tem Geplaatst 22 augustus 2013 Rapport Share Geplaatst 22 augustus 2013 Hallo iedereen, ik ben 22 jaar jong en dronk mijn eerste "lekkere" biertje op mijn 13e. Sindstoen is het een hoop meer geworden, met een absolute piek in gebruik tussen mijn 15e-19e. Tegenwoordig doe ik niet meer aan feesten, maar dat was ook nooit echt het probleem. Ik weet van mijzelf dat ik erg verslavings gevoelig ben. Ik heb sinds ik mij kan herinneren een computerverslaving. Toen kwamen roken en blowen erbij, waar ik nu gelukkig allebij na 6 jaar, waarvan drie een pakkie per dag, een jaar mee gestopt ben dankzij mijn partner. Ik ben enkel bang dat drinken de plaats langzaam maar zeker ingenomen heeft, omdat het makkelijker/sociaal geaccepteerder is. Ik drink vrijwel iedere dag minstens 2 biertjes, in het weekend al snel 4, zelden veel meer aangezien ik niet echt meer uit ga. Dankzij mijn tengere postuur ben ik al snel aangedaan door de alcohol dus veel meer heb ik ook niet nodig. Nou zijn dit geen schokkende aantallen, maar het is de regelmaat die me een beetje angst aan jaagt. Ik pak eigenlijk uit gewoonte gewoon een biertje uit de koelkast in plaats van een colaatje oid. Ik zoek advies, ik wil niet dat dit probleem ernstigere vormen aan gaat nemen. Dank voor het lezen, Tem Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 22 augustus 2013 Rapport Share Geplaatst 22 augustus 2013 welkom Tem, en ja ik denk dat je beide konklusies kloppen, dus goed dat je je hier aanmeldt. Verslavingsgevoelige mensen gaan idd kompenseren. Het gaat er juist om je slechte gewoonten te gaan vervangen door goede. Maar wat je met roken en blowen kon, kun je met drank en de pc dus ook! Zeker op jouw leeftijd is dat een hoopgevende zaak, want dan zijn er nog vele jaren winst te behalen t.o.v. mensen zoals ik die pas op late leeftijd dit forum ontdekken. Op het geaar af dat je meer rigie omgaat met drank, zou je kunnen proberen niet aktijd alcohol in huis te hebben en wel cola en sapjes in de koelkast koud te hebben. Dan kan zo'n gewoonte al doorbroken worden. lekkere theetjes maken, meer aandacht geven aan koken (jouw lijn kan het hebben:D) en feedback van partner vragen en accepteren. mocht het niet goed lukken, dan kun je de online training van hier (zie home) volgen. Of naar een verslavingsarts gaan, maar of die je serieus neemt moet blijken. Ik dronk ook geen giga hoeveelheden maar had wel degelijk een drank probleem, maar hulpverleners namen me daar niet serieus genoeg in, of ik heb mijn problemen ermee niet altijd serieus genoeg op tafel gelegd. Sommigen van hen dronken zelf meer da ik en ja, het viel dus wel mee volgens hen. Maar mijn eigen gevoel was wel juist, dus neem de jouwe ook serieus!! en hier schrijven helpt al. succes:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redroos Geplaatst 22 augustus 2013 Rapport Share Geplaatst 22 augustus 2013 Beste Tem, Verstandig van je om jezelf in de hand te willen houden. Nu je alcoholgebruik nog niet extreem is, kan je wellicht op eigen krachten nog een stapje terug doen. Probeer eens 1 dag niet te drinken. Als dat lukt naar 2 dagen in de week niet drinken. Vervolgens kan je over gaan op een verantwoord alcoholgebruik. Gezien jouw leeftijd en tengere postuur zou ik niet meer dan 10 glazen in de week nemen. Als het je lukt om thuis helemaal niets te drinken zou dat helemaal top zijn! Dan hoef je er ook niet meer aan te denken en leef je een stuk rustiger. En gezien dat je je rookgedrag ook kon stoppen kan je dit met drinken ook! Het bewijst dat je een doorzetter bent! Veel succes en schrijf nog eens of het lukt. Groetjes, Pindarotsje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Afwezig Geplaatst 23 augustus 2013 Rapport Share Geplaatst 23 augustus 2013 Hallo Tem, Een erg herkenbaar verhaal, ik heb ook erg veel geblowd en gerookt, vervolgens de Gabber jaren doorgebracht in een roes van chemicaliën en later overgestapt op een paar biertjes per dag, die twee per dag werden er drie, vervolgens vier, en om niet op te vallen, kwam er in plaats van een vijfde een likeurtje bij de koffie bij. Toe dat niet meer genoeg was om mijn behoefte te stillen veranderde ik de eerste twee biertjes in een triple (meer alcohol) In de laatste maanden presteer ik het zelfs om in het weekend nog meer te nuttigen en het likeurglaasje vul ik stiekem bij als er niemand in de kamer is. Als ik zo aan het tellen ben dan is in de loop van de jaren mijn alcoholgebruik groter geworden als dat ik zelf had verwacht Zelf probeer ik nu terug te keren naar weekend gebruik, en diep van binnen weet ik dat dit niet voldoende zal zijn. Als je verslavingsgevoelig bent zoals ik dan wordt het toch na verloop van tijd meer.... Had ik maar geweten dat ik dit probleem zelf aan het creëren was toen ik begon met die paar biertjes. Stoppen met drinken vind ik vele malen moelijker als het uitdrukken van die laatste joint en het niet meer kopen van geestverruimende poeiertjes.... Moraal van mijn verhaal, probeer je gedrag te veranderen nu je het wellicht nog zelfstandig kunt want mij lukt dit niet........... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 24 augustus 2013 Rapport Share Geplaatst 24 augustus 2013 Welkom hier Tem, Wat goed van je dat je nu je probleem aankaart. Ik denk dat vrijwel iedereen hier is begonnen met drinken op die manier. Velen van ons gingen er pas wat aan doen, nadat ze hun partner, werk of huis kwijt waren! Je zou kunnen proberen erachter te komen waarom je drinkt. Is het gewoonte, vind je het zo lekker, remt het verlegenheid e.d., afgezien van je verslavingsgevoelige natuur. Ik begon meestal te drinken tijdens het koken. Bewust heb ik die gewoonte doorbroken, door eerst iets van bouillon of soep te nemen, waardoor de trek in drank minder werd. Zo ontstaat een gezondere gewoonte. Ik heb ook de internetcursus van Tactive gedaan, om te onderzoeken wat mijn valkuilen zijn en wat ik daar tegenover kan stellen. Het bijhouden van een alcoholschrift is ook heel nuttig: wat en hoeveel heb ik gedronken, waar, met wie, wat was de reden! Dat geeft ook veel inzicht en ik moest tot mijn schrik bekennen dat ik meer dronk dan ik aanvankelijk dacht. Op de diverse draadjes zijn allerlei tips e.d. te vinden. Misschien zitten er tips bij die jou aanspreken. Verder hebben we een virtuele huiskamer onder ditjes en datjes, de dagdraad. Regelmatig zijn daar mensen te vinden die gewoon een beetje kletsen met elkaar, maar er ook komen als ze grote trek voelen aankomen, het moeilijk hebben of iets willen vragen. Het is een kwestie van volharding, dat doorbreken van je verkeerde gewoonte. Ik wens je daarbij veel succes. Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden