Spring naar bijdragen

Zaterdag 9 juni 2007

CPAS

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 236
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hai,

Ik weet niet of jullie daar ook ervaring mee hebben maar vanmorgen had ik weer wat ik wel vaker heb/had als ik drink: wazige ogen. Als ik naar mijn scherm kijk heb ik steeds het gevoel dat ik mijn ogen als het ware uit moet wrijven.

Nou weet ik eigenlijk niet of ik dat niet heb als ik niet drink. Daar heb ik de 3 afgelopen dagen toen ik droogstond niet op gelet. Zal ik dus morgen (!) wel op letten. Toen heb ik even gegoogled en kwam ik dit artikel tegen wat ik jullie niet wil onthouden. Ik wist het namelijk niet.:

Kan alcohol de ogen aantasten?

Vraag:Weet u wat alcohol aanricht op het gezichtsvermogen? En waaraan dat te zien is op het gezicht dat iemand alcohol gedronken heeft?
Stefan I.
Antwoord: Teveel alcohol heeft een verwarrende invloed op het centraal zenuwstelsel, en stoort bijgevolg op de verwerking van de signalen die via de ogen de hersenen bereiken. Het gezichtsveld vernauwt en de beeldvorming wordt minder scherp. De boodschappen via de ogen worden niet meer correct doorgegeven. Bovendien onttrekt alcohol antioxidantia aan het lichaam, wat een versterkend effect heeft op de maculadegeneratie. De macula vormt het centrale gedeelte van het netvlies, en bestaat uit miljoenen kegeltjes die zorgen voor contrast- en kleurervaring. Ze zetten de inkomende fotonen om in elektrische signalen. De transmissie via die kegeltjes geraakt in de war., zodat de boodschap niet volgens de normale procedure verloopt. Bij overdaad van alcohol worden de ogen bovendien minder helder, worden bloedbanen zichtbaar en wordt de focus gestoord. Een geoefend oogarts of optieker zal deze signalen gemakkelijk herkennen.

Nou dat is dan nog een reden dus.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat ik op jullie berichten ga reageren kan ik jullie geruststellen dat ik het droog ben doorgekomen.
Ik kon op dat moment niet naar bed, mijn hoofd tolde om. Ik heb alles op een rijtje gezet en heb nog een uur gelezen, heb hier afgemeld en ben gaan slapen. Ik heb kort geslapen, maar was even klaarwakker en heb het draadje maar vast geopend. Daarna ben in terug in bed gegaan en heb geslapen tot 10.15.
Mijn stemming is nu ietwat in mineur, dus ik zal vandaag op mijn woordgebruik moeten letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop niet dat jullie er gek van worden dat je steeds een berichtje van mij te zien krijgt maar dit is wel de veiligste plek voor nu.

Ik schrijf soms korte verhalen en die zet ik o.a. op www.nederlands.nl onder mijn eigen naam. Nu wilde ik daar weer een verhaal op zetten dat ik al een tijdje geleden geschreven heb. Dus ik keek in Word waar dat verhaal was. Toen kwam ik een artikel tegen over alcohol dat ik al een tijd geleden heb opgeslagen. Het is wel 1 1/2 kantje lang maar ik wil het toch aan jullie laten lezen daar het voor ons interessant is.:

Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken?

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas
nog steeds niet weinigen.

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te
voorkomen.

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies.
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt.
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in
de hersenen.

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om
meer alcohol gaat vragen.

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen
het volgende:

1. De alcohol komt via de mond, slokdarm en maag direct in de
bloedbaan. Het wordt door het bloed opgenomen.
2. Dit bloed stroomt op de normale wijze (ook) naar de hersenen.
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen,
worden ook de TIQ's door het bloed gevoed.
4. De hersenen geven, via de zenuwbanen, signalen door aan de rest van het
lichaam.
5. Het lichaam reageert op de 'van boven' gegeven commando's en zal om meer
alcohol gaan 'vragen'.
6. De 'vraag' (zucht) naar alcohol is vaak te sterk om te weigeren en
7. Alle opgebouwde psychische weerstand wordt onderdrukt en de ellende kan
opnieuw toeslaan.

