Kohtje Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Safi, ik weet het al lang allemaal. Heb hier ook lang gewaarschuwd voor allerlei valkuilen en verteld hoe makkelijk het was (in mijn ogen) om die alcohol te laten staan, te negeren. Maar misschien leidde ik wel een té gemakkelijk leventje. Misschien kon ik té gemakkelijk mijn eigen sores tot niemendal maken in vergelijking met de sores van anderen... Misschien voelde ik me een bevoorrecht alcoholist. Ik lag niet in de goot, had geen geldgebrek, geen honger, noem maar op... Nu het voor mij wat ingewikkelder wordt ben ik ineens ook een stuk kwetsbaarder en gevoeliger voor die "grote verdover" geworden... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Oh ik schreef Soothe, maar ik bedoel Haddock, sorry, de namen vind ik soms wel moeilijk. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 OK. Ik heb mijn dag vandaag waarschijnlijk niet. Mijn ekskuses Tolie dat ik uitschoot. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 @kohtje,Zie, nu zeg je het zelf!!! De grote 'verdover', en dat is toch net wat je NIET meer wilt?? Dat verdoofde gevoel? Je was toch heel blij toen je weer echt begon te voelen?? Je weet toch dat na elke 'verdoving' de 'pijn' sterker aanvoelt tot je er weer wat aan gewoon bent? Liefs van knuffie!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 15 augustus 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 hoi an , ik ben enkele keren onderuit gegaan en ik dank de wereld nog altijd dat het gelukkig maar een dagje was , maar de teleurstelling in mijn eigen en het wantrouwen van mijn partner ppfff uiteindelijk dacht ik op en dag hoe kan mijn partner mij nu vertrouwen wat drank betreft als ik mijn eigen niet vertrouw :-((mijn laatste drinken nu x maanden geleden wat een afgang was bij een klant waar ik aan het werken was , drie weken aan een stuk wou ik van de brug in calossa den sarria rijden en neen daar wil ik niet naar terug bij vertrek uit spanje heb ik iets gekregen ivm een jaar nuchter zijn en neen ik ben geen jaar nuchter maar dat gekregen geschenk heeft mij kracht om het vertrouwen wie iemand in mij gelegt heef maar ik zeg nooit nooit want indedaad ik weet niet wat mij mogelijk morgen naar die fles doet grijpen al weet ik nu al wel dat indien dit gebeurt het voor mij niet meer hoeft dus vergelijkbaar met corinne samen staan we sterker als alleen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 An, Soothe is dat stuk met die headset, Haddock dat ouwe kale ventje met dat brilletje ( en dat laatste klopt zeker, hahaha!). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 sorry haddock, even tussendoor.... waarom is Soothe een stuk? Bij Anna kan ik me daar nog wat bij voorstellen.... En kale ouwe ventjes met brilletjes zijn soms ook best stukken hoor. (heb ik van horen zeggen, hihihi........) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Kohtje, je hebt de fles toch wel leegegooid he? Het is heel normaal dat je je zo rot voelt nu, het is ook best wel wat, scheiding, onzekerheid, even niet meer weten hoe het verder gaat, maar je komt sneller in je goeie ritme als je dat drankloos of bijna drankloos (zoals vanavond) doet! Kl*te dat het zo zwaar is vandaag!!sterkte met al die gevoelens en niet doen hoor, niet in de fles kruipen.. heeft totaal geen zin en verergert die gevoelens alleen maar en verder heel trots op jezelf zijn dat je op tijd hier bent!!!hehe, ik ben kapot, huis is netjes, afwas weg eindelijk, alles gezogen, kleding klaargelegd, strippenkaart gehaald voor de bus morgen.. dus ik mag instorten op de bank zometeen met inspector Frost.. heerlijk!!Vandaag was echt een slechte dag door de istanbul stress, het werk vlotte niet maar je moet ook niet proberen alles in 1 dag af te krijgen hihi.. valkuiltje!! of zeg maar krater! maar ik ben blij dat ik morgen nu niet zoveel meer hoef te doen, nog even naar mijn werk mijn klussen overdragen en "loslaten" ......trouwens prachtig stuk over loslaten, het klopt helemaal! dus Fran, laat je familie los en laat ze praten wat ze willen, RJB laat de narigheid los en leef met de dag en probeer de dag zo positief mogelijk te maken... Ik moet zeggen dat Loslaten een van de meest waardevolle dingen is die ik in mijn leven heb mogen leren!......maarja mijn werk loslaten dus morgen, verder een nieuwe toilettas kopen want de oude is op, geld pinnen voor het laseren, wie weet nog ergens een goedkope mp3speler scoren en ik wil ook nog heel graag ergens hardlopen... oja en tas inpakken en dan om kwart voor 5 de deur uit naar de bushalte!!!! en dan ben ik dus weg!!! brrrrrrrrNou, Frost begint dus ik ben over een uurtje of 2 weer hier! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 RJBNog iets wat ik op de website ikenmijnalco.nl tegenkwam waar jij misschien iets meekan en anders iemand anders die het leest.Fasen van het stoppen:Informatie over het stoppen:Elke alcoholist gaat door een aantal fasen, als hij stopt met drankgebruik. (Metuitzondering van mensen die op latere leeftijd een korte tijd alcoholistischgedronken hebben.)Ook hierbij is het zo dat niet elke alcoholist door alle fasen heengaat enhet is ook niet zo dat alle fasen zich in een zelfde chronologie afspelen.Omdat ik het verhaal al meer dan eens verteld heb, zal ik het voor de vuistweg doen.Het eerste jaar.De eerste periode kenmerkt zich door lichamelijk ontwenningsverschijnselen,bibbers, transpireren etc. Deze fenomenen verdwijnen vrij snel.De psychische ontwenningsverschijnselen kunnen wel een jaar duren. Debelangrijkste en de langdurigste is de "craving". De drankjank. Dit zijnover het algemeen korte momenten van een heftige aandrang om te drinken. Detussenperiode worden steeds langer en de heftigheid neemt af.Het denkvermogen (mits niet te lang gedronken) herstelt zich vrij snel, watconcentratiestoornissen zijn de meest bekende. Het geestelijk herstel duurtlanger. In de eerste periode is er sprake van sterke stemmingswisselingen enwisselende gemoedtoestanden. Het zijn over het algemeen redelijk normalereacties maar dan heftiger, de zelfbeheersing is minder.Het eerste jaar spelen veranderingen zich voornamelijk af op hetgedragsniveau. Een alcoholist heeft een slecht ontwikkeld normen- enwaardensysteem.Een normen- en waardenstelsel wordt gevormd door je ouders en anderebeïnvloeders en gaat door tot de eerste 5 levensjaren van je eerste kind(voor mensen zonder kinderen loopt het iets anders maar kent overigens eenzelfde tijdspad). Daarna gaat de ontwikkeling veel trager. Veruit de meestealcoholisten missen dus een behoorlijk stuk van die ontwikkeling.Als je stopt met drinken, moet je eigenlijk meteen als een volwaardigvolwassene gaan leven. Je gaat gedrag lenen van anderen. Bill schreef er alover "fake it and you'll make it". Ik zal een voorbeeld geven: wist ik mijals vader van twee dochters redelijk goed te gedragen. Ik deed alles netjesmaar ik had er weinig gevoel bij. Ik wist dat ik het op een bepaalde maniermoest doen, maar het kwam niet van binnen uit.Tot het gedrag behoort ook redelijk het verleden en het verleden kunnenverklaren. Voor een deel kan dat op een rationeel niveau (hetneurotransmittersverhaal) Voor een deel moet er ook een psychosocialeverklaring komen. Daarvoor lenen herstellende alcoholisten gevoel. Dat kanvan voorbeelden binnen de directe omgeving: partner, AA sponsor (eenverstandige in mijn geval), maar ook goden en goeroes lenen zich uitstekendvoor deze functie.Het gevoel en gedrag dat we ontwikkeld hebben tijdens de drankperiodeverdwijnt niet plotsklaps als we stoppen. Heel lang hebben we waan enwerkelijkheid door elkaar geklutst tot onze eigen werkelijkheid. Dietechniek beheersen we zodanig goed dat we dat ook met geleende en werkelijkegevoelens kunnen. Hierin zit geen opzet of kwade trouw, het is een tweedenatuur geworden.Zo rond het tweede jaar nuchterheid verandert een en ander.De geleende modellen raken uitgeput en voorzichtig komt er meer authentiekgevoel naar boven. In het tweede jaar worden de normen en waarden (eventueelgemodificeerd en uitgebreid) uit het eerste jaar geïnternaliseerd. Deomgeving merkt overigens weinig veranderingen op, je doet immers nietanders, maar je krijgt er meer, om in voetbaltermen te spreken, belevingbij. Je gevoel gaat meedoen. Normen en waarden worden dan een deel van jekarakter of persoonlijkheid.Deze verandering gaat vaak met een persoonlijkheidscrisis gepaard. Je weetniet meer waar je aan toe bent. Zelf heb ik toen wat hulp van een psycholoogingeroepen. Met hem heb ik de zaken toen eens op een rijtje gezet.Vanaf dit moment zie je dat er wat meer ontwikkelingswegen mogelijk zijn.Voor mijzelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen geschiedenis heb,maar mijn geschiedenis ben. Als je een geschiedenis hebt, kun je gaan werkenaan de ongerechtigheden die er in de loop van je leven bij gekomen zijn.Ik heb voor mijzelf het idee dat ik ben gevormd door de genen en ervaringenuit het verleden. Daar kan ik niets aan doen maar wel mee doen. Ik kan zegebruiken.Na het tweede jaar heb je nog drie jaar nodig voor het verdereontwikkelings- en internaliseringsproces. Waarom dit vijf jaar duurt, heeftniemand mij kunnen vertellen. Het geldt overigens niet alleen vooralcoholisten, maar ook voor andere trauma's. Het is bekend vanrouwverwerking, gevoelens na grote medische ingrepen en dergelijke.Tijdens dit gehele proces bestaat het gevaar dat je in een van die fasenblijft steken. Berucht zijn de terugvallers na een jaar. Er zijn indicatiesdat mensen de veiligheid van het leven op gedragsniveau niet willenverlaten. Door weer te gaan drinken kunnen ze opnieuw beginnen.Een variant daarop zijn de notoire vechters tegen alcohol. Zij koesteren hetgevecht en komen geen stap verder._________________*~ het is pas mislukt als je het opgeeft ~**~ verander de dingen die je niet kunt accepteren,en accepteer de dingen die je niet kunt veranderen ~* Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Lieve Knuffie,Grote vreugde, blijdschap, het gevoel van euforie, is ook een aanleiding om verdoving te zoeken. Grote blijdschap was ook niet toegestaan in dit calvinistische klimaat. En nou heb ik dat misschien wel een beetje te ver doorgevoerd in m'n eigen belevingswereld uit (hoe vaak is het hier al niet genoemd) m'n jeugd, maar het speelt wel degelijk een rol. Je mag wel verheugd zijn over iets, maar uitzinnig blij is overdreven. Stel je niet zo aan.... Gedraag je toch..... Doe normaal.... Tja, weer die eeuwige vraag: wat is normaal. Waren mijn ouders maar een stel oude hippies... ik geloof dat ik dan een stuk gelukkiger was geweest. Hoewel ik dat natuurlijk ook niet zeker weet.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Kohtje, laat ik het aldus diplomatiek trachten te formuleren: ik denk dat mijn meisje eerder van het icoontje van Soothe zegt: "wat 'n stuk!" dan dat ze dat op zal merken bij het zien der mijne! Icoontje dat is, wel te verstaan, natuurlijk........ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Trees Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Dank, Shoothe, Haddock,ik verdwijn van het scherm, kom weer terug na ongewenst gedrag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 @Francesca,Een ex-collega van met had helemaal gekapt met haar familie, ze heeft ze gewoon uit haar leven geband en heeft er helemaal geen contact meer mee gehad. Met haar zoon heeft ze nog wel af en toe contact.Raad, laat staan goede raad, kan ik je niet geven, helaas. Wel een knuffel.@Tolie,Je moet je toch wat beter in de hand gaan houden. Dit kun je doen door dit soort situaties te vermijden. Je kunt gezellig gaan shoppen met je vriendin en dan naar haar huis of het jouwe gaan om een kop thee of koffie te drinken. Veel veiliger dan op een terras te gaan zitten en je te laten verleiden tot het drinken van wijn.@Delta,@Benthe,Denk maar zo, opa wordt je niet elke dag. Dit is natuurlijk heel bijzonder voor je geliefde, hij is vast heel trots op dat jochie. Je moet er maar eens over praten met hem wat dit doet met jou. Daar heb je recht op, hij heeft toch gekozen om met jou zijn verdere leven te delen.@Blacky,Alcoholinsulten komen keihard aan. Ik zag er uit alsof ik mishandeld was. Heeft bij mij ook dik 5 maanden geduurd voor ik volledig hersteld was. En pijn geleden.Wat doe jij veel met die ouwetjes van je. Het in de praktijk brengen van: zien eten doet eten.