Spring naar bijdragen

Hallo

Arjan

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben Arjan, 36 jaar oud en alcoholist.

Dat is eruit, de eerste keer dat ik het 'hardop zeg'. Voor mij is het internet gewoon een verlengde van wat anderen de echte wereld noemen, dus dit geldt wat mij betreft net zo goed als die woorden uitspreken naar een goede bekende die naast me zit.

Wat mij tot alcoholist maakte weet ik niet zo goed. Ik heb nogal wat bagage en daarmee samenhangend waarschijnlijk PTSS. Zelf vermoed ik dat ik ben gaan drinken met de onbewuste motivatie 'zelfmedicatie'. Net als alle anderen waarvan ik de verhalen heb gelezen ben ik me meer dan bewust van het feit dat dat nou net niet helpt, maar stop er maar eens mee.... Gemiddelde dagelijkse inname is/was een soort basis van 2 liter bier en daarnaast alles wat ik kon vinden. Dat kan dan gerust oplopen tot een krat als dat er toevallig staat.

Ik zit de therapie (EMDR, een aanrader voor anderen met PTSS), het herstel van een depressie en de relatie met mijn vrouw en kinderen inmiddels dermate in de weg dat ik iets moet. Hulp zoeken, zeker in groepsverband, is voor mij niet zo'n optie. Twee of drie anderen in de buurt hebben is al druk en als ik die anderen niet ken hoef je van mij geen zinnige opmerkingen meer te verwachten. Ik probeer het daarom eerst zelf, met als steun in de rug een forum waarop ik feedback kan krijgen.

Voorlopig heb ik nog voldoende leeswerk hier.

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Arjan,

viel het mee het woord alcoholist eruit pennen?

Misschien even konfronterend, maar dan waarschijnlijk

ook iets van opluchting dat je eerlijk durft zijn?

In elk geval ben je onder mede-ervaringsdeskundigen

dus er zal weinig tot geen oordelen zijn hier.

Meestal hebben we dat zelf al genoeg gedaan ook.

Blijf in de actie Arjan, dat is mijn tip.

Veel lezen idd hier, zelf delen (we zitten meestal op de

Ditjes&Datjes dagdraad) en vraag steun als je die nodig hebt.

Als je je niet gehoord voelt in hoofdletters, dat valt meer op.

Zoiets als schreeuwen, je kent het vast wel, nood breekt wetten.

Er zijn draadjes met Tips, adviezen en thema's, voorlopig ben je

hier wel onder de pannen. Mocht je extra begeleiidng willen, dan kun je ook hier

de online training volgen, niks geen groepsgedoe, je krijgt een online

begeleider en houdt zelf je dingen bij en deelt die dan voor feedback.

Ik hoop dat je je hier snel thuis zult voelen en wens je veel succes! :rose:

Jane

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Willem en Jane,

Dank jullie wel. Ik moest wel even nadenken over die eerste zin, maar hij stond er en ik vond het prima zo. Het is de waarheid en daar zal ik het voorlopig nog wel even moeten doen.

Het zal niet echt meevallen, stoppen met drinken en dat vervolgens volhouden. Het was eigenlijk mijn bedoeling, omdat ik er vandaag toch mee bezig was, gelijk maar helemaal niet meer te drinken. De gedachte alleen al levert genoeg stress... Ik heb een enkel blik gekocht. Twee uur geleden geopend en ik ben nog niet op de helft. Die cold turkey boezemt me meer angst in dan ik had gedacht.

Arjan

bewerkt door Arjan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arjan,

Welkom hier.

Goed om jezelf toe te geven dat je een probleem hebt. De eerste stap.

Ik begrijp dat de AA niets voor je is. Misschien de onlinebehandeling hier van Tactive?

Ik wens je heel veel succes. Neem je niet voor nóóit meer te zullen drinken. Dat is een valkuil. Neem je iedere dag voor: vandaag drink ik niet. Soms doe je het per uur of zelfs per kwartier als je het heel moeilijk hebt.

Hanneke          :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ietje en Hanneke,

Ook jullie bedankt voor de bemoedigende woorden. Gisteravond was de eerste alcoholloze avond in meer dan anderhalf jaar, en die vorige was er ook alleen omdat ik na een operatie in het ziekenhuis lag, dus die telt niet mee.

Ik heb mijn vrouw een link naar dit topic gestuurd, dat leek me handig en netjes. 

Het definitieve is best een beetje eng, maar ik houd me voor dat er niet echt een andere goede weg is, en bovendien: waarom zou ik nog terug willen naar waar ik was? Ik ben vooral bang voor alle spoken uit het verleden. Die waren doorgaans net zo laveloos als ik en daarom hielden ze zich netjes koest. Dat zal wel veranderen vrees ik. Gelukkig heb ik al heel wat geleerd over hoe je ze aan kunt pakken.

De AA gaat hem niet worden inderdaad. Teveel mensen en daarbij denk ik dat het spirituele aspect en ik niet zo samengaan. Ik modder even aan voordat ik verder ga met nóg meer steun zoeken. Jullie verhalen, opmerkingen en vooral de mooie eensgezindheid doen me al heel veel goed.

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad. Ik ben druk op zoek geweest naar wat er allemaal kan en wat er voor mij nuttig zou zijn en wat niet.

Het afgelopen jaar heb ik min of meer noodgedwongen een heleboel over mezelf geleerd. Uit allerlei tests blijkt eenduidig dat ik zeer introvert ben. Dat was geen nieuwtje, maar ik ben eens gaan zoeken naar wat dat betekend heeft voor hoe ik was, ben en kan worden. Ik ervaar die introversie niet langer alleen als een nadeel; ik ben tenslotte best gelukkig als ik mezelf in mijn comfort zone terug kan trekken met boeken, servers en planten en dieren die me niet vermoeien met gebabbel. Als ik voldoende opgeladen ben kan ik de menselijke wereld met alle chaos en herrie ook weer een paar uur verdragen.

Tegelijk heb je als extreme introvert een grote valkuil. Je ontkomt er niet aan je zo af en toe tussen grote groepen mensen te begeven en voor veel 'soortgenoten' is het kennelijk al snel duidelijk dat dat beter gaat als je flink drinkt. Dat is een heel lange tijd goed gegaan, maar net als bij heel veel andere introverte probleemdrinkers lag bij mij de echte valkuil op de loer. Je gaat wennen aan de drank, je bent veel alleen en niemand ziet dat je in je eentje even snel wat drinkt om wat voor een reden dan ook. Het kan op die manier heel lang duren voordat iemand ziet dat je een echte probleemdrinker bent geworden en we weten allemaal dat je het zelf ook niet makkelijk zo gaat zien.

Voordelen zijn er gelukkig ook. De meeste introverten zijn goed in staat zichzelf onder de loep te nemen en dat gaat me inderdaad steeds beter af. Er zijn speciale programma's juist voor mensen die in groepen niet functioneren en de meeste geven me al veel info over hoe verder te gaan, zonder dat er gelijk de verplichting is om jezelf voor veel geld te registreren. Rational Recovery lijkt mij op het lijf geschreven bijvoorbeeld. 

Het is wel leuk om alle gedachten en ideeën hier neer te zetten voor latere referentie. Of ik het goed doe, geen overspannen verwachtingen heb en meer komt pas later uit de verf. Ik vond een manier om een electronisch dagboek bij te houden waarin ik kan opgeven wat ik wil drinken, wat ik dronk en wat de voortgang is. De gevreesde "wat voelde je?' wordt makkelijk gehouden door te werken met een paar simpele categorieën. Ik stel het invullen steeds langer uit, gewoon omdat ik het zo leuk vind om het weer te kunnen doen. Een soort wedstrijdje met mezelf. 

Ik hoop dat anderen ook iets hebben aan mijn gebrabbel en de soms wat cryptische hersenspinsels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Arjan zou ik dan ook introvert zijn hahahahahaha ?

Ik ben nu 5 maanden droog , en heb vaak wel hetzelfde als jij .

Spreek soms expres ook in soort van pictogrammen naar mijn naasten , om het een beetje duidelijker te maken voor ze hoe ik denk .

Zij moeten dan gaan nadenken , en dat is voor de meeste best moeilijk heb ik ontdekt .

Zelfs de profs ( of die zich zo noemen ) snappen het niet helemaal .

Leuk he ?

Anderen noemen het weer pschyologisch geleuter van me , maar het werkt wel bij mij .

En dat is voor mij het belangrijkste .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb het eens allemaal nagezocht , en weet het nu helemaal zeker , ook ik ben zeker introvert .

