Spring naar bijdragen

Dinsdag, 17 juli 2007


Gem

Aanbevolen berichten

Ik heb weleens bij een yahoo group gezeten. Maar dat was niets voor mij want dat waren mensen die met AA bezig zijn. Ik geloof dat ik me hier fijner ga voelen.

Trouwens zeer herkenbaar dat je dan er vrolijk op los blijft drinken als je 'in de wacht' staat terwijl je ook meteen zou kunnen stoppen. Vorige week echt veel gedronken.

Vandaag de tweede dag. Het gaat goed. Geen ontwenningsverschijnselen. Wel dat ik slechter slaap.
Maar ik weet van mezelf dat de moeilijke momenten nog komen.

O ja, ik heb een zeer krachtig vitamine B preparaat gekocht. Die ga ik dan een pot van opmaken om dat weer in orde te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 171
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Zo mijn man is net de deur uitgehold met een slaapzak en is naar de camperbus vertrokken want hij kon niet meer met mij in 1 ruimte wezen.
hadden weer ons standaard argument over niets..wat dan uitdraait op...wie heeft er gelijk...wie zei wat en wie wint er.
ik zeg dat hij altijd wil winnen en de laatste tijd met iedereen argumenteerd en dat ik me daar zorgen om maak.
hij weer boos dat ik hem in een daglicht zie die hij niet kent van zich zelf.
ik heb het gevoel dat hij gewoon wiet wil roken en misschien zelfs wel aan de drank wil en nu een reden zoekt om niet onder mijn controle te staan.
we laten elkaar erin vrij hoor maar als je samen bent ben je ook samen sterk.
ik vond het een nep excuus om ZO kwaad weg te rennen dus voormijn gevoel zijn de gremlins er bij hem.
ik hoop dat het feit dat ik hem dat op zijn neus heb gedrukt vlakvoor dat hij de deur uitging voldoende is om hem er van te weerhouden om het ook daad werkelijk te doen. Ja ik weet het..I'm a b**ch
maar de wiet zal moeilijker worden dan de drank voor hem.
vanavond ga ik wel even kijken...hij moet het ook zelf uitvechten
ik zal het goede voortouw nemen en sterk zijn deze keer.
dus een beetje depri hier want ruzies zijn natuurlijk nooit leuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff, ik ben vandaag al een paar keer met een berichtje begonnen, maar weet eigenlijk niet goed wat ik moet schrijven, dus ik wis het steeds weer.

Mijn vloer is in ieder geval gewigd. Voor wie wil weten wat dat is: er zijn extra steunbalken onder aangebracht (ik heb een houten vloer), zodat het nu steviger is. Ik kan mijn bankstel, televisiekastje met tv etc. dus weer terug gaan verhuizen naar zijn vaste plek, tot de volgende ronde. Bezigheidstherapie voor mensen die vakantie hebben is dit geloof ik. Eerst maar eens even stofzuigen en zo, op plekken waar ik normaal nooit kom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterkte Safi, ruzies zijn inderdaad niet leuk. Ik heb daar ook altijd moeite mee. Is vaak voor mij een enorme valkuil geweest, dus wees maar bedacht op gremlins. Maar misschien heeft je man ze allemaal meegenomen. Ik hoop dat jullie er vanavond uit komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Anna
las net iets interessants voor iedereen die droog staat en zich af vraagt hoe het nu verder gaat

Mensen van de AA stellen het volgende bij een drinker die stopt:

Zij kennen daar de verschillende fases van droogstand:
- de alcoholist staat droog
- de ontnuchterings periode
- de nuchtere alcoholist
- de nuchter blijvende alcoholist

# DE DROGE PERIODE#

als een alcoholist voor het eerst (weer) stopt met drinken, zeggen ze bij de aa: hij/zij staat droog.

Dit houdt in dat de alco van allerlei moeite moet doen om de alcohol te laten staan.
De smaak van alcohol en de bijbehorende roes zit nog vers in het geheugen, maar ze weten ook dat drinken niet een oplossing is.

DE ALCOHOLIST IS 24 UUR PER DAG BEZIG MET NIET DRINKEN !!


# DE ONTNUCHTERINGS PERIODE#

De alco komt erachter dat leven zonder drank best wel leuk kan zijn.
MAAR... ze komen er ook achter wat voor een zootje hun leven is geworden. Ze zijn gewend om alle problemen, maar ook alle leuke dingen te verdrinken met alcohol, en nu moeten ze dat ineens zonder hun grote vriend doen.

Kortom ze moeten weer leren te leven zonder drank.


# DE NUCHTERE ALCOHOLIST#

De alco heeft geleerd om te gaan met de dingen van alle dag.
De zucht naar drank is minder, maar af en toe kunnen ze nog in situaties komen, waarin ze weer "verlangen"naar drank.
Ze kennen een hoop handvaten en middelen om niet meer zo snel naar de drank te grijpen.
Af en toe denken ze er zelfs niet meer bij na dat ze alcohol verslaafd zijn.

Een aa-vriend van me zei ooit eens zo mooi: Er zit een aapje (genaamd alcohol) op mijn schouder. Zolang die slaapt is er niets aan de hand, maar als hij wakker word.......


#DE NUCHTER BLIJVENDE ALCOHOLIST#

Was het maar zo mooi...

Elke alcoholist kent het gevaar van terugval.
Of zoals Jeanet zegt: Iemand die meer dan 20 jaar droogt staat /nuchter is, staat net zover van het eerste slokje, dan iemand die nog maar net een week droog staat.



tot besluit:
Een alcoholist, gestopt of niet, blijft een alcoholist. Het is een ziekte, een verslaving, waar niemand echt controle over heeft.
_________________
*~ het is pas mislukt als je het opgeeft ~*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lees net weer iets waardoor wemisschien steeds in dezelfde valkuilen vallen en ik heb een gedeelte gekopieerd
wie de rest wil lezen moet even naar de link gaan.
kan alleen 1 ding zeggen: staat als een huis

http://www.ikenmijnalco.nl/for...646239b17d4c0e531c113


Maar een lichaam is een zeer efficiënte leermachine. Het leert b.v. al snel dat een dosis niet de enige blijft, maar altijd door een heleboel andere gevolgd wordt. Wat gebeurt er nu zodra de eerste dosis binnen is? Dan reageert het lichaam voor alle zekerheid alvast op de twintig die er nog aankomen. Het gevolg is dat de compensatiewerking als het ware doorschiet, het lichaam ervaart in verhevigde mate alle tegengestelde verschijnselen van de werking van de stof, dit is onaangenaam, en het gevolg is een sterke neiging de stof tot zich te nemen.

De verschijnselen worden niet op zichzelf waargenomen, net zo min als men de afnemende suikerconcentratie in het bloed waarneemt als men een tijd niet gegeten heeft. Wat men ervaart is het verschijnsel 'honger'. Zo voelt de verslaafde niet wat er in zijn systeem precies gebeurt, wat hij waarneemt is 'craving'.


Hier is niets pathologisch aan; hetzelfde gebeurt b.v. als iemand die aan het vermageren is een handje pinda's probeert te nemen; het lichaam produceert als het ware acuut voldoende maagsap voor de hele zak die er gewoonlijk op volgde; met als gevolg een sterke toename van de eetlust. Men ziet deze overcompensatie al vroeg in het begin van alcoholmisbruik: men kan nog goed van alcohol afblijven, maar na het eerste glas gaat men snel op zoek naar meer.
Maar de consequenties gaan verder. Men hóeft lang niet altijd de stof te pakken om het geheel in werking te doen treden. Men hoeft soms alleen maar in aanraking te komen met iets dat iets met het gebruik te maken had om dit waar te nemen. Een voorwerp, een kleur, een geluid, maar ook een bepaalde omgeving en de rapen zijn gaar. Dit is vergelijkbaar met een gewone Pavlovreaktie; een geur is voldoende om plotseling heel veel trek te krijgen, al is er geen voedsel in de buurt. Geluid komend uit een café; het zien liggen van een zilverpapiertje; het binnenlopen van een bepaalde straat, en het lichaam maakt zich op om een forse dosis het hoofd te bieden; gevolg: opeens daverende trek. Dit is dus geen psychisch effect, maar een biologisch gebeuren. Het lichaam anticipeert op de komst van de stof die het gewend is binnen te krijgen. Men noemt dit dan ook anticipatieve compensatoire reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Ben je weer van die lui af.
Ach die hoekjes en kantjes heb je zo gedaan. Als je dan daarna alles weer teruggezet hebt op zijn plaats, dat zul je iets van voldoening voelen.
Zomerbezigheidstherapie, leuk woord.
Over stofzuigen gesproken, ik moet mijn hele trappenhuis weer zuigen. Wat het huishouden betreft, heb ik toch echt een selectief geheugen.
Zal dat zo maar eerst even doen, dan ben ik er van af, voor deze week dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi,

Ik vind de uitzwaaiers van die site wel toepasselijk. (Ik heb nog niet alles gelezen.)

quote
*~ het is pas mislukt als je het opgeeft ~*

*~ verander de dingen die je niet kunt accepteren,
en accepteer de dingen die je niet kunt veranderen ~*
unquote

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben misschien wel vervelend maar voor wie het interreseerd..ik heb het van ikenmijn alco.nl:
Informatie over het stoppen:

Elke alcoholist gaat door een aantal fasen, als hij stopt met drankgebruik. (Met
uitzondering van mensen die op latere leeftijd een korte tijd alcoholistisch
gedronken hebben.)

Ook hierbij is het zo dat niet elke alcoholist door alle fasen heengaat en
het is ook niet zo dat alle fasen zich in een zelfde chronologie afspelen.

Het eerste jaar.

De eerste periode kenmerkt zich door lichamelijk ontwenningsverschijnselen,
bibbers, transpireren etc. Deze fenomenen verdwijnen vrij snel.

De psychische ontwenningsverschijnselen kunnen wel een jaar duren. De
belangrijkste en de langdurigste is de "craving". De drankjank. Dit zijn
over het algemeen korte momenten van een heftige aandrang om te drinken. De
tussenperiode worden steeds langer en de heftigheid neemt af.

Het denkvermogen (mits niet te lang gedronken) herstelt zich vrij snel, wat
concentratiestoornissen zijn de meest bekende. Het geestelijk herstel duurt
langer. In de eerste periode is er sprake van sterke stemmingswisselingen en
wisselende gemoedtoestanden. Het zijn over het algemeen redelijk normale
reacties maar dan heftiger, de zelfbeheersing is minder.

Het eerste jaar spelen veranderingen zich voornamelijk af op het
gedragsniveau. Een alcoholist heeft een slecht ontwikkeld normen- en
waardensysteem.
Een normen- en waardenstelsel wordt gevormd door je ouders en andere
beïnvloeders en gaat door tot de eerste 5 levensjaren van je eerste kind
(voor mensen zonder kinderen loopt het iets anders maar kent overigens een
zelfde tijdspad). Daarna gaat de ontwikkeling veel trager. Veruit de meeste
alcoholisten missen dus een behoorlijk stuk van die ontwikkeling.
Als je stopt met drinken, moet je eigenlijk meteen als een volwaardig
volwassene gaan leven. Je gaat gedrag lenen van anderen. Bill schreef er al
over "fake it and you'll make it". Ik zal een voorbeeld geven: wist ik mij
als vader van twee dochters redelijk goed te gedragen. Ik deed alles netjes
maar ik had er weinig gevoel bij. Ik wist dat ik het op een bepaalde manier
moest doen, maar het kwam niet van binnen uit.

Tot het gedrag behoort ook redelijk het verleden en het verleden kunnen
verklaren. Voor een deel kan dat op een rationeel niveau (het
neurotransmittersverhaal) Voor een deel moet er ook een psychosociale
verklaring komen. Daarvoor lenen herstellende alcoholisten gevoel. Dat kan
van voorbeelden binnen de directe omgeving: partner, AA sponsor (een
verstandige in mijn geval), maar ook goden en goeroes lenen zich uitstekend
voor deze functie.

Het gevoel en gedrag dat we ontwikkeld hebben tijdens de drankperiode
verdwijnt niet plotsklaps als we stoppen. Heel lang hebben we waan en
werkelijkheid door elkaar geklutst tot onze eigen werkelijkheid. Die
techniek beheersen we zodanig goed dat we dat ook met geleende en werkelijke
gevoelens kunnen. Hierin zit geen opzet of kwade trouw, het is een tweede
natuur geworden.

Zo rond het tweede jaar nuchterheid verandert een en ander.

De geleende modellen raken uitgeput en voorzichtig komt er meer authentiek
gevoel naar boven. In het tweede jaar worden de normen en waarden (eventueel
gemodificeerd en uitgebreid) uit het eerste jaar geïnternaliseerd. De
omgeving merkt overigens weinig veranderingen op, je doet immers niet
anders, maar je krijgt er meer, om in voetbaltermen te spreken, beleving
bij. Je gevoel gaat meedoen. Normen en waarden worden dan een deel van je
karakter of persoonlijkheid.

Deze verandering gaat vaak met een persoonlijkheidscrisis gepaard. Je weet
niet meer waar je aan toe bent. Zelf heb ik toen wat hulp van een psycholoog
ingeroepen. Met hem heb ik de zaken toen eens op een rijtje gezet.

Vanaf dit moment zie je dat er wat meer ontwikkelingswegen mogelijk zijn.

Voor mijzelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen geschiedenis heb,
maar mijn geschiedenis ben. Als je een geschiedenis hebt, kun je gaan werken
aan de ongerechtigheden die er in de loop van je leven bij gekomen zijn.
Ik heb voor mijzelf het idee dat ik ben gevormd door de genen en ervaringen
uit het verleden. Daar kan ik niets aan doen maar wel mee doen. Ik kan ze
gebruiken.

Na het tweede jaar heb je nog drie jaar nodig voor het verdere
ontwikkelings- en internaliseringsproces. Waarom dit vijf jaar duurt, heeft
niemand mij kunnen vertellen. Het geldt overigens niet alleen voor
alcoholisten, maar ook voor andere trauma's. Het is bekend van
rouwverwerking, gevoelens na grote medische ingrepen en dergelijke.

Tijdens dit gehele proces bestaat het gevaar dat je in een van die fasen
blijft steken. Berucht zijn de terugvallers na een jaar. Er zijn indicaties
dat mensen de veiligheid van het leven op gedragsniveau niet willen
verlaten. Door weer te gaan drinken kunnen ze opnieuw beginnen.
Een variant daarop zijn de notoire vechters tegen alcohol. Zij koesteren het
gevecht en komen geen stap verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Safi,

Ik ben niet gaan drinken omdat ik een probleem had. Ik ben een gewoontedrinker die steeds meer ging drinken. Voor een deel zit mijn overgang daartussen, ik ben nl. meer gaan drinken toen bij mij de overgang begon. Naarmate die erger werd, nam mijn inname toe. Die depressie die ik vorig jaar rond de herfst had, was een pure alcoholdepressie.
Januari van dit jaar had ik een alchoholinsult: van bovenaan de trap gevallen, AC-gewricht opgerokken. Het heeft tot eind mei geduurd voordat ik volledig hersteld was. Ik moet nu nog steeds dagelijks oefeningen doen van de fysio.
Wat denk je? Wil ik weer gaan drinken? Nee, echt niet, dank je wel. Ik laat die eerste wel staan en dat aapje op mijn schouder moet maar blijven slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even snel hier kijken hoor.

Ik ben ook een gewoontedrinker die meer is gaan drinken geloof ik. Heel erg veel.
Ik zal al die info vanavond gaan lezen, interessant.
IK loop nu af en toe naar binnen maar wij hebben vakantie en ik zit met kind buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Horizon,

Na mijn terugval zat ik op 2 - 2,5 fles rode wijn per dag. Met die terugval ben ik ook klokje rond gaan drinken en ook soms nog een jenevers erbij. Nogal wiedes dat dat niet goed ging.
En nu niente. De behandeling hier werkt echt super (ik spreek voor mijzelf). Je leert je gedachten en je gedrag te sturen. De steun vanuit het forum is natuurlijk ook gigantisch. Je kunt wel zeggen dat ik onder luide toejuichingen ben gestopt.
Ik hoop dat het voor jou ook zo werkt.
Ga nu maar gauw kijken wat die kleine aan het doen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke,

Jij pakt het niet klein aan. Een dure lamp van euro 100. Is je werkgever daar niet voor verzekerd. Ik heb weliswaar nooit een dure lamp aan gruzelementen laten vallen, maar toch aardig wat glazen en mokken. In dertien jaar tijd loopt dat aardig op.

Samen met je zus op accordeonkamp. Lijkt me hartstikke leuk. Hebben ze ook workshops, masterclasses e.d. en optredens voor publiek?
Zou het te vergelijken zijn met het 2-jaarlijkse Cellofestival, daar komen zo'n 400 cellisten van overal, veel van die deelnemers slapen bij mensen thuis die zich daarvoor vrijwillig hebben opgegeven. Wij hebben er ooit twee in huis gehad, dat waren een vriendinnetje van mijn dochter en haar moeder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DE NUCHTER BLIJVENDE ALCOHOLIST#

Was het maar zo mooi...

Elke alcoholist kent het gevaar van terugval.
Of zoals Jeanet zegt: Iemand die meer dan 20 jaar droogt staat /nuchter is, staat net zover van het eerste slokje, dan iemand die nog maar net een week droog staat.

Bovenstaande is echt klinkklare napraat onzin van mensen die niet aan het AA programma werken...
Ik weet niet wie bovenstaande verzonnen heeft maar in ieder geval geen alcoholist die aan het 12 stappenprogramma werkt...

Dit is niet negatief naar jou bedoeld safidipafi....misschein wil je ook eens wat andere bronnen raadplegen...Wie weet wat je tegenkomt... als je wilt heb ik wel een paar suggesties...

Het AA programma in Nederland bij sommige meetings is zo vervlakt tot een soort emotionele prietpraatonzin dat mijn nekharen er af en toe stijf van overeind gaan staan...

Dit soort praat hoor je niet in meetings waar ik naar toe ga...

Fijne avond nog allemaal....

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, ik weet je staat al veel langer droog als ik. En ik ben het met je eens dat bovenstaande wel wat scherp uitgedrukt is. Ik denk ook niet dat je het letterlijk moet nemen.
Nu heb ik geen ervaring met jouw AA meetings, maar vergelijkend materiaal is nooit weg zou ik zo denken. In elk geval heeft het jou aan het denken gezet en mogelijk anderen ook.

Safi, ik ben verrast door de links die je geplaatst hebt. Ik was al aan het lezen, ondertussen vergeten dat ik eigenlijk ingelogd had op de forum. Nu, ik ga toch mij er verder over buigen want ik kwam voor mij wel degelijk interessante onderwerpen tegen.
Ook lees ik boeken en haal van alles wat aan info bij mij binnenkomt het bruikbare voor mijzelf eruit en vorm daarmee mijn eigen mening. Menigmaal moet ik ook weer mijn mening herzien en dat zie ik dan als mijn leer (groei) proces.
Ik ben er blij mee Safi. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...