@Kohtje,Ik zat te lezen en bedacht misschien moet Kohtje maar eens aanmelden voor de internetbehandeling. Nou, dat had je dus al zelf bedacht in je laatste zin. Doen Kohtje, en blijf je aanmelden tot je prijs hebt.Verstandig besluit. Welterusten.@Knuffie,Een knuffel waard. En Belgen spreken geen raar taaltje. Dacht je dat die Nederlanders geen rare dialecten hadden. @Tapas,Bijna helemaal klaar voor Istamboel. Turkije past op: daar komt Tapas.Ik wens je alvast een hele goede reis en behandeling. Morgen heb ik niet zoveel tijd en zou het er bij kunnen inschieten.@Safi,Af en toe ben je een bron van informatie, dan weer van inspiratie en je bent vooral lief.@Haddock,Soothe is een knappe man.@Tolie, Van mij mag je blijven en je rotgevoelens met ons delen.Daarvoor is dit forum.Het is belangrijk dat je hier schrijft, voor ons en vooral voor jezelf. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Beste Tolie als je even op je PB kijkt zie je dat ik je mijn verontschuldigingen heb gestuurd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stien Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Koh,Bedenk nu eens waar je mee bezig bent. Die twee vrouwen hebben nauwelijks hun hielen gelicht en daar gaat Kho. Als zij straks terug komen van vakantie zien zij er stralend uit, lekker uitgerust, mogelijk gebruind en stralen zo mogelijk nog véél meer. Want al waar zij het over gehad hebben in hun vakantie, want reken maar dat je besproken wordt. Hoe zal het gaan met Koh!Vooral zo doorgaan, dan heb jij tegen de tijd dat zij terug komen een doffe huid, vermoeide diep liggende ogen in je kassen en de nodige rimpels erbij en vooral een treurige uitstraling.Laat ze een poepie ruiken, raap jezelf bijeen. Ga sporten, goed uitrusten, gezond eten en drinken.Verzorg je zelf en ga eens na denken wat zal ik aantrekken voor als de dames terug komen.Hoe kan ik hun versteld doen staan!Probeer een keerzijde te bewerkstelligen in deze zéér korte tijd, laat zien dát jij ook je tijd goed benut hebt.Doe je voordeel met dit forum, vraag tips hier aan de dames!Sorry Koh, iets anders dan je w.s. verwacht had. Dit is meer het schop onder je kont principe want soms werken die zachte handjes niet.Koh, baard eraf? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 TolieWelkom back...het valt ook niet mee voor iedereen die gremlins op bezoek heeft of zich gewoon ietsje rot voelt.... goed te reageren om deze berichtjes zonder dat je de persoon erbij kan zien.Ik geloof niet dat er kwaad heid bedoelt was vandaag van jouw of van een ander. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Kohtje,Tja, aan je verleden kun je niets veranderen en er zijn wel degelijk veel gevolgen daarvan te merken in het hier en nu maar... aan het hier en nu en aan de toekomst kun je wel iets veranderen!! Begin met kleine dingetjes, zeg tegen jezelf dat jij alle recht hebt èn het waard bent om blijdschap, euforie, ja, zelfs uitzinnige vreugde te voelen en te beleven!! Je bent nu toch alleen? Wel, huppel even rond en beleef het gevoel, je zult je misschien eerst wat onwennig voelen maar als je dat gevoel aanvaardt èn ook ècht beleeft zul je merken dat het steeds vanzelfsprekender wordt, allé, begrijp je wat ik bedoel? Ik ben niet zo'n goede 'schrijver' zoals velen hier wel zijn!! Ik hoop dat de boodschap toch duidelijk overkomt!!Veel liefs van knuffie!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 @corinne,Danke:D,Tja, m'n taaltje (dialect) is moeilijk verstaanbaar maar ik kan wel 'mooi' nederlands praten, hoor!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Trees Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Hoi, Benthe, bedankt voor je antwoord. Ik schrijf nog niet zoveel, maar ik heb best wel veel belang bij jullie commentaar... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Corinne dankjewel, ik ben even een uurtje met de hond gaan chillen (gelukkig nu net binnen want het begint te gieten) en ik snap ook wel dat het een hele gebeurtenis is voor mijn lief. Het kwam gewoon even hard bij me aan, dat gevoel van buitengesloten te zijn.Dat gevoel is er nu nog, maar meer gerelativeerd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stien Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Dit principe durf/kan ik niet bij iedereen hanteren. Mogelijk dat ik van Koh op mijn donder krijg maar ken hem iets langer dan een ander hier. En dat kan soms net even het verschil maken.Tolie, dat maakt het niet minder belangrijk om ook bij jou een poging te wagen je op de rails te krijgen.Ik begrijp het wel, de reactie van Benthe. Het is goed om hier te vermelden dat je de fout in bent gegaan begrijp me goed. Maar ook mij loopt nogal eens het water in de mond als ik smakelijke verhalen lees waarin iemand de fout in is gegaan. Terrasje, zonnetje, fijne mensen. Zie dat geheel voor me, kun je dat begrijpen? We zijn daar allemaal erg gevoelig voor, ik próbeer erover heen te lezen maar lukt mij ook niet altijd.Taps, ik weet niet of ik je morgen nog hier lees. Veel succes meid en maak er een fijne vakantie van.Corinne, succes met je sollicitatie. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Zo, nu ga ik nog wat tv kijken en kom misschien straks nog even piepen!!Anders alvast slaapwel aan allen en tot de volgende forumtijd!!Groetjes en liefs van knuffie!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stien Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Piep, Knuf dat doe je express, later!!!Ik ga ook even .... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Tapas,Nee, ik heb de rest van de fles niet leeggegooid. Ik blijf er gewoon vanaf. Die martini is wat mijn vrouw altijd drinkt en wat ik (tot nu toe) altijd met een onbezorgd hart voor haar inschonk... 1 glaasje vlak voor het eten op de dagen dat ze de volgende dag niet hoefde te werken. Dit was de enige alcoholhoudende drank die hier in huis nog geschonken werd, buiten dat voor bezoekers om, want daar deed ik ook niet moeilijk over... Bij mijn vorige terugval van een maand geleden heb ik mijn vrouw ge-sms-t..(hoe je dat ook schrijft), ze heeft me toen bemoedigend toegesproken. Nu is ze op vakantie. Zonder mij, maar wel met een vriendin (ex-collega) en haar twee bijna volwassen kinderen;komt niet doordat ik niet meer drink, maar heeft meer met onze aanstaande scheiding te maken. En die scheiding is wel geworteld in m'n alcoholisme, maar dat is weer geworteld in de primaire oorzaak van onze scheiding....Wat ik al eerder zei, Tapas..Ik was alcohol de baas. Maar onder de grootste baas kan ineens de grond vergruizen. En dan nemen de ondergeschikten weer hun kans waar om de baas te worden...Ik kan het niet nalaten om in al deze ellende ook nog even een grapje te vertellen. En dat betreft het stoppen met roken wat weinigen op dit forum schijnt te lukken (sorry, alle respect voor degenen die het wel lukt, hoor....) :Ik zou willen dat ik de Vesuvius was (voor de duidelijkheid: een nog actieve vulkaan bij Italië). Dan kon ik lekker aan zee in de zon op m'n rug liggen roken... En iedereen die mij daar zo zag, zou zeggen: "Kijk, hij werkt!!" Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 15 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2007 Ik moet met de hond lopen voordat de storm echt losbreekt hier.'t was me het dagje wel weer hier op het forum..veel geleerd..veel gezucht...en veel om over na te denken.Corinne voor ik het vergeet...die baan morgen die is voor jouw!dat heb ik in die vallende sterren gelezen ..hihihiBentheweet je nog hoe tof en onvoorwaardelijk hij je alcoholverslaving verhaal aanvaarde...geef hem de ruimte dan komt zijn liefde twee keer zo hard weer bij je terug.Wel begrijpelijk dat je het zwaar hebt...vooral nu je geen troost kan zoeken bij je "grote vriend" en het stoppen met roken ook niet helemaal gelukt is.maar je hebt wel een begin gemaakt dus gewoon weer proberen tot die knop om is.Ik wens je alles want je bent top en dat vind hij ook!StienWat kun je het weer mooi brengen...ik wou dat ik jouw tact hadDelta...klinkt fantastisch..Griekse eilanden..ik heb eens op mijn 23ste 3 maanden door Griekenland getrokken en bijna alle historische monumenten bezocht...wat een beleving.En gewoon veel moussaka eten..bakken met sla..en de Grieken zijn dol op backgammon en willen het iedereen leren spelen...lijkt me een goeie tegen gremlinsDag luitjes...hond is nu aan het piepen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden