Spring naar bijdragen

Woensdag 7 februari


BamBam

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Rosie, allereerst wil ik je even zeggen dat ik dat halve glas wijn niet beschouw als de fout in gaan. Je had er geen zin in, en je hebt het ook niet opgedronken, dus heb je er hooguit iets van geleerd, en dat is alleen maar nuttig. Ik heb in dat halve jaar ook een keer drie slokken gedronken uit een glas wijn dat ik in mijn handen geduwd kreeg, en ik heb het niet opgedronken. Dat heb ik niet als een uitglijder beschouwd, en ik ben toen ook niet opnieuw gaan tellen. Voorzover tellen relevant is.

Verder snap ik wel iets van jouw gevoel van gisteravond. Door het niet drinken ben je emotioneler, en alles komt harder aan. Dus ook de opmerkingen na jouw stukje. Dat betekent absoluut niet dat jij geen steun bent voor een hele hoop mensen hier. En dat betekent ook niet dat wij jou niet willen steunen. Je bent hier beslist niet voor niets.
Wat jij je denk ik wel moet realiseren, is dat andere mensen net zo gevoelig zijn als jij en dat jouw opmerking bij hen weer keihard binnen komt. En dat is jammer, want dat kan hun weer afschrikken. Iedereen die stopt met drinken, wordt emotioneel labieler. En dat betekent dat hier soms dingen gezegd worden die heel hard overkomen. Dat is helaas onvermijdelijk, maar we kunnen met zijn allen wel proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. En liefst een beetje voorzichtig te zijn met wat we eruit gooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Wie had dat durven denken, zes maanden geleden, toen ik over een hele hoge drempel heen stapte en me zelf voornam wekelijks twee dagen niet te drinken en vijf dagen niet meer dan drie wijntjes per dag.

Maar allereerst bedankt voor de lieve felicitaties, slingers, lekkere drankjes, knuffels, versierde stoelen, andere cadeautjes, enveloppes met inhoud, lekkere hapjes en vooral jullie aanwezigheid vandaag, want het wordt een knallend feest vanavond. Anna en Ferry (kanjers!) zijn al bezig de bekende groene, vierkante, sfeervolle flessen van kaarsen te voorzien, de pakken Royal Club Mango met rode peper zijn net bezorgd. De band staat proef te draaien, de akoestiek is geweldig, Marieke pakt net haar accordeon uit, de catering is bezig tafels naar binnen te sjouwen. Het warmelucht monster werkt en jullie worden verwacht tegen borreltijd. Eregasten zijn BamBam, die records weet te breken met een combinatie van ADB en NDB, Koh, die van het hele gebeuren een schilderij zal maken en Twan die dit keer niet het weer verzorgt maar een live verslag verzorgt op internet.

Welkom op het feest voor alle nieuwkomers zoals Lucas en Maria, Jos, Sneeuwwitje (weer terug), Kok, Sabine en alle anderen, teveel om op te noemen.

Het afgelopen half jaar is niet bepaald saai verlopen. Mijn eerste doelstelling van twee dagen niet en vijf dagen wel, werd direct bijgesteld na een opmerking van Ópa' die zei: "Doe je zelf eens het cadeau van drie maanden niet drinken, kijk hoe je je dan voelt en beslis dan hoe je verder gaat."
Dat bleek een verstandig advies en inderdaad de eerste weken was al positieve verandering merkbaar. Ook de ontwenningsverschijnselen waren nadrukkelijk aanwezig, zweten, slecht slapen, dromen en na een maand zelfs ernstige hyperventilatie met flauwvallen. Ik dacht aan een nieuw hartinfarct in eerste instantie. Achteraf gezien had ik beter begeleiding kunnen zoeken bij het acuut stoppen na zolang drinken. De druk voor mezelf om vol te houden was groot omdat ik na meer dan 40 jaar drinken, waarvan de laatste 10 jaar echt zuipen, een ernstig hartinfarct had gekregen, waarbij de dagnose cardiomyopathie (chronisch hartfalen)werd gesteld. Oorzaak onbekend. Ik wist wel beter toen ik op internet het een en ander ging opzoeken en als mogelijke oorzaak vond: regelmatig en langdurig zuipen. Toch heb ik, ondanks die wetenschap, nog drie jaar na dat infarct doorgedronken.

