Spring naar bijdragen

ook nieuw


jessica

Aanbevolen berichten

Hoi,

Vandaag beloten me officieel op dit forum aan te melden.
Een hele stap. Is voor mij een teken dat ik mijn probleem, mijn alcoholgebruik serieus wil nemen.
Vorige week heb ik voor het eerst een collega verteld dat ik het niet vol kan houden (mijn voornemen) om eens een avond niet te drinken. Niet dat het met bakken tegelijk naar binnen gaat, maar niet drinken is voor mij haast niet denken. In vind het hoog tijd om mijzelf eens toe te spreken en mijzelf aan te pakken. Ik baal ervan dat ik het moeilijk vind om eens een avondje niet te drinken.
Stap 1 voor mij was; mij willen aanmelden voor de online behandeling. echter....zoals jullie weten voorlopig nog geen plek. Stap 2: vertel hier eens wat over tegen een collega. Pfffff dat koste me even wat zweten maar mijn kop is er niet afgehakt en ik hoef niet bang te zijn dat het doorverteld gaat worden. (denk ik). Schaamte, ja, gek hoor, ik voel schaamte. Weet niet precies waarom. Misschien omdat ik het zelf zo'n beladen onderwerp vind???? Stap 3; me aanmelden op dit forum en een berichtje plaatsen.

Jessica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Jessica,

Welkom op dit forum.
Je hebt een begin gemaakt om dit probleem aan te pakken!
die 3 stappen, je hebt wel lef om dit met een collega te bespreken, erg goed van je.
Ja, helaas is de online aanmelding al een tijdje stil gelegd, maar je zult merken dat
dit forum je ook helpt in de strijd tegen alcolhol.
veel sterkte
kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessica,
Welkom op dit forum. Zoals Kika al zei, wat knap dat je een collega hebt ingelicht. Je weet niet hoe hij of zij reageren. Ik heb dat ook gedaan, en ook nog niet zo lang geleden, was zo zenuwachtig maar het wordt goed ontvangen. Men weet hoe moeilijk dit is om zoiets te zeggen.
Ik hoop dat je veel aan dit forum zult hebben en nogmaals knap van de stappen die je al hebt genomen.
Toi, toi,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeesica,

Klasse, join the club, de eerste stappen gezet. Ik ben ervan overtuigd dat je nuttige informatie vind die een steun in de rug is bij het stoppen of minder drinken. Ik heb er in ieder geval erg veel baat bij! Ben benieuwd naar je verdere strijdlustigheid.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reactie.
Mijn volgende stap is een datum prikken om te starten met niet meer drinken.
Ik bedenk allerlei redenen om dit vooruit te schuiven. Om me nog niet vast te pinnen op een start ergens.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Gewoon een datum prikken? Voorbereiden? alhoewel; kun je je hierop voorbereiden?

Jessica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jessica,

Ik ben begonnen op de zaterdag 2 weken geleden.
Eigenlijk vrij plotseling, nadat ik bij een vriendin op bezoek was geweest en een fijne dag had gehad.
Ik vond het jammer om weer weg te gaan, maar ik wilde mijn verdriet eens niet wegdrinken, maar gewoon eens voelen wat ik voelde.
Beetje vaag misschien, maar misschien begrijp je het.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jessica

lotgenote,kan wel zeggen over datgene wat ik lees dat het zeer herkenbaar is,maar of dat jouw helpt?
natuurlijk is het fijn om hier op het forum over de grote verslaving te lezen hoe dat bij anderen gaat werkt voelt wat ze doen wat ze niet doen om wel of niet te drinken.
wat mij steeds opvalt is dat een ieder zich steeds weer beloont met na het niet een paar dagen niet drinken......zo dat heb ik gehaald nu mag ik er vanmezelf er een nemen
dus steeds weer een terug val naar onze grote vijand die maar de macht blijft uitoefenen over ons lichaam.wel zeker zoals zeker is ik beleef dit niet als een gezelligheids forum hoe goed ik ben en dat wil tonen aan anderen,natuurlijk is er erg veel wat overeenkomt met mij zelf.steeds maar weer die gedachten aan die rot drank en ik heb wat gezopen hoor en ik weet inmiddels wat de inhoud van de fles met mijn lichaam doet en deed

helaas kan ik je vertellen dat onmiddelijk stoppen bij mij het geval was van de een op de andere minuut
gevolg als ik doordrink ook al zou het maar een twee glaasjes ter beloning ik op den duur de pijp uitga het klinkt raar maar het is de waarheid een niet meer goed werkende lever een verdachte gal en galblaas een zorgwekkende pancras en meridiaan

dus stoppen het was vreselijk je kunt het nalezen wat er gebeurt als je moet afkicken!!!!
wel het is vreselijk ik heb het gedaan zonder enige begeleiding voor mezelf gekozen me opgesloten alle drank de deur uit en er niet meer in HET WAS EEN HELLLL.............na iets meer dan een maand voel ik me redelijk tot goed kan het leven weer aan en merk dat mijn nuchterheid het goed doet in mijn
omgeving in de sosiale kontakten naar mijn kinderen en familie
tjee wat voel ik mezelf steeds goed als ik steeds nee zeg tegen het grote verderf ben tevreden dat is ook mijn doel in mijn verder leven en ik mis niets alleen steeds de gedachte er aan maar ik wordt alreeds sterker en sterker

er zijn zoveel voordelen momenteel zodat ik zelfs op een totaal andere manier tegrn het leven aankijk zelfs met mijn plaats hierin het wordt me steeds duidelijker wat ik miste toen ik wel zooP,steeds maar weer de ander spelen en nooit de echte ik

ik beleef mezelf nu prachtig krijg er ondanks de strijd er veel moois van terug de stok achter de deur is dat ik moest stoppen en dat heb ik maar gedaan
pff het valt en het viel niet mee maar ik doe mijn best en vindt rust en vrede in het niet meer drinken

tis 04.50 kan niet slapen door het afkicken heb ik veel last van jeuk dat hoort erbij maar dat gaat ook weer over als het licht wordt wederom een nieuwe dag die ik zonder drank beleven mag

tja dit is een forum voor drank over drank en mensen die er aan verslaafd zijn zo ik ook was ik????????
ik doe mijn best vandaar dat ik dit maar opschreef in deze donkere mistige nacht
ik lees het niet terug doe ik morgen wel
ik wens jouw en jullie heel veel sterkte met het uitbannen van onze grootste vijand

reg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Reg,

indrukwekkend verhaal. Erg dat het zo ver heeft moeten komen, maar wat mij betreft moet je oppassen met hetgeen je stelt. Ik denk dat niet iedereen er zo aan toe is/was als jijzelf. Het zijn m.i. zeker niet allemaal 'verslaafden' die hier op dit forum aanwezig zijn.

Verslaafd was/ben je -denk ik- inderdaad als je je hele lichaam in puin drinkt, zoals jij dus blijkbaar gedaan hebt. Dan is er inderdaad geen andere keus. Chose it or lose it !!!

Dat is b.v. bij mij helemaal niet het geval. Nooit geweest ook. Ook in de tijd dat ik zoop als een razende roeland sportte ik bv. op aardig niveau. Jarenlang 3 x in de week knalhard trainen en ik was zo fit als een hoentje. Echter 1 ding bleef een probleem; een biertje pakken was niet een biertje pakken, nee het werden er vaak 10, 15 misschien wel 20 als het echt weer eens 'gezellig' was. En gezellig was het steeds vaker.

