Spring naar bijdragen

even uit de bocht


Elvira

Aanbevolen berichten

Eergisteren is het me niet gelukt om van de alcohol te blijven, er was een feestje, ik ging normaal gezien koude thee met sap enz. klaarmaken maar door omstandigheden was dat niet gelukt.
In mijn hoofd zat het al de hele dag niet goed, zo van 'wel of niet' meedoen.
En toen nam ik me voor van 1 glas bier per 2 uur te drinken. Dat is ongeveer gelukt, ik heb er 4 gedronken tussen 18 en 00.30 u. Het was moeilijk om daarna nee te zeggen maar het is me wel gelukt.

Alleen, nu ben ik weer erg aan het twijfelen geslagen of mijn opzet 'nooit meer drinken' wel kans op slagen heeft.
Ik zou het liefst willen proberen om enkel op bepaalde feestjes een glas mee te drinken maar het boezemt me tegelijkertijd angst in want ik weet ook wel dat ik graag mijn grenzen verleg.

Maar NOOIT meer is zo moeilijk. En ik vind het ook gezellig om een beetje losser te worden en vlot met iedereen te praten.

Ik voel ook dat ik mijn drankgebruik weer begin te relativeren, zo van: anderen drinken nog veel meer dan ik, iedereen in mijn omgeving drinkt veel.

Ben in twijfel dus. Herkenbaar, iemand ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Elvira,
Er zijn vast mensen die veel meer drinken dan jij. Maar ook heel veel mensen die minder drinken. Het antwoord op die vragen doet er ook eigenlijk niet zo toe.
Je kunt niet voor alles je normen meten aan wat voor anderen de standaard is. Want jij bent niet standaard. Niet verkeerd bedoeld hoor. :)
De cijfers tonen aan dat gemiddeld zo'n 10% een alco-probleem is. (schud ik even uit mn losse mouw want ik weet de exacte cijfers niet) Tot die 10% behoren wij. En 'wij' drinken niet alleen op feestjes en sociale gelegenheden. Dat heeft het verleden wel uitgewezen. Zouden we dat wel gedaan hebben, dan zaten we niet hier.
Heel misschien behoor je ok wel tot de groep die opeens sociaal kan gaan drinken.
Het is zeker niet mijn bedoeling belerend te doen tegen je. Het is gewoon iets wat ik bij mezelf wel herken, die gedachtengang die jij hebt nu.
En de gedachten: nooit meer, is inderdaad een zwaar iets waar je jezelf mee kunt plagen Ik heb daar ook geen oplossing voor. Misschien kan iemand anders daar iets over zeggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooral jezelf niet plagen met ik zal/mag NOOIT meer drinken. Maar: Vandaag, of als dat teveel is dit uur drink ik niet. Iedere keer weer. En morgen zie ik wel weer. En dan is morgen ook weer vandaag en ben je zo blij dat je gisteren niet gedronken hebt dat je met plezier dezelfde truc weer uithaalt. Zo wordt niet drinken geleidelijk aan een gewoonte.

Het eerste glas laten staan. Daar komt het op aan. Het is niet dat tweede glas of het tiende dat problemen geeft. Nee, het is dat eerste glas. Laat ik dat staan dan volgt het tweede en tiende vanzelf niet.

Probeer plezier te krijgen in niet drinken. Vergelijk je niet met anderen. Ik heb ontdekt dat ik niet met drank om kan gaan. Die ander misschien wel. Vergelijken heeft geen enkele zin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar Elvira
een giga instinker ook voor velen,
alleen is het geen relativeren wat je doet
maar je drankgebruik bagatelliseren,
want je vergelijkt jezelf met een ander
op de wijze dat de uitkomst je toestemming geeft weer te drinken.
Zoals Mup schreef, als je je zou vergelijken met het gros dat geen drankprobleem heeft
dan zou jij er juist uitkomen als iemand met het probleem dat he hebt
want idd dan zou je hier niet zijn.
Stap een is dus: stoppen met jezelf voor de gek te houden.
Als je eerlijk durft te zijn naar jezelf, kunt je ook weer trots op jezelf worden.
Ik heb zelf veel gehad aan de ADB training, per dag een alcoschriftje bijhouden,
met de momenten waarop je wilt drinken, de dingen/mensen die je triggeren,
wat helpende gedachten vor je kunnen zijn en welke helpende acties je iets anders
kunnen laten doen dan juist drinken. Er kennen welke emoties je wegdrinkt, wat je
precies zoekt in het (a)sociale deel dat drinken je lijkt te geven en wat je beter zou voeden dan.
Het is een heel proces, vaak is je gedrag lang geleden ontstaan, en dat onder ogen zien vergt moed.
Hetzelfde soort moed dat je hebt elke keer dat je hier inlogt.
Nooit meer bestaat niet. Nu niet wel.
En zoals Adam in onderschrift heeft: morgen ben ik blij dat ik vandaag niet gedronken heb.
:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mupke, Hanneke en Jane, jullie zijn net wat ik nodig heb nu.
Het klopt Mupke dat ik het mezelf wat aan het wijsmaken ben, dat besef ik wel maar het is zo verleidelijk. En idd, als ik het zo makkelijk kon zou ik hier niet zitten vandaag ! Ik kon het gisteren ook niet vertellen want zat er echt mee in om het hier te laten weten, even dacht ik, zut, ik zeg niets en ze weten ook niets maar dan maak ik alleen mijzelf iets wijs en dan mis ik jullie bemoedigende woorden en dat wil ik niet !!!
Jane, dank je wel, stof tot nadenken.

Zaterdag moet (mag) ik weer naar een feestje. Help ! ik kijk er niet echt naar uit.

Vandaag drink ik niet, zover kan ik al vooruitkijken.
Fijne avond iedereen en bedankt voor alles ! E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elvira, je moet niet naar een feest!
dan is het geen feest voor jou!
Je kunt passen
of je kunt het beter voorbereiden deze keer,
en wel je eigen drank met thee en sap te maken op tijd.
Ik heb het even niet gedaan in het begin.
Na een poosje wil je niet anders en dan is het gemakkelijker.
Wees maar mild voor jezelf en denk aan het doel: jij doet wat voor jou goed is:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Elvira

Ik kon het gisteren ook niet vertellen want zat er echt mee in om het hier te laten weten,



Dat is nou juist het mooie van hier.
Waar anders kun je kwijt over de problemen die je met drank hebt. Hier is eigenlijk altijd wel iemand die hetzelfde al eens meegemaakt heeft, dezelfde valkuilen ingestapt is. En ja, dan ook wel iemand die je net een andere denkwijze kan meegeven.

Misschien is het een idee voor je om zaterdag hier op het forum aan anderen te vragen of ze met je meedoen in een dagpact. Doen we weleens vaker.
Ik weet niet of je het al lezend al tegengekom,en bent? In een dagpact spreek je met een aantal forumgenoten af dat je die dag niet drinkt. De wetenschap dat er meer met je meedoen die avond kan je sterken tijdens het feest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane, ik kan er niet onderuit, het is een jubileumfeestje en ik wil ook graag gaan.
Maar ik kan er ook naartoe zonder te drinken of ik kan net zoals dinsdag 1 glas per 2 u drinken (met als risico dat ik mij er niet ga aan houden).

Of zoals Mupke zegt, ik sluit best een pact voor de avond.
Morgenvroeg kom ik erop terug en laat ik weten wat ik beslist heb.

Vanavond is het alvast alcholvrij, en gisteren en eergisteren was dat ook zo, gelukkig !
Als ik vroeger de drank weer een avondje toeliet liep het de dagen nadien gegarandeerd ook mis en ging ik voor een hele periode weer de mist in.

Tx voor jullie steun, E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je wat zo jammer is? Dat je, na één keer weer gedronken te hebben, meteen twijfelt aan je voornemen.

quote:


Originally posted by:
Elvira



Alleen, nu ben ik weer erg aan het twijfelen geslagen of mijn opzet 'nooit meer drinken' wel kans op slagen heeft.





Dat is nergens voor nodig. Ik moet de eerst persoon hier nog tegenkomen die op een goede dag zei: "Zo, ik stop" en ook nooit weer wat gedronken heeft.
Het is een heel proces. Veel denkwerk, veel doorzettingsvermogen en soms kukel je om.
Dus hup, back on track.
:moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken het ook met mijn vroegere lijnbuien
als ik gezondigd had, gaf ik het meteen maar weer op
nu ik milder ben is het makkelijker
wel geaccepteerd dat ik "volslank" (tactisch gezegd) zal blijven
maar kan nu ook echt genieten van het eten/snoepen en snacken.
En na Turkije heb ik mezelf wel een forse versoberingsperiode beloofd
voor na de feestdagen, want ik wil wel kunnen blijven sporten.
En met drank is het net zo, denk ik. Niet opgeven dus en na verloop gaat de knop echt om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelukt gisteravond ! spa blauw-cola-spa rood-spa blauw- thee-...
het is ook een hele emotionele avond geworden en ik was heel erg blij dat ik er nuchter bij stond en de juiste handelingen heb getroffen - bedankt voor jullie steun
en Jane, dat is inderdaad vergelijkbaar met die snoepbuien, gek toch hoe je onmiddellijk zo'n falend gevoel hebt, die negativiteit is uiteraard nergens goed voor, ben het er helemaal mee eens Mupke.
Onvoorstelbaar hoeveel mensen op zo'n avond naar binnen hijsen, voor zover ik heb kunnen nagaan was ik weer de enige die niet dronk.
slaap lekker allemaal, vandaag was uiteraard ook weer alcoholvrij !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...