In oude documenten van het UWV stond ook al dat " de client" ( ik dus ) moeilijk tot absoluut niet kan / kon samenwerken met anderen .

Nog eens terugconcluderend , ben ik mijn halve leven int. chauffeur geweest , en had er zelfs een hekel aan als de werkgever een collega meestuurde op een rit .

Ik had er ook altijd al een bloedhekel aan om nieuwelingen in te werken , kortom ik was heel graag alleen .

Ook had ik zelden de radio aan .

Later ben ik zzp er ( klus en onderhoudsbedrijf ) geworden , en ik had hele goede klanten , ik had vele mogelijkheden het bedrijfje uit te bouwen tot veel en veel groter .

Ik heb dat heel bewust niet gedaan , want ik wou geen zorgen over mensen ( personeel ) .

Ja Arjan ik ben dus ook introvert , dank je wel dat je me tot nadenken zette .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ztiertje,

Het al dan niet kunnen samenwerken hoeft niet per sé met introversie te maken te hebben, maar het is zeker niet ongebruikelijk voor introverten om een vak als internationaal chauffeur te kiezen.

Graag gedaan natuurlijk,  het is best leuk om met jezelf bezig te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ohh Arjan dat met mezelf bezig zijn , dat ben ik al een paar maanden .

Ik denk zelfs dat het met stap 4 , 5 etc. van het 12 stappenplan te maken heeft .

Maar bewust verdiep ik me daar even niet helemaal in , ik bezoek overigens wel gewoon de AA meetings hoor .

Ik ben in die paar maanden bij toeval wel meer over mij zelf te weten gekomen , wat ik heel diep had weg gestopt .

Ik zal er ook nog wel even mee bezig zijn , leuk en minder leuk is het .

Voor het minder leuke bezocht ik een therapeut , die concludeerde dat ik depresief was .

Nou dat wist ik zelf dus ook al eerder dan hij .  :D 

Hij vond verder dat ik alles aardig zelf al op een rijtje had , nou weer zoiets .

Die vent wou me anti depresiva voorschrijven , huhhhhh wat ????  :face-icon-small-shocked: 

Ja je leest het goed .

Ik vroeg hem waarom dan gaat het dan eerder weg , ja zei hij je hersens krijgen meer rust .

Nou dat is dus eigenlijk net niet wat ik wil , het gaat goed dat ik eindelijk weer wat helderder kan denken .

Moeilijk ?

Ja soms , maar ik wil er zelf met mijn eigen nuchtere gedachte uitkomen .

En niet stoppen met de ene piepppppp , en daarvoor een andere piepppppppp gaan nemen .

Ja even een woord vervangen door piepppppppp , anders heb ik weer een waarschuwing ( of erger ) aan de broek  :D  :D

Maar best wel goed even een life pitstopje hoor , en wie wat van me , of over me denken wil nou uhhhhmmmmmm die doet maar  :devil:  :devil:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,

Voor diegene die het nog niet wisten:

Introversie is niet simpelweg verlegenheid. Extraverten krijgen energie van gezelschap. Introverten kunnen zich vaak sociaal soepel, zelfs oprecht uitbundig gedragen maar het kost hen meer moeite en energie.

Zelf kan ik niet praten in gezeldschap...ik moet met iemand een klik hebben anders zeg ik niks,,

Thuis krijgt mijn vriend vaker bezoek ...zonder drank ben ik stil..ik heb niks te melden..veelal daar ik andere niet kan tolleren.

Dit is een beetje wat Ztiertje ook aan geeft...je kunt t moeilijk verdragen hoe (dom oei mag ik niet zeggen)onwetend mensen zijn...

dit is dan ook weer een smoes..want dan juist zou je moeten reageren toch..

Bij mij komt t voort uit vlucht gedrag..naar mijn pa toe..ik wilde hem nooit kwetsen..wij hebben in onze fam. Nogal wat meegemaakt irt schizofrene moeder.(moord uitingen naar mijn pa).ik wilde mijn pa niet extra belasten..al toen ik vijf was…dus ben ik getopt met me uiten vanaf toen…

Mijn vader had al genoeg pijn gehad..oke ik was vijf…toch wie moest het anders doen..

Mijn ouders zijn toen rond die tijd uit elkaar gegaan…mijn vader dacht dat hij ,met zijn liefde mijn moed er kon helpen..maar nee.