Bij mij is er zeker wel sprake van een andere keus. Minderen dus, en op een normale manier van een glaasje bier of wijn genieten. En dat gaat me lukken dat weet ik zeker. Ik heb dat traject nu ingezet en in de laatste 7 dagen er 4 geen alcohol gebruikt en op de andere 3 dagen hooguit 3 glazen. Verder 'GEBRUIK' ik in de voor mijn gevaarlijke gelegenheden niets dan water en koffie (ook verslavend trouwens)

Dat is voor MIJ dus een overwinning! Net als jij tegen de drank vecht doe ik dat ook, alleen op een ander niveau. Ik heb het idee dat dit bij een groter aantal onder ons van toepassing is. (Jessica, Sita e.a.) Ik heb in het verleden te veel -ook vaak onverantwoord veel- gedronken, maar nooit een onweerstaanbare hang naar drank gehad en zeker geen disfunctioneren van mijn lichaam. Ik mocht soms graag zuipen maar zo gek was ik nu ook weer niet. Daarbij dronk/drink ik nooit/zelden overdag (alleen dus in de sportkantine na de wedstrijd) en functioneer ik sociaal verder uitstekend. Het probleem zit hem, in tegenstelling bij jezelf, dan ook niet in mijn verslaafde lichaam maar tussen de oren. De gewenning heeft er voor gezorgd dat de zin 'nou, nog eentje dan', wel heel standaard werd. Daar wil ik vanaf en dat gaat voorlopig zonder problemen heel aardig.

We zitten dus zeker niet op een forum voor 'alcoholverslaafden' maar op een forum voor mensen die een drank/drinkprobleem hebben, en die daar met hulp en steun van anderen iets aan willen doen.


Het ga je goed,

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bino Rosa,

Even een reactie op jou scherpe reactie op reg, ik weet niet of ik de lijn van verslaafd en niet verslaafd langs op dezelfde plek wil leggen als waar jij dat doet. Je koppelt de consequenties van de verslaving direct aan je definitie, lijkt mij niet correct.

Ik vond het navolgende stukje wel aardig om te beoordelen of je verslaafd bent of niet:

Dit stukje komt uit de cirkels van van Dijk: "><B">http://www.vansanten.com/projectaadoc/cirkels/


quote:



2. DE TERUGVAL.

Het blijft heel moeilijk te begrijpen: iemand is verslaafd, kickt af en ziet een en ander aan realiteit onder ogen. Geen aangename realiteit. Dat het een tijd duurt voordat iemand zich realiseert dat de verslaving de bron van het meeste kwaad is weet iedere hulpverlener wel. Maar veel cliënten weten dat op een gegeven moment drommels goed.


Ze weten wat er op het spel staat, ze weten wat er gaat gebeuren als ze terugvallen en wat ze zichzelf aandoen, en toch gebeurt het. Werkgevers hebben een laatste kans gegeven, een huwelijk of relatie loopt gevaar, contact met kinderen staat op het spel, en de cliënt gaat toch drinken of gebruiken. Er is geen sprake meer van onthoudingsverschijnselen, zodat een cliënt wel moet gebruiken, maar toch doet hij het weer.


Nu kun je zeggen dat verslaafden gewoon gestoord zijn, of ziek, maar daar blijkt in het dagelijks leven niets van. Je kunt ook zeggen dat verslaafden gewoon slappelingen zijn, geen ruggengraat hebben. Echter, iedereen die ziet hoe lang drugverslaafden zich weten te handhaven in een vijandige drugsscène, en hoe lang alcoholisten het volhouden om met een uit de hand lopende verslaving toch door te functioneren, die kan moeilijk waarmaken dat mensen met een verslaving niet over doorzettingsvermogen zouden beschikken.


Geen wonder dat er zoveel modellen bestaan om dit mysterieuze verschijnsel te kunnen verklaren, en zoveel therapiesoorten om het te bestrijden.




Voor mij zit het bewijs van de verslaving dan ook in de terugval. Ik kan niet voor jouw situatie oordelen, sterker, ik kan nog niet over mijn eigen situatie oordelen, nu 17 dagen droog. Dit is de eerste keer dat ik echt probeer te breken met het patroon. Verslaving? de toekomst zal het voor mij uitwijzen.

G> Frank

PS: kijk voor de grap ook eens naar de verschillende visies over verslaving ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,

Ik heb het gevoel voor mezelf dat als ik controle heb over wat ik doe, en daar bewust keuzes in maak ik niet verslaafd ben. Dus als ik de keuze maak om met mate te drinken, en uiteindelijk toch weer eindig in mateloos (structureel) ik een echt probleem heb, iets anders is de baas over mij. Ik bepaal niet zelf, maar iets anders bepaalt.

Dus voor mij zit het bewijs van "niet verslaafd" zijn in mijn controle. Als ik nu zeg dat ik niet of met mate drink moet ik dat bewijzen. Op het moment dat ik het niet volhoud wil ik mijn probleem wel een verslaving noemen. Daarvoor vind ik bovenmatig veel drank gebruikt, wellicht opgestookt door het alcoholspook. Maar wie in deze situatie de baas is weet ik niet.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binarosa,
Ik wil toch ook even reageren op je stelling, verslaafd ben je als je je lichaam in puin drinkt.
Dat ben ik niet met je eens. Dat is namelijk het beeld wat men over alcoholisten heeft.
Verslaafd ben je volgens mij als je niet zonder kunt, als je iets drinkt je de laatste niet kunt laten staan.
En als de periode die je afspreekt om niet te drinken steeds korter wordt, en je er bewust naar toe leeft.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik wel verslaafd ben, en ja ik heb altijd gefunctioneerd, een goede baan, (nog steeds trouwens), ook gesport en heb me nooit verwaarloosd.
Gevaarlijk vind ik dat je hier ook voor anderen gaat invullen, dat weet je toch niet?
We hebben hier al eens eerder een discussie over gehad, over wanneer ben je verslaafd, misschien moet je dat maar eens nalezen. Want is het nu zo belangrijk om na te gaan of je op een forum zit voor verslaafden of een forum voor mensen met eendrankproblemen? Want in feite is dit een forum van mensen die over hun drankgedrag willen praten.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,

Ik volg je redenering, maar toch:

ik durf wel te zeggen:

als je weer in een situatie komt waar je van te voren hebt gezegd dat je er niet wilt zijn,

ook al is dit na aanpassing van je keuzes,

en je weer inziet dat je hier niet wilt zijn, en je weet dat je dit al eerder besloten hebt

je volgens mij kunt zeggen dat je "niet de baas" bent.

Het cirkeltje is rond, het klinkt allemaal zo cru als je alle kleine begrijpelijke stapjes eruit haalt.

Het helpt mij om er op deze manier tegen aan te kijken. En geloof mij, ik vind het onzettend belangrijk dat ik leuke dingen in het leven doe. Niets en niemand (... ok mijn gezin voor een belangrijk deel ...) bepaalt wat ik "moet".

Ik hoop voor mezelf dat ik me nog in deze postitie bevindt, en dat ALCOHOL niet hetgeen is dat me voor de voeten gaat lopen. Vandaar deze tocht ...

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

je hebt wel een beetje gelijk. Wie bepaalt eigenlijk wat 'verslaafd' is of niet. Maar toch, iemand die zich willens en wetens (bv. dat je je lichaam stuk drinkt) vol gooit (blijft gooien) met alcohol is voor mij niets anders dan 'hooked'. Ik heb ze in mijn omgeving vaak gezien en zie ze nu nog in de stad.

Die van die cirkels had ik al eerder bekeken, maar met het meeste kan ik niet zoveel. Veronderstelde hypotheses en meer van dat soort vaktechnische gewouwel vind ik maar (te) wazig. Het is niet voor niets dat de hulpverlening in deze al jarenlang een probleem heeft goede scores te halen. Het is ook allemaal zo verdomde complex, he. Ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken. Ik ben nooit verslaafd geweest, (dat durf ik wel te stellen) want mijn lichaam heeft nog nooit om alcohol geschreeuwd maar toch heb ik een 'probleem'. Ik geloof pas in de verslaving als ik er niet meer buiten kan en steeds maar weer de drang heb om te gaan gebruiken. Op ieder moment van de dag daarmee bezig zijn om die roes weer te kunnen beleven. Maar die drang voel ik dus helemaal niet en heb ik nooit gehad.

Ik heb een studie fysiologie op zak, en geloof dat mijn drankprobleem voortkomt uit de theorie van de 'tolerantie'. Staat ook wat over in die cirkels en daar kan ik mij wel in vinden.

Even over de cirkels : dit staat er ook!!

"Je kunt ook zeggen dat verslaafden gewoon slappelingen zijn, geen ruggengraat hebben. Echter, iedereen die ziet hoe lang drugverslaafden zich weten te handhaven in een vijandige drugsscène, en hoe lang alcoholisten het volhouden om met een uit de hand lopende verslaving toch door te functioneren, die kan moeilijk waarmaken dat mensen met een verslaving niet over doorzettingsvermogen zouden beschikken"

Met die eerste zin ben ik het volledig eens.

Maar het doorzettingsvermogen dat in de laatste alinea wordt bedoeld is niet het doorzettingsvermogen
dat je nodig hebt om de zg. 'cold turky' te doorstaan, maar het doorzettingsvermogen om de roes waarin je zit (en die je rust en genot brengt) te verlengen of minstens in stand te houden. Dat is volgens mij een ander vooruitzicht en de makkelijkste weg!

Dat bedoel ik dus met wazig!

Mijn broer is 20 jaar aan de heroine verslaafd geweest. (helaas) Kon soms ook weken niet gebruiken maar dan 'moest' zijn lichaam/geest gewoon weer hebben. Na 10 pogingen te stoppen via allerlei hulpverlening, de Jellinek en meer van dat soort instellingen, was ie er op een gegeven moment 'gewoon' klaar mee en heeft het zelf gedaan. Weet je wat hij mij laatst vertelde :
"ik was gewoon te laf en een schijthuis" "bang voor wat komen ging en stond er niet echt achter"!!!

Ik denk dat het voor ieder persoonlijk is. De één defineert zijn probleem anders dan de ander maar als je 'het' nodig hebt om normaal te kunnen functioneren (of om je happy te voelen) mag je volgens mij zeggen dat je verslaafd bent.

Ik ben tot nu toe in staat (na een dikke week) niet meer in de sportkantine te drinken en de aandringende meute -hé, joh drink nou gezellig een biertje mee - te overtuigen dat ik niet hoef en alcoholvrij in de auto naar huis zal rijden. Ook ben ik er in geslaagd meer dagen niet te drinken dan wel, en de dagen dat ik wel dronk was er sprake van gematigd gebruik. Mijn lichaam (tolerantie?) en geest (gewenning?) wilde wel, maar ik kon het opbrengen om niet meer te nemen terwijl het wel voorhanden was.

Ik vond het eigenlijk niet leuk, maar heb nu 'eindelijk' wel door dat het gewoon veel verstandiger is om te matigen. Alleen woensdag heb ik een wijntje extra genomen op het WK succes van Holland, maar dat mocht ook van mezelf. In 10 dagen heb ik het probleem bij de neus, dat wil niet zeggen dat ik al de hele controle heb. Omdat ik er 100% achter sta weet ik echter dat dat me ook gaat lukken!

Gr.
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, in de meeste gevallen wel!

Mijn broer heeft het aangetoond dat het veelal zo is. Hij heeft 20 jaar lopen klungelen maar is er uiteindelijk wel in geslaagd in zijn eentje te kappen. Later dus ruggegraat getoond. Mijn grote jeugdvriend heeft zichzelf de vernieling in geholpen totdat we hem op zijn 30e konden begraven!

Ikzelf (hoewel ik mezelf dus niet als verslaafd beschouw) ben er tot een tijdje geleden dus ook niet in geslaagd om mijn drankgebruik in gezonde mate te reguleren. Waarom niet? Ach waarom wel, er was geen echte stok achter de deur. Dat bedoelde ik ook tegen Reg te zeggen, HIJ MOET WEL STOPPEN VANWEGE DE LEVENBEDREIGENDE SITUATIE! Dan is er geen sprake van een vrijwillge keuze, maar dwangmatig stoppen.

Omdat ik via dit forum weer eens met mijn neus op de feiten werd gedrukt (gewoon veel te veel drinken) heb ik nu écht besloten dat ik op een gezonde, verantwoorde manier met alcohol om wil gaan en niet van elke gelegenheid gebruik wil maken om de boel maar klakkeloos naar binnen te gieten. Ik voel nu een hele sterke drang(k) (sic) om dit te doen. Voor mij betekent geen alcohol drinken aan de bar van een kantine of kroeg een ware martelgang. Niet omdat ik ziek ben of zo, nee omdat iedereen VRAAGT OF IK ZIEK BEN?

Tot nu toe heb ik idd de kloten gemist om te zeggen, Nee doe mij maar een spa'tje rood. Nu ben ik zo ver dat ik dat wel kan. De ruggegraat is er nu wel. Waarom, ik heb het gewoon wel gezien nu en wil ook over dertig jaar ook nog fit en gezond zijn.

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bino,

Ik ben blij dat je je mening enigzins hebt genuanceerd! Ik ging er net eens even lekker voor zitten om hier eenmalig en heel scherp op te reageren.

Dan nu maar een mildere versie:

quote:


Je schreef dat je van mening bent dat:


"verslaafden zijn gewoon slappelingen zijn die geen ruggegraat hebben"




Ik ben van mening dat je visie teveel vanuit je eigen sterkte redeneert. En da's nu mooi ook, want nu je op hebt geschreven welke conclusie je voor jezelf moet trekken als het mis gaat. Ik quote even je verhaal voor de context:

quote:


Originally posted by:
Binorosa

Ja, in de meeste gevallen wel!


Mijn broer heeft het aangetoond dat het veelal zo is. Hij heeft 20 jaar lopen klungelen maar is er uiteindelijk wel in geslaagd in zijn eentje te kappen. Later dus ruggegraat getoond. Mijn grote jeugdvriend heeft zichzelf de vernieling in geholpen totdat we hem op zijn 30e konden begraven!


Ikzelf (hoewel ik mezelf dus niet als verslaafd beschouw) ben er tot een tijdje geleden dus ook niet in geslaagd om mijn drankgebruik in gezonde mate te reguleren. Waarom niet? Ach waarom wel, er was geen echte stok achter de deur. Dat bedoelde ik ook tegen Reg te zeggen, HIJ MOET WEL STOPPEN VANWEGE DE LEVENBEDREIGENDE SITUATIE! Dan is er geen sprake van een vrijwillge keuze, maar dwangmatig stoppen.


Omdat ik via dit forum weer eens met mijn neus op de feiten werd gedrukt (gewoon veel te veel drinken) heb ik nu écht besloten dat ik op een gezonde, verantwoorde manier met alcohol om wil gaan en niet van elke gelegenheid gebruik wil maken om de boel maar klakkeloos naar binnen te gieten. Ik voel nu een hele sterke drang(k) (sic) om dit te doen. Voor mij betekent geen alcohol drinken aan de bar van een kantine of kroeg een ware martelgang. Niet omdat ik ziek ben of zo, nee omdat iedereen VRAAGT OF IK ZIEK BEN?


Tot nu toe heb ik idd de kloten gemist om te zeggen, Nee doe mij maar een spa'tje rood. Nu ben ik zo ver dat ik dat wel kan. De ruggegraat is er nu wel. Waarom, ik heb het gewoon wel gezien nu en wil ook over dertig jaar ook nog fit en gezond zijn.


Groet


Bino Rosa



OK, nu ik weer.

Er zijn nu eenmaal mensen die in het leven onder minder fortuinlijke omstandigheden geboren worden, door hun aanleg of gewoon een vreselijke situatie. Ze proberen hun "echte" leven op allerlei manieren te ontwijken. En raad eens, alcohol en andere drugs blijken een uitkomst te bieden.

Om "ballen" te hebben moet je echter helaas wel in het leven geleerd hebben wat het is om "ballen" te hebben. En ik kan je verzekere dat er mensen zijn die nooit dit genoegen hebben mogen smaken. Ik vind het dan ook echt te kort door de bocht om vanuit je luxe positie met alle bagage die je (b)lijkt te hebben je stelling te laten landen.

Daarnaast is er nog een groep mensen die hard moeten werken om het normale leven georganiseerd te krijgen. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je een verslavingsprobleem erbij hebt en dat constateert dat je niet in staat bent je aan je eigen haren omhoog te trekken. Dat heeft in mijn optiek niets te maken met "slappeling", maar veel meer met wanhoop en onvermogen om de wereld zo te organiseren dat je jezelf wel kunt verlossen uit de spiraal. Laat staan dat ze in die situatie doelen kunnen stellen voor over 30 jaar!


G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

dank voor je reactie. Ten eerste ; ik stelde niet dat 'iedere verslaafde een slappeling etc is, maar dat dat voor 'de meeste gevallen' geldt.

Maar je hebt ook zeker een punt met een aantal zaken in je laatste reactie. Er zij iid mensen die hun leventje niet zo kunnen inrichten zoals ze zouden willen of het zou moeten volgens de normale normen en waarden cultuur. Huisje, boompje, beestje blablabla. Dat kan soms heel vervelend zijn, echter vind ik dat nog geen legitiem excuus om ten eerste je eigen leven, en vaak daarnaast dat van éen (of zelfs velen) andere naar de mallemoer te helpen.

Ik (ver)oordeel overigens niets of niemand, ik ventileer MIJN mening. Een mening die gebaseerd is op jarenlang vertoeven in die kringen en aan den levende lijve ondervinden dat 'het' steeds weer een vlucht was naar iets dat er niet was/is en er ook niet zou komen.

Ook, waar heb ik die 'bagage'en 'ballen' vandaan denk je? Aan een luizenleventje dat me is aan komen waaien? Kom nou toch, Frank! Elk mens, ook jij, ik en vrijwel iedereen die op dit forum zit, zal in het leven meerdere zaken tegenkomen die niet gaan zoals ze zouden moeten gaan. Als je dan een vlucht zoekt om dat te leed enigzins te verzachten (meestal kortstondig vergeten is hier echter de realiteit)
zul je ook 'ballen' moeten tonen om er weer uit te komen op het moment dat je de ware situatie doorziet.
De bagage die dan nodig is heb je jezelf al gegeven, dus moet het des te makkelijker zijn 'het' op te lossen.

Groet
Bino Rosa


PS: ondanks dat ik mezelf nooit als verslaafde heb beschouwd heb ik ook periodes gekend waarin
ik mijzelf maar een slappeling zonder ruggegraat vond. En terecht ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bino Rosa,

Dank voor je reactie. Point taken, je gaf niet aan iedere, maar wel expliciet in de meeste gevallen. Toch zit daar voor mij het punt, je mening is zo generiek veroordelend ...

Ik heb ook teveel gezien van de verslavingswereld. En de confrontatie heeft mij vaak met een machteloos gevoel achter gelaten.

Ik ben een meisje van 13 jaar tegen gekomen in het harddrugs-circuit die in haar behoefte en die van een aantal anderen voorzag door zichzelf op de tippelzone te begeven. Ik heb een aantal avonden met haar gesproken, het was een lieve, spontane aardige meid die opgegroeid was in een omgeving waarin je alleen maar verknipt kunt raken. Ze was verwaarloosd en misbruikt (door iedereen, en werd dat feitelijk nog steeds).

Om te kunnen overleven had ze behagen tot kunst verheven, en dat in deze omgeving. Voor zichzelf opkomen had ze niet geleerd. Handhaven, een acceptabele leefomgeving creeeren, dat was alles waar ze mee bezig was en kon zijn. Dit levert vreselijke beelden op, een vieze oude junk van 50 jaar waar zij om te behagen puistjes van uitknijpt (over de rest maar te zwijgen).

Bij zo iemand is alles kapot, het systeem is totaal in de war. En dit vind je wellicht een extreem voorbeeld, maar er zijn er vele.

Er zijn genoeg dierproeven gedaan die aantonen dat bepaald gedrag wordt geleerd door het ervaren vam... heb je het niet ervaren, dan snap je het niet. Bijvoorbeeld apen die melk uit een kil en koud monster moeten halen kunnen als ze zelf jonkies krijgen deze niet opvoeden.

Als ik jou mening lees denk ik aan dit meisje terug, en dan mis ik de nuance. Hebben dit meisje en haar lotgenoten een keuze? En dan heb ik het ook niet over een grote groep die psychische problemen heeft en doordraait of doorgedraaid wordt.

En ja, slappelingen zaten er genoeg tussen, en weet je ik heb het idee dat ik ook nog wel kan aanwijzen wie dat waren, en waarvan ik bezorgde ouders tegen kwam. Die begrepen dondersgoed wat ze deden, maar waren niet bereid afstand te nemen van " the thrill of live" en "living on the edge". Maar zelfs hier. ze hebben alleen nog maar een leven in deze wereld en reken daar maar niet op steun.

Weet je wat de grap is, ik snap zelf ook niet hoe mensen een putje voor zichzelf graven en daar in gaan zitten. Echt, ik kan daar niks mee ... ik zit allang op dat heuveltje ernaast. Ik voel dat jij hetzelfde doet, maar of je dat kunt vanwege de bagage die je hebt verzameld of vanwege het feit dat je deze gave beschikt kan ik niet beoordelen. Ik heb ook geenszins willen suggereren dat alles je is aan komen waaien. (maar wat ik voor mezelf wel van toepassing vindt).

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Good point, Frank.

Ik doe water bij de wijn (was toch al bezig te matigen dus dat komt bij deze goed uit) en brneg wat nuance aan: er zijn 'veel' slappelingen zonder ruggegraat en dan heb ik het over diegene die zich niet op kunnen richten en zeggen: en nu is het afgelopen met het geklungel, dit schiet niet op. Ik stop ermee (of verander het patroon in een verantwoord patroon) en neemt de shit die dat met zich meebrengt voor lief.
Was er niet zoiets van; wie zich brand......................
Zij die dat kunnen krijgen daar kracht, zelfrespect en vertrouwen voor terug en kunnen daarna elke situatie aan. Het is niet voor niets dat de beste hulpverleners degene zijn die zelf ook flink in de penarie
hebben gezeten.

Oké, leuke discussie, maar we dwalen af nu. Hoe is het met de controle bij jou? Lukt het nog altijd? Ik ben goed op weg, drink al 10 dagen niet meer buitenshuis. En dat is al heel wat, geen 3 a 4 flesjes biertje na afloop van een wedstrijd of training.

Thuis drink ik meer avonden niet, 6 van de tien alcoholvrij nu, dan wel en als ik drink eigenlijk niet meer dan 2 glaasjes wijn. Slechts eén keer uit de toon gevallen met twee flesjes bier en 3 wijntjes.

Ik begin het verantwoord drinken onder de knie te krijgen en voel me er erg prettig bij.

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bina rosa,
Je mag van mij gerust je mening op dit forum geven, maar misschien kun je het anders formuleren. Wat jij slappelingen vindt en dat is jou mening, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Je hebt het over je huisje, boompje, beestje verhaal. Ik ben niet gaan drinken omdat ik dat niet zo hebben. Dat zou makkelijk zijn, en een slap excuus, dat ben ik helemaal met je eens.
Achter een verslaving zit een verhaal en daar kun je niet zo over oordelen. Het spijt me geweldig maar als ik de laatste berichten van je lees gaan bij mij alle haren recht over eind staan. Kan er heel veel opnoemen, maar zoals jij stelt dan moet je ballen tonen, en helaas kan dat niet iedereen.
Dus hou daar rekening mee.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik wilde even mijn excuses aanbieden voor mijn uitlatingen over verslaving en verslaafden op dit forum. Als ik hiermee mensen heb pijn gedaan of in diskrediet heb gebracht spijt mij dat enorm. Het is nooit mijn bedoeling geweest mensen te krenken of te veroordelen. Zoals jullie ook in mijn eerste reacties hebben kunnen lezen schrijf ik met een nogal cynische ondertoon, de nodige zelfspot en realisme.
Dit heeft natuurlijk ook met mijn eigen 'probleem' te maken. Ik ben hier tenslotte niet voor niets!

Maar nogmaals: ik had mijn (vele) eigen ervaringen niet op deze manier zomaar moeten ventileren hier op dit forum. Nogmaals excuses dus.

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...