Die 7e augustus vorig jaar was voor mij dus een keuze voor 'leven' en ik was mij ervan bewust dat stoppen met drinken slechts de eerste fase van een langdurig proces zou worden. Er moest veel onverwerkte 'meuk' aan bod gaan komen. Voor mijn gevoel ben ik daar, in m'n eentje, redelijk succesvol mee bezig. Heel belangrijk voor mij is niet te lang blijven filosoferen en analyseren maar moeilijke zaken gewoon eens uit te proberen en te doen. Daardoor slecht je, voor je gevoel, soms onoverkomelijk hoge barricades en blijken 'oude' oplossingen uit je kindertijd om jezelf te beschermen of zelfs te overleven, niet meer nodig en onnodige ballast.

Als ik nu de balans opmaak dan constateer ik dat ik fysiek tot meer in staat ben, beter voor mezelf zorg, weer gezonde trek heb, meer energie, beter slaap, meer belangstelling heb. Kortom ik woon voor het eerst sinds lang weer in een blij lijf en dat is een heerlijk gevoel. Als ik een stevige wandeling maak (dat is weer mogelijk) en ik kijk om me heen dan kunnen de tranen in m'n ogen schieten, zo fijn voelt het. Dankbaar ben ik voor zo'n groot cadeau en het was er altijd al. Jammer dat ik dat vergeten was. Zelfs mijn hart is veel beter gaan functioneren en maakt het mogelijk om bijna normaal te kunnen functioneren. Psychisch ben ik bezig me uit uit een langdurig zelfgekozen isolement te verlossen en durf mensen dichterbij te laten komen en mezelf kwetsbaarder te laten zien. Ik schiet minder snel in het defensief en ben prettiger gezelschap geworden. Soms zo gek als een deur. Zelfs de relatie met m'n poes is verbeterd. Ze kletst nog meer tegen me dan vroeger.
Kortom, ik ben veranderd in een vrolijk, opgewekt en veel stabieler mens dan ik was, die veel zin heeft in de rest van zijn leven.
Dat het allemaal soms knap moeilijk was en de verleiding soms groot om naar een gremlin te luisteren, spreekt voor zichzelf en het is ook niet afgelopen met de strijd en vooral het veranderingsproces. Gelukkig maar! Het moet natuurlijk ook niet saai gaan worden.

Ik zie met vertrouwen uit naar een jaar ADB zijn. Dat gaat lukken. Ik heb teveel te verliezen om het niet te laten lukken.

Voor mij is alcohol bijna letterlijk een 'killer' geworden. Laat het niet gebeuren, mensen, want je hebt niet in de gaten wat het allemaal met je doet. En als je er iets aan wil doen, stel dan niet te hoge doelen, maar doe het stapje voor stapje. De beloning zal gigantisch zijn.

Tot vanavond op het feestje,

Liefs van Rufus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rufus, wat een mooi wederhoren. Moet ik vanavond zelf materiaal meenemen voor het schilderij? Ik verheug me al op de Kiwi met rode peper...

Mieke, helaas geen :sun: voor jou. Ik ga me niet scheren. Sorry hoor. :)

Rosie, die beperkingen van een internetforum zijn we hier al wel vaker tegen gekomen. En dat zal in de toekomst ook nog wel eens voorkomen. Maar als mensen niet weglopen en de tijd en moeite nemen om het uit te spreken (schrijven) komt het meestal wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje,
Volgens mij komen er vanavond best veel mensen. Kleine doeken heb ik wel en veel plakkaatverf en kwasten (penselen) van de Blokker. Maar een echt grooot doek moet je zelf meenemen. Mogelijk is de verf hard. Want deze hobby heb ik nog niet opgestart. Je weet wel; geen tijd door teveel drank!!!
Tot vanavond,

Rufus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosie,
Vlammetjes zijn er nog niet dus dat komt goed uit! Dankjewel!
"Je hebt je eigen leven weggeven en weer gered" vind ik een mooie uitspraak. Zo had ik het nog niet bekeken.
Met 4 dagen ADB zul je je nu wel trots voelen. Terecht! Overweeg ook eens het advies van "Opa" te volgen en jezelf het cadeau te doen van drie maanden zonder en dan verder kijken.
Tot vanavond op het feestje!

Liefs, Rufus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal bedankt voor de felicitaties. Om heel erg eerlijk te zijn ben ik zelf eigenlijk ook apetrots dat ik een half jaar ADB ben. Rufus en Ferry, ook gefeliciteerd. Ik kreeg zowaar rode wangetjes van schaamte Ferry, bij jouw opmerking dat je je aan mij optrok. Want ik deed precies hetzelfde bij jou en Rufus. Iedereen die hier dat halve jaar meegelezen heeft, weet dat ik het behoorlijk vaak heel moeilijk heb gehad. Dat ik meermaals op de rand van de valkuil stond te balanceren, maar de gedachte dat ik me toch niet door jou en Rufus kon laten inhalen, plus de reacties hier op het forum weerhielden me om erin te vallen. Bedankt allemaal daarvoor!

Ik moet zeggen dat ik vandaag in een bespiegelende stemming ben. Ik heb de afgelopen paar dagen veel terug gekeken naar het afgelopen half jaar, of beter nog, de hele periode vanaf mijn besluit me aan te melden voor de internetbehandeling. Er is in die periode heel veel gebeurd, en het meeste daarvan had ik niet verwacht.

Een jaar geleden dacht ik dat ik na jaren van problemen en ellende mijn leven redelijk op de rails had. Ik had alleen nog een drankprobleem, en het was de hoogste tijd daar nu eens serieus iets aan te gaan doen. Dat had ik al eerder geprobeerd, maar het was me nog nooit gelukt. Altijd gebeurde er weer van alles, waardoor ik mijn vertrouwde troost opnieuw 'nodig' had. Ik leefde van minderpoging naar minderpoging. Maar ondertussen begon mijn drankgebruik flink uit de hand te lopen, dus ik dacht eindelijk de rust gevonden te hebben er echt mee aan de slag te gaan.
In juni vorig jaar kon ik met de internetbehandeling beginnen. Zoals ik al eerder gezegd heb wilde ik alleen drastisch minderen, niet stoppen, maar opnieuw lukte me dat niet. Met name door de dingen die ik hier op het forum las begon het langzaam tot me door te dringen dat ik waarschijnlijk een van die mensen ben die niet kan minderen, omdat ik volstrekt geen rem heb. Dus was stoppen de enige optie die overbleef, en dat heb ik op 7 augustus gedaan.

Ik dacht toen dat stoppen met drinken een laatste stap was die ik moest zetten, dat ik in de afgelopen jaren al heel veel had bereikt. Dat was ook zo, maar wat ik me al drinkend niet gerealiseerd had, was dat ik jarenlang over alle grenzen heen gegaan was, dat ik zelfs nauwelijks meer grenzen had. Dat ik jarenlang al mijn gevoelens weggestopt had, dat ik krampachtig alles wat maar pijn deed vergeten was met behulp van vele liters wijn.
En toen ik een aantal weken niet dronk, kwam het allemaal terug, heel confronterend, en heel hard. De schijnzekerheid en schijnstabiliteit die ik met behulp van wijn opgebouwd had brokkelde tot op de grond toe af, en ik moest helemaal opnieuw beginnen mezelf op te bouwen. Alle pijn en teleurstellingen en onzekerheden uit mijn jeugd en mijn mislukte relatie moest ik opnieuw ervaren en verwerken. Grenzen bepalen, en leren er niet overheen te gaan. Leren wie ik zelf eigenlijk ben, wat ík wil, wat ík prettig vind, in plaats van me laten sturen door wat ik denk dat anderen van me willen.
Het is een proces waar ik midden in zit, en ik ben nog lang niet uitgeleerd. Het is confronterend, het is moeilijk, het kost enorm veel energie en het gaat met vallen en opstaan, stapje voor stapje.

Maar in dit halve jaar heb ik geleerd dat ik het allemaal kan zonder te gaan drinken. Ik hoef niet te drinken omdat ik verdrietig ben of eenzaam, omdat ik gespannen ben of omdat ik iets moet doen waar ik tegenop zie. Ik hoef ook niet te drinken omdat ik blij ben, of omdat er een feestje is. Ik kan mezelf en anderen eindelijk oprecht en helder zien, niet vertekend door een alcoholroes. Schoorvoetend begin ik te geloven dat ik er misschien wel gewoon mag zijn om wie ik zelf ben, met al mijn fouten en tekortkomingen, en mijn positieve kanten, want ik durf langzamerhand te geloven dat ik die ook heb. Ik hoef me niet meer te schamen 's morgens voor wat ik de avond tevoren heb gedaan, en ik kan 's avonds met mijn hondje recht over straat lopen.

En verder struikel ik nog steeds over iedere stoeptegel die scheef ligt, stoot ik mijn hoofd tegen openstaande keukenkastjes, laat ik glazen uit mijn handen vallen, kan ik geen steen ontwijken die op de weg ligt en is het nog steeds een grote rotzooi in mijn huis. Maar dat ligt dus aan mij, en niet aan de drank.:D

Voor iedereen hier, het leven is beter zonder drank. Je kunt alles beter zonder drank. Beloon jezelf met een droge dag, je bent het waard!

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Een mooi verhaal heb je geschreven. En de slotzinnen zijn heel erg waar. Het leven is beter zonder drank. Dat is ook mijn ervaring.

Ik ben bezig aan week 7 en die verloopt tot nu toe prima. Helemaal droog. Het leven is echt heel veel beter zonder drank.

Ariel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Anna,
Ja Rivella is goed! Neem maar mee! Trek je feestjurk aan en doe je dansschoenen aan. De band is geweldig. Ik hoop dat jij en Ferry wel mee willen betalen aan het feestje. Die party-tent is nogal duur.
Voelt dat goed, he, zo'n half jaar? Heb je toch maar even gefikst!
Tot vanavond!

Liefs Rufus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het lezen van jullie prachtige vehalen komt er bij mij een enorme vechtlust naar boven. In augustus na een opname ben ik gestopt met drinken .
De 5 maanden daarna gingen goed ondanks dat ik in die periode hele ingrijpende gebeurtenissen voor de kiezen kreeg.
Mijn kleinzoon kwam te overlijden, problemen in de hulverlening en het stranden van een relatie.
Ik kon het allemaal aan tot oud en nieuw.
Ik weet niet wat er gebeurde maar ik kon niet meer denken en dacht dat na een zware periode een glaasje wel weer kon.
Dit heeft ertoe geleid dat de terug valletjes steeds regelmatiger voorkomen en ik weet ook precies waar de schoen knelt.

Ik heb vanmiddag een gesprek hierover en ben ook aangemeld voor een Detox opname, waar ik overigens de datum nog niet van weet.
Dit doe ik overigens uit voorzorg voor een hele diepe duikeling.
Ik merk dat ik stijf sta van de stress en maar weinig kan verdragen.
Moest ff kwijt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stress is voor mij ook een heel grote valkuil Mieke. Ik zeg ook niet dat ik er al ben. Ik heb gelukkig niet meer van die enorme trekmomenten, maar ik weet niet wat er gebeurt als ik weer een keer enorm in de stress zit. Alleen het feit dat ik al meerdere stressmomenten heb doorstaan zonder te gaan drinken helpt bij iedere volgende keer.
Fijn dat je vanmiddag weer een gesprek hebt, en ik hoop dat je snel opgenomen wordt, en dat je daar sterker weer uit komt. Ik vind het heel knap van je dat je zelf ziet dat je het op dit moment alleen niet redt.

Ik ben even weg, nog het een en ander voorbereiden voor het feest vanavond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Anna en Marieke,
Rufus ook van mij een :musicnote:
Ik ga ook ff weg, boodschapjes doen en ik ga samen met iemand waarvoor ik vanavond ook ga koken.
Die drinkt niet dus ik houd het vanavond droog.
Wie weet kom ik vanavond ook op het feest, neem ik bitterballen mee, mijn gitaar en een :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...