Spring naar bijdragen

jeuk en zenuwen


Erwin

Aanbevolen berichten

Hallo,

De laatste maanden heb ik stevig doorgehaald en iedere keer als ik stopte kreeg ik geweldige jeuk en veel rare lichamelijke klachten.

Van tintelingen in mijn hele lichaam tot aften en rare zenuwpijntjes.

Hele droge huid en gevoelige vingertoppen en als ik me omdraai in bed lijkt het alsof mijn zenuwen mij dan extra prikkelen.

 

De huisarts en dermatoloog kunnen niets vinden en mijn bloedwaardes zijn redelijk goed.

 

Toch die jeuk, komt dit vaker voor bij mensen die veel hebben gedronken en dan stoppen?

Heb nu pillen en creme gekregen hydroxyzine en vaseline maar die werken niet.

 

Ook de enorme vermoeidheid en veel moeten drinken en plassen.

Gewone maaltijden geven zelfs al een katerig gevoel. 

 

Ik kan nog wel even doorgaan maar die JEUK, gaat dat ooit nog wel eens over? 

 

De huisarts en dermatoloog zeggen dat ik er maar mee moet leren leven.

 

Misschien weet U de hulpverlener hier meer over?

 

Gr. Erwin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ze verteld dat je flink dronk? Neuropathie is normaal bij alcoholisten en jeuk kan daar weer een symptoom van zijn. Stoppen met drinken zorgt er meestal voor dat de perifere zenuwen zich gaan herstellen, mits de verschijnselen niet al te erg zijn.

bewerkt door Arjan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Erwin,

 

Ik heb per abuis jouw vraag maandag over het hoofd gezien en zal daarom vandaag alsnog reageren. Knap werk dat je gestopt bent met het overmatig drinken. Je vraag gaat specifiek over jeuk na het stoppen met drinken. Goed dat je je bij medische vragen tot je huisarts wendt. Ook met de dermatoloog heb je je klacht besproken. Vervelend dat je deze klachten ervaart bij het stoppen. Wanneer je je lichaam en geest niet meer verdoofd, komen klachten soms aan de oppervlakte. Dat is vervelend, aan de andere kant kun je nu sneller de juiste actie ondernemen. Je zorgt hiermee beter voor jezelf.

 

De tintelingen, het vermoeid voelen en veel drinken zijn klachten die meer voorkomen bij het stoppen met drinken. Je lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen. In het algemeen is het zo dat je je elke dag wat beter gaat voelen wanneer het je lukt om het stoppen vol te houden. Hoe langer je niet drinkt, hoe beter je hersteld. Sinds wanneer ben je precies gestopt?

De klacht rondom jeuk bij stoppen met drinken is me persoonlijk niet bekend. Ik zal deze specifieke vraag voor de zekerheid dan ook nog bij één van onze verslavingsartsen voorleggen, wellicht hebben zij daarover meer informatie voor je.

 

Vriendelijke groet,

 

De Moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben 31 december gestopt en nu gaat het soms iets beter...maar na 7 dagen kan ik misschien niet veel verwachten.

 

Ik zou het fijn vinden als je eens navraagt bij de verslavings arts, ikzelf begin te denken dat het iets met mijn periferele zenuwen te maken heeft.

 

In hoeverre die kunnen herstellen weet ik niet, als het al zo is?

 

Gr. Erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste Erwin,

 

Een wat verlate reactie, maar de reactie van de verslavingsarts op jouw vraag zal ik hier plaatsen.

 

'Voor jeuk bestaat het volgende ezelsbruggetje nl. H U I D P A S T A

Dit staat voor:

H Hodgkin en andere maligniteiten zoals leukemie

U Uremie (nierziekten), ook tijdens behandeling met haemodialyse

I Icterus (leverziekten)

D Diabetes mellitus en andere stofwisselingsziekten bijv. hyperthyreoidie en jicht

P Psychogeen

A Anemie (ijzergebreks- en andere bloedziekten als polycythemie)

S Senilitas

T Toxidermie (geneesmiddeleneruptie)

A Ankylostomiasis en andere worminfecties

 

Het kan dus van alles zijn. Puur bij het stoppen van drinken heb ik nog nooit gehoord.

Mocht alles onderzocht zijn dan blijft Psychogeen alleen nog over.'

 

Hopelijk heb je hiermee voldoende antwoord. Uiteraard kan alleen je arts oorzaken uitsluiten.

 

Veel succes gewenst met het stoppen met drinken en dit vast te houden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Erwin,

ik heb het ook vaak als ik na een periode van drinken stop. Dan zeg ik tegen mezel": daar heb je de jeuk weer.

Maar het is binnen een week wel over, loopt ongeveer gelijk met het nachtzweten.

Ieder mens is anders, maar dit is wat mij bij mezelf opviel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...