Spring naar bijdragen

Het is fris op zaterdag 5Mei


Rudy

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, het is fris buiten.
Ik weet dat omdat ik mijn vrouw zoeven heb staan uitzwaaien.
Zij gaat naar de landdag in Antwerpen.
Spijtig genoeg kan ik niet mee want de ingreep die ik afgelopen week heb moeten ondergaan is tegen gevallen en heeft meer verzorging nodig dan ik aanvankelijk dacht.
Een boodschap doen in het dorp is geen probleem maar de hele dag op pad gaan gaat nog niet.
Jammer want zo'n landdag is toch een bijzondere dag waar mensen elkaar na een lange tijd niet gezien te hebben weer ontmoeten.
Er hangt een bijzondere sfeer, men is blij en dankbaar elkaar in de armen te kunnen sluiten.
Het is als thuis komen onder vrienden wat voelt als een warme deken die over je wordt heen gelegd.
(Is mij verteld doormensen die daar voor het eerst kwamen).
Het is een open dag, je treft daar hele families aan die komen om de blijdschap dat ze niet meer drinken te delen met lotgenoten.

Een bijzondere dag, meer dan de moeite waard om naar toe te gaan.

Een fijn weekend allemaal

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Veel plezier voor degenen die naar de landdag gaan. Het lijkt mij ook een heel bijzondere gebeurtenis. Jammer eigenlijk dat niet meer mensen van het forum daar afgesproken hebben. Of misschien hebben ze dat ook wel.
Ik kan dat niet, me in zo'n grote menigte begeven. Bovendien vind ik Antwerpen toch wel een beetje ver om op een dag op een neer te rijden, maar dat is niet het grootste probleem. De hoeveelheid mensen wel.

Allemaal een fijne zaterdag. Hier is het ook nog wat fris, maar ik denk niet dat dat nog lang gaat duren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag!!!!

het is zeker koud én stilletjes hier!! Vast een teken dat het lekker gaat met iedereen..

Strakjes komt mn dochter haar zoontje brengen die we lekker tot morgen bij ons hebben, dat wordt weer knuffelen!!

Veel nieuws heb ik ook niet te melden, behalve dat het lekker gaat, nog geen last van gremlins gehad ofzo, heerlijk!!

Wellicht tot laters!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag allemaal, het is inderdaad nogal stil.

gisteravond heb ik niet meer geschreven. na de 4 mei herdenking was ik zó verdrietig. het zal vast wel niet overal zo zijn, maar bij de herdenking waar ik was kregen "de duitsers" alle schuld. daar stonden mijn moeder en ik weer in het beklaagdenbankje, terwijl we er niets aan konden doen, zij niet, omdat ze jong was en uit een anti-hitler gezin kwam; mijn vader niet, omdat hij trouwde met een duits meisje dat hem na het kamp het leven redde, en mij verwekte; ik ook niet, ondanks mijn duitse voornaam en mijn lieve duitse oma. maar de duitsers hadden het gedaan, werd me gisteren weer ingepeperd.

wij hebben onze kinderen geleerd om over de nazi's te spreken als het over 1939-1945 gaat (en over de jaren ervoor, want die waren ook al verschrikkelijk: voor de goede duitsers, de joden, de roma en sinti, de homo's, de gehandicapten, de politieke tegenstanders.........)

kortom gisteravond toen we thuis kwamen heb ik op de bank liggen huilen, om alle leed, onrecht, en de vrede die nog steeds niet overal op de wereld er is.

en natuurlijk ook om de dood van mijn zusje, die wel zes jaar na de oorlog is geboren, maar met wie ik toch veel kon delen, juist in de meidagen. voortaan moet ik het alleen doen, en dat is zwaar, mijn moeder snapt er niets meer van. ik hoop dat ze bij haar in het tehuis op 4 en 5 mei niet al te anti-duits doen, de stakker zou het niet begrijpen (al was dr alzheimer ook een duitser volgens mij).

kortom, ik ben huilend in slaap gevallen, en mijn man heeft me om twee uur in bed geholpen. nu dus lekker uitgeslapen, en voor ik naar buiten ga wilde ik dit toch nog even met jullie delen. het verdriet is wel veel heftiger, maar de dip van donderdag en de huilbuien van gisteren heb ik gelukkig wel droog kunnen overleven. hoewel: die huilbui was bepaald kleddernat....... (haha)

hij is nu even naar de buurtsuper, dat vertrouwde ik mezelf niet toe vandaag.

tot later, veel liefs, en geniet van de mooie dagen die er nog zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan al diegeen die naar de landdag in Antwerpen zijn: Veel plezier.
Net als Anna hou ik niet van menigten mensen.
Rudy, jammer voor je dat je niet meekunt, toch een goeie en droge dag gewenst.

Charlie, veel plezier met je kleinzoon dit weekend. En goed dat je minder last hebt van de Gremlins.

Marieke, veel toeristisch plezier met je man straks.


Ik ga was wassen en hangen en zo, en oefen tussendoor op de begeleidende partij voor een stukje dat ik eind van de maand met mijn man ga spelen.

Ik kom af en toe op het pleintje kijken en meespelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle lieverd,

Jij hebt gisteren gewerkt en hebt het nieuws gemist. 85% van de nederlandse bevolking neemt de huidige generatie Duitsers niets meer kwalijk.
Ik heb net naar Oude Tijden gekeken en het gedrag en het Engels daar is ook niet al te correct.
Het is te gemakkelijk om terug te kijken naar het verleden en te zeggen dat ze het allemaal fout hadden.
Toch denk ik dat wel, na de eerste WW hebben wij de Duitsers vast gezet, ze konden geen kant op. Geen wonder dat een mannetje met een gek snorretje aan de macht kwam. Dat niemand wat gemerkt heeft?
Ach, is dat niet mensen eigen?
En nee, ik wals er niet over heen, dat de mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt er niets van wisten dat koop ik niet. Maar ik begrijp het wel.

Dus je bent niet alleen ook al voelt het wel zo.

De tijd heelt alle wonden en je weet dat jouw ouders niets verkeerd hebben gedaan.
Natuurlijk mis je je zus. Zij heeft het ook doorleeft.

Ooit leefde wij de Spaanse oorlog, toch ken ik niemand die naar Spanje gaat en daar last van heeft.
Het is allemaal redelijk betrekkelijk. Wat is gebeurd dat is gebeurd maar met elke generatie gaat het onrecht verloren.

Het feit dat je opelijk van je af kunt schrijven zegt toch al voldoende? Ik zou mij richtte op mijn eigen leven. De rest is niet meer zo belangrijk.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@charlie - veel plezier met je kleinzoon. lijkt me heel leuk, al zijn mijn kinderen er nog niet aan toe, en zou ik me r"t schrikken als daar een baby op komst was. ze hebben nog zo hun handen vol aan hun eigen leven, hun studie en hun problemen. ik zal wat meer geduld moeten hebben, en genieten van de kleinkinderen van mijn vriendinnen. mijn zusje had alleen haar mongoloïde zoon, dus neefjes en nichtjes zullen er ook nooit komen.

en nu lekker naar buiten, de zon schijnt, de terrasjes hebben vast ook fris, vanavond vuurwerk achter het dorpsplein, en even alle sores vergeten, dat is het plan. dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle,

Ik kan me je verdriet van gisteren voorstellen. Graag had ik je mijn schouder aangeboden. Gelukkig heb je een begrijpende latman.
Maak er vandaag wel een goede dag van met zijn tweetjes.

En vooral blijf het droog houden.

:heart::)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in het dorp is het razend druk, en de hele omgeving staat volgeparkeerd. Er wordt een openluchtspel opgevoerd over de 2e Wereldoorlog. De "Duitse" soldaten hebben hun hakenkruisen moeten afplakken, omdat het te pijnlijk was voor de oudere mensen in het nabijgelegen verzorgingshuis. Niets voor mij, ook als het bijna bij mij op de stoep is kan ik niet tegen menigtes, ik krijg het er Spaans benauwd van. Ik ga zometeen lekker een stuk met mijn hondje lopen over de dijk, daar is nu niemand, behalve de schapen en hun lammetjes.

Bibelle, mijn oma was Duitse, en dat is voor haar en haar kinderen, waaronder mijn vader, ook wel eens moeilijk geweest in die tijd. Het scheelde dat ze al jaren met mijn opa getrouwd was, en de mensen in hun dorp haar dus al kenden. Maar het hele dorp is in 1944 moeten evacueren naar Drente, vanwege de honger maar ook omdat het in frontgebied lag. En daar werd ze toch wel eens scheef aangekeken vanwege haar Duitse accent.
Ook een tante van mij, die niet zo lang na de oorlog met mijn oom naar Nederland is gekomen, heeft het heel moeilijk gehad. Het heeft een aantal jaren geduurd totdat de mensen door kregen dat ze gewoon een schat van een mens was. En toch was het in de streek waar mijn ouders vandaan komen heel gebruikelijk dat er gemengde huwelijken gesloten werden, het lag vlak langs de grens. Ik denk niet dat er nu nog Nederlanders zijn die er zo over denken.

Charlie, fijn dat je je zo goed voelt! Veel plezier met je kleinkind.

Corinne, jij gaat ook goed, fijn!

Marieke, geniet van de markt en je tuinterras. Wij hebben ook een heerlijk tuinterras, maar ik kan er nooit zo rustig zitten. Dan krijg ik de neiging onkruid te gaan wieden, maar daarvoor is nu de grond te hard.

Rudy, een goed herstel.

Anjo, ik heb in Spanje gesproken met mensen die de burgeroorlog nog hadden meegemaakt, en zeker niet hadden vergeten. Ik heb ook wel eens iemand gesproken die terug verlangde naar de Franco tijd, misschien overbodig erbij te zeggen dat de man getikt was volgens mij. De meeste touristen staan er niet bij stil, maar je kunt de oorlog daar nog wel terug vinden, als je erin geïnteresseerd bent. Zowel van de fascistische, als de syndicalistische kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat het weer met de gremlins Corinne? Ik ben daarnet meteen weggegaan met de hond, dus had niet meer gelezen dat je het moeilijk had. Gelukkig kun je niet drinken hè, tenzij je vreselijk ziek wil worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn Corinne, hopelijk blijven ze nu weer een tijdje weg!!!!

Ja, jammer is dat he, Marieke...ik ga hier ook wel eens tussen het winkelen door een bakkie doen, altijd krijg je er dan een likeurtje bij, weliswaar meer slagroom dan likeur, maar toch....
Wij hebben gisteren "der untergang" zitten kijken, over een rare man met een stom snorretje....

Mijn oma van vaders kant was een volbloed jodin, heel haar familie, op 1 nichtje na(!), zijn uitgemoord in de div concentratiekampen. Zelf is ze door een "foutje" vrijgekomen uit Westerbork, wachtend op deportatie......mijn vader is toen te werk gesteld in Duitsland, als ie het niet zou doen, of onderduiken, "hing" zn moeder alsnog....Oma praatte er nooit over, alleen op haar sterfbed zag ze mannen in lange zwarte jassen....(SS'ers)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...