Spring naar bijdragen

Donderdag 28 juni 2007


BamBam

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

ik ga zo nog slapen maar wil dit met jullie delen. En open daarvoor een nieuw draadje.
Sla mn boek open van Eckhart Tolle. De kracht van het NU.'(Blz 72)

Wat zoeken ze?
Carl Jung vertelt in 1 van zijn boeken over een gesprek wat hij heeft met een indiaans opperhoofd. Het was het opperhoofd opgevallen dat de meeste blanken strakke gezichten hebben, een starende blik en een wrede manier van doen. Hij zei: 'Ze zijn altijd naar iets op zoek. Wat zoeken ze toch? De blanken willen altijd iets hebben. Ze zijn slecht op hun gemak en rusteloos. Wij weten niet wat ze willen. Volgens ons zijn ze gek. :huh::angry::o (noot van BB, en bedankt he)

En dan iets verderop staat. De onderstroom van constant onbehagen is natuurlijk al lang voor de Industriële Revolutie begonnen.....
Waarom zijn jullie zo bezorgd?' vroeg Jezus aan zijn discipelen. "Kan bezorgdheid ook maar één dag aan je leven toevoegen?'

Die Jezus was zo dom nog niet.

Sterkte gewenst voor wie het moeilijk heeft.

Heb een fijne dag allemaal.

Alleen vandaag drink ik niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 248
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goede morgen,

Ik heb een besluit genomen en dat is dat ik nu stop met drinken!
Het heeft allemaal een beetje te lang geduurd maar nu ben ik eindelijk zover .. terug er volle gas tegenaan .. weliswaar stap voor stap en dag per dag!

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen iedereen ,
ik heb alles gelezen van de laatse twee dagen , maar had weinig zin om te reageren dit ligt niet aan jullie maar aan mijn eigen ikke ;-((
waarom gruwel ik van mensingsverschillen heb ik een hekel aan woorden al staan ze zoals hier maar op papier , de reden is omdat mijn ma in ruzie van mij weg gegaan is , laatse hele boze telefoontje was tien dagen voor haar zelfmoord , als men dan nog weet dat ik tussen door jarig was en ik niets van haar persoonlijk gehoordt heb hoop ik dat jullie begrijpen waarom ik op zo´n momenten in mijn schulp kruip .
maar mijn weg kruipen is mijn schulp is niet goed , ik alleen zal eens proberen om alles op te lossen maar het werkt niet op die manier want dan komen de gremlins mij tot in mijn dromen tegenmoet ´´vlucht blacky vlucht , in een heerlijke roes´´ maar blacky heeft niet toe .
mijn relatie zit niet snor en ook daar heb ik het moeilijk mee , ik leer enorm veel van jullie hier op adb en ik denk dat ik momenteel deze weg maar blijf bewandelen mondje dicht en aanhoren , want ik weet en voel dat ik nog niet sterk genoeg ben om op eigen voetjes alleen door het leven te gaan .
ik vermoed dat ´´ban´´betekend dat men een poosje geweigert is ??
voor de rest wens ik jullie allemaal veel sterkte om adb te zijn en te blijven ik doe er weer een dagje bij want mijn geestelijk min zijn zou nog erger zijn moest ik er nu op drinken .
met de poesjes gaat alles goed ze brengen leven hier in huis :-))
weet er iemand hoe men het verleden loslaat , want soms heb ik het gedacht gek te worden om de waarom te begrijpen wat mijn ma betreft .
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Môgge...

Lenne, mijn dag kan nu al niet meer stuk. Ik vind het heerlijk als mensen ontdekken wat ze willen en daar met positieve kracht aan beginnen. Je bent inmiddels genoeg bijgelezen (maar zelf ook wel ervaren genoeg, denk ik) om te weten dat het niet makkelijk wordt, maar jouw woorden getuigen van een wil en een realiteitszin waarmee je het wel gaat redden. Super! Sterkte!