Er zijn gevallen bekend, waarin tijdens het drinken het bewustzijn van de
gevolgen terdege aanwezig was, doch de lichamelijke reacties sterker bleken,
dan de verstandelijke redeneringen. Dit geeft aan, dat verslaving een sterke
lichamelijke kant heeft en dat lichaam en geest niet altijd in balans zijn.

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar
altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke
gevolgen kunnen hebben, in de vorm van 'verslavingsverschijnselen'. Maar
'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen
daarvan mogen bekend zijn.

Natuurlijk reageert iedereen verschillend en individueel op het 'eerste
glas'.
De één zal direct 'doorzakken', hetgeen betekent dat de TIQ's bij hem
bijzonder snel werken. Terwijl een ander soms wel weken of langer 1 of
enkele glazen per dag kan gebruiken voor de TIQ's werkzaam worden. Maar ook
mensen inde laatste categorie zullen onherroepelijk terugvallen.

TIQ's stellen dus altijd de verslavende processen weer in werking en vandaar
is 'sociaal drinken' voor een verslaafde of als je wilt ex-verslaafde nooit
mogelijk.
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar
geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is
geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en
erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hier al het een en ander over gelezen (het oog bedoel ik) Het klinkt niet verontrustend. Misschien is daar het woord benevelt aan ontleend. Nee onzin!
Het komt "gewoon" door de drank. Ga nou niet allemaal enge dingen zitten googelen.

Wat wel foute boel is,dat alcohol je centrale zenuwgestel sloopt. Luister, Ik heb ietwat gevoeloze tenen en vingers, bovendien tintelen ze.
Dat zit in wat men de perifere zenuwen noemt. dus(nog) in de opperhuid.HEt dove gevoel en getintel ,is er eigenlijk niet, maar ik neem het waar. De prikkel geleidig is dus gestoord.Je moet het zien als een telefoondraad, waar plaatselijk de isolatie af ligt, dan gaat de telefoon ook pruttelen. Dus ergens ,van de hand naar de hersenen, is de bekledig een beetje stuk.

Het is trouwens hoogst irritant!!

Ze weten nog niet prcies of het alleen thiamine tekort is geweest , of bij gifstoffen van de alcohol afbraak.

Ik ga je lekker bang maken, zodat je alles door degootsteen giet.

Nu keren we terug naar het oog. De neuroloog, want daar was ik, vroeg mij nog even zijn vinger tevolgen. Jekent dat wel. Stond al klaar om weg te gaan. HIj zei , je hebt een lichte oogbol tik.

Wat???? een oogbol tik. Dit nu is foute boel,je ziet niets en ik voel niets. Het schijnt nystagma te heten. Ga maar googelen. Als ik doordrink gaat het echt foute boel,dnn kan je ook een tunnel visie krijgen.

De moraal van het verhaal. Drank sloopt alles. Je moet ook de gevoeligheid ervoor hebben.

Consult is 50 euro dag Lucy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahahaha Leukerd, ik ben echt niet beneveld op dit moment. Maar moet wel lachen :D. Die gevoeloze huid aan mijn tenen heb ik ook. Wist echt niet dat dat ook al van de alcohol komt. Wat is het toch tinnef die alcohol.

Hé, ik heb een cd van Herman van Veen en nu speelt het nummer 'Achterlangs', het nummer van de trein....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rudy,
Ik heb je pb'tje beantwoord. :present:
En je bent inmiddels veilig op je bestemming aangekomen.

@Luciene,
Jammer dat dat gebeurd is. Maar bekijk de omstandigheden en leer ervan om deze valkuil in de toekomst te ontwijken.
Daartoe moet je de situatie goed analyseren en je gedachten en gedrag onder de loep leggen.
Ik stuur je nog een pb'tje.
Leer hier in iedergeval van. En zet die niet helpende gedachte van "zal het me ooit lukken" uit. En pak de draad terug op: het zal je lukken.
Maar kom in het vervolg eerst naar hier toe voor je naar de koelkast loopt. Dit was een kritiek moment voor je en een tijdstip dat hier genoeg mensen aanwezig zijn om je te helpen.

@Gemotiveerd,
:):present:
Leg voor die anderhalve week in juli een actieplan klaar ter voorkoming en prent jezelf in hier op het forum te komen als je gedachten de verkeerde kant op dreigen te gaan.

@Anne,
:)

@Soothe,
Ook goede morgen.

@Ferry,
Leuk je koppie weer eens gezien te hebben.

@Blacky,
Aan een schouder en een knuffel had ik inderdaad wel behoefte, al was het een virtuele.
Breng die depri stemming van je aan de orde bij je volgende gesprek met de psychologe.
Hoe gaat het met de huisdieren?

@Soothe,
Wens je een goede droge dag toe.
Ik ben maar wat blij dat mijn man voorstelde om niet meer in mijn bijzijn te drinken. Ik heb hem gezegd dat ik dat heel attent van hem vond en gezegd dat hij rustig zijn drankje kon gebruiken, maar wel gevraagd om geen wijn te gebruiken. En hij drink zijn biertje en zijn borreltje uit mijn zichtsveld en ik geloof dat hij ook wel eens een overslaat.
Tip: schrijf je berichtjes van 8.40 en 9.00 uur eens over voor zelfgebruik. Het is een aardige analyse.
N.a.v. je bericht van 9.31. Heb je geen makkers die niet in de kroeg hangen, dan zou je die wat meer aandacht kunnen geven. Voor jezelf is het veiliger voorlopig niet in de kroeg te komen. Je kunt ze nog wel op de straat groeten. Ik heb mezelf ook voorgenomen feesten te vermijden.

@Anne,
Succes in je streven. Heb je al binnen het kader van de behandeling je doel moeten stellen of heb je je doelen bepaald in anticipatie.

@Sandra,
Een gewaagde onderneming, goed dat je je als BOB hebt aangediend. Heb je je vriendinnen wel op het hart gedrukt je goed in de gaten te houden, voor hun eigen veiligheid. Zeg het straks ook even tegen het bediende personeel. Safety first.
Sterkte en geniet nuchter van het feest.

@Kohtje,
Je legt de vinger op de zere plek: de keuze die je maakt. Goed dat je koppigheid ook op een gunstige manier kunt inzetten. Voor mij werkte die toch niet helemaal vorige zomer, maar ik geloof dat mijn knop toen ook nog niet helemaal omging.
Trouwens gefeliciteerd met die 14 maanden. Ik durf nu al vooruit te kijken met 2 weken, maar verder nog niet, daarvoor ben ik nog niet rijp.

Ik ga straks verder met reageren, ik moet even bijkomen. Ik ben echt van slag vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lucienne,

Balen dat het mis is gegaan.Gewoon weer opnieuw beginnen.Mijn begeleider zei toen het een keer misging:De gewoonte om te drinken is niet van de ene op de andere dag ontstaan , dan kun je ook niet verwachten dat het in een keer af te leren is. dat is ook een proces.Dus kop op en ga er weer voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, dank voor je felicitatie.. Het gaat me echter al lange tijd (vanaf ongeveer een half uur na die bewuste/beruchte knop omzetten) erg gemakkelijk af, simpel door het feit dat ik geaccepteerd heb nooit meer te kunnen drinken zonder daarvan de vervelende gevolgen te ondervinden. Zo is het nou eenmaal en zo zal het blijven. So what??? Het enige dat ik hoef te doen is die eerste laten staan en door het te hebben geaccepteerd komt de gedachte aan die eerste eigenlijk nooit bij me op.

De vinger op de zere plek is hoogst vervelend en confronterend. Ik heb wat in de piepzak gezeten toen men dat bij mij ook voortdurend deed, zowel in privé omgeving als tijdens de behandeling door de peuten en groepsgenoten. Maar door dat keer op keer te doen hebben ze me wel goed naar mezelf leren kijken. Niet alleen de koppigheid maar ook humor heeft me door deze vervelende, vermoeiende periode heengesleept.. Humor werkt erg relativerend en zelfspot kan misschien lijken op een vorm van zelfmedelijden, maar als men daar weer op wijst kun je ook heel veel leren uit deze vorm van humor. Eerst bekeek ik het als: die hele gekke wereld om mij heen, langzaam aan veranderde dat in: die hele gekke ik in de wereld om mij heen. Ik kon de wereld om mij heen niet veranderen, ik moest zelf veranderen en dat kon ik alleen maar zelf doen. Wel met behulp van aanwijzingen, terechtwijzingen, richtingwijzingen van anderen, maar de beslissing om te stoppen met drinken bleef altijd bij mij zelf liggen. Gelukkig wel, anders zou ik nooit de motivatie hebben kunnen opbrengen om daadwerkelijk te stoppen. Als ik gedwongen was geweest te stoppen zou m'n koppigheid tegen me hebben gewerkt. Dan zou ik hebben willen bewijzen dat ik ondanks het verbod best nog wel aan drank had kunnen komen als ik dat wilde. Zo heb ik het ook jarenlang gedaan, het stiekeme drinken.. Maar wie heb ik nou al die jaren voor de gek gehouden???

Het komt er dus op neer dat je het echt zelf zult moeten klaren maar dat alle vingers die op zere plekken gelegd worden zeer nuttig kunnen zijn. En vooral ook pijnlijk kritisch naar jezelf blijven kijken.. Dat doe ik ook nog steeds hoor. En ik geef toe dat ik ook geen heilige ben, verre van dat zelfs...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Corinne,Jammer dat uitgerekend jij, wanneer je hulp nodig hebt alleen aanwezig bent.
Je bent een grote steun voor ons allen.

@ lucienne, interessant artikel van je. Zet de mens weer aan het denken.

@ Soothe, Weer een dag erbij, Geweldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe,

Neuropatische pijn kun je soms goed bestrijden met een TENS apparaatje.TENS staat voor transcutane electrische Neuro stimulatie.Ook zijn er een aantal goede medicijnen op de markt(aminotryptiline en lyrica)Het TENS apparaatje werkt in grote lijnen zo: Je hebt dikke en dunne zenuwen. Als de dunne geprikkeld raken ervaar je dit als pijn. Door de dikke zenuwen nu te prikkelen onderdruk je de pijnsignalen naar je hersenen. Het apparaatje bevat 2 electroden.Transcutaan betekent door de huid.Het kastje geeft een prikkeling.Nu staat er bij google dat je de electroden op de aangedane plek moet plakken.Maar het moet wel door een deskundig iemand aan gelegd worden.Soms is 2maal een half uur stimuleren al voldoend om pijnvrij te zijn.Misschien moet je eens een afspraak maken op de polikliniek pijnbestrijding bij jou in de buurt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sammy en alle anderen, inderdaad een dag erbij. Ik vergeet waarachtig te tellen. Dat is een goed teken.

Oh ja, 11 dagen, mits ik vandaag volmaak.

Gisterenavond had ik het behoorlijk te kwaad. Nadat ik had uitgelogd, ben ik aan wat introspectie gaan doen. Ik zat met een rood opgeblazen hoofd van de spanning! Dus nog maar wat librium, dat moet maar even. Beter, dan wat jij noemt voor de bijl gaan. Dus ik ging denken (lukt gelukkig nog) ik dacht is het nou zo'n overmatige trek. Bij nader inzien viel dat eigenlijk wel mee. Dit alles werd mij eigenlijk pas vanochtend duidelijk.Ik dacht-sorry dat ik wat breedsprakig ben- heb ik nu geen, weinig, of veel trek.

Van trek was eigenlijk geen sprake.Toch was er iets, je bent niet zomaar compleet uit het lood!

Ik ben nogal koppig. Er was meer sprake van een soort lijdelijk verzet. Zo van ,ik wil dit en nu mag ik niet. Dat ging helemaal een eigen leven leiden, buiten mijn wil om. Ik klapte bijna uiteen.

Zoiets als een peuter, die gaat staan trappelen, omdat hij van ma geen ijsje krijgt!

De emoties, waar ik deelgenoot van was, waren recht heavy.

Toen dacht ik wat zeur je nou. Je mag alles, niemand verbiedt je iets, drink je maar klem!!

Maar wat wil je zelf.Dat is dus niet drinken. Nou zeur dan ook niet langer.LAAT LOS!!

Vanochtend werd dit goed duidelijk. Ik voel me nu goed. Loslaten die hap. Je drinkt of niet. Maar dan ook niet "zeiken" De geest kan rare spelletjes met je spelen.

Groeten aan allen van Soothe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Sammy, Je begeleider heeft gelijk natuurlijk. Iets wat je al zo'n 40 jaar gedaan heb ik niet zomaar uit je systeem. Het hoorde zo bij de gezelligheid. Zoals ik ergens schreef, we hebben elkaar leren kennen in mijn toenmalige kroeg. Ik achter de bar en hij aan de goede kant op een barkruk (zoals we dat noemden), hoewel ik zoop net zo hard mee. Het drinken hoort zo bij onze relatie. Dus het is niet alleen stoppen met drinken maar ik moet op de ene of andere wijze ook mijn relatie aanpassen. Want dat die anders wordt is een feit....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, gefeliciteerd met je verjaardag, en ik wens je een heel erg fijne dag! :musicnote::present::moon::)

Lieve mensen, ik heb mij voorgenomen te gaan proberen iets minder op het forum aanwezig te zijn, en ook niet meer alle draadjes volledig te lezen. Niet omdat ik me er niet meer bij voel horen, of dit forum niet meer nodig heb. Maar ik krijg de laatste tijd steeds meer signalen hier bij mij thuis, dat ik de ene verslaving door de andere vervangen heb, en ik ben me er ook steeds sterker van bewust dat ik af en toe mijn huiselijke taken verwaarloos doordat ik zo lang achter de computer zit. Binnenkort ga ik weer fulltime werken, en het is toch niet de bedoeling dat ik dan elke avond alleen maar achter een pc zit. Bovendien hebben mijn kinderen, al zijn ze dan al groot, mijn aanwezigheid en aandacht nodig, en die hebben ze al veel te veel moeten missen doordat ik met een glas in mijn hand achter de tv hing. Sterker nog, ze vinden mijn aanwezigheid GEZELLIG, en dat is toch het grootste compliment dat je als moeder kunt krijgen?!
De laatste tijd schreef ik al minder mee, maar toch las ik altijd alles. En daar gaan dagelijks de nodige uren in zitten. Daarom wil ik proberen de draadjes alleen nog maar vluchtig door te nemen, af en toe stil te staan bij een berichtje dat me interesseert, en niet meer op alles en iedereen te reageren. Of het me lukt is een tweede, maar het voornemen is er. Dus bij voorbaat al excuses als ik niet op iemand reageer, en ga er maar van uit dat geen nieuws in dit geval goed nieuws is.

Ik vind het fijn te zien dat hier weer een aantal nieuwe mensen zijn, of mensen die opnieuw teruggekomen zijn. Als is de draadjes van gisteren en vandaag zo doorlees, dan heb ik het gevoel dat jullie bezig zijn net zo'n hechte en gezellige club te vormen als ik indertijd ervaren heb. Dat vind ik heerlijk, want daar is dit forum voor. Ik hoop oprecht dat het jullie lukt elkaar erdoor te slepen, jullie zijn in ieder geval op de goede weg!

