Spring naar bijdragen

Ik ben nieuw


Ree

Aanbevolen berichten

Laatst droomde ik dat ik per ongeluk een wijntje aangenomen had (en gedronken). Ik voelde me heel schuldig en was kwaad op mezelf. Hoe kon ik mijn aandacht zo laten verslappen?

 

Ja, het blijft oppassen, maar het gaat goed, hoor. In de wakkere wereld nog steeds geen alcohol genuttigd. In het begin was ik bijna iedere minuut van de dag met het niet drinken bezig, en nu ook nog wel iedere dag, maar niet meer zo intensief. De gedachte aan alcohol raakt op de achtergrond, maar is nog wel aanwezig.

 

Ik vergelijk mijn alcoholverslaving met een overwoekerd pad in mijn hersenen. Je ziet het niet meer (ik drink niet meer), maar het pad is er nog wel (ik zou het nog wel lusten).

 

Al vroeg begon ik met drinken. In mijn hersenen werd een zandpaadje aangelegd naar  'alcohol drinken'. Het paadje werd door mijn innerlijke tuinier goed bijgehouden, dus het paadje hield stand.

Maar ik maakte steeds meer gebruik van dat paadje. Mijn tuinier maakte er een bestraat wegje van en uiteindelijk werd het een snelweg zonder op- en afritten, verkeerslichten en andere dingen die oponthoud zouden veroorzaken.

Tot er plots toch een politiecontrole was en ik werd aangehouden. Ik kreeg rijontzegging, mocht niet meer naar 'alcohol drinken'.

Langzaamaan groeide er mos, gras, onkruidplantjes over de snelweg, want ik kwam er niet meer. De handen van mijn tuinier jeukte, want die had wel zin om de snelweg begaanbaar te houden, maar ik wilde niet weer het risico lopen dat ik gepakt zou worden.

 

En nu? Mijn tuinier is nu andere paadjes aan het schoonhouden, paadjes van leuke hobby's, van het genieten van kleine dingen.....

Die snelweg naar alcohol drinken is er nog wel, maar het is overwoekert met groen. Als mijn tuinier er even aan werkt, ligt die weg zo weer open. Maar hoe langer het duurt, hoe moeilijker het is om die snelweg weer vrij te krijgen. Misschien brokkelt het asvalt nog wel een keer af en is de weg echt onbegaanbaar geworden.

Nu is het nog niet zo ver. Ik zal mijn tuinier nog flink ergens anders aan het werk moeten houden. ;), want ik wil die snelweg niet meer gebruiken.

 

Fijn weekend.

 

 

Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van dat asfalt blijft op termijn weinig over. Wat zwarte, brokkelige stukken als je door de begroeiing en de toplaag heen graaft. Misschien voldoende om wel als ondergrond voor een nieuw wegdek te dienen. Maar ik ga met jouw metafoor aan de haal.

 

Je gaat goed, het wordt allemaal wat rustiger. Het werkt voor iedereen weer anders, dat blijkt maar weer.

Ik heb contact met "lotgenoten" eigenlijk nog iedere dag nodig voor mijn gevoel. Hetzij op het forum, hetzij in mijn zelfhulpgroep of op andere manieren.

Ik ben nu het NA boek aan het lezen. Ik ben nu een jaar droog sinds de 15e en ben, ondanks die behoefte aan dagelijks bijtanken, heel erg rustig. Trek, dromen over en andere flauwekul spelen nauwelijks meer. Maar ik heb wel het idee dat ik waakzaam moet blijven.

 

Jaarpact niets voor jou?

 

Ga goed Ree, dank voor je bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...