Spring naar bijdragen

zaterdag 17 maart 2007


CPAS

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen allemaal,

De vogels fluiten alweer..... mooi is dat he? Nog even en dan begint het verkeer ook weer te rijden en dan is het gedaan met de rust.
Heb even het draadje van gister doorgelezen. Gelukkig was het weer iets drukker, maar dat zie je bijna overal op vrijdag. De kroegen zitten vol... lekker zuipen...... mmm..... lekker kotsen.... buhh (niet dat ik er getuige van was hoor).

Niets maar dan ook niets is het waard om te gaan drinken. En dat is waar.

Fijne dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

k werd net wakker, al huilend, uit een hele nare droom. De mensen waarmee ik contact wilde, waren niet te bereiken, of gingen al iets anders met hun dierbaren doen.
Ik werd wakker met een enorm leeg en eenzaam gevoel. In en in triest voelde ik me en dit was de werkelijkheid en niet alleen maar in mijn droom.
Ik besefte me dat ik eigenlijk altijd iets of iemand om me heen nodig heb, om dit gevoel weg te nemen.
Ook kwam er het besef dat dit gevoel een oud gevoel was en dat ik me vroeger als kind veelal alleen heb gevoeld, ook al waren er mensen om me heen,ik moest altijd iets of iemand om me heen, die dit gevoel van leegte en eenzaamheid kon wegnemen en nog steeds. Het zijn ook altijd speciaal soort personen, die me een bepaald soort gevoel geven. Personen die me echt serieus nemen, me echt het gevoel kunnen geven dat ik belangrijk ben en me een oprecht gevoel van warmte en tederheid kunnen geven. Ik kan dan zoveel liefde, geborgenheid en vertrouwen voelen, dat ik dit zelfs met bepaalde gevoelens zou kunnen verwarren??
In feite is dit dus 'gevaarlijk' en zo kwetsbaar als het maar zijn kan. Die eenzaamheid zit in mezelf en die kan ik niet wegnemen door een middel of een persoon. Vroeg of laat had ik hier achter moeten komen.

Het heeft dus alles met vroeger te maken, met het kind dat ik was. De eenzaamheid die ik toen voelde en niet beantwoord werd door mijn ouders, maar ook geen woorden aan kon geven. Een overlevingsmechanisme gaat dan vanzelf in werking en je/ik zoek externe dingen, om dit gevoel niet te hoeven voelen....
Ook op latere leeftijd gaat dit natuurlijk gewoon verder en het zal ook niet overgaan, zolang ik niet in staat ben te kijken naar de werkelijke achtergrond. Het hoort niet bij nu. Niets of niemand kan mij die eenzaamheid doen wegnemen, behalve ikzelf, als ik er maar naar durf te kijken en niet wegschiet in mijn allesoverheersende angst met alle gevolgen van dien.

Ik ben eigenlijk zoo enorm blij dat er van alles gebeurd in mijn leven en er waren 4 dingen voor nodig om me verder te helpen:
- toegeven dat ik machteloos ben
- stoppen met drinken
- in therapie gaan
- in dezelfde 'valkuil' stappen

Ik ben er nog lang niet, maar ik voel dat ik vandaag een stuk verder ben gekomen en dat mijn verdriet iets van mij is. Ik kan en mag de omgeving niet de schuld geven, ieder heeft zijn eigen verleden en zijn eigen sores.
Ik heb echt zo'n mooie ontdekking gedaan, alles wat er afgelopen maanden is gebeurd, alle gevoelens die ik heb gevoeld, de mensen die ik ontmoet heb, afscheid dat ik heb moeten nemen, de droom, de ... alles en alles, hebben me een flink stuk op weg geholpen.
Ik wist een gedeelte al, maar er is een verschil tussen weten, voelen en ervaren. Ik heb een stuk oude pijn doorleeft en het is goed... het hoort daar en niet hier.

Er gaat een beerput open en ik zit nu niet in de leukste tijd van mijn leven, maar terug kan ik niet... Het is puinruimen geblazen. Ik kan het intellectueel eigenlijk niet verwoorden, het is gewoon aan de hand.. Ik hoef me niet te bedenken wat ik bijvoorbeeld met mijn therapie moet doen.. het gebeurt gewoon al. Ik zit er midden in, het is al aan de hand. Volgt iemand me nog?
Ik kan nog zoveel meer opschrijven, om het nog maar duidelijker en duidelijker te maken, maar volgens mij is dat niet nodig.