Soothe, gefeliciteerd met je 10 dagen! Een enorme prestatie, waarvoor een :present: Waarom probeer je je niet aan te melden voor de internetbehandeling? Het invullen van het dagschrift, en de adviezen en teksten van de hulpverlener helpen echt! Je moet gewoon alle hulp aangrijpen die je krijgen kunt.
Ik begrijp je gevoel over de kroeg wel. Maar ergens kom je nog goed weg. Ik kom al 21 jaar niet meer in de kroeg, ik dronk altijd thuis. Het is een kwestie van gewoontes doorbreken, en dat is verdraaid moeilijk als je midden in je gewone drinkomgeving zit.
Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is met een Spa'tje tussen je kameraden te zitten, ook al is dat maar het idee. Voorlopig lijkt niet naar de kroeg gaan me in jouw geval toch het beste. Je zult merken dat veel goede vrienden in feite zo'n goede vrienden niet blijken te zijn, als jij geen blikjes meer hebt en geen rondjes meer geeft. Dat is hard, maar wel de werkelijkheid.
Bij je gewoontes veranderen hoort ook nieuwe bezigheden zoeken. Als je gaat sporten in een sportclub kun je weer nieuwe contacten leggen. Ook kun je goedkoop meestal allerlei bezigheden vinden in een buurtcentrum, waar je ook leuke mensen ontmoet. Voor je oude kameraden kunnen nieuwe vrienden in de plaats komen, die je niet voor het dilemma plaatsen dat ze drinken. Ikzelf heb aan dit forum een paar fijne contacten overgehouden. Wij hebben met een groep zelfs in februari een meeting gehad. Iets dergelijks kunnen jullie ook organiseren!
Je ziet, mogelijkheden te over. Een heel nieuw en mooi leven ligt voor je open als je die eerste maar laat staan. Ik kan het weten, want ik doe het nu al 10 maanden.

Luciene, jammer van gisteravond, maar wij hebben het hier allemaal met vallen en opstaan geleerd. Met name het opstaan en doorgaan is van belang. Als ik naar mezelf terugkijk, een jaar geleden, dan was 1 fles op de vrijdagavond al een hele vooruitgang.:$ Je voornemen is er, dus opstaan, knietjes afstoffen, en weer op de fiets stappen. Je bent op de goede weg.
Het is moeilijk niet te drinken als je omgeving dat wel doet. Ik begrijp uit je verhaal van gisteren dat wijn jouw ding is. Dat was het voor mij ook. Mijn jongens drinken in het weekend ook een biertje waar ik bij ben, maar bier is voor mij niet zo gevaarlijk gelukkig.
Mijn oudste zoon was voor mij destijds ook aanleiding iets aan mijn drankgebruik te gaan doen. Ik vond zijn drankgebruik zorgwekkend worden, hij was te regelmatig helemaal de weg kwijt als hij thuis kwam van een avond stappen. Maar ik kon daar niets van zeggen, omdat ik zelf dronk. Ik heb hem niet gevraagd minder te drinken, of niet te drinken in mijn bijzijn. Maar doordat ik niet drink, is hij ook veel minder gaan drinken. Ik heb er geen problemen mee dat ze in het weekend een paar biertjes drinken, dat hoort tenslotte bij hun leeftijd. Belangrijk vind ik dat ze door de week niet drinken, en niet volkomen lam thuiskomen en niet meer weten wat er gebeurd is. En dat is de laatste paar maanden niet meer gebeurd! Ik vertel je dit, omdat de mogelijkheid bestaat dat je man vanzelf minder gaat drinken als jij het niet meer doet. Een goed voorbeeld doet wel degelijk volgen!