BB, als ik niet zo introvert was dan zou ik tegen je zeggen dat je een heerlijk mens bent en je eens even een dikke knuffel geven want ik vind het een genot om jouw stukjes te lezen, met beide voeten op de grond (al is het soms stampend) maar met zoveel oog voor de mooie details om je heen... maakt dat ik ze ook zie... keep up the good work, girl!

Joann, hoe varen we? Nog op koers, geen stormwolken aan de horizon? Je was tussendoor af en toe wel dagenlang AdB, dus de ontgiftingsverschijnselen zullen je niet vreemd zijn. Gewoon deze keer doorzetten hoor, ook voor jou is er een leven zonder alcohol, en je kunt jezelf geen beter kado geven.

Soothe, rot voor je dat je even niet mee mag klessen. Ik hou niet van ruzie, en als het niet over mij gaat dan bemoei ik me er ook niet mee, dus bleef ik stil. Ik wil ook geen partij kiezen. Tsja. Wat AdB betreft blijf ik erbij dat ik in jou nog steeds een potentiele winnaar zie, en ik hoop dat je ons binnenkort komt melden dat dat klopt. CUL8R!

Zo, nou, ik was gisteravond ook wat dippig, binnenkort breekt hier ook de pl... uit, wel in positieve zin hoor maar het is zoooooveel werk dat ik er soms even tegenop zie, maar ja we gaan maar gewoon door en ergens ooit zal het wel een keer af zijn. Komt tijd, komt raad, en zo niet, dan is-ie te laat. Whatever.

@ iedereen: maak er een mooie dag van, en Hou Vol!


:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor hun steun. Ik denk dat ik afgelopen periode een binge-periode heb afgewend. Ben vanmorgen na een diepe slaap weer vrolijk wakker geworden en ben dankbaar dat ik de alco niet heb gebruikt. BamBam Jezus had gelijk, met bezorgheid krijg je inderdaad geen dag terug. De problemen op het werk zal ik na het weekend oppakken. Ik ga niet proberen vooruit te lopen op de dingen die nog moeten aankomen en proberen de problemen te tackelen op het moment dat ze zich aandienen. Ben ontzettend blij dat het vandaag de laatste werkdag is. Zo kan ik in het weekend bijtanken zonder last te hebben van de spanning van het werk. En, ja dat is het weer maandag en dat zien we wel. In het ergste geval ga ik daar weg, maar ja, is dat het grootste probleem. Nee, zolang ik nuchter ben kan ik een andere baan vinden. Dus alles is niet zo zwart als het soms naar uitziet.
Tja, soms als de binge-gedachte vervlogen zijn dat trekt de lucht op en zie je de zaken weer helder en scherp.

Voor allen een fijne droge en zorgeloze dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen!!!Na 4 dagen adb heb ik gisteren 6 glazen gedronken.Mijn enige troost ,ik stopte na 6,want ik dacht aan jullie,normaal zou de fles leeggegaan zijn en ik nu een houten kop hebben .Vandaag een hulpverlener toegewezen gekregen....YES,na 30 jaar alc ge/misbruik ga ik er nu iets aan doen.
Om 10.00 u moet ik gaan werken,dus ik wens jullie allemaal sterkte vandaag.Mies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mies, ik moest wel lachen toen ik je bericht las. zes drinken is niet weinig maar voor jou al een hele overwinning. Mooi man.
Ik wens je sterkte en succes. Je zet een grote stap na 30 jaar. Goed van je.

Sandra, fijn om te lezen dat jij het gevoel hebt een bingeperiode te hebben afgewend. Een belangrijke overwinning lijkt me.

En ook al sta je nog maar een dag droog, of 2, hou vol, het loont.

Ik ben al weer ff wakker. En ach, bij mn ouders staat de computer op de logeerkamer dus ja.....
Ik begin maar weer met goede moed.

Ferry(sukkeltje), goedemorgen:(:D hihihi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bambam ik weet het,maar 6 was beter dan de hele fles of een tweede erachteraan.

Sandra mag ik als beginneling vragen wat een binge periode is?ik hoop dat ik nu niks stoms zeg/vraag??