Hij heeft haar gered uit de ursula kliniek in wassenaar.( hier gingen mensen heen met veel centjes…en onbegrip van de plaatsers) .hiervoor is mijn zus geboren..daarna ik en mijn middelste zus..ik weet bijna zekler dat ook wij hier onbewust door geraakt zijn…mijn moeder is door haar ouders in de ursula kliniek geplaatst..vrouwen (ook mannen maar minder) kregen hier ongevraagt schock terapie. Electronen op je hooft en borst en dan maar denken dat je geest zich zou herstellen..hier werden mensen juist nog meer gek van…(mijn moeder is later in een goede kliniek in Driebergen bij de soffies terecht gekomen..antroposofie)

Cq: mijn moeder is en was schizofreen..al in haar jonge jaren..mijn pa werd op haar verlieft..geen worder ze was een prima balarine..een van de mooiste dames die ik ooits heb gezien..(toen)

De tragiek in de kliniek…Mijn vader wist dit niet..hij kwam hier achter en heeft mijn moeder hier uit gehaald..ik heb een lieve papa..toch is komt hij uit een gelosten gezin..zijn pa was commissaris van politie..en mijn oma zijn moeder tolereerde geen verdriet of andere ( voor hun) ongepaste gevoelens…mijn oma heeft ook alle spullen van mijn vader weggegooid toen hij in dienst moest…hij kwam thuis terug..(ze woonde in het duuste stukje Den Haag) en zijn kamer was weg…alles weg..hij moest t nu maar zelf uit zoeken.

Toch..hoe ver gaat liefde…ik neem mijn papa niks kwaltijk..toch hebben ik en mijn zussen een probleem… we kunnen niet praten..

We zijn introvert..we hebben geen (bijna) vrienden..nee we leven wel nu..Een lieverd in mijn leven zegt…ik heb geen vrienden alleen vage kennissen..zo hebben we geen pijn… zo leef ik nu ook…niemand komt dicht bij…

Das een kant..hiernaast heb ik de fam van moeders kant: Mijn opa vertelde mij eens ..er zijn weinig hoogvliegers..pas op met wie je omgaat..hij was een lieve man..natuur en vooral vogel liefhebber..hij heeft 2 ton na zijn overleiden gestort op de vogel beschermingsrekening. Het was een geaarde man zeker een pienterman werkzaam als als mr. In de recht. Bij het Europees gerechtshoff.van de mens in luxenburg. (hij had een top functie..reisde de gehele wereld over..irt verbondenheid en onderzoek naar gerechtigheid).Hiernaast ging hij in de zomer elke jaar twee a drie maanden alleen op pad..lopend naar zweden vanuit luxemburg..of naar een ander land..mijn oma moest alleen voor de kids zorgen..dit heeft haar erg geraakt, ze vereemzaamde.

Er is in hun relatie een periode geweest dat ze twee jaar niet praten..dus als wij of wie dat ook kwam..ze alleen communiceerden via briefjes….hihaaa..i love it.

Mijn gehele fam net als mij heeft gestudeerd een of sommige meerdere studies..toch tot uiting komen wij niet..wij schrijven..een van mijn ooms is mr.in de recht en biowetenschapper..toch is hij yoga docent geworden..mijn vader vond dit altijd bizar..ja die kwam juist uit een vvd nestje..

Ben trots op mijn neef..die heeft oa in the us als in the uk en hier kanker onderzoek doet..en hier voor twee x is onderscheiden..

Ik heb vanaf kind afaan..mij een gevoeld met alles en een ieder om mij heen..boedistisch ingesteld..dus ik kom er wel..das mijn kracht..

Toch velen …en vaak ik ook nog..worsten met het woord introferd…brrrrrrrrr..waarom ontwijk ik iedereen..waaroom kan ik niet accepteren dat ik niet kan comminusrern..als ik toch zo slim ben..

Accepteren dus maar…mijn vlucht is jaren een drankje geweest..want dan kon ik juist wel mij uiten..en juist wel een voelen met het “ mindere” intellect” ..zoals opa het zou zeggen..

Beide Op’s a hielt ook van de wijn..en wiskey..en een sigaartje…ja dat ging samen met de mannen klubjes…ze tottereenden elkaar ook..