Ik kan alleen maar zeggen, tegen de mensen die nog drinken en daarmee iets uit de weg proberen te gaan.... Stop ermee!!! Het is niet makkelijk en je loopt misschien tegen dingen zoals pijn aan, maar echt, het is zo de moeite waard... Ik voel me echt zo'n stuk bevrijd. Ja, ik ben nu wel verdrietig, maar tegelijkertijd ook zo ontzettend blij dat ik een stuk inzicht heb gekregen.

Inderdaad BB, niet drinken is het mooiste kado wat ik mezelf heb kunnen geven.

Dank je wel.
Dank me wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen overgang naar onstuimig weer met hagel- en sneeuwbuien.
Er is in het algemeen veel bewolking. Vanochtend kan er vooral in de noordoostelijke helft van het land nog wat (mot)regen vallen, maar vanmiddag blijft het vrijwel overal droog. De westelijke wind is boven land matig tot vrij krachtig, langs de kust krachtig, kracht 6. De middagtemperatuur ligt opnieuw rond 12 graden. Vanavond neemt van het noordwesten uit de bewolking weer toe en in de nacht en ochtend gaat het regenen. De zuidwestenwind neemt toe tot (vrij) krachtig boven land, kracht 5 of 6, hard op het IJsselmeer, kracht 7 en stormachtig langs de kust, kracht 8. De temperatuur daalt naar rond 8 graden. Zondag overdag neemt de wind maar weinig af, het is half tot zwaar bewolkt en er zijn talrijke buien, met een toenemende kans op hagel, onweer en natte sneeuw. In de kustprovincies is er bij die buien kans op zware windstoten. De maximumtemperatuur van 10 graden valt 's morgens en met een middagtemperatuur dalend naar een graad of 6 doet de temperatuur een gevoelige stap terug. Vanaf zondagmiddag zijn hoge waterstanden te verwachten langs de Nederlandse kust.

---

Hallo Allemaal,

Iedereen bedankt voor de bloemen, kadootjes en felicitaties gisteren, en iedereen een heel goed weekend. Ik zit nog achter mijn eerste kop koffie, dus ga even bijkomen.

Liefs,
Twan
:present:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dankjewel Mick, ik kan je goed volgen.
Weten is nog niet voelen.
Ik kan de angst voor het antwoord van vroeger niet bij je wegnemen alleen vertellen dat in mijn verwerkingsproces het antwoord achter de angst die ik onderzocht heb, mee viel.

In therapie en in de praktijk ben ik allerlei kleurijke mensen tegen die steeds weer iets waardevols hadden toetevoegen aan mijn nieuw leven zonder drank tegen gekomen.
Ik durfde weer open te staan voor wat deze mensen mij te vertellen hadden.
Ik durfde mij weer kwetsbaar op te stellen.
In het begin was ik bang dat dat goede gevoel weer weg zou gaan, maar het is gebleven.
Als in het niets loste de angst gelelidelijk aan op.

Mick het gaat goed met je, kijken naar de eenzaamheid uit het verleden is pijnlijk maar nodig om daar in het heden mee te kunnen omgaan.
Pijn is de basis van geestelijke groei.
En het verleden is het heden.

Ik wens je een fijn weekend.
Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

@Mick: Wat goed dat je vandaag die stap hebt gemaakt. Ik herken veel in je verhalen op het forum en ik vind dat je het allemaal heel mooi verwoord, dit geldt overigens ook voor vele anderen die hier schrijven. Die beerkuil is zo herkenbaar maar wat ben ik blij dat ik deze nu zie zodat ik er aan kan werken om het gat dicht te maken.

Voor iedereen die gestopt is met drinken of daar nu hard mee bezig is om te stoppen een staand applaus. Ik ben er trots op dat ik niet meer drink en dat mogen jullie ook op jezelf zijn.

Ik heb vandaag, ondanks het weer buiten, een heel blij gevoel. Ik kijk naar buiten naar mijn mooie tuin waar ik deze week heel hard aan gewerkt heb om er iets van te maken. Ik ben blij met de regen omdat ik mijn plantjes nu zie giechelen van blijheid omdat ze het water hard nodig hebben. Vorig jaar heb ik er weinig aan gedaan en heb er niet van genoten. Wat een leeg en verloren jaar was 2006 voor mij, alles weggestopt en net gedaan alsof er niks aan de hand was. 2007 is voor mij het jaar van herstel, niet een jaar van alleen blijheid maar ook verdriet voor alles wat IK daarvoor heb laten liggen. Ik heb geen spijt van de voorgaande jaren maar vind het wel jammer dat het zo gegaan is. Ik zie geen schuld bij anderen maar alleen die bij mezelf. Wat ben ik blij met de hulp van mijn therapeut en de verslavingszorg, bij beide heb ik nu al veel geleerd over mezelf. Ik kan het een ieder aanbevelen om ook hulp te zoeken. Wat ben ik blij met mijn familie en vrienden die me de afgelopen maanden zo liefdevol hebben geholpen. Wat ben ik blij met mijn buren die even langs komen voor een kop koffie, me advies geven over mijn tuin en me aanmoedigen. Wat ben ik blij met dit forum zodat ik dit op kan schrijven en waardoor ik me realiseer dat ik niet de enige ben. Wat ben ik blij met mijn kinderen die er nu eventjes niet zijn maar weet dat ze er volgende week wel weer zijn. De eenzaamheid die ik voel wordt minder maar is er nog wel maar dat durf ik nu uit te spreken!

