Spring naar bijdragen

wat zijn exact onze oorspronkelijke doelen


pietjepuk

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

goedemorgen allemaal

jee in de tijd dat ik lekker lig te slapen stapelen de nieuwe berichten zich weer op zeg. Wat een produktie hebben we met zijn allen!
Frank, slimme truc om mensen uit te nodigen om toch thuis te kunnen drinken! Ik moest er wel om lachen. Maar volgens mij heb jij de boel aardig in de greep he. Een beetje uit de bocht gevlogen maar het klinkt toch dat het lekker gaat?! En dat jij de controle over jezelf goed te pakken hebt! MOOI

Kika, als Frank af en toe moe is van het duwen neem ik het een stukje van hem over. Mij lukt het op het moment ook wel. En als je heeeeel moe bent, vraag dat wat pindarotsjes van Mabij. Geeft weer wat energie. Ze heeft nog een heel zakje liggen.

En Zonnebloem, wanneer gaan we nou wat leuks doen van jouw geld?????

allemaal weer veel succes vandaag!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Pietje P.
Luilak! Of dacht je dat we een rustdag hadden?

Ja hoor, Frank, ik blijf nu wel goed bij het peleton. Een damarage zit er voorlopig niet in maar mijn conditie is een stukje beter. Goed genoeg om voor Kika te knechten als dat nodig mocht zijn.
Kika, jammer van die plu maar je mag mijn regenpak wel. Zelf heb ik een hele goede poncho gevonden.
Leuke kleurtjes en het fietst heerlijk en je blijft er goed 'droog'onder.
Emma, mocht je fit genoeg zijn , waarom zou je niet iemand achterop nemen voor de gezelligheid.
Zelf overweeg ik een tandem, kan er altijd iemand mee.
Mabij, ik ben dol op pindarotsjes. Ik wil ze ook wel ruilen voor vijf chocoladeletters. Vijf heer de M- van Mabij-, dus flink veel chocola
Weet iemand van ons trouwens hoe je een band moet plakken of gaat er een reparatieploeg mee?
Nouw beste ploeggenoten, vanavond pak ik nog dat colletje maar ik verwacht het wel droog te houden.
Prettige dag.
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allen,
goed idee van je Mathilde. Ik ben fit en fief en ik heb een ruime bagagedrager (die steeds wat minder vol aan het worden is) dus er is plek. Kika? Behoefte om een beetje te zitten en om je heen te kijken? En het lijkt me heel gezellig.

Gister rare dag. Ik "mocht" van mezelf 2 glazen wijn maar na 1 vond ik het wel genoeg. En wat doe ik? Ja, het mocht toch dus nr. 2 er ook nog even genomen. Rare gewoonte. Maar goed, weer wat nieuws geleerd, mogen is niet moeten.

Mabij ik vind je pinda rotsjes wel toepasselijk in onze Tour vergelijking. "Ik ga nu de pinda rots over, verleidelijk om even stil te blijven staan en een hapje te nemen". En met al die ongelijke hobbels in zo'n pinda rotsje kan je best eens een uitglijdertje maken.

Goed, ik ga er weer voor. Hoop jullie allemaal ook.
liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,

leuk te zien wat een ieders doelen nu exact zijn. In medestrijders Frank en Emma herken ik het meest van mij zelf. Ik wil gewoonweg (nog?) niet helemaal stoppen, maar als een volwassen iemand met alcohol om kunnen gaan. Sinds ik bezig ben aan mijn internetcursus moet ik zeggen dat ik veel meer inzicht heb in de 'alcoholproblematiek'. De hulp van Tactus is daarbij erg goed, vind ik, en jullie 'postings' zijn daarbij een goede steun in de rug.

Net als de meesten van jullie gaat het eigenlijk erg goed. Ik kan 9 van de 10 keer (was tot 3 maanden terug andersom) maat houden en laat mij (voorlopig) niet (meer) verleiden tot het feest van Bacchus. Ein, zwei, drei.................. je kent het wel! Hoewel ik ook soms moeilijk periodes heb voel ik steeds meer controle, maar vooral bewustzijn over waar ik mee bezig ben.

Succes allemaal en blijf schrijven,
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve vrienden en vriendinnen,

Ik hoop dat jullie mij nog lief vinden nadat je dit gelezen hebt.

Hoe meer ik lees over de doelstellingen van de "minderaars" hoe minder ik erin geloof!
Dit is inderdaad een knuppel in het hoenderhok, maar het is tenslotte een discussieforum en geen Libelle breiclubje.
Ik zie ook "bewuste stoppers" teruggaan naar de status van "minderaar" en dat is nu precies waar deze topic over gaat: "de valkuil van het bijstellen van je doel".

Ik denk dat - als je alcoholist bent - het onmogelijk is om minder te drinken en minder te BLIJVEN drinken.
Het geniep van het fenomeen "verslaving" zit 'm er juist in dat je steeds méér wilt, dus minderen is voor mij de zaak een beetje omdraaien.
En dat geniep zit 'm in alle stoffen die verslavend werken en dat zijn feiten. Je hebt er steeds meer van nodig om hetzelfde effect te bereiken en als je er ineens mee stopt heb je min of meer last van onthoudingsverschijnselen. Die kun je minimaliseren door je gebruik af te bouwen, alvorens te stoppen.
Maar minderen als doelstelling, daar geloof ik niet in.

Natuurlijk is het prachtig om elkaar bij te staan en een helpende hand te bieden, maar mijn indruk is meer dat we "elkaar een hand boven het hoofd houden". Alsof we met in- en toestemming van elkaar de fout in kunnen gaan en weer vrolijk opnieuw beginnen. Ik heb daar geloof ik toch moeite mee.

Wij lezen en schrijven op dit forum allemaal omdat we een "alcoholprobleem" hebben. Ik zeg van mijzelf dat ik alcoholist ben en dat zal ik altijd blijven. Maar ik wil een niet-drinkende alcoholist worden omdat het kwestie van leven of een (relatief snelle) dood betekent als ik doorga met drinken en dat is dus echt geen grap.
Het stoppen op zich kost mij relatief weinig moeite, maar hoe voorkom ik dat ik terugval, hoe weersta ik dat bekende "eerste glas", over een week, 1 jaar, 6 jaar, 10 jaar ofwel de rest van mijn leven????
Ik zou daar wel eens iets over willen lezen, daar zit mijn grootste angst.
En dan kun je wel zeggen dat je van dag tot dag moet kijken en dat is ook heel goed om mee te beginnen, maar ik weet dat mijn valkuilen zich verderop in mijn leven bevinden.

Vorige week begon ik totaal achter in de rij en binnen een week tijd zie ik - op een paar na - bijna iedereen terugvallen. Het meest ambivalent zijn de "minderaars" die eigenlijk geen duidelijk doelstelling hebben. Wat is dat nou: 4 dagen wel, 3 dagen niet of andersom en maar 4 of 5 glazen en "niet helemaal gehaald" en "9 van de 10 keer" en "2 weken niet, 1 week wel" en "ik geloof dat ik het onder controle heb" en met z'n allen roepen: "goed zeg, je hebt het onder controle".
Wil je daar de rest van je leven zo mee doorgaan? En hoe hou je dat in godsnaam vol??? Dat wordt toch een obsessie!?!?!?!?

Ik geloof er dus helemaal niks van, het is elkaar zand in de ogen strooien en ik geloof nooit dat we elkaar daarmee helpen. Dit begint al bijna op een forum voor drinkers te lijken.

Hoe we elkaar dan WEL kunnen helpen weet ik ook niet, ik ben geen hulpverlener, maar ik denk wel dat we veel voorzichter moeten zijn en moeten oppassen dat er mensen "geoorloofd" gaan terugvallen, omdat wij er toch wel zijn om ze op te vangen.

En voor de minderaars: quod est demonstrandum!

Ik ga nu onder de tafel zitten en wacht jullie donderbuien af!!!!

Liefs en veel sterkte ermee

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he Piggelmeetje

kom nou maar onder die tafel vandaan, één vriendje heb je nl nog in ieder geval over: nl pietjepuk.

Weet je, ik begon dit draadje omdat Toni en Fleur me op exact dezelfde gedachten hebben gezet als jij nu uitspreekt. Vandaar dat ik ook schreef: ik ga voor 0, help me erbij als ik ooit anders ga denken. Al 1000 x heb ik sociaal willen drinken en dat kan ik blijkbaar niet!

Ik ben het dus helemaal met je eens, maar... ik probeerde zoals ik ook zelf op dit gedachtespoor werd gezet door kameraad Fleur en Kameraad Toni, de discussie aan te zwengelen zodat iedereen weer ZELF op die gedachte zou komen. Je hebt er immers niets aan als iemand je dat gaat vertellen (zeker niet zo'n nieuweling als ik, die zijn sporen nog niet verdiend heeft).
Bij Kika, Mabij en Mathilde bijvoorbeeld is dat ook gebeurd! Kijk maar, die schrijven dat ook. Die schrijven, shit! ik was ook aan het opschuiven, ik ga weer terug naar 0. 3 zieltjes gewonnen Piggelmeetje!
Bij jou twijfelde ik nog een beetje omdat je schreef: "Desondanks kan het zijn dat ik op een dag denk: "één glaasje kan wel weer". Ik hoop dat ik dan de moed heb om jullie weer op te zoeken en dit te melden."Ik twijfelde of je bedoelde dat je het VAN TE VOREN zou melden, of als je m ophad! Ik was bang dat je ook een slag om de arm wilde houden. Maar nu blijkt dat dat gelukkig niet zo is.

Voor Bino Rosa en Frank geldt volgens mij dat zij geen alcoholist zijn maar dat zij van een rot gewoonte afwilden. Het had ook neuspeuteren kunnen zijn, of cd tjes kopen. ZIj hebben een ander probleem dan wij. Het enige dat we met elkaar gemeen hebben is dat het om alcohol gaat. Hun probleem staat ver van het onze. Kijk maar, drank doet ook iets heel anders met hun dan met ons. Ja, ik heb het echt goed bestudeerd, Piggelmeetje. Desalnietemin is het fijn dat 'de mannen' met ons meedoen!

Tegen Emma zei ik vorige keer: lees je eigen postings nog maar eens. Emma schreef nl in het begin dat zij niet genoeg had aan 2, dat zij niet sociaal kon drinken, dat ze voor de 0 ging. Maar nu schaart Emma zich bij Frank en Bino, en daarom wilde ik haar waarschuwen. Volgens mij hoort Emma bij ons, de alco's en niet bij de 'gewoontedieren'.

Zonnebloem heeft volgens mij de klik nog niet gemaakt dat 'een beetje' er niet in zit.
En Houten, die weet volgens mij heel goed waar ze mee bezig is maar heeft even een dipje en komt straks vrolijk terug, volledig gemotiveerd om ook weer voor de 0 te gaan. VOlgens mij is Houten ook nog steeds niet de fout in gegaan!

Zo, dit waren de gedachten die ik de afgelopen dagen heb gehad bij alles wat ik schreef. Ik wilde het niet zo schrijven omdat ik denk dat iedereen voor zichzelf een proces doormoet in plaats van dat iemand dit gaat roepen. En iedereen moet zijn eigen keuzes daarna maken...! En ik hoop dat we elkaar bij het maken van die keuzes van dienst zijn door deze discussies

Ben benieuwd hoe de anderen het confronterende verhaal van Piggelmee ervaren!!!!

ps: sinds het stellen van mijn doel: vorige week zondag ben ik ook helemaal 'clean!'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Piggelmee,
Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Ik denk, dat ik mijn hele leven verslaafd zal blijven. Weet nu hoe ik met mijn alcoholprobleem moet omgaan. Maar iedereen heeft natuurlijk wel het recht om zijn eigen keuzes te maken. Of Binorosa, Frank, Emma en Zonnebloem een ander probleem hebben, weet ik niet. Zij kiezen alleen voor een andere oplossing. Of dat de beste oplossing is, zullen ze zelf moeten ervaren. Maar ik denk, dat ze altijd alert moeten blijven; ook dat is hun eigen keuze en ze zijn zich dat ook bewust. Maar ik ben helemaal met je eens, dat sociale drinkers hier niet op dit forum zitten. En ik denk ook dat onze minderaars zich altijd bewust moeten blijven van hun valkuil.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat vindt een "minderaar" hiervan. Nou daar komt die dan.

Ten eerste, toen ik mij aanmelde op dit forum (en bij Tactus) heb ik begrepen dat het gaat om "alcohol de baas" te worden, en niet om een geheel onthouder te worden.
Dat er op een gegeven moment een groep (de meerderheid) besluit dat er enkel mensen mee mogen discussieren die besluiten om de alcohol geheel te laten; tja, wie ben ik dan om te zeggen dat ik het daar niet mee eens ben.
Maar ik denk dat het meer gaat om de angst die er zit in degene die besluiten totaal te stoppen. Want lezen over een ander die het wel in de hand kan houden lokt "uitproberen" uit, en dat gaat bij heel veel mensen niet goed. Wat dat betreft begrijp ik dat jullie liever een rechte lijn willen trekken, of je stopt geheel (in aa bewoording) het lidmaatschap van de AA vereist enkel de oprechte behoefte te stoppen met alcohol gebruik, of je zoekt maar een ander clubbie.

Maar ik vind het jammer. Ik heb heel veel gehad aan het schrijven over wat alcohol met je doet, waarom je juist op die momenten wil drinken, waarom je juist dat of dat moet vermijden wil je niet geheel "los" gaan. Wat het met een ander doet, hoe het voor een ander voelt. Ik heb mijn alcohol gebruik nog nooit op deze manier geanalyseerd en het heeft me een heleboel geleerd. Ik heb jaren bij de AA gezeten en daar was het "stoppen of anders".... en daar kon ik enkel praten over hoe heerlijk het was zonder, hoe geweldig de AA, en "al die arme mensen die nog wel worstelen". Maar iemand laten zijn wie die was, met of zonder z'n geworstel is er niet bij.

Ik krijg weer heel sterk het gevoel van "als je niet helemaal bent zoals wij, dan moet je maar weg". En daar komt een heel groot deel van mijn eenzaamheid vandaan. Ik ben niet "zoals een ander". Ik ben Emma met m'n nukken en grillen maar ook m'n onwijs leuke kanten. En ik mag enkel DIE kant laten zien die passend is in DAT gezeldschap. Ik begrijp ook best dat je geen fotomodel kan zijn met maat 48, cellulitus en een scheve neus (of er moet vraag zijn naar zo'n soort model) maar wat ik al eerder zij, ik had niet het idee dat op dit forum de alcohol afgezworen moet worden. En waarom mag ik zelfs in een virtuele omgeving er niet helemaal zijn, met alles wat ik heb.

En dan is het toch zo weer dat de meerderheid "z'n zin krijgt" en degene die het net effe anders willen het maar weer alleen uit moeten zoeken.

Ik krijg de neiging om dit forum weer "op te eisen voor hen die verstandig met alcohol om willen gaan"", of zoals het hier heet "alcohol de baas" worden. En dat de geheelonthouders toch misschien beter op de fora van de AA kunnen gaan discussiëren.

Het steekt, als ik postings van even geleden lees, dat m'n eenzaamheid best opgelost kan worden met m'n nieuwe vrienden en vriendinnen, mooie vriendschappen zijn dit dat als je niet doet wat men wil je dan er al weer uitligt.

Ik hoop dat een ieder z'n doel bereikt, en dat een ieder het gelukkige leven krijgt waar we recht op hebben.
Sterkte allemaal,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Emma,

In de eerste plaats: NIEMAND beslist hier wie wel en niet discussieren! Iedereen kan en mag zijn zegje doen en daarbij komt:
IEDEREEN neemt zijn eigen beslissingen

Ik raad je aan lieve Emma, nog eens alle berichtjes in dit 'lijntje' te lezen!! Dan blijkt volgens mij dat we het daar met zijn allen over eens zijn.
Wat Piggelmee doet is een discussie uitlokken zodat we weer verder kunnen denken! dit onderwerp aankaarten is toch ontzettend goed! Ik ben daar eerlijk gezegd heel blij mee.
We moeten wel over deze dingen kunnen praten toch en niet alleen onze banden oppompen en onze trappers aandraaien.

Probeer het nou niet als aanval te zien. Als het Piggelmee niets kon schelen hoe het met de anderen ging had ze dit hele onderwerp niet op tafel gelegd. Datzelfde geldt voor mij trouwens aan het begin van dit lijntje.

Laten we nou wel van elkaars goede bedoelingen uit blijven gaan!!!!!

Succes Emma, ik heb jouw doel goed gelezen en blijf je daarbij helpen door dik en dun, en dat geldt vast ook voor de anderen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo iedereen,
wat beteft het doel stellen, heb hier al veel gelezen
Mijn doel is "nuchter blijven"; zet daar geen tijd heb heb in 't verleden al zoveel gedaan en doe dat nu niet meer. Elke dag is er ene bij denk ik maar.
Ik wil de drank volledig uit mijn leven laten; heb er genoeg miserie mee gehad en ben het nu stilletjes aan beu om telkens van nul te beginnen.
Heb nog een doel even belangrijk dan nuchter blijven dat is mijn "denkpratoon en gevoelens te veranderen"; ik zit meestal in negatieve gedachten, ook minderwaardig en als die weer de bovenhand krijgen grijp ik gegarandeeerd weer naar drank.
Kato wil er volledig voor gaan en doet dat nu dag per dag; denk wel 10 keer na voor ik reageer of handel, blijf me tot hiet toe nog bewust van mijn doel.
Moeilijk maar blijven drinken en rot voelen is nog moeilijker heb ik ondervonden.

Ik hoop ,hier alle steun te krijgen en jullie verhalen en discussies geven me veel sterkte.
Ziezo mijn doel is meegedeeld
aan ieder een dikke knuffel
Kato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst een goede discussie, scherp aangezet, maar dat mag ik wel. Laat een ieder eruit halen wat er voor hem inzit, sla over waar je je aan stoort.

Inderdaad heb ik het idee dat we met verschillende problemen worstelen (of een verschillende fase van hetzelfde probleem). Hierdoor hebben we waarschijnlijk ook verschillende doelen. Ik ben inderdaad niet begonnen met het doel om niet te drinken. Ik wil minder drinken ... mijn eerste posting zegt dan ook dat ik makkelijk met drank kan leven, ik kom eenvoudig met drank weg, sterker nog ik heb het idee dat het wel iets voor me oplevert. Alleen de hoeveelheid, de gewoonte, en het gevoel van waarom en wie de baas is hebben mij ertoe gezet om daar eens over na te gaan denken, iets knaagde.

De eerste stappen waren niet eenvoudig, de gewoonte was hardnekkig. Maar ik vond dat ik voor mezelf moest bewijzen dat ik er wel mee om kan gaan. Dat lukte in eerste instantie dus moeilijk, een stap gemaakt om een periode niet te drinken. En daarna bewust weer begonnen ...

En nu, ik heb geen zin om mezelf op mijn kop te geven omdat ik heb gedronken, ben je belazerd! Ik wil alleen wel het gevoel hebben dat ik de controle heb. Ik vind dat ik een grote stap heb gemaakt. Voordat ik een serieuze poging ondernam dronk ik iedere dag, 3 dagen in een jaar niet. Kijk nu wat ik bereikt heb ... in twee a drie maanden heb ik zeker een dag of 40 niet gedronken, en de dagen dat ik dronk aanzienlijk minder. En eerlijk gezegd, met die vage doelen kan ik goed uit de voeten. Het werkt voor mij goed. En imho denk ik dat ze helemaal niet vaag zijn. Ik kan zeggen of ik het wel of niet heb gehaald.

Het is dat ik hier af en toe opschrijf wat ik doe, denk en vindt dat me helpt te verwoorden en vol te houden. Zonder dat verdwijnt de zelfreflectie voor mij heel snel ...

En of het probleem anders is, ik weet het niet. Stoppen met roken is op dezelfde manier gegaan, stoppen met andere rommel ook. En goed, wie weet zuip ik over een jaar weer als vanouds en kom ik ook tot de conclusie dat het niet anders kan dan niet drinken ... ik betwijfel het, maar ik zal het toch eerst moeten bewijzen.

Ik vind het een persoonlijk keuze waarvoor je gaat, maar het is wel zo, als je keer op keer weer langzaam terug valt en dat proces hebt onderkend de conclusies inderdaad moeten zijn ... ik kan niet minderen... en dan is de term verslaving denk ik op zijn plaats.

Kortom, ik ben het voor een deel wel eens met Piggelmee, maar laat eenieder de ruimte zijn eigen weg te bewandelen.

Hopelijk werken de spiegels

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,
Ik denk, dat het Piggelmee's bedoeling was om een discussie uit te lokken; niet om iemand persoonlijk aan te vallen. Ik hoop ook duidelijk geweest te zijn: iedereen maakt zijn eigen keuzes en iedereen respecteert elkaars keuze. Ik denk niet, dat iemand, die hier komt om minder te leren drinken, van de anderen verwijten krijgt als het een keer misgaat. Mijn bedoeling is dat niet! Emma, ik bewonder je juist, dat je zo goed je doel probeert te bereiken. En of je nu stopt of gaat minderen; dit forum is voor ons allemaal belangrijk.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allemaal

goed geslapen, lekker fit?

Kato, fijn dat je er ook weer bent. Gaat het goed met je nieuwe werk? Ik heb je doel een paar keer gelezen. Jij gaat voor de 0 begrijp ik he? We zullen je helpen!!! 17 november was je al 11 dagen drankvrij. We hebben een poos niet van je gehoord. Dat is toch geen slecht teken van je he, hoop ik?

Emma, begrijp me niet verkeerd: ik denk dat de 0 voor jou ook de enige oplossing is gezien jouw eigen postings in het verleden (zie bijvoorbeeld jouw posting van 12 oktober 9.19 bij het onderwerp: 'ook nieuw') en gezien het aantal keren dat je de mist in bent gegaan de afgelopen tijd, ik denk dat je geen goede keuze maakt, maar ik respecteer je keuze en help je erbij. Ik zeg dit niet omdat ik 'jalours ben' dat jij wel mag drinken en ik niet. Nee, Emma, ik ben absoluut niet jalours op je! Ik heb van Fleur geleerd: ik MAG wel maar ik WIL niet drinken. Dat is een voor mij nieuwe benadering waarin je uitgaat van je eigen kracht. En dat idee helpt me.

Frank, kijk daarom is het nou lekker dat we er mannen bijhebben. Wat kan jij goed omgaan met dit akkefietje. Wat een wijze woorden! Wat goed van je. Zonder jou vliegen we elkaar nog in de virtuele haren. En ik denk dat wat jij schrijft inderdaad voor jou heel erg geldt. Ik denk ook echt dat het jou wél lukt bewust met drank om te gaan. Zullen we in verschillende fases van hetzelfde probleem zitten. Ik hoop het oprecht niet voor je Frank. Ik hoop dat je nog zo betrekkelijk onbevangen met drank om kan blijven gaan als je nu doet!

Piggelmee, lang niet van je gehoord, zit je nog onder de tafel??? Dank je voor het scherp stellen. Alleen dát kan ons helpen. Het beestje bij de naam noemen, maar om bij je in de buurt te blijven: c'est le ton qui fait la musique!

En de anderen: alles goed? Mathilde, aan het trainen voor Santiago? Houten, weer boven water? Bino en Toni? Kika, Zonnebloem (wat vindt jij trouwens van deze discussie, als 'minderaar' zijnde) en Mabij (lukt het tot nu toe??)

fijne dag en succes

ik ben wel erg actief op het forum op het moment maar mij helpt het om zoals Frank schrijft om mijn gedachten te ordenen! Vandaar gisteren dag 10 met goed gevolg afgelegd en beresterk moraal. Ik MAG wel maar ik WIL niet! Wat een vinding FLeur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge,
ben ik weer, okee. Misschien door het zwart/witte op het virtuele papier de dingen 'iets te scherp" gelezen. En ook iets te scherp beantwoord. Discussies uitlokken vind ik leuk maar ik zie wel dat het zonder intonatie van een stem, gezichtsuitdrukkingen etc. etc. (die toch die 95% van de communicatie uitmaken) soms wel lastig is om het juist te interpreteren.

Ik ga voor mijn doel, en ik ben blij te horen dat het met de meeste ook goed gaat.
We gaan weer voor ons doel van de dag! Mijn banden zijn stevig, m'n zadel op de juiste hoogte en daar gaan we weer.

Piggelmee, waar zijt ge? Zit je in je Keulse pot? Maar goed, die was ook "tegen wind en tegen regen, noodruft had hen dat geleerd, hadden zij die pot, met 'd onderkant naar de grond gekeerd". Meid, het is best mooi hierbuiten.

Liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve dapperen,
Ik kom inderdaad nu voorzichtig onder mijn tafel vandaan en heb de bui(en) eerst even over laten waaien. Ik MOEST het gewoon schrijven en wilde echt niemand ermee kwetsen, maar ik zat er zo over te tobben.
Hè, hè, het valt niet mee allemaal en ik schrok erg van Emma's reactie, maar gelukkig ben je al weer een beetje bijgetrokken. Het is maar een mening hoor Emma, mijn mening. En als jij het er niet mee eens bent moet je dat gewoon zeggen en daar hebben we dan weer wat aan en ik denk dat we op de goede weg zijn met z'n allen!
Heel erg bedankt voor al jullie reacties en laten we proberen het scherp te houden.
Zuster Piet houdt ons wel in de gaten, hè Piet? En Fleur gaat 't dan nog even verduidelijken en Frank wrijft zich even lekker in de handen en relativeert de boel.
Wat vullen we elkaar toch lekker aan.

What a team!!!!!!

Op naar de volgende ronde.

lieve groet,

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Piggelmee,

En dan komt Mathilde ook nog even 'aankakken' om te zeggen dat ze het een verfrissende en goeie posting vindt.
En Frank, ik ben het met je eens dat je ook kunt spreken van fase's in het omgaan met alcohol.
Mijn ervaring is dat ik lang in de fase heb gezeten waarin ik dacht dat ik mijn inname kon leren beheersen. Die fase is voor mij nu een gepasseerd station. Ik ben in een nieuwe fase.
Ik wil niet meer minderen.
Ik ben nu in de fase dat ik wil stoppen.
Dat is écht niet van de ene op de andere dag zo gebeurd.
Daar zijn vele fase's aan vooraf gegaan.
Even voor de duidelijkheid. Ik hang geen waardeoordeel aan minderen of stoppen.
Ik heb respect voor iedereen die zich bewust is van een gewoonte die niet gezond voor hem/haar is en daar wat aan doet.

Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allen,

Leuk zo'n knuppeltje gooien! Ook handig dat Frank en Emma enige zaken direct en geheel terecht nuanceren en rechtzetten. Er zijn idd een aantal mensen onder ons die nooit hebben beweerd dat ze helemaal wilde stoppen met drinken. Om bij Emma te blijven; zij willen echter wel de 'alcohol de baas' worden en blijven en zijn daarom hier terechtgekomen! Even een verschil, dacht ik.

Piggelmee, je stelt; "Ik denk dat - als je alcoholist bent - het onmogelijk is om minder te drinken en minder te BLIJVEN drinken"

Misschien dat daar waarheid in schuilt, echter niet iedereen ziet zichzelf als een alcohollist. (dat zowiezo een onduidelijk definieerbaar begrip blijkt te zijn, maar dat terzijde.) Ik zeker niet! Ik heb (nu al een flink stuk had) een gewenningsprobleem; die hele nare gewoonte om altijd maar lekker door te hijsen als ik eenmaal begonnen ben/was. PP heeft dat keurig verwoord, dacht ik.

Ik kan me ook volledig in de woorden van Frank vinden. Wie vertelt mij dat ik over een jaar niet weer zit te 'slempen' met m'n maten? Denk het niet, zover ben ik wel, maar het interesseert me op dit moment ook gewoon ff geen ene f...

Ik ben met het heden bezig en ervaar dat ik inmiddels zo ver ben dat ik óók alcohol af kan slaan, buitenshuis en in het weekend s'middags geen alcohol meer drink en mijn dagelijkse fles wijn heb kunnen terugbrengen tot 3 glazen per avond, als ik dus wel drink. Ook is gebleken dat ik, met enig doorzetten, nu meer dagen in de week de zin/drang/gedachte in/aan alcohol (zit bij mij alleen maar in het systeem, want meer is het niet) weet te reguleren en dus helemaal geen alcohol drink. Nou, dat is voor mij al een hele vooruitgang na de jarenlange schandalige consumptie bij vrijwel iedere gelegenheid.

PIGGELMEE, JE STELT OOK;

'Het meest ambivalent zijn de "minderaars" die eigenlijk geen duidelijk doelstelling hebben. Wat is dat nou: 4 dagen wel, 3 dagen niet of andersom en maar 4 of 5 glazen en "niet helemaal gehaald" en "9 van de 10 keer" en "2 weken niet, 1 week wel" en "ik geloof dat ik het onder controle heb" en met z'n allen roepen: "goed zeg, je hebt het onder controle". Wil je daar de rest van je leven zo mee doorgaan? En hoe hou je dat in godsnaam vol??? Dat wordt toch een obsessie!'

Maar wie bepaalt hier nu eigenlijk of ik geen duidelijke doelstelling heb? Wat dat is; 3/4 dagen wel/niet,
9 van de 10 keer, 1 week zus een week zo, blabla, etc. etc.?

Heel eenvoudig; dat noemt men dus een DOELSTELLING! Definiëren waar je naar streeft! Ik wil helemaal niet stoppen met drinken, want ik haal er ook zeker goede dingen uit, net als Frank en Emma blijkbaar. Nou, dan pas ik daar mijn doelstelling op aan, zo simpel is het.

En volmondig JA, als ik mijn doelstelling behaal wil ik daar graag mijn verdere leven mee vooruit. Is wat mij betreft een heerlijk vooruitzicht, na drie wijntjes zonder problemen zeggen.............nee, dank je, ik hoef niet meer, ik heb genoeg gehad!!!! Dat is het geen obsessie...............DAN IS HET EEN OVERWINNING OP MIJZELF ..............EN DÁÁR GA ÍK VOOR.

Bedankt, je houdt me wel scherp.

Groetjes
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Way-to-go Bino!

Ik begrijp wat je probeert uit te leggen, alleen, ik ben nog niet overtuigd.
Het is natuurlijk geweldig dat je nu al veel minder drinkt dan voorheen en alles is meegenomen, maar wil je dan niet op een punt uitkomen, waarop je kunt zeggen: "zo, nu heb ik het onder controle, ik ben een sociale drinker geworden en hoef er dus niet meer mee bezig te zijn. Het gaat vanzelf"???

En nog even een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid - ook aan Frank en Emma - : wat zijn de goede dingen die je eruit haalt?

Als het jou geen f.... interesseert of je over een jaar weer zit te "slempen", dan vraag ik me af waar je dan NU mee bezig bent. Je bent nog geen alcoholist, maar hebt - als je zo denkt - m.i. wel een grote kans het te worden en dan ben je dus nog niet jarig. Ik waarschuw je maar vast!

I rest my case

liefs

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
mathilde

Poeh-poeh Bina Rosa,


Je schrijft; DAN IS HET EEN OVERWINNING OP MEZELF!


Aan een overwinning gaat altijd een gevecht vooraf maar als ik jou zo lees hoef jij niet te vechten.


Jij stopt met gemak na drie wijntjes.


Of zie ik dat verkeerd?


Groet,


Mathilde



Mathilde,

Wat is dit voor redenering, als iemand stopt, succes heeft wil dit toch niet zeggen dat dit voor niks komt en iemand niet hoeft te vechten. Om de analogie van het fietsen maar even vast te houden, de winnaar staat vaak het fitste na afloop op de top van de col, maar dat wil niet zeggen dat ie niet heeft hoeven te knokken.

Verder Piggelmee, ik merk dat ik inmiddels af en toe niet meer hoef na te denken om niet een avond niet te drinken. Dat is toch wel wat anders dan na een aantal bier denken, shit ik ben weer aan het slempen en waarom. Nu is de fles spa rood gepakt, en is de gedachte om die in te wisselen niet in me op gekomen. Dat is toch heel anders ... Maar ja, het is dus wel opvallend hoe lang het duurt voordat een dergelijke verandering optreedt. Maar ook de andere kant op, hoe kort het duurt, ik weet dus dat ik zonder enig probleem in 2 pak 'm beet 3 maanden weer terug zit op alle afgeleerde gewoonte die weer gewoont zijn geworden.

en Piggelmee wat ik eruit haal: weet ik niet helemaal, maar in ieder geval dat ik niet, wat jij definieert als alcoholist, wil worden. En nog een opmerking, let op ik vind je stijlvorm dicht bij mensen komen die gestopt zijn met roken en dan in ene vervallen tot het vreselijkste soort anti-rokers. Dat ik eens een sigaret opsteek en me dan moet verantwoorden voor mijn verslaving, en er demonstratief gehoest wordt, terwijl zij pakjes wegstoomden zonder daarbij ooit eens naar de omgeving te kijken.

Overigens zijn je intenties ongetwijfeld goed, maar je kunt het ook anders lezen...

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank en allen,

en zo is het! Ik begrijp wat je bedoelt, maar zo ligt het inderdaad niet. Ik schenk met plezier 's avonds een wijntje in voor anderen. Ik kan er alleen niet goed tegen als mensen dronken worden en stom gaan lullen, dan ben ik weg en dan mogen ze van mij doorlullen tot ze een ons wegen, maar niet tegen mij.
(Ik deed natuurlijk precies hetzelfde als ik teveel gedronken had!).

Ik ben ook niet een kruistocht begonnen TEGEN alcohol danwel alcoholgebruikers. Integendeel!
Ik kan meegenieten als anderen ervan genieten, zover ben ik al (eigen roem stinkt hè!).
Ik zit alleen te bedenken dat als je eenmaal een verslaving hebt, het zo verdomde moeilijk is eraf te komen en voorkomen beter is dan genezen. That's all.
Dat er op scholen en de media al heel veel aandacht aan wordt geschonken, maar er desondanks slachtoffers vallen en dat vind ik zo verontrustend.
Ik moet inderdaad oppassen niet mijn waarschuwende vingertje op te heffen, maar ik heb wel die neiging, omdat ik nu steeds meer ervaar hoe ingrijpend het is om verslaafd te zijn.

Erover discussieren is denk ik wel goed en iedereen heeft natuurlijk het volste recht op zijn/haar mening en keuzes. We kunnen ook gewoon van mening verschillen, dat mag toch. Het gaat niet om het gelijk hebben.

liefs

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mathilde,

natuurlijk is het voor mij ook een gevecht, maar ik heb nu geleerd HOE het gevecht aan te gaan. Ik heb het al eerder geprobeerd maar miste toen het juiste gereedschap. Ik ben er nu (geregiseerd en ondersteund door de internetbehandeling) heel bewust bezig en geloof er in dat ik in zo'n mate kan minderen dat mijn drinken verantwoord is en ík de baas blijf over de alcohol. Ook op langere termijn. Valkuilen genoeg, maar ik weet zeker dat mijn wil om de baas te zijn sterker is dan de alcohol. Vergeleken met de shit die me in het leven reeds gepasseerd is mag dit geen probleem opleveren.
Als ik lichamelijke afkickverschijnselen zou hebben na 3 dagen droog staan weet ik niet hoe ik ertegenover zou staan maar die heb ik niet, en ook nooit gehad.

Piggelmee,

fijn dat je dingen een beetje wakker wil schudden en de discussie op scherp wil zetten maar trek dan wel juiste conclusies uit gedane quote's van anderen; m.a.w. LEES goed wat er staat voor je reageert.
Ik stel nergens dat het mij geen f... interesseert als ik over een jaar weer zit te 'slempen' (mooie benaming trouwens Frank)

Dit staat er Piggelmee;

"Ik kan me ook volledig in de woorden van Frank vinden. 'Wie vertelt mij dat ik over een jaar niet weer zit te 'slempen' met m'n maten?' Denk het niet, zover ben ik wel, maar het interesseert me op dit moment ook gewoon ff geen ene f... "

Da's heel wat anders, volgens mij, maar het is maar net wat je wilt lezen.

Wat dat betreft moet ik Frank weer gelijk geven als hij stelt dat sommige nu opeens wel heel fel tekeer gaan tegen degene die altijd in hetzelfde peloton gereden hebben maar zich af en toe even af laten zakken om die ene verpletterende en alles beslissende demarage te plaatsen. Je hoeft namelijk niet in één tempo naar boven, als je maar boven komt!

Maar goed, ik heb dus wel degelijk mijn eigen duidelijke doelstellingen. Die zeker gericht zijn op de lange termijn en waarover ik neimand verantwoording hoef af te leggen of dat nu goed is of niet. Ja, mezelf dus en die is er maar wat blij mee dat ik op de manier bezig ben zoals nu.

Keep on going,
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...