Spring naar bijdragen

Stel je voor.


stafkje2

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen Forum,

 

 

Mijn naam is Stafkje , hoewel het me als Sjef een beter gevoel geeft. Ik ben alcoholist, al jaren en heb mn sporen verdiend bij mn wekelijkse AA vergadering. Ik heb er veel geleerd maar ben afgehaakt, mede omdat er nooit gediscussieerd mocht worden, plus een persoon die elke week van zn bekentenis een hele one-man ( net zo lang )-show maakte. Ben nu zeker 2 jaar niet meer op mn groep geweest. Ik mocht wel lid blijven van AA en mag ook komen van de groepsleden wanneer ik langs wil.

 

Vond ik een prima deal ; door omstandigheden kan ik me moeilijk voortbewegenen wat nooit zal genezen, maar ik kan op mijn manier de AA-methode proberen te doorgronden en trachten de suggesties eigen te maken. Weet ik iets niet, kan ik altijd telefonisch terecht bij de oude dekens wiens kennis boven het gemiddelde ligt, terwijl ik het gemiddelde maar net bij kan benen.

Nee, zo voel ik me prima en binnen enkele dagen ben ik 7 jaar droog/ nuchter.

 

Bedankt voort lezen en wellicht ontmoet ik mooie mensen.

 

Groet.

 

Geen alcohol.

Iedereen alle goeds.

 

Sjef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sjef,

 

Mooi om te zien dat hier weer eens een ervaringsdeskundige met wat langere cleantijd is "aan komen waaien". Misschien is het de moeite waard om je ervaringen eens te delen op het draadje "Wat kan AA betekenen voor je herstel" onder "Thema's rondom alcohol".

 

Zelf heb ik ook ervaring opgedaan met het 12-Stappen programma en de meetings van AA, NA, CA en zelfs een paar van Al-Anon en ben daar tot op de dag van vandaag nog steeds heel blij mee. Niet elke meeting is hetzelfde, maar al die verschillende ervaringen, zowel positief als min of meer negatief, hebben me gevormd tot wat ik nu ben: een tevreden, gelukkig, nog steeds zoekend mens. Zonder alcohol, dát dan weer wel. Nu bijna vijf jaar.

 

Groet terug, en wellicht tot hoors.

 

Koh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sjefke, ik kom door omstandigheden niet meer naar de vergadering van de AA.

Ik heb een pauze ingelast, was het na 11 jaar een beetje beu.

Ik woon in Belgie en heb me aangesloten bij de lonersgroep.

De lectuur die je krijgt toegstuurd is de moeite waard om te lezen en je kunt

bijdragen met een stukje ervaring op te schrijven wat vaak wordt gepubliceerd in het

2 maandelijkse blaadje van de Lonersgroep.

Het is zeker de moeite waard.

 

Adres: Algemeen Dienstenbureau (ADB)

p/a Grote Steenweg 149

B-2500 Antwerpen.

 

Een telefoonnummer heb ik niet maar dat vind je denk ik wel op de AA site Vlaanderen.

 

Welkom

Rudy

bewerkt door Rudy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Koh en Rudy,

 

in feite voel ik me ook een `loner` omdat ik geen 2 jaar bij mn groep wegbleef maar tis inmiddels 3 jaar.  Het is i.i.g. zo dat ik de Methode op mn eigen manier mag benaderen, zonder `raad ` van derden. Laat ik op je hart drukken dat het geen hoogmoed of eigenwijzigheid is, ik weet dat dit werkt ;  de juiste manier volgen.

 

Sjef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stafkje/Sjef,

 

Dat 'loner'-gevoel is me niet onbekend. Ik heb regelmatig van die periodes dat alle verslaafden me mijlenver de keel uithangen, dat ik schoon genoeg heb van al die verhalen over gebruiken en niet-gebruiken, en dat ik denk: ik ga m'n eigen gangetje wel, ik weet nu wel zo'n beetje hoe dat programma werkt. En dat weet ik ook wel, maar als ik niet in contact blijf met lotgenoten, al dan niet in het 12-stappen herstelprogramma, (dit forum is daarom ook zo belangrijk voor me) dan weet ik uit ervaring dat langzaam maar zéér zeker, mijn denkwijze weer lui wordt, weer de kant opgaat van zelfgenoegzaamheid en "ik weet het beter", of zelfs "nu kan me niks meer gebeuren, ik ben wel genezen..", dat ik mezelf af aan het afsluiten ben voor de ervaringen en ziens/denkwijze van anders zienden en anders denkenden, dat ik me ongemerkt weer opsluit in mijn manier van denken die me ingegeven wordt door mijn ziekte.

 

In het programma leerde ik niet zozeer naar de verschillen tussen mensen -en dan in dit geval vooral verslaafden- te kijken alswel naar de overeenkomsten. De overeenkomsten binden ons onderling in het herstelprogramma. Helemaal waar. Niemand is beter of slechter dan de ander, niemand is meer of minder verslaafd, we lijden allemaal aan dezelfde ziekte. Maar het zijn juist de verschillen die ik zie en hoor die het voor mij mogelijk maken om de overeenkomsten te herkennen. Als alles en iedereen hetzelfde is wordt het voor mij al snel saai, oninteressant, onpersoonlijk, theoretisch. Juist in de verschillende meningen, uitspraken, ervaringen, uitwerkingen, achtergronden ligt voor mij de uitdaging om een soort van logica te ontdekken middels uitproberen, soms de mist ingaan, soms een verbetering voor mezelf tegen te komen, me in iemand proberen in te leven en dat soort dingen. Ze helpen me mezelf vanuit verschillende perspectieven te bekijken.

 

Ik heb ontdekt dat door het principe van "openheid van geest" in combinatie met "bereidwilligheid" en "eerlijkheid" naar beste eer en geweten toe te passen ik dingen heb leren aanvaarden die ik voorheen als belachelijk of verwerpelijk zou hebben bestempeld. Dit principe van "openheid van geest" of "ruimdenkendheid" heb ik nodig om niet weer te vervallen tot mijn egocentrische manier van denken waarin IK het middelpunt van het universum ben. Ruimdenkendheid kan ik alleen blijven behouden of beoefenen als ik de vele verschillende manieren van denken van vele verschillende mensen blijf horen.

 

"Raad" van derden (of van tweeden) is heel interessant. In raad van andere mensen kan ik precies zien hoe die ander mij ziet. Ik kan het beste aan mezelf blijven werken als ik in de spiegel blijf kijken (eerlijk en onbevreesd) die anderen mij voorhouden. Anderen kunnen mij beter (echter) zien dan ik mezelf kan zien.

 

Lotgenotencontact is de slijpsteen voor mijn herstel. (Beetje gepikt van NRC)

 

Vr. gr. Koh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...