Spring naar bijdragen

donderdag 22 maart

bibelle

Aanbevolen berichten

dag allemaal, ja, laat naar bed en vroeg op, het moet niet gekker worden; en dan ook nog weinig tijd om op het forum te zijn. maar gisteren gingen jullie heel lekker, dus vandaag halen jullie vast de 400 wel, als je zo in vorm blijft!
doe je best, ik ga aan het werk, het is me gisteren gelukt droog te blijven, dat smaakt naar meer, ik ga weer mijn best doen vandaag.
sterkte met alles wat "moet" vandaag, medische zaken, instanties, moeders en schoonmoeders, en eventuele andere ellende, en probeer het droog te houden, of na je uitglijder weer opnieuw te beginnen.
veel liefs, bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

In het westen af en toe zon en in het oosten nu en dan regen.

Veel bewolking en in het zuidoost eerst nog af en toe regen. De minimumtemperatuur is omstreeks 4 graden. Er staat een matige aan zee krachtige noordelijke wind. Overdag wordt de frontale bewolking van een storing boven Duitsland in het oosten traag dikker en neemt de kans op regen tegen de avond vooral in oostelijke grensprovincies opnieuw toe terwijl in het westen af en toe zon te zien is. Daar blijft het overwegend droog. De maximumtemperatuur ligt rond 9 graden. De wind blijft in de noordhoek, boven land matig tot vrij krachtig, 4 tot 5 en langs de kust en op het IJsselmeer krachtig 6 en in het Wadden gebied af en toe tot hard, 7. Ook vrijdag trekken wolkenvelden van die storing over ons land, maar voornamelijk het zuidoosten blijft gevoelig voor af en toe regen. De minimumtemperatuur wordt omstreeks 4, de middagtemperatuur ongeveer 9 graden. De wind draait van noord naar noordoost tot oost en is overwegend matig, 3 tot 4, in kustgebieden (vrij)krachtig, 5 of 6.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen iedereen ,
zal ik een kleine bijdrage leveren aan de 400 berichtjes vandaag :-))
het weer in belgie is droog of het koud is weet ik niet ben nog niet buiten geweest
waar ik vandaag allesinds voor ga is weer voor een nuchtere dag want ondanks alles voelt het fijn aan nuchter zijn :-))
ik wens iedereen een fijne dag toe
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nieuwe dag.

Ik neem een time-out voor wat betreft het forum. Ik zie een hoop herkenning met de strijd die ieder voert met zichzelf met soms als gevolg de drank. Ik heb er veel van geleerd.

Van mijn verslavingsarts heb ik de vijf G's geleerd die ik nu kan toepassen.

Gebeurtenis:
Het forum;
Gedachte:
Ik zou zo graag ieder willen helpen zodat
de drank niet kan overwinnen,
ik weet niet hoe,
ik ben er niet toe in staat,
ik vind me oppervlakkig.
Gevoel:
Machteloos en een
negatieve kijk op mezelf
en dat wil ik niet;
Gevolg:
De beslissing om hier op het forum te stoppen,
omdat ik verder wil waarbij de drank
geen hoofdrol meer speelt
maar een bijrol.

Ik ben nog net geen drie maanden ADB, het lijkt zo lang maar het is nog maar zo kort. Ondanks dat ik een hoop bereikt heb ben ik er nog lang niet. Ik onderschat dat niet. Ik weet dat ik hier niet meer alleen in sta en die wetenschap koester ik, dat wist ik eerder niet.

Voor een ieder hier op het forum: Niets is het waard om er voor naar de fles te grijpen ofwel je niet aan je eigen afspraak te houden, geen partner; kinderen (waaronder ook je huisdier); (schoon)moeder/vader; werk; forumlid; je angsten; eenzaamheid; perfectie en/of het verleden. Jullie zijn allemaal heel veel waard en heb dat vertrouwen in jezelf. Heb je even geen vertrouwen dan is het niet erg om er hard voor weg te rennen maar dan zonder drank. Dat doe ik nu ook, dat ligt niet aan jullie maar het is beter voor mij en daar gaat het om.

Mocht ik toch ooit mezelf niet aan mijn afspraak houden voor wat betreft drank dan laat ik dat hier weten. Voor een ander om er van te leren zoals ik dat hier op het forum van jullie heb geleerd en heb ervaren. De kans is groot dat ik hier weer terechtkom, ik zal me er niet voor schamen. Het is een doodeng idee dat negen van de tien een uitglijder of terugval meemaakt, ik heb het nog niet meegemaakt en ik wil het ook niet meemaken maar of ik daar sterk genoeg voor ben zal de toekomst moeten uitwijzen. Jullie verhalen neem ik mee in mijn rugzakje, dank daarvoor.

Groet,

Robbie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een antwoordje voor Anna:

Ik heb gewoon altijd het gevoel gehad dat ik geen kinderen wilde, al van toen ik een tiener was. Ik heb lang een hekel gehad aan kleine kinderen ook. :$ Veel te druk... Ik voelde dat ik net als mijn moeder was op dat gebied... Ik kon niet spontaan omgaan met kleine kinderen, vond ze alleen maar lastig.

De laatste jaren is dat wel enorm veranderd, en nu kan ik echt gek doen en lief zijn tegen kindjes. Het komt spontaan en het is ook gemeend. En dat heeft denk ik alles te maken met het feit dat ik eindelijk voor mezelf toegegeven heb dat ik vreselijk eenzaam geweest ben als kind en dat het allemaal niet zo ideaal was als het leek voor de buitenwereld. Voeling krijgen met je innerlijke kind noemen ze dat. Het klinkt vreselijk cliché, maar het is wel waar.

Ondanks dat zou ik nog steeds geen kinderen willen omdat mijn leven zo'n chaos is en ik mezelf nauwelijks staande kan houden. Ik geloof nooit dat ik het aan zou kunnen om hele dagen kinderen in huis te hebben. Brrrr. Nu ja, geeft niks, want ik lijd er dus niet onder en niet iedereen hoeft zich per se voort te planten, hé.

En over dat schuldig voelen als je 'lelijke dingen' schrijft over je moeder: ik heb dat ook, hoor! Ik zal niet meer teruglezen wat ik gisteren geschreven heb bijvoorbeeld. En ik denk dan altijd wel: 'Wat zullen mensen daar niet van denken?' Omdat je toch opgevoed bent met het idee dat je zo niet over je ouders mag denken, laat staan het ook nog eens uitspreken. Maar zoals je al zei: je hebt het zo meegemaakt en beleefd en waarom zou je dat dan verbloemen of onder de mat vegen? Ik weet natuurlijk ook wel dat mijn ouders zelf ook het product waren van hun opvoeding, en dat mijn moeder het vast niet met kwade bedoelingen gedaan heeft, maar het helpt wel om te begrijpen waarom je op een bepaalde manier reageert of waarom je zo angstig bent voor heel eenvoudige dingen die voor anderen doodnormaal zijn. Het is in ieder geval beter dan je voortdurend af te vragen waarom je 'niet normaal' bent en jezelf daarvoor op de kop te geven. En het helpt ook om hele kleine stapjes voorwaarts te maken, omdat je weet waar die angst vandaan komt en dat hij reëel is, ook al lijkt hij onnozel.

Zo, en nu ben ik er weer vandoor!

Veel groetjes aan iedereen!
Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@robbie:

Veel succes en bedankt voor je aanwezigheid.