Corinne, bij mij gebeurde het ook na ongeveer twee maanden dat ik ineens heel erg in de knoop kwam met mijn eigen emoties. Ik heb het toen ook een periode behoorlijk moeilijk gehad, omdat ik geen idee had hoe ik al die gevoelens en herinneringen moest verwerken. Het is jammer dat er gisteravond niemand was, maar gelukkig ben je er toch doorheen gekomen. Blijf voorlopig de refusal slikken, want nu komt het erop aan. Het zal heftig en af en toe moeilijk zijn, maar meid, je komt er sterker uit. Schrijf alles hier maar van je af, dat heb ik destijds ook gedaan. Hier zijn mensen die je begrijpen en met je meevoelen. Je kunt nu verwerken, wat je jarenlang met alcohol verdoofd hebt.

Blacky, ik weet niet precies wat je psycholoog denkt dat je hebt. Ik wil je alleen dit zeggen: jij bent Blacky, een uniek en waardevol persoon. Je bent niet je moeder en ook niet je grootmoeder, hoewel je vast wel trekjes van hen geërfd zult hebben. Het valt niet mee om met jezelf te leren leven, dat weet ik, want ik leer het ook. Je bent al negen maanden fantastisch bezig, en je groeit nog iedere dag. Er zijn ups, en er zijn helaas ook downs. Accepteer ze maar. Misschien is het een goed idee er eens met de huisarts over te gaan praten? Je hoeft het niet helemaal alleen te doen. Sterkte meid. :sun:

Sandra, Sammy, en alle anderen, een fijn weekend en ik hoop dat jullie alles bereiken wat je zou willen!

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Charlie,
Wat een slechte nachtdienst heb je er op zitten. Begrijpelijk dat je hondsmoe bent. Gelukkig krijg je voor komende nacht versterking.
Die knuffel van je doet me goed.
En nee, ik was niet van plan te schelden, maar ik kan soms wel cru overkomen als ik in mineur verkeer.
Ik hoop dat je goed slaapt.

@Gemotiveerd,
Ik hou ook niet van stadten, komt omdat ik niet van winkelen hou.

@Yazz,
Goeie dag.

@Luciene,
Van mijn ogen had ik ook last, ik gooide dat ook op mijn alcoholgebruik en verwenste het, want mijn rechteroog is een lui oog en gevoelig voor allerlei wat het gezichtsvermogen hindert.
De moeite waard om dat bericht hier te plaatsen. Misschien moet je een kopie zetten bij de rubriek Tips en Adviezen.
Dit veilige plekje kennen we allemaal.
Na al die jaren in Nederland is mijn plaatselijke woordkennis nog steeds niet op pijl. Vertel me eens wat betekent: tinnef in je bericht van 12.43.
Kan het wel, maar doet het niet is toepasselijk op veel mensen.
Ik was een kei in het opstellen van planningen. Ik leefde ze echter nooit na.

@Soothe,
Ze hebben overal mooie en vooral medische benamingen voor.
Het is mode alles onder eufemistische woorden te brengen. Ik weet niet waarom.
Een jaar of tien geleden bedacht men dat de term geestelijk gehandicapten een negatieve bijklank had, dus ging men spreken van verstandelijk gehandicapten. Voor mij hetzelfde. Het jongste zusje van mijn grootmoeder is overleden aan de tering. Nu mag je dat niet meer zeggen en moet je TBC gebruiken. Maakt toch niet uit, ze is er evengoed aan overleden na een lang ziekbed.
Schrijf in je uitzwaaier de dag dat je gestopt bent. Is voor jou en voor ons makkelijker. Ik heb het ook gedaan, zoals velen onder ons. Het werkt ook nog een stimuleren.

@Sammy,
Hallo. Jij draagt je beroepsmatige kennis ook altijd mee.

@Kohtje,
Je hebt helemaal gelijk in je bericht van 13.27. Daarom heb ik die emoties die bovenkwamen even allemaal bekeken en besloten dat ik die vandaag maar eens op een rijtje moet zetten en prioriteren ter afhandeling. Ik heb hier mijn beroepsdeformatie zijn gang laten gaan, omdat ik het wel nuttig vond dit afstandelijk aan te pakken. Emoties zijn geen objectieve feiten, maar je moet er wat mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...