Er is nog een lange weg te gaan maar ben blij met elke meter die ik vooruit ga.

Voor iedereen een heel mooi weekend gewenst,

Robbie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooie dingen zijn er alweer geschreven. Dank jullie wel.

Heb een fijne dag. En blijf sterk, ook als je dag niet fijn is. Bedenk je dat niets maar dan ook niets het waard is om te gaan drinken.

Ik voel me zoals het weer hier is, triest. M'n buien wisselen zich af. Strakjes scheen de zon even en dat is mooi. Ondanks de triestigheid heb ik vertrouwen en daar ben ik blij om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo BamBam,

Bij het weer past ook wel een triest gevoel maar dan denk ik aan de plantjes die nu heel blij zijn en dan denk ik aan mezelf dat ik ook de juiste voeding nodig heb en krijg. Je hebt het volste recht om vertrouwen te hebben want je doet het erg goed. Ik vind het knap van je dat je naar de AA gaat. Ik heb mezelf beloofd mocht ik ooit weer in de valkuil trappen van te veel drinken dat ik er ook heen ga. Nu nog niet want ik heb mezelf (nog) niet beloofd om nooit meer te drinken en daar staat wat mij betreft de AA voor.

Groet,

Robbie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Mick, wat goed dat je uit een nare droom zoveel inzicht hebt gekregen. Eigenlijk was het dus een helpende droom.
Wat je meemaakt is zo ontzettend herkenbaar, soortgelijke ervaringen had ik een paar maanden geleden en het heeft een proces in gang gezet waar ik nu middenin zit. Niet de leukste tijd van mijn leven, inderdaad, maar er is nu tenminste verandering, vooruitgang, al heeft het tijd nodig.
Jarenlang heb ik in omstandigheden en emoties uit het verleden gevangen gezeten. Stoppen met drinken heeft het mij mogelijk gemaakt te zien wat bij het verleden hoort, en wat bij het nu. En ik kan eindelijk actie ondernemen, stapje voor stapje, en uit de gevangenis komen.

Inderdaad, stoppen met drinken was het mooiste geschenk dat ik mezelf kon geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemiddag allemaal.

het ontbreekt me aan tijd om alles nu te lezen.
Ik wil wel even 1 ding met jullie delen.

Ik ben voor het eerst in een jaar of 8 nu al twee dagen ADB.
De eerste avond was een hel, maar de misses sloeg die gremlin snoeihard van mijn schouder.
Gisteravond durfde de gremlin slechts heel even om een hoekje van de kamer te gluren ;-) en was een boze blik mijnerzijds voldoende om hem terug in zijn hol te krijgen.

Vandaag dag drie, en vastbesloten!

mijn beloning? zeer slecht slapen, maar overdag een dankbaar en sterk gevoel, spanning en nervositeit volledig naar de achtergrond verdwenen.
Zijn dit de eerste tekenen dat het me gaat lukken?
Mijn streven om te minderen stel ik in gedachten voorzichtig bij naar stoppen.

Mede dankzij jullie, en jullie vaak ontroerende verhalen.
Dank jullie wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haamster wat ontzettend knap dat je nu al twee dagen ADB bent. Gek maar goed gevoel toch dat je na zoveel jaren eens niet hebt gedronken. Het gaat je lukken en hou die gedachte van het stoppen vast. Kom je het weekend door zonder A.. dan heb jij jezelf meer dan overwonnen. Ik zal aan je denken.

Robbie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haamster,
Je hebt het begin gemaakt! Hartstikke goed van je :present:

Mick, ik geloof dat dromen je helpen door duidelijk te maken wat er met je aan de hand is, wat aan de oppervlakte moet komen, wat je soms wegduwt. Ook geloof ik dat ze helpen verwerken.