Goedemorgen allen,

Gisteravond was ik weer op 'mijn' zazenavond en eens in de paar weken heeft men daar 5 minuten een persoonlijk gesprek (dokusan) met de leraar. Ik vertel hem telkens in dit gesprek over mijn 'alcoholverslaving'.... buhhhh.
Hij is een groot voorstander van de AA en gebruikt ook de 12 stappen in de avonden dat er gezamenlijk gesproken wordt.
Telkens vraagt hij mij, waarom ik niet naar de AA ga?
Tja, ik weet het niet hoor... eigenlijk vind ik dat ik heel goed ga zo. Ik zit in therapie, praat mee op het forum, drink niet, rook niet, doe aan zazen.... dus waarom zou ik dan ook nog eens naar de AA gaan? Buiten dat voel ik me ergens ook een beetje een naaper en hoop het zo ook te redden. Stel dat ik wel ga, ben ik dan niet teveel met het niet drinken bezig en werkt dat juist averechts op mij, of zou het juist een goede stap zijn om dit juist wel te doen en zo dus alert te blijven? Ik heb nu absoluut niet het gevoel dat ik wil gaan drinken, maar soms ben ik wel 'bang' dat ik dit gevoel kwijt raak en overmoedig wordt en vergeet waarom ik ooit gestopt ben. Ik heb mezelf namelijk best wel in de hand.... duh ;-) Natuurlijk Mick.
Ik ben zo'n 10 jaar geleden ook al eens een tijdje naar de AA gegaan (ze zeiden al dat ze me waarschijnlijk ooit wel weer terug zouden zien), maar ik voelde me te 'goed'. Arrogant dat ik was/ben en ging weer lekker aan de zuip.

Het niet drinken bevalt me goed en het lijkt me een heerlijk idee dat ik nooit meer 'hoef' te drinken, terwijl dit idee me in eerste instantie (toen ik hier net begon te schrijven) benauwde. Er zijn momenten en situaties die ik geen reetjesindewei aan vind zonder alcohol, maar die waren waarschijnlijk toch ook geen reetjesindewei aan.... dus waarom zou ik drinken om deze fop in stand te houden?
Nou ja, ik ben er nog niet over uit, wel of geen AA. In ieder geval weet ik wel dat wanneer ik de rest van mijn leven niet meer wil drinken, ik dus heel erg op moet passen en dat de Gremlins overal op de loer kunnen liggen....

Verder gaat het redelijk met me, op en neer.... Ik denk dat wanneer ik me wat minder voel, dit niet meteen betekend dat het slecht gaat, het is gewoon zoals het is... ik voel wat ik voel, soms mag ik lachen en soms mag ik huilen en soms is er geen emotie... tja. In ieder geval brengt niets me aan de drank, die nachtmerrie is hopelijk voorbij.

@fran:
Ik herken wat jij zegt over de 'kinderwens'. Ik heb zelf nooit echt een kinderwens gehad, alleen het laatste jaar heb ik er veel bij stil gestaan... vanwege mijn biologische klok denk ik.

Fijne dag allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robbie, heel veel succes in je verdere strijd en ik hoop je hier niet weer te zien;)

Dat van het schuldig voelen als ik wat over mijn moeder heb verteld op het forum, dat ken ik ook.
Ik lees het dan ook niet meer, maar wat Anna gisteren schreef, dat klopt. Ik heb ook geen respect of vertrouwen meer in haar, ze heeft me te veel beschadigd, maar ergens zit nog het kind in me en wil wel van haar moeder houden. Als ze nu plots zou overlijden, zou ik zeker verdriet hebben en haar missen.
Eigenlijk wel een kromme toestand, maar ja de bloedband overheerst toch.

Ik heb altijd kinderen gewild, toen ik nog een puber was wist ik al, dat ik kinderen wilde. Gelukkig heb ik ze ook gekregen. Kinderziektes, vieze luiers, zwemlessen, herrie, pubertijd enz.
Voor mij heeft het een zo'n grote meerwaarde, vooral omdat ik weet dat er twee schepsels op aarde lopen, die onvoorwaardelijk van me houden en ik van hen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran,

Ik vond mijn meiden heel lief maar wat vond ik het taai om huismoeder te zijn.

Tien jaar later kreeg ik nog een kadootje, mijn zoon en toen stond ik er al heel anders in. Toen kon ik wel
uren gewoon kijken en spelletjes spelen etc.

Heeft alles te maken met waar je zelf staat in je ontwikkeling verwacht ik.
Wat jij al heel lang hebt en ik nog maar relatief kort, is alleenwonen. Ik weet nu dat ik ruimte voor mijzelf nodig heb en dat ik me daar niet meer voor hoef te schamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Vandaag probeer ik de dingen te aanvaarden die ik niet kan veranderen... mijn ouders kan ik niet veranderen...hoe graag ik ook wil... het is onmogelijk... ik gaf mijn ouders de schuld van mijn miserable leven...dat ze geen goede voorbeelden waren...het was hun schuld blabla...en er is een hoop gebeurd en zeker geen fijne dingen maar dat is verleden tijd...ik kan onmogelijk voor anderen spreken maar ik ben blij dat ik vandaag weet dat het mijn houding (attitude) is die mij ongelukkig maakt en niet mijn ouders...
Het 12 stappenprogramma heeft mij leren inzien dat mijn ouders ook mensen zijn met hun gebreken...hun angsten en verwachtingen en wensen...en hoe meer ik van hun eis dat ze me respecteren en voor vol aanzien hoe meer pijn ik heb...hoe meer ik eis dat ik de warmte wil voelen die ik nooit gevoeld heb hoe meer pijn ik heb...hoe meer ik probeer hun te laten inzien dat ze dingen hebben gedaan die mij pijn deden hoe meer pijn ik heb.... er staat een heel mooi stuk in de Big Book over acceptatie... Acceptance was the answer to all my problems... en ook in de serenity prayer " God grant me the serenity , TO ACCEPT THE THINGS I CANNOT CHANGE (mijn ouders) , the courage to change the things i can ( mijn houding en akties) and the wisdom to know the difference (wisdom is het 12 stappenprogramma en al die mensen die mij zijn voorgegaan)...
Wat mij helpt is mij zelf open te stellen voor mijn ouders in plaats van te eisen dat zij zich open moeten stellen voor mij... hoe kan ik hen van dienst zijn...zonder vloermat of klaagmuur te zijn...ik heb zolang geprobeerd bij hen binnen te komen op emotioneel niveau en dat is me NOOIT gelukt...maar andersom kan het wel...en dat is moeilijk maar het werkt wel een stuk beter dan mijn oude manier...en ik kan me comfortabel voelen ook als mijn vader en moeder "vervelend" zijn... dat is hun keuze en niet die van mij en ik ben er ook niet verantwoordelijk voor... het doet me pijn om te zien hoe ze elkaar afsnauwen en met elkaar vechten maar het is niet langer mijn verantwoordelijkheid... ik bid voor mijn ouders want ik weet dat ze zelf niet echt gelukkig zijn.. en ook hun persoonlijke problemen hebben...
Ik ben dankbaar voor het feit dat ze me geholpen hebben in tijden dat mijn leven afschuwelijk was en dat van mijn partner... Als ik de focus houd op wat ik kan doen in plaats van wat anderen zouden moeten doen dan wordt mijn leven al een stuk aangenamer en eenvoudiger...

Fijne dag allemaal..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb mijn uitzwaaier maar weer eens aangepast; ik hoorde op de radio dat ze de "happy hours" willen gaan verbieden; lijkt me een prima plan.

ik zit hier niet lang alleen dus ik log gelijk weer uit, voor er imand over mijn schouder gaat meelezen.

tot vanavond (laat)!

sinds ik niet meer drink is ieder uur een "happy hour"

(schrijven jullie ook nog vandaag? zo halen we de 400 nooit! grapje) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed ik moet wat vertellen. Zoals jullie weten ben ik al een paar maanden een beetje heftig dus soms reageer ik niet altijd even prettig.
Het zou fijn zijn als ik nu even rustig was zodat mijn schildklier uitgezocht werd en ik kon uitbalenceren.

Vanmorgen was ik bij de longarts met de vader van mijn kinderen. Al is niets nog zeker en kan het van alles zijn is er op dit moment een probleem.
In 5 minuten tijd veranderde de realiteit voor ons en werden we terug geworpen naar de basics.
De arts wist niet beter of ik was zijn vrouw en binnen die 5 minuten heb ik die rol weer op me genomen.
In de zin dat hij even mijn steun nodig heeft. Niet alleen hij maar er zijn ook nog 3 kinderen.

Ik leg dit even uit omdat ik toch al fel kan zijn of wat warrig op het moment. En ik wil voorkomen dat ik mensen op en hun tenen ga trappen of beledigen zonder dat ik dat zo bedoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Sterkte Anjo.
Ik log uit voor vandaag, ik heb weinig te melden. Ik merk dat ik het forum weinig meer nodig heb, al ben ik natuurlijk wel altijd nieuwsgierig hoe het jullie vergaat. Dus vandaar dat ik weinig te melden heb, het gaat goed met me. Ik kom nog wel wat meelezen hoor, maar zal niet veel meer aanwezig zijn denk ik.
Tot laters. Liefs visje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robby, veel succes!

Anjo, respect heb ik voor je dat je die knop zo om kunt draaien.
Sterkte, en vergeet jezelf niet!

Bibelle, verfrissende happy ondertekst?

Marieke, je bent zeker héél aardig.

Vandaag een korte werkdag gehad, pas om half elf begonnen en om half drie was ik klaar.
Nu een weekje vakantie en morgen de uitreiking op de universiteit. Mijn jongste studeerd (eindelijk) af.
Dus leuke dingen in het vooruitzicht en daar heb ik echt zin in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we alsjeblieft niet voor de 400 gaan, dan red ik het meelezen niet meer.

Anna, de waarheid mag gezegd worden, daar ben jij niet verantwoordelijk voor. En de waarheid wegstoppen... daar komt ook alleen maar narigheid van zoals je weet.
Wat Ziza zegt is misschien wel weer een hele grote stap verder: je niet meer laten kwetsen door wat je is aangedaan. Ik had het nodig om eerst onder ogen te zien wat me was aangedaan en het verdriet en de boosheid daarover uiten en verwerken. Nu hoef ik het niet meer weg te drinken.

Stien, wat heerlijk dat je man je helpt met je claimende moeder. Scheelt een stuk toch?

Rosie, jammer maar helaas. Vandaag weer opkrabbelen? Hoe is het gegaan?

Bibelle, fijn dat het goed is gegaan.

En Robbie, ik wens je het allerbeste.

Anjo, klinkt ernstig, sterkte.

Mick, ieder zijn eigen pad. Wel of niet AA, dat is je eigen keuze. Je doet het tot nog toe hartsstikke goed.

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Mick,
sommige situaties is geen bal aan. Een borrel leek het vaak leuker te maken, wat een schijn.
Leuk die kater de volgende dag ook!
Stien, geniet van je vakantie! En gefeliciteerd met het afstuderen van je jongste!

Ga nu koken.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,
het werd niet laat, gelukkig, ik had een verkeerde afspraak in mijn agenda staan: die was een paar weken geleden al afgezegd, maar ik was vergeten hem door te strepen; de nieuwe afspraak staat wel gewoon in mijn agenda, dus ik had het kunnen weten. (foutje van een van de laatste drank-dagen denk ik). uit de keuken komen gezellige geluiden en heerlijke geuren. wat bof ik toch met een man in huis, hij werkt hard overdag aan zijn stuk (zegt hij) en hij blijft helemaal tot maandag. dus mijn week kan niet kapot. jammer dat we het van te voren niet gepland hadden, dan had ik deze week ook meer vrij genomen. maar nu in elk geval een vrije avond samen. ook leuk. met kerst hadden we een aantal dvd's gekregen, en daar hebben we er pas 2 van gezien. dus vanavond op de bank met een pot thee en een dvd.

ik zie dat er vandaag weinig berichten staan op het forum; zijn jullie geschrokken van gisteren en mijn oproep om de 400 te halen? dat kan ik me van jullie niet voorstellen: jullie waren gisteren zo in vorm.

jammer dat een aantal mensen heeft afgehaakt zonder afscheid. wat dat aan gaat vond ik het bericht van robbie heel sterk. waar zouden de anderen zijn?

stien, een fijne dag morgen, fijn dat en kind zo de eindstreep haalt, dan ben je als moeder toch heel trots, denk ik, en heb je hem ook veel gegeven. je bent meer dan een alco!

ik zie dat er ook pb'tjes zijn, die ga ik eerst maar eens lezen, en dan samen eten. tot later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...