Spring naar bijdragen

wat zijn exact onze oorspronkelijke doelen


pietjepuk

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie steun, frank-mathilde-emma en pp.
Voel me soms een beetje down en het deed me erg goed om jullie
hartelijke woorden te lezen.
Begin weer een beetje uit mijn dal te klimmen, las ook op de site dat
depressieve gevoelens juist veroorzaakt worden door alcoholgebruik en
dat het moet verminderen door te stoppen met alcohol.

Door een avond door te zakken, voel ik mezelf zo'n loser...
en heb dan het gevoel alsof ik nog niets gepresteerd heb, terwijl
ik toch al vanaf 29 sept.jl een goede prestatie neerzet.

Maar goed, ondertussen ben ik kunnen starten met de internetbehandeling en
heb een eerste contact gehad me de vaste begeleider.
Mijn partner begint ook na te denken over zijn alcoholgebruik, ik geloof dat we
er samen wel uit gaan komen.

Toni, jij zult wel een en ander herkennen, zou het makkelijker zijn als je partner geen
alcohol gebruikt.?
of kom je er op deze manier sterker uit? ..
de toekomst zal het wel uitwijzen..

veel liefs, kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi Kika,

ik begrijp je gedachten, maar na een avond doorzakken is er geen enkele reden jezelf als loser te bestempelen. Dat is nergens voor nodig, want iedereen die bezig is een bestaand probleem op te lossen begaat wel eens een misser. Kan gebeuren, zo simpel is het! Daarbij; het brengt vaak negatieve gedachten mee die er toe leiden dat je weer (meer) gaat drinken. Focus en wees trots op wat je al hebt weten te bereiken en borduur daar weer op verder.

Die van het halfvolle of halflege glas ken je toch wel! Doorbreek dat negatieve denkpatroon, wees blij met jezelf dat je er aan werkt en accepteer een misser op zijn tijd.

Wat die (mee)drinkende partner betreft; ík wordt er alleen maar sterker van als mijn partner een wijntje drinkt en ik het 'gewoon' (nou ja, zo gewoon is dat natuurlijk niet) bij een kop kruidenthee hou.

Succes met de behandeling. Ik hoop dat het voor jou dezelfde deuren opent als het
voor mij heeft gedaan.

Groeten
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika,

wat valt er nog toe te voegen aan het sluitende betoog van Bino! Jezelf een loser voelen helpt in ieder geval niet.
bovendien: je BENT niet fout, je MAAKT een fout, dat is toch wat anders he, heel wat anders.

Het is een zwaktebot van me maar mijn partner drinkt nu ook niet. Om me te steunen. Als je van je eigen kracht uitgaat (zoals Bino doet, en anderen onder ons) zou dat inderdaad niet nodig moeten zijn. Ik merk dat ik toch nog vanuit mijn zwakte tewerk ga. Ik ben bang als er een fles in huis zou zijn dat het een keer mis gaat. Voorlopig zou het me dat te moeilijk maken. Mij helpt het dus erg dat mijn man solidair is qua drinken. Maar als het goed is zou dat NIETS moeten uitmaken. Als je ervan uitgaat dat het JOUW KEUZE is, om niet te drinken.

Maar... makkelijker gezegd dan gedaan

succes weer,

je bent een kanjer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi PP,

ik heb er idd bewust voor gekozen te werken vanuit mijn kracht, ook al lijkt het soms wel eens het lot tarten. Het is misschien paradoxaal, maar er is eigenlijk ALTIJD drank in huis! Mijn vrouw kan er wel mee om gaan, dus vind ik het ook geen probleem dat zij wel drinkt. Ook al levert voor mij het wel degelijk een (groot) risico op.
Maar die confrontatie -er is altijd wel een fles wijn in de buurt - steeds weer aangaan maakt me ook geestelijk sterker en geeft me meer kracht in mijn overtuiging dat ik de drank wél de baas kan zijn.

Het gaf een een vreselijke kick toen ik na drie alcoholloze dagen de ongeopende fles Beaujelais nog altijd op de plek zag staan waar hij een week eerder ook al stond. Onaangeroerd! Het klinkt misschien gek, maar met zulk soort dingen zoek ik meestal direct de extreme uitdaging. Dan kies ik wel de zwaarste route, maar als die eenmaal volbracht is, is de overtuiging dat ik het wel degelijk aankan direct vele malen groter en maakt het mij dus ook makkelijker in het vervolgtraject.

Dit is mijn manier, maar iedereen moet het op de manier doen die het best bij hem/haar past.

Groet en succes,
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge jonge beste kijkbuiskinderen,

Moeder in Houten draait zich om en jullie kalken gelijk het bord vol.
In volgode van belangrijkheid: mijn doel is alcohol de baas worden en dat kon ik alleen door rigoreus te stoppen. Verder leer ik veel van de therapie, maar soms heb ik gewoon geen zin. Als ik dan denk: even eraan snuiven (verkeerde associatie met coke??? :D) en ik drink één biertje en ik denk zo, dat was dat en nou op naar het leven weer, dan vind ik dat dus WINST.
Dan ben je dus niet meer de slaaf van de alcohol maar de baas over de alcohol.

Is dat niet ons eigen doel hier allemaal, baas worden, niet over de alcohol eigenlijk, maar over onszelf? Om leren gaan met onze minder mooie kanten (test: noem eens 3 goede eigenschappen van jezelf, hoe lang duurt dan en dan 3 slechte, zo klaar toch?). Omgaan met tegenslag, teleurstellingen, in het leven maar ook in je familie en relaties.

