Spring naar bijdragen

Zondag 30 november 2014


jowan

Aanbevolen berichten

Hoi Hannah,

 

Ik ken je een heel klein beetje, je bent hier niet zo vaak.

Jammer dat je weer drinkt, denk ik. Of kun je het binnen de perken houden?

Niks meer te verliezen klinkt erg naar. Ik weet niet wat je bedoelt, maar wens je wel sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hannah, je schreef "ik ken jou ook niet" en meende dat je mij daarmee bedoelde.

Ik bedoelde dan aan te geven, dat dat misschien komt omdat ik hier nog niet zo lang ben.

Verder niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, je slaat de spijker op z'n kop wanneer je zegt dat sommigen - waaronder ondergetekende - niet meer hier durven te komen. Ik wil opbouwend zijn, en dat kan niet als je je-weet-welt. Waarom ik hier nu ben, is zelfs mij een raadsel... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm wil toch graag reageren.

Ik ben nog niet ADB.

Volg het programma via Tactus.

Ik post hier de ditjes en datjes, ook wel af en toe een kreet als het moeilijk is.

Op mijn eigen draadje kan ik wel over alc gebruik praten, of het goed gaat of minder goed.

Kan enerzijds begrijpen dat de mensen die nuchter zijn, ook meestal na een lange strijd, niet zo graag de hele dag door berichten lezen van mensen die (nog) niet ADB zijn.

Heb dit zelf uit onwetendheid in t begin ook wel eens gedaan.

Anderzijds denk ik wel dat dit forum er ook moet zijn voor mensen waar het gebruik er nog is, al dan niet problematisch, om steun te vinden, en misschien door te ventileren op het forum tot bepaalde inzichten komen.

In mijn geval is dit zeker zo.

Ik heb heel veel aan de vele waardevolle postings, zowel hier als op mijn draadje, of op draadjes van anderen.

Over het al dan niet nuchter zijn op dit moment terwijl jullie posten, kan en wil ik mij niet uitspreken.

Probeer gewoon allemaal even de gemoederen te laten bedaren, niet aanvallend te keer te gaan, maar als je schrijft en mensen willen een luisterend oor bieden, ook met respect te reageren.

Respect verdient iedereen, maar werk er aub een beetje aan om dat respect te kunnen ontvangen.

Wat een preek, niet als dusdanig bedoeld, maar lees liever opbouwende berichten dan over-en-weer verwijten.

Fijne dag allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, het is tegenwoordig 'Verslaving De Baas'? Was dat altijd al zo en valt het me nu pas op?

Dat is sinds ze adb hebben samengevoegd met roken-, gokken-, cannabis-, eten- en ik vergeet er nog een paar de baas.

Misschien is verslaving niet de beste koepelterm. Hadden ze het beter slechtegewoontesdebaas kunnen noemen, ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Yogajuf,

 

Tsja, mijn verhaal is er een van vallen, ff opstaan en weer vallen. Zoals je ziet zijn de meesten het wel zat om dat aan te horen. Ach, ik begrijp het ook wel. Ik neem het ze niet kwalijk. Ze zijn al zo ver op de goede weg. Dan wil je je omringen met alleen maar positieve mensen. En zo hoort het ook.

 

Sinds 2009 aangemeld. Menig lief en leed gedeeld met de 'Frummers' in de tussentijd. Afgelopen maanden wat minder actief (lees; niet) op het forum geweest. Deze 'Onwaardige' voelt zich daarvoor... ja, niet waardig.

 

Zelfs dit neertypen kost me enorm veel moeite. Ik zou zo graag willen delen in andermans dromen, begeertes en genoegens. Sociale contacten, lezen, reizen, of zoiets eenvoudigs als de hond uitlaten... Ik zie/heb er geen aardigheid in.

 

Ik had het over verhuftering. Neen, ik ben de hufter! Zoals je ziet heb ik met m'n aanwezigheid de hele sfeer verpest hier! En dat doe ik al m'n hele leven. Ik heb een aura van mislukking over me heen, en dat merken mensen. En ik merk het aan hun. Ze wensen zich niet met mij te 'encaillaneren'. De enige die me kan velen is de sociaal-maatschappelijk werkster. Maar ja, dat is gewoon haar werk.

 

En zie aan... Ik doe het weer! Ik zwelg in auto-pitié.

 

Ik zal ophouden.

 

Groet, Gunn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Gunn,

 

Dank je wel voor je verhaal. Bespeur ik een Vlaamse tongval en/of een bovengemiddelde kennis van / liefde voor de Franse taal? Iets ouderwets ook… Sorry, ik heb een grote liefde voor taal, vermoed jij ook.

 

Ik ga even niet op je eerste alinea in, want ik kan echt niet praten voor andere frummers.

 

Wat ik lees - en zelf heel goed herken - is heel veel zelfafwijzing…. En ja, dat zouden anderen best wel eens aan kunnen voelen, en kunnen spiegelen. Ik denk dat je daar best een punt hebt. Jij bent van 2009… heb je Houtje dan nog gekend? Zij had haar eigen verslavingstheorie, Het Gat in Mijn Hart. Beetje het idee dat verslaving gebaseerd is op een gemis. Sorry trouwens als ik het woord verslaving gebruik, daar moet je niet te veel achter zoeken. Naar mijn idee is de drijfveer van verslaving zelfafwijzing. Iedereen is als kind afgewezen, de een wat meer dan de ander. Als kind geloof je dat zonder meer, want je hebt geen enkel referentiekader. Als puber en volwassene bouw je verder op dat negatieve geloof. Voor jou is dat geloof misschien "ik ben een hufter" of "ik ben een mislukking", voor mij was / is het "ik ben een egoïstisch kreng" of "ik ben slecht". Jij gaat mij straks misschien vertellen: Yogajuf, doe niet zo gek, je bent een goed mens. En weet je: gelijk heb je! Alleen zijn we zo ontzetten overtuigd van het tegendeel dat we maar moeilijk iets anders kunnen geloven. Daarom drinken we. Maar dat hele negatieve geloof is dus gebaseerd op een illusie, ontstaan in je vroege jeugd.

 

Dat is 'mijn' theorie in een notendopje.

 

Wat ik ook bij jou lees is een groot vermogen om te verlangen, te dromen, naar leven, licht en liefde. Je schrijft het allemaal zelf, ik verzin dit niet. En dat vermogen om te verlangen en jezelf lief te hebben, dat gaat je helpen. Ik denk echt dat daar de sleutel ligt. Nee, het is zo. Probeer daar iets mee te doen Gunn. Echt, ik weet niet of je hulp zoekt, of überhaupt wilt, maar dit is gewoon op te lossen bij jou.

 

Sorry, ik ben altijd erg lang van stof :-)

 

Edit: 'mijn' theorie tussen aanhalingstekens omdat ik veel ontleen aan Jan Geurtz

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...