Spring naar bijdragen

Dinsdag, 19 december


BamBam

Aanbevolen berichten

Hoi Petra,

Wat een goed stukje schreef je daar....

Wat een interessante vraag is is natuurlijk hoe kan je iemand anders helpen met een alcoholprobleem als je zelf geen oplossing hebt voor je eigen alcoholprobleem ?
In AA zeggen we ook "you cannot transmit what you don't have" ...

Ook ik zie soms adviezen (en goed bedoeld hoor) op dit forum waarvan de rillingen letterlijk over mijn rug lopen...zeker als het medicijnen betreft...wij zijn geen dokters hier !!

Wat ik altijd goed in ogenschouw moet nemen is dat alkies en verslaafden erg zieke mensen zijn....niet alleen op het gebied van alcohol-en drugsgebruik maar ook in de rest van hun leven...de kwaliteit van beslissingen nemen en de arugumenten die gebruikt worden zijn soms op het waanzinnige af...en ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken om dat te weten...de meeste alkies en verslaafden zijn op zoek naar iets en zelf hebben ze geen idee waar ze moeten kijken..ik ben geboren met een "gat" in mijn ziel...daar ben ik van overtuigd...en dat "gat" heb ik jarenlang opgevuld met gokken, alcohol en drugs , op zoek naar macht , status , sex , aandacht etcet.....en dat "gat" is onverzadigbaar...het was voor mij letterlijk nooit genoeg...dat is mijn ervaring...en dankzij de 12 stappen heb ik een Hogere Macht (lees God zoals ik hem begrijp) gevonden die dat "gat" opvult...God is oneindig groot en vol liefde en dat was voor mij de oplossing....

AA is een spirituele oplossing voor een mentaal en fysiek probleem....en ik kan zeggen dat het werkt want ik heb die ervaring...

Andere methoden als boeken lezen , veel sporten , andere baan , religie , andere partner , afzweren , psychiaters , kliniek , relatietherapie , kinderen krijgen , etcetc.. heeft mij nooit geholpen....

De enige manier waarop ik iemand kan helpen is door hem mijn ervaring te vertellen van hoe het was , wat ik er gedaan heb en hoe het nu is....en als die persoon zegt "nee bedankt ik zoek even verder naar een andere oplossing dan is het enige wat ik zeg "ik hoop dat je tijd genoeg krijgt om even verder te zoeken ..veel succes en als je wilt kun je me altijd bellen"....en dan loop ik rustig weg want mijn taak zit er dan op...namelijk hulp bieden aan andere nog lijdende alkies en verslaafden...
En als die persoon zegt "ja " dan ga ik samen met hem door de 12 stappen...

Zelf "sponser" ik 3 mannen....dit is AA's 12de stap.... en ga met hun door het AA boek...en dit is ook belangrijk voor mijn herstel want ook ik lees iedere keer nieuwe dingen en door hen te helpen kan ik ook niet zoveel bezig zijn met mijn eigen problemen...mijn sponsee's houden mij ook een spiegel voor want ik herken zoveel dingen die zij doen....en dan herken ik mijn eigen hypochrisie hahaha.....
Geen van ons zijn kerkgangers of religieuze freaks...maar een doorsnee van de nederlandse bevolking...
Een van die mannen die ik sponser is een maatschappelijk werker en een andere heeft weer een eigen bedrijf...zelf ben ik ergens in loondienst...

Nogmaals er niks mis met elkaar ondersteunen in moeilijke tijden en er voor elkaar zijn....dat is liefdevol en aardig...maar het is nog geen oplossing voor het alcohol-drugsprobleem...want er komt altijd een moment dat je alleen bent en er doorheen moet...en waar ga je dan de kracht vandaan halen ??

Natuurlijk zijn er meerder wegen die naar Rome leiden....en dat is goed en ik weet dat wel zeker...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 93
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
petra

Een mensengeest bestaat niet uit biologische processen alleen;


we hebben gevoel, we hebben wil, we hebben keuzes, we hebben herinnering, geweten, we hebben sturing.