En het moeilijkste: teleurstellingen in jezelf leren accepteren. Ik geloof er geen hout van (houten plank, je weet wel, voorhoofd en zo voorts) dan van de 500 man sinds maart aangemeld er nu 500 droog zijn. Daar gaat het ook niet om. Die mensen zijn zoals Vous et Moi en aan het denken gezet over hun gedrag. En elke gedragsverandering waardoor je je beter voelt, werkt als een boemerang. Je voelt je beter, je uitstraling is beter, je wordt daar in bevestigd, :moon: en de muziek begint te spelen.

Maar dan komt er een dag / gebeurtenis / uur dat het TEGEN zit en wat heb je dan geleerd? En kun je dat toepassen?

Om maar in metaforen te blijven: ik heb hier -- naast die van de Hulpwagen van de Tour de France -- het meeste uitgebreide privé-fiets-reparatiecetrum, banden plakken, kettingen monteren, lampen, u roept het maar, de gereedschapskar wordt aangehaakt in de karavaan.....

Hebben jullie daar wat aan? het doel is dan zo veilig mogelijk de reis voltrekken...... met zo weinig mogelijk schade.... goed gereedschap ..... en vrienden die je willen helpen.....

Goed voor vandaag kan ik weinig meer bedenken dat dit aan "doelen" maar dit is heeeeeel eerlijk want me een redelijk alternatief lijkt.
Waar ik eind okt. dacht: als dat maar gaat lukken een "droge Kerst" denk ik nu "een tevreden Kerst met mezelf is ook goed". Wat jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Houten

je vraagt: wat jullie? lees dit lijntje nog maar eens van het begin af aan, en lees je ouwe postings in het begin (waarin je schrijft dat je dreigde je baan kwijt te raken) en lees die criteria van Tactus waar je in middels om moet lachen! Dan weet je wat ik denk. Als 0 al zo moeilijk is, dan is af en toe 1 of 2 spelen met je leven. Letterlijk. Dát vind ik. Maar omdat de stroming die dit vindt niet 'gezellig' is houd ik verder mijn mond. Ik ben geen prediker. Ik ben ook maar een zwakke, alcoholist die er van af probeert te komen!

Ik hoop dat het goed blijft gaan Houten, heel erg. Maar ik hoop vooral dat je op momenten dat je het moeilijk hebt iets anders verzint dan een biertje.

Je hebt ooit een boek geschreven waar je heel rijk mee bent geworden! Weet je nog. Staan allemaal goede tips in van ervaringsdeskundigen. Lees dat eens aandachtig!!:rose:

veel liefs, Houten (en anderen, ook goedemorgen trouwens, zware kost zo weer op de vrijdagochtend!) en gezellig dat je weer terugbent en fijn dat je een reparatiewagen bij je hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Héé Pietje Puk,

Je zegt: "Als 0 al zo moeilijk is, dan is af en toe 1 of 2 spelen met je leven. Letterlijk. Dát vind ik'
en dan zeg je er achteraan: 'Ik ben geen prediker' Dat kan natuurlijk niet, maar begrijp wel wat je bedoelt.

Vervolgens stel je: "Maar omdat de stroming die dit vindt niet 'gezellig' is houd ik verder mijn mond."

Niet doen, gewoon zeggen wat je vindt, daar komen de meest bruikbare dingen uit. Ik ben het overigens helemaal niet met je eens, maar vind je daarom niet minder 'gezellig' hoor. (hoewel ik moet bekennen dat ik hier ook niet echt voor de gezelligheid kom, dan kan ik me betere sites bedenken)

Voor mij was het in het begin ook erg moeilijk niet aan alcohol te beginnen -drinken zat in mijn 'systeem' net als s'morgens ontbijten- maar nu ik eenmaal inzicht heb in het 'waarom, waarheen en waarvoor' (ik lijk Gert en Hermien wel) gaat het mij al een stuk makkelijker af.

Daarom lukt het me (voorlopig) ook aardig om me, als ik wel drink, aan mijn tax te houden. Dat gaat natuurlijk wel met vallen en opstaan, maar daar heb ik geen moeite mee. Als je een poot breekt moet je ook weer leren lopen, maar dat wil niet zeggen dat je niet kan kruipen, toch. Stapje voor stapje uitkomen waar je wilt zijn is tenslotte het doel.

Als je voor jezelf het idee heb dat je 'hooked' bent moet je zeker die weg niet bewandelen, maar er zullen genoeg voorbeelden zijn die bewijzen dat het wel kan.

En dan dit nog; de definitie van een alcoholist blijf ik vaag vinden (waar trek je een lijn wel/niet?) maar vanmorgen kwam ik toevallig weer een 'échte' tegen, bij mij in het dorp. Trillend aan de kassa met 6 pakken 'liebfrauenmilch'! Ik vond het in en in triest en zou nooit zo kunnen worden. Daar ben ik nu net te slim voor. Verstandig genoeg ook om verantwoord en op een gezonde manier met alcohol om te gaan? Daar heb ik dus nooit eerder aan gedacht en dat probeer ik nu dus te leren.
Je bent tenslotte nooit te.............blablabla,

Groeten en blijf schrijven wat je denkt. Aan mensen die niet schrijven wat ze denken heb ik (en de vele andere 'soulmates' met mij) niets en ik kom hier om te leren van iedereen.

Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...