Hallo Marco, hou vol.
Hallo alle anderen, Mies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mies, een vraag is NOOIT dom, nooit. Je mag alles vragen.

En ja, je hebt een overwinning geboekt met die zes, dat snapte ik. Moest er alleen ook om lachen, bedoel dat niet verkeerd.

Vlgs mij is bingedrinken dat iemand in een korte periode heeeeel veeeel gaat drinken. Anderen drinken elke dag veel, bingedrinkers kunnen ook een hele poos niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Vandaag heb ik een dag vrij genomen, om enig toezicht te houden op de werkzaamheden hier. :P
Dus zit ik gezellig in de kamer tussen de rommel, met de deur dicht om he stof enigszins buiten te houden. Het is een geboor en gedril van jewelste, mijn hondje snapt er helemaal niets van en blijft hardnekkig poten geven. Hij gaat er van uit dat het wel goed zal zitten als ik er rustig bij blijf zitten, maar zelf is hij daar toch niet helemaal van overtuigd.

Blacky, zoals vaker als ik een stukje van jou lees weet ik niet goed wat ik er op moet zeggen. Je hebt enorm veel voor je kiezen gehad meisje, en ik vind je bijzonder sterk dat het je lukt ondanks al je verdriet, herinneringen en moeilijkheden niet te drinken.
Hoe je het verleden kunt loslaten weet ik ook niet precies, ik ben er zelf ook nog veel mee bezig. Maar ik begin langzaam aan wel de te leren de dingen te laten bij degenen bij wie het thuishoort. Ik denk dat dat voor jou ook belangrijk is. Jouw moeder deed wat ze deed om haar eigen redenen. Jij bent daar op geen enkele manier verantwoordelijk voor en had het denk ik ook niet kunnen voorkomen. En dat is voor jou belangrijk om je eigen leven te leiden, en je eigen keuzes te maken. Heel veel sterkte, je bent een kanjer! :heart:

Sandra, fantastisch gedaan! Lenne, goed voornemen, hou vol. alleen vandaag! Morgen is er weer een andere dag. Mies, vandaag is weer een nieuwe dag. Go for it!

En verder iedereen veel succes bij alles wat je je voorgenomen hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen allemaal, (lekker bakkie erbij...)

BB: Ja wat zoeken we... ik neem aan geluk... maar we moeten er zoveel voor doen om het te vinden blijkbaar... ik word er soms zo moe van, van dat zoeken en soms ook weer niet. Als ik goede dingen lees dan kan ik me daar weer zo goed bij voelen. Dan denk ik: ach het ligt gewoon om de hoek ik keek er alleen over heen.

Lenne: Harstikke goed joh, je hebt een keuze gemaakt! Tussen de stimulus (prikkel) en de respons (reactie of antwoord op een prikkel) zit keuzevrijheid. Dat onderscheid ons van de dieren. En die keuze die je nu gemaakt heb is alles bepalend. Want het overkomt je niet (in dit geval jouw drinken) maar je hebt er al die jaren voor gekozen. En nu KIES je ervoor om daar mee te stoppen. Proficiat!! Je neemt daarmee je leven in eigen hand.

Blacky: Sterkte met het leven!! Ik begrijp dat het moeilijk is om te begrijpen het waarom. Niet als een dooddoener, maar jouw moeder heeft op haar manier ook haar keuze gemaakt. Zij wilde niet verder leven en had daar haar redenen voor. Niet duidelijk voor jou en ook nogal traumatisch was haar manier van uitstappen voor jou. Maar jij bent er nog en je vecht om te overleven. Dat is jouw keuze in het leven en dat lijkt me een hele goede keuze. Leer en leef. :heart:

Water: ik heb waarschijnlijk een keer niet goed opgelet met lezen. Maar waarmee breekt de pl****s uit? Ik voel een verbouwing???? Klopt dat???? Als dat zo is.... laatst zei iemand dat we er hier ook wel een bouwforum van konden maken :) Wij wonen sinds maart 2006 hier en zijn constant aan het verbouwen en zijn nog lang niet klaar. Soms wilde ik wel even een toverstokje van de één of ander fee vasthouden. Of op 10 juli de hoofdprijs van de staatsloterij.... Maar ach Luciene dit is jouw keuze... ja soms moet je ook jezelf toespreken. :D

Marco: Hé geweldig toch!! Eén dag ADB dat is het begin van de rest van je leven. En ze zeggen: alle begin is moeilijk, dus veel sterkte en hou vol en laat de eerste staan en dat schijnt alleen maar vandaag te hoeven :D. En iedere nieuwe dag is 'vandaag'..... dus.....

Sandra: Wat een goede samenvatting over: maak je geen zorgen voor de dag van morgen. Jij ook een fijne droge en zorgeloze dag.

Mies: Ik moest ook met BB even lachen om je "maar zes glazen". Je mag er maar twee op één dag....:) Maar dat je toen aan ons moest denken en toen stopte das dan weer winst zal ik maar zeggen. Sterkte met je strijd!

Ik moet overigens zeggen dat ik de hulpverlening via internet wel heel prettig vind bij Tactus. Op de momenten dat jij wil kun je je 'huiswerk' doen. Een bericht naar je hulpverlener sturen kan ook op het moment dat jij zelf verkiest. Ik vind die vrijheid zeer plezierig. De keuze die ik moest maken tussen minderen en stoppen is nogal eens gewisseld in de tijd dat ik hier nu rond wandel. Maar bij de volgende stap in de hulpverlening die er nu te nemen is heb ik besloten toch voor mijn eerste keuze te willen gaan en dat is dat ik sociaal wil kunnen drinken.

Als ik helemaal zou stoppen heb ik nog het gevoel dat ik dan een gevangene van de alcohol ben. Dan ben ik nog steeds niet de alcohol de baas voor mijn gevoel. Ik heb nu afgesproken met B. (de hulpverlener) dat ik in het weekend vr +za+zo twee glazen per dag mag drinken (moet niet :)) en doordeweeks het droog houden. Afgelopen weekeend heb ik zelfs op vrijdag niet gedronken en alleen op zaterdag 2 glazen en op zondag 2 glazen. Daar heb ik verder niet over gesproken omdat ik het voor iemand die echt helemaal wil stoppen (en het daar moeilijk mee heeft) niet extra moeilijk wil maken.

Maar ik dacht vanmorgen, de woorden van BB van gisteren in mind hebbende, we moeten wel over onze eigen beleving van hoe het gaat met stoppen of minderen hier blijven praten. Dan blijven we van elkaars reilen en zeilen op de hoogte.

Nou hier laat ik het weer even bij. En nu ga ik Soothe bellen om te kijken hoe de nacht verlopen is.

Later,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water, dank je wel voor het compliment. Leuk om te horen.
Ik heb me wel es afgevraagd wat jij van mij zou vinden.(jaja, een mens is alcoholist of niet) Ik was een tijd terug nogal hard tegen je, iets over drankjank en zo, en ik weet nooit zo goed hoe iets valt. En ook al heb ik vaak een hele grote muil, ik voel me ook vaak onzeker. Dat blijft hard werken, de zekerheid in mezelf vinden en minder afhankelijk zijn van anderen. Pff, die mechanismen, stap voor stap.

Ik vind het zo mooi om te zien hoe jij ook bezig bent en veranderd in positieve zin. Van iemand die het allemaal niet zo zag zitten en maar nix vond maar iemand die vastbesloten is er voor te gaan. En anderen een hart onder de riem steekt. Fijn he, zo'n forum.
Dank je wel.

Ik heb niet veel geslapen maar zie de wereld iets zonniger vandaag. Ik kreeg gisteravond een mailtje van een vriendin van me. Ze had me een E-Card gestuurd. Ze leest wel es mee op het forum nu ze weet dat ik hier schrijf. Ze had gelezen dat ik me niet zo lekker voelde en wilde me een hart onder de riem steken. Heerlijk.
Jullie ook bedankt voor de ondersteuning. Soms is het inderdaad al genoeg het even van me af te schrijven. Oplossingen zijn niet altijd voor handen en dat geeft ook niet. Maar als alles in mn hoofd blijft zitten raakt het zo vol en krijg ik zo nu en dan kortsluiting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mies, maak er een goeie start van en haal eruit wat er voor je in zit!
Zes uit een fles en dan nog over? Zes lukte mij nooit, was ie al lang leeg ;)
Knap dat je gestopt bent.

Sandra, :present:

BB, heb je je vader verwent met een ontbijtje?

Yesssss, daar komt ieeeee! Hopelijk geen rugklachten meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen allemaal,

Ik ben ook blij met dit forum. Het steunt me inmiddels al meer dan 9 maanden, waarvan ik dik 7 maanden ADB ben. Vaak voel ik me onzeker en weet niet wat ik moet schrijven. Denk vaak veel te lang na en lees nog tig keer door, om maar niet ergens op gepakt te worden (zegt iets over mij). Soms ben ik wat spontaner en de andere keer weer iets introverter. Ik vind het geweldig dat er zoveel mensen mee schrijven en met een soortgelijk gevecht bezig zijn. Ook vind ik het best 'leuk' dat er soms wat meningsverschillen zijn. Geen mens is hetzelfde en een ieder gaat op zijn eigen manier met kritiek om. Wel vind ik het jammer dat Soothe geband is, ik houd niet zo van dat bannen. Het is leven in de brouwerij en dat hoort ook juist hier op een ADB forum.
Ik voel me momenteel niet zo goed, maar ja... logisch. Ik denk me een slag in de rondte en kom er maar niet uit. Toch geloof ik dat het goed komt.
Gisteravond 3 x een half uur (hahaha, jaja... baas boven baas :P) gezeten (mediteren). Man man man, daar voel ik pas echt hoe erg het stormt in mijn hoofd... niet normaaaaaaal meer gewoon. Ik vergelijk het met een flipperkast die op tilt is geslagen. Zucht.., nou ja. Ik drink niet en dat maakt me tussen de bedrijven door wel weer blij. Wie had dat ooit gedacht. Ik ja.

Maar goed, ik ga hier even de afwas doen. Ben op een logeeradres en zal eens even de handen uit de mouwen steken.

@anna:
Gaat het daar een beetje? Ben jij thuis voor de controle, of zat er toch stiekum een lekkere neger bij?

En verder alle mensen hierboven mij... sterkte vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB, in verband met de chaos in je hoofd kan ik je zonder meer een verbouwing aanbevelen. Dan is de ruimtelijke omgeving namelijk volledig in harmonie met je hoofd.:P Op een bepaalde manier geniet ik hier zelfs van. Ik zit hier volkomen ontspannen temidden van een grandioze troep achter de computer, zonder schuldgevoelens omdat ik eigenlijk aan het werk zou moeten zijn. Want
a. ik kan niet weg want er komt zometeen iemand van het waterleidingbedrijf om een nieuwe hoofdkraan aan te sluiten, en
b. het heeft geen enkele zin hier in huis iets te gaan doen, want het stoft hier verschrikkelijk en er kan niets opgeruimd worden.
Ik zie enorm op tegen het poetsen en opruimen na afloop, want dat is niet bepaald mijn hobby. Dus voor het moment geniet ik gewoon maar van het niets doen.:D

Lucy, die verbouwing is niet helemaal mijn idee. Ik heb een huurwoning, en dit is de renovatie die zo'n 8 jaar geleden al beloofd werd. Voor die toestanden heb ik dus niet gekozen, maar het was inmiddels wel dringend noodzakelijk dat er iets gebeurde. Aangezien we nu toch al in de troep zitten, grijpen we de gelegenheid wel aan om zelf ook nog het een en ander te vernieuwen. Kost me een rib uit mijn lijf, maar gelukkig heb ik naast mijn vakantiegeld ook nog wat belastinggeld terug gekregen.

Stien, zijn ze er met je nieuwe bed? Ik hoop dat daarmee je rugklachten verleden tijd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi Mick, geen neger nee, wel twee Duitsers, maar die vind ik niet zo lekker.

