoon de draad weer op. Het gaat je lukken, Rintje. Met z'n allen maken we er iets moois van.

 

Groetjes,

 

Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Rintje!

Je hebt deze nick vast niet toevallig genomen.

sporters hebben soms ijzeren discipline nodig.

Probleemdrinkers komen die vaak tekort is mijn eigen ervaring.

Om echt te leren wat jij wilt/kunt zou je je aan kunnen melden

voor de training hier online, alcohol de baas.

Je schrijft nu vanuit spijt, schaamte, angst en goede voornemens.

Pogingen om te minderen heb je vast al vaker gedaan, in je uppie

is dat bijna niet te doen. En je hebt je gezin nog, een klein wondertje!

veel om voor te knokken Rintje :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie fijne berichten.

Het doet goed de ervaringen met (ex) lotgenoten te delen en jullie adviezen en ervaringen te lezen.

 

Gisteren heb ik de stap gezet en heb ik hier moed uitgeput en besloten direct te beginnen sterk te minderen.

Maar zoals bekend is dit lastig en na een paar drankjes is de drempel weg en ga je door..

 

Vandaag had ik wederom lichamelijke klachten en bleek een bloedwaarde niet goed (noem hem even niet om herkenning te voorkomen)

Dan ga je lezen en kom je o.a. in de oorzaken tegen....overmatig alcohol gebruik.

 

Net zoals ik dat tegen kom bij de andere lichamelijke klachten die ik heb.

 

Ik ben helemaal geen doemdenker vwb mijn gezondheid (anders was ik allang gestopt..) maar krijg wel het gevoel dat het nu

echt 5 voor 12 geworden is voor mij en dat ik er een keer aan bezwijk als ik zo door ga.

 

Stoppen, stoppen, stoppen voor het te laat is spookt de hele dag door mijn hoofd.

Ik heb dan ook besloten dit rigoureuze besluit te nemen.

Heb net een slaappil genomen en hoop zo te kunnen gaan slapen zonder drank.

De eerste keer sinds....ik kan het mij al niet meer herinneren..

 

Alles spookt door je hoofd. Wat straks op mijn clubavondje ? Wat tijdens een gezellig voetbal avondje achter de buis ?

Wat straks op een terrasje in de zon ? Wat ......? En nog zo tig situaties.

 

Niets lijkt meer normaal te kunnen gaan worden, terwijl je verstand weet dat de dingen juist weer wel normaal worden.

Dat is het effect van een gewoonte/verslaving.

Je hebt het helemaal geprogrammeerd in je brein, je leven.

 

Hele herkenbare situaties die ik ook had toen ik vele jaren terug stopte met roken.

Toen was ook geen situatie denkbaar zonder de sigaret in de hand te hebben.

Maar dat is mij ook gelukt !

 

Een groot verschil is wel dat ik het roken op gegeven moment vies vond (vieze smaak) en dat de drank (helaas) ook

lekker smaakt.

Maar de nadelen zijn veel groter en belemmeren je meer in je normale leven.

 

Wil eerst een poos mijzelf bewijzen dat ik het kan laten staan.

Ik houd mij voor dat ik straks dan een nieuwe start kan maken en een glaasje kan drinken zonder door te slaan.

Maar ik weet dat dit eigenlijk een utopie is voor iemand die zwaar verslaafd is geweest en zeker niet aan te raden.

 

Maar het geeft mij even een vooruitzicht dat het geen definitief afscheid van het drankje is en hoop dat het verlangen

automatisch slijt.

 

Het is uiteraard allemaal heel pril, angstig en onzeker.

Want een verslaving van ruim 20 jaar leg je niet zomaar aan de kant.

Maar voel het aan mijzelf en mijn gezin verplicht het zeker te gaan proberen.

 

Ik houd jullie op de hoogte en ontvang graag jullie adviezen hoe deze moeilijke tijd door te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rintje,

 

Ik heb in het begin niet nagedacht over de lange termijn, maar steeds over de dag van vandaag. Ik keek vooruit over de dag heen. Waar zitten de risicosituaties en hoe ga ik daar mee om? Ik ben zo bijv. weken langs andere routes naar huis gefiets, om niet langs winkels te komen. Ik nam geen of heel weinig geld mee.

Iedere dag besloot ik "vandaag drink ik niet". Ver vooruit kijken, daar kreeg ik het alleen maar benauwd van.

Veel succes, laat maar horen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kon de slaap niet vatten, ondanks een slaappil.

Onrustig, zweterig....

Jee....wat het met je doet allemaal.

Uiteindelijk toch de fout in gegaan maar bij 4 biertjes kunnen beperken.

Van de ene kant voel ik mjj direct al gefaald, van de andere kant denk ik van zie je kunt ook met minder goed slapen en heb ik laten zien met minder te kunnen en het behoorlijk kunnen uitstellen.

Dat ging eigenlijk tot ruim 22.00 best wel goed.

Misschien was mijn abrupte beslissing te rigoureus en moet ik mij iets meer tijd geven.

Ik voelde mij vanmorgen wel een stuk fitter, dus probeer het wel als een mini overwinning te zien.

Het herprogrammeren van de hersenen zal meer tijd nodig hebben.

Ik zal dat moeten accepteren en er voor moeten blijven gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rintje,

Inderdaad, slecht slapen lees je hier wel vaker en ook ik heb daar flink last van gehad.

Wel heb ik ervaren, dat de uren die ik dan wél sliep, zonder drank, veel meer waard waren dan bijvoorbeeld acht uur comateus slapen na flink te hebben ingenomen. In de weekenden sliep ik dan wat bij.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...