Wie ben ik dan op te zeiken over mijn gebruik of introvertheid …kom nou..hersens heb ik gekregen..ik heb twee studies voltooit. Trijsje blijf bij de les..en zeik niet zo..

Hihaaaaa. I love mijzelf…maar heb er soms moeite mee..vandaar mijn bezoekjes hier.

Liefs aan iederen...

stukje erbij..mijn grootvader in luxenburg heeft zijn huis in mijn geboortejaar 73 gebouwd. midden in het bos..het is nu een luxe wijk..elke buur heft een zwembad ea in de tuin..opa nam ons mee het bos in..hij had om de 30 meter vogel huisjes opgehagen..hij nam vogel geluiden op..zijn platen van gemaakt..ook nam hij ons mee naar groten om nachtvinders en vleermuisjes te bekijken..ooh wat vond ik dat spannend en intrigeregnend..heerlijk die natuur...van toen...ben nu nog gelukkig met deze ogenblikken..

bewerkt door Trijsje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ons is het precies zo. Grote Baas kletst terwijl ik me nuttig maak in de keuken. Een handicap vind ik het niet meer. Ik leerde mijn sterke kant kennen tijdens veldwerk in het buitenland. Solo een paar maanden per jaar de bergen in. De meeste studenten hielden dat niet vol, en ik bloeide helemaal op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Arjan, ik snap wat je bedoelt met de aa. Ik ben nu net weer gestopt, na ca 8 jaar gedronken te hebben, met wel af en toe een dag niks vanwege werk. Daarvoor 1 jaar aa. Ik ben ook niet van dat zweverige, maar ik moet zeggen dat dat reuze meeviel. Ik vond het eigenlijk alleen maar positief. Welk traject je ook in gaat, er is altijd wel iets dat je niet zint. Het belangrijkste is dat je er actief mee bezig bent en zo'n aa groep is er wel voor je. Ik overweeg er ook weer naartoe te gaan voor 1 keer per week. Ik heb nu best steun aan dit forum. Maar mijn ervaring van toen was prima. Dacht na een jaar niks gedronken te hebben dat ik wel met een paar biertjes per dag ok zou zijn. Dat gaat ook heel lang goed. Maar uiteindelijk drink ik niet om dat ik bier zo lekker vind, maar om de roes.. Daar ben ik nu wel achter. Die zucht naar de roes wordt alleen aangewakkerd als ik iets gedronken heb. Dus maw laat de eerste staan, dan komt de tweede en volgende ook niet. Dat heb ik toen geleerd bij de aa.

Schaamde me ook dat ik naar zo'n groep wilde/moest van mezelf. Keek altijd achterom of niemand me zag :( Dacht dat er alleen maar verschoppelingen zaten, dat is echter niet waar. Ok, er zijn ook zeer ernstige gevallen, maar laten we eerlijk zijn, ook ik kon het niet laten staan. Het is dat ik een gezin heb en een goede baan, dat zijn mijn ware reddingen. Als ik mijn gezin zou kwijtraken zou dat als het einde voelen, dat kan dus niet!! Idem voor mijn werk, drank mag nooit de reden zijn om dit kwijt te raken!! Had ik dat niet dan was het veel verder uit de hand gelopen! Ik wil gewoon een leven zonder de kater en zonder stress om alcohol.

Het is pittig en jammer, want af en toe was het ook leuk, maar het is me al die ellende die ik heb veroorzaakt me niet waard!

Ik wil je echt niet de aa promoten, maar zoals ik al zei, volgens mij is er bij elk programma wel iets dat niet zint. Ook al spreek je niet, wat velen deden, luisteren naar anderen en aanwezig zijn bij wat voor groep dan ook, kan zeker helpen.

Grt Ton (38).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ton,

Wij hebben dezelfde reden om te willen stoppen denk ik. Na bijna twee weken ben ik blij te kunnen zeggen dat de bijverschijnselen zo goed als weg zijn. Ik kan gewoon de supermarkt in en als ik een fles zie staan krijg ik niet spontaan de neiging die leeg te drinken. Hoe dit zich verder ontwikkelt weet ik nog niet. Ik zie teveel verhalen van mensen die uiteindelijk terug glijden en ik denk niet dat ik daar zomaar even boven kan staan. Ik houd mijn opties dan ook open. Lukt het zelf niet, dan is er inderdaad altijd de volgende stap nog, in welke vorm dan ook.

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...