@ Petra, met deze conclusie kan ik het (uiteraard) niet eens zijn, volgens mij liggen biologische processen ten grondslag aan al de fenomen die je noemt, maar misschien dwaal ik dan te veel af van de opzet van dit forum.

quote:


Originally posted by:
petra


Ook ik zie soms adviezen (en goed bedoeld hoor) op dit forum waarvan de rillingen letterlijk over mijn rug lopen...zeker als het medicijnen betreft...wij zijn geen dokters hier !!



@ Ziza, ik weet niet wie hier wel of niet dokters zijn. Ik zou nooit tegen mensen zeggen dat ze een bepaald medicijn moeten gebruiken. Wel vertel ik over mijn eigen ervaringen en over datgene wat ik lees, waarover ik meen enigzins een kundig oordeel te kunnen vellen. Daarnaast zou als de voorwaarde geldt dat iemand dokter moet zijn om een bepaald medicijn aan te prijzen, diezelfde voorwaarde moeten gelden om het gebruik van medicijnen af te wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra, Ben, Kooh, Anna,

Een HELE goede discussie.

Voor de drs-sen en dr-en onder ons maar niet alleen die, voor juist alle anderen (die zo treffend de waarheid beschrijven, vaak veel waardevoller en zuiverder nog):

Wat dacht je van: de drank wil mij dus ik laat hem toe? Deze filosofie avant la lettre uit het boek van Heidegger (best moeilijk maar door Ad Verbrugge toegankelijk gemaakt in Zomergasten.....)
Mijn titels houd ik voor mij, ik vertrouw jullie akkoord want die zijn irrelevant.

Maar:
Als een melkboer het licht ziet, verandert het licht niet omdat hij melkboer is, als een professor het licht ziet, verandert het licht ook niet. Het licht blijft hetzelfde.

Dus, kan het niet zo zijn dat wij het idee hebben dat de drank niet zonder ons kan, en wij hem (de drank moeten nemen), ik vind dat wel aardig: je hebt toch ook het idee dat je, bijna magisch, wordt aangetrokken door het wijnmuurtje in de supermarkt, terwijl ik nu vaak door dat (laatste) pad loop: en denk: klaar, hier heb ik niets van nodig.

IK HEB HET NIET NODIG.

Snel geschreven, maar een wereld van verschil met een jaar geleden. Ik denk niet dat ik "genezen" ben, want ik weet dat mijn bio-chemische neuronen nog steeds zullen reageren als ik een glas wijn drink en dat al mijn remmingen denken: zie je wel, ik kan het wel, ik neem er nog één.
En dat is de perfecte rem. Zolang mijn neuronen roepen: ik neem er nog één en geen twéé, blijft dat de waarheid. Want zie je ooit iemand met twéé glazen wijn in handen ? Nee, één. Maar dat is relatief het eerste glas (binnen het volgende kwartier, of erger, 5 minuten).

Als ik héél erg depri of verdrietig of alleen was flikte ik het om binnen het uur een liter achterover te knallen, niet dat ik niet zonder kon (natuurlijk kon ik zonder, ik deed 20 uur per dag zonder, maar van 16 tot 20 zoop ik me klem) dan is het bewijs toch geleverd?

Het is een verdomd moeilijke discussie met veel handen en voeten, maar eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Zoals je roken afleert, en gaat walgen van een kamer vol rook waar je binnenkomt, moet je ook drinken afleren. LEREN dus . Je moet jezelf nieuwe mechanismes aanleren, die in de plaats komen van de automatismes van de 20 jaar daarvoor.

Gaten vullen om 1700 uur, met andere dingen (dr. Phil wordt gelukkig om 16.45 uur uitgezonden dan is het eten hier bijna klaar)...

Je moet (als je de internettherapie hebt gedaan) dat lijstje in je hoofd houden met voor- en nadelen, korte en lange termijn.

Ik slik medicijnen waar mijn Gamma-GT verhoogd is (een leverwaarde). Die wordt door alcohol nog hoger = slechter. Na een jaar (ik moet elke 3 maanden prikken) is mijn Ygt hetzelfde als het jaar daarvoor. Teleurgesteld, boos, verdrietig. Dokter snapt het niet: je drinkt toch helemaal niets? Nee, echt niet (ggggrrrrrrrr). Slik je veel paracetamol dan? Nee, niet meer dan anders. O, het blijft raar.
Ships, dan maar een wijntje (het maakt toch niets uit)? Dat is geen helpende gedachte, want je kan ook bedenken (maar daar moet je een tijdje nuchter voor zijn) ik wil het positief bekijken, dat, als ik niet gestopt was, was die waarde misschien wel véél hoger. Zo. Dat is positief denken.