Ik hou ook niet van die banningen, het geeft me een gevoel alsof ik op de kleuterschool zit, waar je ieder moment door de juffrouw op de vingers getikt kunt worden. We zijn hier volwassen mensen, volgens mij moeten we er zelf ook wel uit kunnen komen. Iets uitpraten werkt volgens mij beter dan straf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Anne: ja die verbouwing hier is wel door ons zelf bedacht maar echt blij ben ik er ook niet mee. Het duurt allemaal zo lang. Manlief moet het allemaal na het werk en in de weekeinden doen. Dus dan kan het maar met een bepaalde snelheid gebeuren.

En wat bedoel je met twee Duitsers? Woon je in Duitsland of woon je tegen de Duitse grens aan... of snap ik gewoon de grap niet... offe ben ik gewoon blond :D

Dat straffen vind ik ook zo niet kunnen. Volgens mij is daar nog nooit iemand veel beter van geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco; en nu dag twee! Uur voor uur, gaat je lukken!

Blacky; dat is moeilijke problematiek wat je meegemaakt hebt met je moeder. Ik denk dat dit beter te bespreken is met je psycholoog. Die heb je toch inmiddels?

Lenne, toch eindelijk die beslissing genomen. Klasse!

Luciene, je zoekt geluk, wie niet? Maar het ligt vaak voor het oprapen je moet het willen zien.
Het probleem is dat wij als mens nogal veeleisend kunnen zijn en geen oog meer hebben voor de kleine dingen, maar het is er wel degelijk!
En nu ik er over schrijf, ik zie het en voel het al is het nog klein. ADB zijn is als een mosterdzaadje dat groeit, wat een geluk!
Het is mooi dat je nu weet wat je wilt, sociaal drinken. Ik hoop dat je het écht kunt.

Mick, je flipperkast op tilt? Bedenk dat je ADB zijn de jackpot is. :D

Anna, geen neger, geen duitser. Weet je eigenlijk wél wat je wilt! Biedt ze koffie aan, uiterlijk zegt niet altijd alles en nationaliteit al helemaal niet. Of je moet de taal niet machtig zijn.
Verbaasd me wel, Anna en genieten van de chaos? ;)

Ik ga mijn nieuwe bed opmaken en kamer weer inruimen en stiekem even uitproberen!
Laterrrr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luciene, ik woon niet aan de grens hoor, maar midden in Nederland. Die aannemer heeft gewoon twee werknemers van Duitse afkomst in dienst, die inmiddels vrij behoorlijk Nederlands spreken, maar je hoort het wel aan hun accent en Duitse woorden tussendoor. Geen idee of ze in Nederland wonen, of dagelijks op en neer reizen. Je bent helemaal niet blond hoor, dat van die lekkere neger was gewoon een flauw grapje van een paar dagen geleden, toen we zaten te geiten.:P Enkelen van ons hebben daar zo af en toe behoefte aan.:D

Stien, ik vind er verder niets mis mee hoor, maar waarom zou ik in vredesnaam iets met een van die bouwvakkers moeten beginnen? Op het moment heb ik genoeg aan mezelf, en als ik al die relatieperikelen lees die veel mensen bij het ADB zijn krijgen, dan denk ik dat ik voorlopig maar wacht tot ik met mezelf door een deur kan.:huh:
Bovendien is koffie op het moment een beetje moeilijk, de man van het waterleidingbedrijf is er inmiddels gezellig óók, dus ik heb geen water.
Ja, ik kan genieten van chaos, mits ik daar op dat moment niets aan hoef te doen. Diep in mijn hart ben ik namelijk ongelooflijk lui.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog zo'n ongeduldige chaoot die haar hoofd niet stil kan krijgen.
Stuiterdestuiter, dipperdedip. :huh:

Gisteren wakker geworden met het gevoel dat ik bergen kon verzetten, vandaag wakker geworden met het gevoel dat elke molshoop een Mount Everest is.

Heeft iemand soms een roze bril in de aanbieding?

Pfffffffffff.

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...