Het valt me op dat velen hier eenzelfde soort proces doormaken. En dat gaat niet altijd met blijdschap gepaard nee, maar wie heeft er eigenlijk gezegd dat we altijd blij moeten zijn?
Mogen voelen wat je voelt, erachter komen wie je bent. Dat maakt uiteindelijk veel goed.

Ik ben een uitvoerig verslag van een bijna-dood-ervaring aan het lezen.
Wat me trof waren de woorden: we hebben allemaal een herstellend en vernieuwend vermogen in ons. De mens heelt zichzelf. We gaan niet verloren. We redden uiteindelijk ons zelf.
Zonder hoogdravend te willen doen, dat raakt me. En zijn we daar niet allemaal mee bezig?

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mick, ik herken veel in je stukje. Het gevoel van leegte en eenzaamheid voelen. En dat wanneer je serieus genomen wordt door een ander al snel liefde, geborgenheid en vertrouwen voelt. Ik had dit als kind maar ook nu als volwassene (als ik dit ooit ben geworden) en heeft mij al menigmaal voor teleurstelling gezorgd. Wanneer ik deze gevoelens krijg (het voelt weer eens super! geen enkele gedachte die dan ook taald naar de alco), kost het mij meestal wel even tijd om weer te ontnuchteren als het ware. Ik weet nu dat het geen reele gevoelens zijn en weet waar ze vandaan komen. Je komt er wel even door in verwarring maar met de wetenschap hoe gevaarlijk en kwetsbaar het kan zijn leer je ze steeds beter en sneller herkennen.
Moeilijk vind ik het nog steeds dat ik mijn gevoelens op zo'n moment tracht te verbergen, waardoor in mijn gedrag toch wel iets te raden is. Ik hoop dat ik nog begrijpelijk bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bang dat Anjo uitgelogd is.

Moesje, wat ik je nog wou zeggen: bedenk op zo'n borrel met je zuipcollega's dat het levendiger is om in staat te zijn nog een goed gesprek te voeren dan met je hoofd in een wc pot te hangen.
Dat ze jou willen overhalen komt waarschijnlijk omdat ze zelf ergens ook wel weten dat ze er in de ogen van een nuchter persoon niet al te aantrekkelijk uitzien! En dan hun drankwalm, hun oeverloze herhalingen, wie is er nou saai?

Joann, wat ga je goed! Marieke 14 weken: top!
:musicnote: :musicnote:

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@mick, wat een ellendige droom was dat, maar ook wel verhelderend denk ik. ik vind het in elk geval heel knap dat je zo je gevoelens die door die droom weer boven kwamen kunt analyseren. de eenzaamheid zit in jezelf, ik denk dat dat bij mij ook zo is. ik word vaak heen en weer geslaingerd, door onze manier van leven: ieder een eigen huis, eigen werk, eigen leven, eigen vrienden ook, en toch ook zo afhankelijk van elkaar. de eenzaamheid zit niet in mijn relatie, maar in mezelf, goed dat je dat zo opschreef, want daardoor ging er bij mij ook een lichtje branden.
dat je verdriet iets van jezelf is, en dat je daaraan werken kunt is denk ik een hele grote stap die je nemen kunt. goed dat je de pijn en het verdriet nu voor een stuk nu opnieuw hebt kunnen doormaken, niet leuk, maar wel heel goed; het zal dus echt niet de leukste tijd vanje leven zijn, maar wel een heel vruchtbare tijd, denk ik.
en voor mij is het heel belangrijk dat je zegt dat dat vooral komt omdat je niet meer drinkt, en daardoor de problemen nu niet meer uit de weg kunt/wilt gaan. bevrijding en verdriet tegelijk, je zou denken dat dat niet kan, maar ik heb het ook gemerkt, in een andere tijd in mijn leven: je kunt zo blij zijn over iets, en dat terwijl je ook zo verdrietig bent, om wat er gebeurd is in je leven. heel goed, dat je dat vanmorgen zo duidelijk hebt opgeschreven, voor jezelf, maar ook voor mij, bedankt dus, en een sterk weekend verder, bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk vind ik het altijd als ik een noodberichtje lees, althans zo begrijp ik het nu van Anjo en dat ze dan inmiddels is uitgelogd. Ik hoop maar dat je de kracht hebt Anjo, het is nog vroeg op de dag!

Eigenlijk voor iedereen die het moeilijk heeft en w.s. extra door dat het weekeinde is. Houdt het droog!
Laat die eerste staan, en je hebt morgen een nuchtere zondag.
Het geeft juist zo'n enorme kick, je eerste weekeind droog door brengen!

Haamster, je gaat goed, volhouden hoor!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...