Simpel maar voor mij doeltreffend genoeg.

Ieder zijn eigen wijsheid en waarheid, en dit forum is een verzamelplaats. Je haalt er uit wat je nodig hebt, soms raakt iets je tot het diepst van je ziel. Maar we proberen bewust elkaar te steunen en te helpen, daar gaat het om.

Ik ben blij dat jullie begrijpen wat het verhaal van "het gat in je hart" betekent, zoooooo de waarheid voor mij (en dus voor anderen). Net als de Gremlins, de duiveltjes uit de TV cursus "minder drinken" alleen hebben/hadden wij hier de gewoonte als iemand roept: de Gremlins zijn met téveel om allemaal een betonnen :present: aan te reiken, weet je hoe dat steunt?

En een huis-tuin-keuken forum hoort er ook bij, anders is het niet te verteren. Graag ook flink lachen soms, en af en toe huilen mag ook.

Zo, en nu een broodje eten (heb mezelf getracteerd op kampioentje als iemand dat kent, met kaas en een tomaatje, nog even klaarmaken en dan smullen !!!!!!). Dan zet ik gauw het (avond) eten klaar en spring ik nog even op de fiets, naar het dorp.


:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben,

Ik heb je laatste bijdrage gemist, maar ben het met je eens.

Je moet hier eigenlijk geen medicijne "mogen" noemen vind ik. Vooral als mensen dingen door elkaar gaan husselen vind ik het gevaarlijk.

In zijn algemeenheid zijn er wel waarheden te verkondigen, die staan ook op de site van Tactus, maar ik denk soms (en zeg dat dan ook) in de dagdraadjes, kijk aub bij Tips en Adviezen, daar is zo'n berg wijsheden verzameld sinds dit forum is gestart en zeker sinds de re-structurering van ??? begin 2006 of zo.

Er is een ploeg mensen onder ons die daar in overleg met Tactus aan heeft meegewerkt, en dat is mooi. Maar er hoort eigenlijk ook een gebruiksaanwijzing bij. Gelukkig roept men nu ook in koor: stel je voor bij het voorsteldraadje, schrijven op het dagdraadje, één dagdraadje graag (tenzij....) enz.

Nu ga ik (ben alleen) de serie "Minder drinken" kijken op internet (ideaal, dat uitzendig.gemist.nl).

Ik groet jullie met warme groeten,

Houtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben, als neurobioloog zou je ook moeten weten dat het uiteindelijke resultaat van al die electrische impulsjes die tussen die cellen in je hoofd worden doorgegeven méér is dan alleen de som van al die impulsen bij elkaar opgeteld. En dat is precies wat Petra bedoelt met het kunnen sturen en het hebben van gevoel en keuzes.

Als psychologiestudent was ik verplicht een aantal uren als proefpersoon te draaien (ik weet niet of dat nu nog zo is), onder andere voor het vak functieleer, waar we ons ook bezighielden met het meten en sturen van hersenimpulsen e.d. Ik heb daar proefondervindelijk vastgesteld dat het zelfs mogelijk is puur door denken en wilskracht bijvoorbeeld je hartslag te vertragen of te versnellen. Om precies te zijn heb ik de betreffende hoogleraar (nu een BN-er) de stuipen op het lijf gejaagd, omdat ik daar iets beter toe in staat bleek dan de gemiddelde proefpersoon.
Net zo goed kun je dus ook je gedachten, zelfs je emoties leren sturen. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar het kan. Een voorbeeld daarvan is wat Kohtje al eens gezegd heeft, als hij met het verkeerde been uit bed is gestapt. Zichzelf dwingen te lachen voor de spiegel. In het begin verkrampt en vreemd, maar uiteindelijk ga je je vanzelf vrolijker voelen.

Houtje, geweldige helpende gedachte als iets tegenzit: mét alcohol zou het waarschijnlijk nog erger zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, volgens mij zijn de sturing van gedachten, het hebben van gevoel en keuzes nog altijd gebaseerd op neurobiologische processen, aangezien ik geen reden heb om aan te nemen dat daarvoor iets anders noodzakelijk zou moeten zijn. Wat mij betreft doet dat ook niks af aan de schoonheid van deze fenomenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee een PB-tje is ook goed :D

Zeg, aan de hoeveel postings zit jij inmiddels?

Ik gong even boodschappen doen en nou moet je weten ik heb een aquastop op mijn wasserettemasjien maar halverwege vloog ik in de C100.000 omhoog: stel je voor dat dat virus van jouw masjien besmettelijk is ..... ik razendsnel op de fiets naar huis. Pfffffff nog niet oversgesprongen.....Opluchting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ben,

Tot nu toe staat de wetenschap machteloos tegenover een hoop lijdende alkies....ze hebben geen idee wat ze aan bepaalde gevallen kunnen doen... Dr. Jung (toch ook niet onbekend) heeft zelf eens gezegd dat er voor alcoholisten van het hopeloze type maar een oplossing is..namelijk een spiritual experience....dan maken ze een kans om alcohol/drugs te overleven...

Maar ik heb het idee dat we gaan verzanden in een discussie over wat wel en niet goed is en dan houd ik het voor gezien...ik heb nooit goed geweten wat goed voor mij was....want als ik dat wel had geweten dan had ik nooit in een kliniek beland...

En als ik het goed begrijp Ben , ben jijzelf op zoek naar een oplossing voor jouw probleem...vragen als wie kwam eerst het kip of het ei zijn leuk en vermakelijk maar lost geen problemen op....
Voor mij is een belangrijkere vraag : Wat /Hoe kan ik wat aan mijn probleem doen ?

Ook zijn er verschillende mensen op dit forum aktief met uiteenlopende gradaties van alcoholmisbruik....sommige zijn probleemdrinkers , zware drinkers maar hun leven loopt nog aardig en die willen minderen en alcoholisten die uiteindelijk alles zullen verliezen als hun probleem niet verholpen wordt..

Ik zelf kom uit de laatste categorie en adviezen hoe goed bedoeld ook als ` doe rustig aan ` , kom voor jezelf op ` , denk positief `bekijk de voordelen en de nadelen eens goed` etcetc... waren voor mij allemaal dooddoenertjes...die adviezen hoorde ik praktisch mijn hele leven al hahaha....ik had een boodschap nodig met diepte en inhoud die praktisch was en ik moest ook klaar zijn om te luisteren en het echt te willen en er bereid voor zijn om er keihard aan te werken....mijn denken was totaal verstoord met of zonder drank en drugs in mijn systeem....mijn normen en waarden waren die van een super/egoistisch bang kereltje met een minderwaardigheidscomplex gecombineerd moet hoogmoedswaanzin om het minderwaardigheidscomplex te verschuilen...dus gewoon een fucked up personality hahahaha....en raad eens ... ik was een meester in het verschuilen hoe ik mij van binnen voelde om er maar zo normaal mogelijk uit te zien...en vooral indruk maken op anderen....want ik leefde voor de buitenwereld en aandacht.....

Vandaag niet meer.... ik ben vrij.....denk niet meer aan drank en drugs en gokken....de obsessie is VERDWENEN....het probleem bestaat voor mij niet meer....mits ik blijf werken aan het 12 stappenprogramma en aan mijn spirituele conditie....want als die terugloopt uit de achterdeur dan stapt de obsessie om te gebruiken weer door de voordeur naar binnen....en dan is het weer KABOEM.....alles weg in 2 maanden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens,

Hoe vinden jullie de redenering "ik neem er maar ééntje" die dus kloppend is omdat je er één tegelijk neemt (en geen twéé) maar je denkt dat steeds bij elk :wine:.

Oude wijsheid van Kika (uit oktober 2005) één glas is te weinig, tien is teveel. Of heb ik het nou verkeerd onthouden?

Dat stuk van het forum is erafgeknipt. Misschien maar goed ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo iedereen

Knuffie en Zeeman, gefeliciteert met jullie verjaardag.

Ik ben positief gestemd over de internetbehandeling. Het feit dat ik in mijn eigen omgeving rustig vragen kan beantwoorden in m'n eigen tempo ervaar ik als heel prettig. En ik heb het gevoel dat ik contact heb met een echt en belangstellend mens en dat is iets dat ik niet verwachtte eigenlijk. Meer een gestandariseerde procedure eigenlijk.

Begin volgend jaar gaan er wat dingen veranderen voor me. Ik ga wel door met de opleiding, daar is iedereen het wel over eens, inclusief ondergetekende niet onbelangrijk natuurlijk, maar m'n stagebegeleidster en ik gaan 8 januari eens om de tafel zitten om door te spreken hoe ik dan zit qua draagkracht en belastbaarheid en hoe ik op een, voor alle partijen, aanvaardbare manier door de laatste periode heen kan komen.

En m'n psych en ik hebben de stand van zaken zoals het nu is, doorgenomen. Ik besef weer dat ik pas sinds 10 maanden redelijk op de rit ben en geen wonderen mag verwachten in zo'n korte periode. Dat ik last heb van dingen en dat die me belemmeren in mijn persoonlijke ontwikkeling staat als een paal boven water. Maar dat is allemaal te behandelen en vaardigheden zijn af en aan te leren dus daar gaan we voor. Ik heb weer het volste vertrouwen in een goede afloop, ze heeft jaaaarenlange ervaring met traumaverwerking bij vrouwen en dat voel ik!

Prettige droge dag gewenst voor iedereen, Cato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben, je bewuste gedachten worden toch aangestuurd door je onbewustzijn. En dat wordt weer gestuurd door de ervaringen( waarbij je gedachten hebt) die je hebt opgedaan in je leven. Goed of slecht. Waardoor je eigenlijk volgens vaste patronen handelt in verschillende situaties? En kun je pas dingen wezenlijk veranderen wanneer je die kluwen van gedachten hebt ontrafelt? Je bewust geworden bent van die ( automatische) gedachten en daar andere voor in de plaats hebt gezet. De cognitieve set zeg maar.

Of hebben jullie het hier niet over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cato, fijn dat je zo positief bent over de internetbehandeling. Ik heb het contact met mijn hulpverlener ook als heel persoonlijk en prettig ervaren. Ik ben blij dat je alles weer een beetje op de rit hebt. Prima dat je in januari dat gesprek met je stagebegeleidster hebt. Goed ingesteld op de Refusal inmiddels?

De discussie daarnet ging erover wat er in het hoofd van een mens omgaat, een puur biologisch proces, of toch iets meer dan alleen dat. Het doet er ook niet toe, feit is dat we allemaal denken, allemaal verantwoordelijk zijn voor onszelf, en allemaal alleen zelf iets aan ons alcoholprobleem kunnen doen. Dat is waar het om gaat.

Ik ga even mijn electrische impulsjes verder sturen.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Houtje,

Schitterende redenering hahahaha... wat je voor de gein eens zou kunnen doen is om die redenering eens aan iemand voor te leggen die geen alcoholprobleem heeft en dan eens goed naar de uitdrukking op zijn gezicht te kijken.... hahahahaha

1 teveel en 100 nooit genoeg is een uitdrukking die al heel lang bij AA wordt gebruikt.....

Het slaat op het fysieke deel van alcoholisme...cravings.....zodra de eerste in het systeem kun je niet meer stoppen... Dus als je geen weerstand kunt bieden aan de eerste (obsessie) en na de eerste niet meer kunt stoppen (allergie) ben je machteloos over drank....

Alocoholisme wordt ook wel " a two-fold disease" genoemd....mentaal en fysiek....

Allergie is een abnormale reactie van het lichaam op een substantie...

Voor wat betreft de rest van de discussie...ik kap er even mee....want ik ga kerstkaarten kleuren samen met mijn zoontje voor zijn klasgenootjes om uit te delen...is een nieuwe rage op school .....al die kids geven elkaar kerstkaarten....en hij moet in januari 5 jaar worden....tijden veranderen....en het feit dat ik dat vandaag kan doen is een wonder...en daar ben ik heel dankbaar voor.....

Succes allemaal en tot later....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cato,

Ik heb geen psychologie gestudeerd maar ik weet dat de therapie van Tactus gedeeltelijk direct-cognitief van aard is, dus op het moment dat je je bewust wordt van bepaalde gedachten (ik heb trek in....zoute drop bv.) deze gedachte bijsturen.
En het vervangen van ge-automatiseerde gewoonten door nieuwe, bv. thuiskomen = wijntje drinken door thuiskomen = een appel nemen (ik noem maar wat).
Op het eind kreeg ik nog de tip: als het "over je heen laten komen van de trek" en daarbij het doen van ontspanningsoefeningen (ik weet niet of dat gestandaardiseerd is of persoonlijk naar mij toe) niet lukt dan proberen negen keer STOP tegen jezelf te zeggen. Dat komt uit het neuro-linguïstisch programmeren. Net zo min als ik een fan ben van Emile R. net zomin helpt dat bij mij. Maar ja, misschien op den duur wel ???:huh:

Verder bestaat de therapie uit een persoonlijk contact met empathische mensen en die geven ondertussen een stuk gestandaardiseerde informatie, maar ik heb het ook als bijzonder prettig, ondersteunend en vriendelijk ervaren (het contact met de mensen daaro). Ze begrijpen erg veel, en het succespercentage van de therapie is dacht ik een stuk hoger (oeps, toen werd ik een keer op de vingers getikt door de moderator) dus, voorzichtig, .......... naar ik begrepen heb is het in ieder geval een groot succes (we zullen dit niet afzetten tegen het percentage succes van de reguliere hulpverlening....). Ik begrijp wel waarom (anoniem, vrijwillig, enz.). Mooi dat jij dat ook ervaart. Het is mij nog nooit gelukt zo lang niet te drinken. Dit is voor het eerst in 20 jaar (minstens).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Cato, houden zo. Geen nood, het zijn allemaal mijn eigen impulsjes, dus ik kan er tegen. Ik ga niet met mijn vingers in een stopcontact hangen of zo hoor.

Ziza, veel plezier met je zoontje, lijkt me een leuke bezigheid. Gezellig toch, zo samen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Ziza, voor je duidelijke verhaal, kijk dat helpt míj weer...........
ik heb me heel lang verschuild in de (blabla) Wetenschap:
het is allemaal chemisch
tussen hemel en aarde.

maar dat was niet genoeg, het was geen inspiratie, het klopte niet met mijn eigen ervaringen.

net zomin als ik het spirituele in kerken vond, wel in mensen zag, maar niet in godsdiensten, rituelen of bezweringen.

en als ik nu de grote kracht in mensen zie, en soms in mezelf voel, om werkelijk een ommekeer te ondergaan, je leven op zijn kop te zetten, alles te onderzoeken en te beproeven en zonodig af te schakelen dan weet ik ook wel dat het een oorsprong buiten me heeft
maar tegelijkertijd de woonplaats in me.
ik mag (en kan) er gebruik van maken om mijn leven de goede kant op te sturen.
je hoeft alleen maar dat besluit te nemen (ergens in die eerste AAstappen staat dat ook toch?) en al het oude destructieve in twijfel te trekken.
stapje voor stapje en ( dat had ik even vergeten, merkte ik toen ik jouw verhaal las) steeds opnieuw herhalen. helaas helaas hoopte ik stilletjes voor mezelf nog dat ik kon gaan uitrusten, maar het blijft een knokpartij merk ik tegen oude ingesleten patronen en reflexen.
alert blijven, niet inslapen, vooral niet denken dat je "er" bent.
maar het is wel de moeite waard. een levensvervulling eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Houtje, een aantal van de middelen die tactus gebruikt herken ik wel; het gevoelsurfen zoals dat bij ons genoemd werd, het over je heen laten komen van de trek en de lichamelijke sensaties ervaren.
De voor en nadelen lijst, trekmomenten in vullen en het stuk cognitieve therapie dat ze erin gebouwd hebben spreekt me erg aan, deze vorm van therapie heeft me heel goed geholpen met andere dingen dus...Het kan zeker geen kwaad om je bewut te worden van je onbewuste automatische gedachten. het heeft mij een flink aantal keren flink doen opkijken, de disfuctionaliteit ervan tsjonge. Ik brak mezelf af met m'n eigen gedachten formuleerde m'n psych fijntjes.

Stemt positief als ik jou en anna's goede ervaringen lees, jullie zijn allebei langstoppers. Beetje raar woord maar weet het ff niet anders te noemen.

liefs, Cato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...