Spring naar bijdragen

Nieuw/ effecten alcohol op sportprestaties/ bang te stoppen


Bassie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben Bas bijna 40 en hou wel van een borreltje, en van wielrennen ...................

Wat is houden van n borreltje? Zit nu op 3 liter wijn, in de week, minimaal. Natuurlijk probeer ik ook wanneer we op visite zijn het e.e.a. te scoren, kortom een alcoholist in de dop denk ik, ik kan er geen genoeg van krijgen. Het is dat mijn vrouw mij remt .......

Zoals gezegd hou ik dus ook van sporten, wielrennen om precies te zijn. Alleen is de drive te presteren niet sterk genoeg om mij van de drank af te houden. Ik zit momenteel in een trainingsschema ter voorbereiding op een wedstrijd die ik graag wil rijden. Ik kan genoeg vinden over alcohol, sporten en de effecten op het presteren tijdens/ vlak na het gebruik van alcohol. Maar wie kan mij vertellen wat de effecten zijn:

Op het presteren in de sport op ''lange/ middenlange termijn'', ik bedoel ik drink vanavond een fles wijn en fiets morgen gemakkelijk 75km, maar wat is nou het effect wanneer je zit in een trainingsschema? Maak ik minder vorderingen dan iemand die niet/ matig drinkt?

Verder wil ik kwijt dat ik drink om de zorgen en stress van alledag draaglijk te maken, alcohol is dus duidelijk een troostmiddel. Het is zo gegroeid en ik weet eigenlijk zelf niet waarom....... Wat ik wel weet is dat ik bang ben om te stoppen want ''waar haal ik anders mijn ontspanning, plezier en genot vandaan'' Uit de sport hoor ik je zeggen maar zover ben ik nog niet .................. ik kan niet genoeg genieten van vrouw, kinderen, sport enz. om mijn verlangen naar alcohol te stoppen en daar baal ik van.

Het is toch te gek voor woorden dat je alleen kunt genieten wanneer er alcohol in het spel is, maar wat krijg ik er voor terug als ik stop?

Hoor graag jullie tips en adviezen.

Gr. Bassie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bassie Welkom,
Ik denk niet dat je hier mensen gaat vinden die je gaan adviseren zo of zoveel te drinken en dan is nog goed voor je training. Ik denk trouwens dat je het antwoord zelf wel weet.

Dat je baalt dat je niet genoeg kan genieten van ... om je verlangen naar alcohol te stoppen is herkenbaar. Daarom kom je hier. Dat heb ik ook nog en daar wil ik vanaf. Ik heb gemerkt met wat minderpogingen dat dat voor mij niet werkt. Dus stoppen. Wat je er voor terug krijgt? Ik hoop het te ervaren. Ben nu nog maar 7 dagen alcoholvrij dus dat kan ik je niet zeggen.

Bij ditjes en datjes wordt dagelijks een draadje geopend waar iedereen zijn dingetjes post die die kwijt wil. Van een beetje geouwehoer tot hele heftige onderwerpen. Voel je vrij mee te lezen of zelf iets te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Bassie,
Welkom hier!
Je vraagt wat je er voor terug krijgt als je stopt. Dat is een vraag die alleen jij zinvol kunt gaan beantwoorden als je dit proces waaran je begon, je hebt je niet voor niets hier aangemeld tenslotte, verder door gaat maken. Ook de vraag waar je nu ontspanning, plezier en genot vandaan moet halen is aan jou. Hier kunt je hooguit deelgenoot worden van andere ervaringen.

De vraag naar het effect van jouw alcoholgebruik op jouw trainingschema lijkt mij voor de hand liggend. Voorzover ik weet staat alcohol niet op de lijst van stimulerende middelen en doping. Alcohol bestaat natuurlijk wel uit koolhydraten, maar die beschikbare energie staat waarschijnlijk niet in verhouding tot de energie die het je lichaam kost om de alcohol weer af te breken. Misschien kun je zelf eens het verschil in energie ervaren 's ochtends na een avondje drinken en een avondje zonder?
Verder heb ik zelf gemerkt dat alcohol en zeker bier, bij mij nadelig werkte op de vorming van spiermassa, die eerder afnam en vervette dan toenam en alcohol droogt je lichaam / spierweefsels uit.

Wielrennen associeer ik met: wedstijd, snelle tijden maken, jezelf overtreffen en dergelijke. Dit zijn juist die competenties die mij helpen droog te blijven. Iedere dag is er weer een, in allerlei sociale situaties de baas blijven over mijn alcohol gebruik, mijn kicks zoeken in andere bezigheden en dergelijjke!

Veel wijsheid Bassie.
Jim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Bassie,
je schrijft 3 liter minmaal
maar wat drink je geregeld maximaal?
Dat antwoord zal meer zeggen dan de rest van je posting.
Alles hier begint met eerlijk zijn naar jezelf en liefst ook hier, zodat
je een advies kunt krijgen die op de realiteit is gebaseerd.
3 liter in een week is 24 glazen, 3 1/2 gemiddeld per dag,
maar zit je bijv. op gemiddeld 6 per dag, das een heel ander verhaal, snap je?
Als je gaat nadenken over het feit dat je niet genoeg uit je leven haalt om de drank te laten
staan, zijn dat ook dingen die je tegen gaat komen als je wilt minderen/stoppen.
Die oorzaken verdoezel je nl wel met drank, maar worden feitelijk erger zolang je blijft drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey bassie

ik dronk per week zo 5a 6 liter per week
ben nu 36 dagen geleden gestopt
nee het is niet makkelijk en vooral de eerste weken niet
maar precies wat ekstertje ook zei...wat raak je erdoor kwijt als je doorgaat
je huwelijk . je gezondheid ..misschien je baan ..misschien je kinderen en ga zo maar door
ik ben dingen kwijt die ik niet meer terug krijg..maar kan er vanaf nu wel voor zorgen dat ik niet nog meer kwijt ga raken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, dank voor jullie reacties.

Ik drink drie liter in het weekend (ma t/m vrij), ik tel er dan niet bij wat ik buiten de thuissituatie nog scoor. Als we op visite zijn dan drink ik makkelijk op n zondagmiddag 2.5 liter bier, maar die liter wijn gaat s'avonds ook nog op. Gelukkig gaan we niet zo heel veel op visite en blijft het ''extra'' drinken nog enigszins beperkt.

Verder probeer ik doordeweeks ook nog n keer te scoren, soms lukt dit (als mijn wederhelft niet teveel tegensputtert) dat is dan n fles extra en praten we over +/- 3.5 a 4 liter wijn in de week (afhankelijk van de grootte van de fles).

Goed uitgangspunt, kijken naar wat je behoudt als je stopt. Maar goed, je denkt dat t allemaal wel meevalt zolang je niet al te veel weerstand ondervindt van je omgeving ................ of is dit een illussie en komt de klap ineens?

Ik wordt eigenlijk niet vervelend/ agressief van alcohol, hoogstens wat slaperig. Mijn vrouw accepteert het oogluikend maar irriteert zich er best wel regelmatig aan, wat ik wel begrijp.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, maar volgens mij wordt t tijd een nieuwe weg in te slaan. Ik wil proberen het drinken te beperken tot uitsluitend bij gelegenheden zoals bruiloften en partijen, maar weet niet (nog niet) of dit voor mij de manier is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bassie
ik ben bang dat je jezelf voor de gek houdt.
je schrijft al scoort, dat is verslavingstaal.
zolang de andere mensen niet weerstand biedt, valt het wel mee.
Bij mij was dat ook zo, maar de relatie hield geen stand.
voor een partner houdt het op, soms geleidelijk met waarschuwingen, soms geleidelijk
zonder ernstige waarschuwingen (omdat dat toch geen zin heeft) maar wij drinkers gaan
over grenzen, zowel die van onszelf als van de ander, en dan heb ik het nog niet over de kinderen.
Die zouden eigenlijk op nr 1 moeten staan, want die kunnen niet voor zichzelf zorgen en blijven van je houden, ook al zul je merken dat ze je niet meer respecteren als ze de puberteit naderen.
Dat kun je hopelijk nog voor zijn. Het lijkt positief dat je niet agressief wordt, maar hoe denk je dat je op je vrouw overkomt, een langzaam slaperig wordende wegzakkende ...?? vul maar zelf in.
Bij mij werd het pas 1 jaar na vertrek van partner duidelijk dat ik niemand anders dan mezelf nog de schuld kon geven, en toen kon ik pas stoppen. ik hoop dat het voor jou zo niet hoeft te gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, mezelf voor de gek houden heeft inderdaad niet zoveel zin, dat was ook niet de intentie. Ik onderken een probleem te hebben, helaas.

Je denkt lange tijd dat het wel meevalt maar je merkt toch dat het drinkgedrag niet helemaal normaal is. Al heb ik er niet veel moeite mee om een dag of 3 in de week niet te drinken, ook heb ik s'morgens geen behoefte. Je denkt al gauw dat het dan wel meevalt, jaar in jaar uit.

Maar als je in de supermarkt de wijnen kiest met t hoogste alcoholpercentage dan is dat toch niet normaal, ik ben overigens erg benieuwd hoeveel jullie dronken/ drinken en hoe vaak? Gewoon om het eens af te zetten tegen mijn drinkgedrag en zo heb ik wat referentiekader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er bestaat helaas geen referentiekader bassie,
de een zal veel meer drinken als jij
en de ander veel minder
maar iedereen die hier komt heeft problemen met alcohol
en stap 1 is dat te erkennen
je vergelijken heeft weinig zin, tenzij je nog een excuus wilt om te denken dat het wel meevalt.
je kunt hier op de site een test doen om te zien of je een probleemdrinker bent, maar ik denk dat je het al weet. ik zocht ook het liefst min. 14 % en met bier ook sterk belgisch bier, dan kon je wat sjoemelen met het aantal glazen, toch?
Bassie ik ben ADB geworden, na 30 jaren drinken in diverse stadia, matig, periodes van niks, matig,
van alles. Ik heb genoeg gedronken voor de rest van mijn leven. Ik hoef niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Jane al zegt, wat heb je er aan om mijn hoeveelheid te vergelijken met die van jou. Maar als je het perse wilt, ik en velen schrijven bij wie is wie wel ongeveer wat ze gedronken hebben. Je vertelt ook dat je vrouw je remt. Probeer je eens voor te stellen hoeveel je zou drinken als ze dat niet zou doen. Zou je helemaal los gaan?
Mijn vriendin vind het niet leuk dat ik veel drink, maar ze laat me daarin vrij. (Niet dat we het er nooit over hadden.) Ze steunt me wel dat ik er nu mee bezig ben om het aan te pakken. Maar het is mijn ding en als jij er iets mee wilt moet het ook jou ding zijn, anders werkt het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bassie,
je wilt het effect weten van alco/sport.
Wel nu: drink voordat je op je fiets springt 2 à 3 glazen wijn, dan gelijk op je fiets en zie, je stapt na 1000mtr. af, want je krijgt je pedalen niet meer rond.
succes, bb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het doet er niet toe wat je drinkt en hoeveel je drinkt. Het gaat erom wat doet drank met je. Iemand die dagellijks maar twee glaasjes wijn of zo drinkt kan wel degelijk een alcoholist zijn. En een zware drinker hoeft niet altijd een alcoholist te zijn. Dat leerde ik bij de AA. En ontdekte dat het waar is.

hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...