Spring naar bijdragen

Mannen, prostaatkanker en het drinken van rode wijn


Burchill

Aanbevolen berichten

In het boekje 'De testosteronfactor', een handboek voor mannen boven de 40 van Annet Maseland en Ton Bakker, lees ik iets verbijsterends over het reduceren van de kans op prostaatkanker met 40% door het drinken van rode wijn.

 

Er staat letterlijk naast drink genoeg (water), beweeg regelmatig, eet fruit en groente (vooral broccoli, bloemkool en tomaten), slik selenium, EN:

Drink rode wijn. Een matige consumptie van rode wijn (vier tot zeven glazen per week) verkleint de kans op prostaatkanker met 40 procent, vergeleken bij mannen die nooit rode wijn drinken. Onderzoekers uit Seattle die het beschermende effect van rode wijn ontdekten, schrijven dat toe aan de flavonoïden en de stof resveratrol.

 

Dit baart mij zorgen. Moet ik dan als niet-drinker dan toch een glaasje rode wijn per dag gaan drinken? Want ben als man doodsbang voor deze ziekte. Om niet al te veel onrust te kweken zal ik hieronder ook de feiten weergeven uit het boekje om misverstanden rondom prostaatkanker te ontzenuwen:

 

De feiten

  • Bijna iedereen krijgt met het klimmen der jaren een vergrote prostaat. Dit geeft niet bij iedereen plasklachten. Omgekeerd hebben niet alle mannen met klachten een vergrote prostaat.
  • Bij ernstige plasklachten kunnen medicijnen verlichting brengen. Een operatie kan daarmee worden uitgesteld.
  • Plasklachten geven geen verhoogd risico op prostaatkanker en zijn ook geen voorbode ervan of een symptoom. Ze hebben er niets mee te maken.
  • De kans op het krijgen van prostaatkanker is zeer groot, als je maar oud genoeg wordt. De kans om er aan te overlijden is zeer klein. Negen van de tien mannen krijgt een langzame variant. Helaas bestaat er nog geen medische test om de agressieve tumoren van de onschuldige variant te kunnen onderscheiden.

In ieder geval ga ik op zoek naar alternatieven die deze stof bevatten en heb het volgende kunnen vinden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavonoïde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resveratrol

 

Maar geloof dat ik door het eten van met name rode druiven als vervanger van 'rode wijn' als alternatief kan zien en nuttigen. Ben benieuwd wat jij hiervan weet en wat je kunt toevoegen aan nuttige informatie.

bewerkt door Joris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

M'n beste Joris,

 

Wijn en bier worden wel vaker in verband gebracht met "goed voor de gezondheid". Als ik geen alcoholist was zou ik er voor gaan onder het mom van: baat het niet dan schaadt het niet. Maar ja, ik ben wél alcoholist en zal me niet kunnen houden aan de voetnoot "matig".. Dat heeft de ervaring me uiteindelijk wel geleerd.

Voor mij weegt de kans op en de angst voor allerlei enge ziektes, met daarbij de kanttekening óf ik ze allemaal ooit wel eens zal krijgen, niet op tegen de zekerheid dat als ik een glaasje rode wijn zal nemen, ik mijn ondergang tegemoet ga in alcoholisme. Dat lijkt me niks.

 

Gezond eten daarentegen is nooit slecht, dus in de vorm van druiven zal het misschien die angst voor prostaatkanker wat weg kunnen nemen. Van de technische aspecten wat betreft stofjes die wél en niet goed zijn, ben ik totaal niet op de hoogte.. Ik ben me ervan bewust (op de achtergrond) dat m'n leven eindig is, maar over het hoe en waarom maak ik me niet zo druk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal mee eens hoor Kohtje. Misschien is voor mij even een moment

geweest om dit 'van me af te schrijven', omdat het als een trigger begon

te werken van 'Zie je wel, je moet wel rode wijn gaan drinken, want anders...'.

Kreeg er namelijk trek van.

 

Dus die eerste rode wijn neem ik niet, maar een tros rode druiven!  ;)

 

Maar 40% vond ik wel significant hoog, vandaar dat ik het een thema waardig

vond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 years later...

De prostaat wordt groter als de man ouder is dan 50, en vormt op hogere leeftijd een veel voorkomende bron van problemen. Als de prostaat groter wordt, kan hij druk uitoefenen op de urinebuis, waardoor de urine moeilijker uit de blaas het lichaam kan verlaten. Een man kan bijvoorbeeld merken dat plassen langer duurt of dat de stroom heel zwak is. De medische naam voor een normale vergrote prostaat is benigne prostaathypertrofie (BPH).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...