Spring naar bijdragen

zondag 19 augustus

Sandra

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

Zo te lezen hadden een aantal forumleden het gister moeilijk. Uit ervaring weet ik dat na een periode van niet drinken, je inderdaad met veel gevoelens opnieuw moet leren omgaan. Het zijn heftige momenten en heel vaak waren zulke momenten voor mij de reden om naar alcohol te grijpen. Ik kan best begrijpen dat velen in zulke periode steun zoeken bij dit forum. Voor hen is het een houvast. Of ze nou over ditjes en datjes schrijven of een serieus onderwerp aansnijden. Ik zie het als een soort houvast die zij gebruiken om niet te drinken. Sommige onder ons willen serieuze onderwerpen aansnijden , maar is dat altijd nodig. Kunnen mensen dit forum ook niet gebruiken als een houvast, een steunpilaar. Voor mij zijn beide welkom. Dit forum is om elkaar te ondersteunen en in welke vorm dat bepalen we zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik heb echt het gevoel dat er hier geboycot wordt door een groep oudgedienden die blijkbaar niet wil begrijpen dat zij het niet voor het zeggen hebben waar hier over gepraat wordt op het forum.
Ik kan echt niet zien waar het probleem ontstond en heb van sommigen die gisteren beweerden dat ze het met Anna eens waren nog weinige diepgaande inbreng gezien sinds ik hier op het forum schrijf.
In plaatst van ons te ondersteunen in onze begin struggle van het stoppen worden we aangevallen dat we niet diep genoeg gaan.
Wat hebben wij aan dat soort kritiek?
Mensen die hier deze maand zijn gekomen en dat zijn er nu al 24 hebben dit gedaan omdat het forum hun aansprak....dus omdat het een goed forum is.
Kunnen we daar niet gewoon mee ophouden...kunnen mensen ophouden in het verleden te blijven steken en zich gewoon richten op wat er vandaag op hun forum gebeurd.
Is dit forum dan niets meer voor jou....blijf dan weg...heb je iets bij te dragen...schrijf mee maar dat gedoe over dat mensen niet reageren op serieuze berichtjes is echt onzin......en mensen aan te vallen om op elk berichtje te antwoorden is echt pas pesten..want die persoon heeft daar misschien wel wat aan op die dag omdat ie anders met zijn haren in zijn hoofd naar drank zit te verlangen.
Hou eens op te oordelen wie hier de beste alcoholist is en wie er het beste mee omgaat en wie er het beste over kan meepraten
Wij kunnen er allemaal over mee praten ieder met onze eigen kwaliteiten want we zijn tenslotte allemaal alcoholist en hebben allemaal onze eigen karaktertrekken en manieren om er mee om te gaan...diep ...licht...lezend...meeschrijven.
Ik heb het gevoel dat dit soort gemopper de vooruitgang van het stoppen niet helpt en vond het hele verhaal van Anna iets waar ik mijzelf totaal niet in zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi, goedenmorgen.
Dit kan allemaal op het forum!!!
Jij geeft je mening en dat is uitstekend.Overigens ben ik geen oud gediende.
Dus mijn mening mag meegewogen worden.
Dat onderscheid, tussen oud en nieuw, heb ik gisteren al uit de wereld willen helpen.

Misschien dat Lucienne haar idee zo gek nog niet is!
Het forum opsplitsen.
Een site voor het theekransje en één voor de wat introspectievere gesprekken, met enige diepgang!
Natuurlijk kan er gesproken worden, over wat een mens op de dag zoal bezighoudt, omdat veel direct en indirect met drank te maken heeft.
Een dolletje moet kunnen, dat werkt relativerend.
Een verhaal, een mop, een anekdote!

Maar wat mij (ik spreek in eigen persoon) tegenstaat is het oeverloze geleuter.
Iets wat vaak werkelijk nergens meer op slaat.

Dan denk ik, ga naar een Chat site, om je behoeften aan praten te bevredigen!

Ga je goed, Soothe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne
Je moet niet vergeten dat in het eerste jaar van stoppen je gevoelens van ik voel me OK tot weer helemaal terug bij af kunnen zijn.
Je denk dat je alles in de hand hebt en dat je op de juiste weg zit en dat ben je ook...je drinkt niet.
Maar je emoties en gevoelens zijn nog niet echt... nog niet zuiver ...en ook al hersteld het denkvermogen (mits niet te lang gedronken) zich vrij snel, je bent toch nog vaak vrij moe en hebt meer behoefte aan slaap dan normaal.
Toch heeft iedereen in het eerste jaar nog last van concentratie stoornissen . Het geestelijk herstel duurt langer. In de eerste periode is er sprake van sterke stemming wisselingen en wisselende gemoed toestanden. Het zijn over het algemeen redelijk normale reacties maar dan heftiger, de zelfbeheersing is minder.
Dus dat jij soms zomaar moet huilen doordat in een gesprek met een vriendin een snaar is geknapt dan is dat begrijpelijk.
We hebben met de drank iets proberen weg te drinken...dat komt nu in vlagen weer naar boven en net als men denkt...he ik voel me wel weer positief en ik heb nergens last van .....dan komt er opeens weer een onverwachte emotie of depressie of rot gevoel naar boven.
Je bent je geest aan het genezen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je veel sterkte vandaag.
Laat het gevoel dat naar boven wil komen op toe daar zul je baat bij hebben.
Ook al sta je nu niet te springen om een depressie met al dat job-hunting...je moet het wel toelaten want anders ga je weer drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann,
Hou deze draad maar aan.
Bedankt voor het medeleven.
Vallen en opstaan, maar ook voor ons,minder fortuinlijke, is er hoop.
Doe ook je best. Laat de eerste staan!!
Weet je wat, als je dorst krijgt:begin met de tweede!!
Succes en rustig opbiechten.
Groeten van Soothe. :):):)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe

Ik ben 11 jaar lang gevallen en ben steeds weer opgestaan met in die periode 1 keer 5.5 maand zonder drank maar ik kon het leven zonder drank nog niet aan.
wat nu ook weer mijn moeilijkste obstakel gaat worden...mezelf niet even mogen laten ontsnappen van het leven door me te bezatten...want dat wil ik soms even de stoppen eruit en niet meer verstandig zijn.
Ben nu nog maar een maandje+ bezig en nu al verlang ik naar de dag dat ik weer mag.
Niet echt maar ook niet onecht...erg dubbel gevoel wat me maar niet los laat.
Mijn verstand zegt...doe het je hersenen niet aan...drink niet
Mijn verstand zegt...doe het je hersenen wel aan...ontsnap...drink.
De tijd zal me leren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Delta...kon je het toch niet laten toch nog even te kijken?
Dit hoort er ook allemaal bij hoor...ben niet anders gewend van alle kampen en punkscene's waar ik in rond heb gehangen.
Al die stemming wisselingen waar wij aan onderhevig zijn... dan moet dat wel niet...mensen die hun hart uitstorten met goede en slechte redenen...maar voor HUN wel DE reden.
Blijf komen
:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe,

Deze draad zal het worden dan....:)

Natuurlijk is er voor ons hoop!
Het lukt dan misschien niet in 1 keer,
maar vallen is erg, blijven liggen is erger...
en dat doen we niet!

Misschien wel een goed idee, dat eerste glas overslaan,
en gelijk met de tweede te beginnen...wel gevuld met water dan he :D
(anders schiet het nog niet op....)

We komen er wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren niet droog gehouden. Visite met (veel) wijn. Niet goed. Ook nog narrige berichtjes verstuurd. Waarvoor excuus. Stien, gewoon weer komen, hoor. Corinne riep mij gelukkig tot de orde, en ik luisterde ook nog. Toch 'n soort vooruitgang.
Net alle resten weggegooid. Vallen en opstaan. Vandaag hou ik het droog.
Wil nog wel ff kwijt: niet iedereen HOEFT alles te lezen, wat maakt dat nou uit? Als het zogenaamde geleuter je niet aanstaat lees je er toch gewoon overheen.

Groets, Haddock

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi mijn nu meer als twee jaar met mensen welke een alcohol verslaving hebben heeft mij geleert dat iedere mens zijn/haar manier van drinken had en dus ook ieder mens zijn manier heeft op ADB te zijn en wat ADB zijn voor hen inhoudt een glas of geen glas
ik heb hier ooit geschreven dat ik ADB een van de beste sites vondt omdat er van alles mocht wat voor een iemand iets schrijven is wat van enorm levensbelang kan zijn wat het niet drinken betreft leest een ander mogelijk als akkefietje
schrijft men hiet teveel over AA is het niet goed , geit men teveel is het niet goed uiteindelijk gaat het mij op zeker ogenblik mogelijk tegenhouden van nog te schrijven en zal ik ook de zoveelste leester worden of zal ik enkel nog schrijven als ik het moeilijk heb en is dat de bedoeling ??
maar mijn gevoel he

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann, ga jij nog naar de AA? En zo ja, heb je ook een sponsor. Wil je daar iets over vertellen. Ik ben daar mee bezig en benieuwd hoe dat in andere groepen gaat.

Dat wordt Stap 1 voor jou. Ik wens je Kalmte, Moed en Wijsheid. En hoop dat je Stap 1 deze keer echt kunt doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
blacky

ik heb hier ooit geschreven dat ik ADB een van de beste sites vondt omdat er van alles mocht wat voor een iemand iets schrijven is wat van enorm levensbelang kan zijn wat het niet drinken betreft leest een ander mogelijk als akkefietje

schrijft men hiet teveel over AA is het niet goed , geit men teveel is het niet goed uiteindelijk gaat het mij op zeker ogenblik mogelijk tegenhouden van nog te schrijven en zal ik ook de zoveelste leester worden of zal ik enkel nog schrijven als ik het moeilijk heb en is dat de bedoeling ??

Precies, Blackie, spijker op z'n kop. Mensen die zich ergeren: lees er toch gewoon overheen. Wie weet heeft de schrijver er wel veel aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sandra en alle anderen,
Je hebt gelijk. Alleen al het feit dat mensen zo aan het forum hangen en er zoveel tijd doorbrengen, geeft aan dat ze het nodig hebben. En dan maakt het niet uit of ze het het over iets luchtigs hebben of een zwaar onderwerp ter sprake brengen, dat ze vertellen hoe goed het wel met hen gaat, of juist hoe slecht.
Een luchtig onderwerp kan een een innerlijke vlucht zijn om moeilijke gevoelens te maskeren. Een zwaar onderwerp aansnijden lukt mij in ieder geval alleen als ik me sterk voel, anders roept het te veel op.
Hard roepen hoe goed het wel gaat, kan de wens zijn die iemand koestert.
Zelf ben ik nu al 4 maanden alcoholvrij met behulp van Refusal, daar ben ik bij om, maar goed in mijn vel zitten doe ik niet de laatste week en onzeker ben ik ook.
En dan dat geiten, dat is ook een vorm van van zich af zetten. OK wat lastig voor iemand die er middenin valt, maar die hoeft daar niet aan mee te doen. Zelf heb ik ook al wel eens meligheden zitten uitwisselen, kan zeggen dat dat heel helpend kan zijn om het gevoel of probleem dat je ervaart een beetje te relativeren.
Ja, soms zijn onderwerpen wat oppervlakkig, zoals wat zullen we vandaag eens eten, wat er vandaag op het programma staat om te doen, de hond uitlaten, de kinderen naar of van school halen. Iemand alleens bedacht wat daar allemaal onder schuil kan gaan? Vandaag deel ik hier ook mee dat ik straks naar mijn ouders en grootmoeder ga om mijn dochter en haar vriendin op te halen. Wat hebben jullie nu aan zo een medeling, behalve dan dat jullie weten dat ik er een hele tijd vandoor ben.
Als ik hier een analyse neerzet van wat mij bezighoudt, dat is dat meer bedoeld voor mezelf, en wat een ander daarmee doet, maakt mij dan niet zo veel uit, een reactie daarop, plomp of luchtig, kan mijn gedachte verfrissen of even een steek van pijn geven.
Soms voel ik me door een bericht aangesproken of op mijn teentjes getrapt. Daar kan ik dan wat te heftig op reageren. Dan is het toch niet verwonderlijk als ik daar een soms wat bitse reactie op terugkrijg.
We zijn hier mensen bij elkaar die een ding nastreven en dat is die rotalcohol de baas worden en blijven en dat is voor niemand gemakkelijk, noch voor degenen die hier pas komen kijken (sommigen daarvan zijn ook al jaren bezig en zoekende) of zogenaamd oudgedienden (wat alleen maar slaat op de tijd dat ze lid van het forum zijn).
Dus of hier iemand overwegend zit te leuteren of zware onderwerpen zit aan te snijden. Die iemand probeert zich op zijn eigen manier te handhaven. Twan geeft ons dagelijks het weerbericht. Voor hem is dat ws. de manier om aan te geven dat het wel goed met hem gaat en aan ons denkt. Mooi toch. En wij geven commentaar op zijn weerbericht, terwijl we weten dat hij pas de volgende ochtend weer inlogd en ons bericht ws. niet eens leest.
Voor wie schrijven we hier in eerste instantie? Ik schrijf hier in eerste instantie voor mezelf, om mijn eigen gedachten en bezigheden van me af te schrijven, maar toch ook om andere daarin te laten delen, om respons te krijgen (tips, raad, schouderklopje, schop onder mijn kont,...) en ja als iemand aangeeft het moeilijk te hebben, dan probeer ik die te steunen, zo goed en zo kwaad als ik dat kan met gevraagde en ongevraagde tips en adviezen.
Een ding is wel zo: het is een forum voor volwassenen en we worden geacht ons als volwassenen te gedragen. Dat doen we ook, met het bijbehorende gekibbel dat volwassenen niet vreemd is.
Het forum opsplitsen is net zo een onzin als België opsplitsen. Sinds België ingesteld is, wordt daarover gekibbeld.
Pas op het forum of al jaren lang laten we vooral de handen in mekaar slaan om mekaar te helpen van die rotzooi af te blijven.

Ik ga nu even op het andere draadje kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi,
Ik heb even het BIG BOOK van de AA er bij gepakt. En wel om een zeer toepasselijke tekst.
Beetje met dat dubbele te maken!

IK heb het al eens eerder op het net gezet, misschien voor 'jou tijd'

Het is een verse uit de twenties,van Edna St.Vincent Millay.

"Pity me the heart that is slow to learn
What the quick mind sees at every turn."

Dit behoeft geen uitleg (voelen en denken)

Ook ik heb steeds het gevoel, dat het maar een tijdelijke onderneming is.
Terwijl het me sloopt. De klachten zijn legio, voldoende reden zou je denken!

Het definitive van de expeditie, gaat er nog niet echt in.

Liefs Soothe en Woef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam,

Nee ik ga niet meer naar de AA, ik voelde me er niet thuis.
Waarmee ik absoluut geen afbreuk wil doen aan de succes van
de 12 stappen! Het programma is prima, alleen klap ik volledig dicht
in een groep mensen...als het confronterend wordt.
Ik heb toegegeven machteloos tegenover drank te zijn, ik kan er niet mee omgaan!
En het idee van minderen heb ik dan ook allang opgegeven.

Ergens bekruipt me nu het gevoel dat ik de defensie inschiet,
maar waarom...je stelt gewoon een vraag.
Waarom voel ik me nu alsof ik me moet verdedigen....?
En waarom moet ik nou ineens huilen.......?
Ohh, dombo me........ik zie het nu zelf
ik ren altijd weg als het te confronterend wordt, bij de AA, hier op het forum, in reallife

Wil iemand die doos tissues even doorgeven....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen, de discussie over oud en nieuw is niet nieuw. En los je, mijns inziens, niet op met aparte draadjes. Haal er uit wat erin zit voor jezelf en skip de rest. Probeer te vertellen vanuit je eigen ervaringen, je eigen gevoel. Als je je ergert onderzoek je ergernis en bekijk wat je zelf anders kan doen een volgende keer. Als iets mij stoort zegt dat veelal iets over mij.

Wat ik inmiddels wel weet is dit; bijna iedereen die hier schrijft is alcoholist. Bijna iedereen die hier schrijft wil zoooooo graag stoppen met drinken maar het lukt niet. Velen kunnen iets hebben aan de internettherapie van Tactus. Het kan inzicht geven en helpen je valkuilen te herkennen. Maar lieve mensen, de therapie van Tactus is meestal gericht op minderen en inzicht krijgen in je gebruik. Het is voor een alcoholist, voor mij, ONMOGELIJK 1 glas te drinken. Want dan begint dat hele circus van voren af aan. Ik zie het hier zo vaak op het forum. Mensen die zooooo graag willen stoppen met drinken maar het lukt ze niet. Waarom? Omdat men nog niet erkent machteloos te staan tov alcohol. Velen van ons willen graag toch in staat sociaal te drinken.
Ik heb hier 24 jaar mee geworsteld en ik kan je nu zeggen: Ik kan NIET sociaal drinken, ik moet het eerste glas niet nemen.
Doe ermee wat je wilt maar zoek hulp. Ik heb gemerkt dat ik veel steun heb gehad van het forum. Maar wet ook dat ik alleen vanachter mijn pc mijn verslaving niet de baas wordt. Dat is een levenslang proces waarin ik eerlijk dien te kijken naar hoe ik dingen doe. Ik meen die hulp oa te hebben gevonden in de AA. Ik weet nu, ik voel, ik zie dat ik niet zomaar even klaar ben, ook al sta ik al bijna een jaar droog. De gevoelens die ik, nu nuchter, aan moet gaan zijn soms zo heftig dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Daarom heb ik hulp nodig. Ik dronk per slot van rekening niet voorniks. En het leven wordt niet simpeler omdat ikniet meer drink. Het leven is het leven, met alle goede en moeilijke en pijnlijke gevoelens en emoties die erbij horen.

Hoe vaak moet een ieder nog op z'n bek gaan? Hoe vaak hebben we allemaal niet gezegd; nou ga ik niet meer zoveel drinken, vanavond drink ik niet, of drink ik er maar 2???? Dat lukt ons NIET.
Als het zo simpel was deden we het wel!!!

Laat dit nu es bezinken en denk er es over na. Hoelang wil je nog in deze duisternis leven en zo zoekende zijn naar een uitweg. En ik zeg niet dat de AA de enige weg is. Ik zeg alleen wel dat alleen met behulp van dit forum of soms praten met vrienden de meesten van ons het niet gaan redden.
Hoe erg zou het zijn serieus hierover na te denken en dit aan te gaan. Als bv de AA werkt voor zoveel mensen waarom zou je het dan niet eens proberen? Hoe ver ben ik bereid te gaan mijn verslaving aan te pakken? Hoe eerlijk durf ik te zijn. Ik wil dit aangaan want ik wil niet meer terug. En ik kan het niet alleen. En ik hoef het niet alleen te doen.
Rufus kreeg ooit het advies zichzelf een kadote doen door drie maanden niet te drinken. Ik ga mezelf een kado doen door én niet meer te drinken én een sponsor te zoeken en de 12 Stappen van het AA programma door te gaan werken. Whatever it takes to stay sober! Want dat is wat ik wil!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Corinne voor je bijdrage. Ik stel het echt op prijs als je, zoals nu, vertelt wat er in je omgaat. Dat is voor mij de functie van dit forum.
Je zult tussen de regels wel gelezen hebben dat ik erg veel moeite heb met je neiging ongevraagd advies te geven. Soms wil iemand hier gewoon kwijt wat hij/zij voelt, of waar hij mee bezig is. Dat wordt dan niet verteld met het doel advies te krijgen hoe dat aangepakt moet worden. Als ik vertel dat ik opzie tegen een verbouwing, dan weet ik zelf ook wel dat ik het maar gewoon over me heen moet laten komen, maar daarom kan ik nog wel zeggen dat ik er tegen op zie. Begrijp je?
Maar goed, waarschijnlijk zegt dat meer over mij dan over jou. En ik snap ook wel dat het goed bedoeld is. Neemt niet weg dat ik het soort bericht dat je net geplaatst hebt, waarin je vertelt hoe het met jou gaat, wat er in jou om gaat, en wat jouw angsten zijn, liever lees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann, ik stelde idd alleen maar een belangstellende vraag.

Jammer dat je niet meer gaat. Rijst bij mij wel de vraag: hoeveel kans heb je het gegeven? Want zolang ben je niet gegaan. Als de ene groep niet bevalt kun je kijken of er misschien een andere is.
Maar, en die vraag hoef je niet aan mij te beantwoorden, maar puur voor jezelf, hoeveel kans heb je het gegeven?

Joann, je worstelt al zolang en ik ben blij voor je dat je de moed hebt om het te zeggen hier en er niet meer over liegt.

Maar onderzoek je motieven en wees eerlijk naar jezelf en maak opnieuw je beslissing. Ik wens je vrijheid toe Joann en ik begin stilaan te geloven dat ik dat kan bereiken. Maar ik zal er voor moeten werken, het komt me niet aanwaaien. Ook ik ben niet altijd eerlijk, ben jaloers, voel wrok, ben niet onbaatzuchtig en noem maar op. Het zal een pijnlijk proces gaan worden. Maar zeg nou zelf; het is toch de moeite waard om dat aan te gaan. Dat gekloot met die drank is toch killing!

Oke, ga zo wandelen. Later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb me, net als Charlie, twee weken stilgehouden. Wat er gebeurde had een aardige impact op mij. Ik vond het een stomme aktie van Charlie, maar de reactie van Tactus vond ik nog stommer. De instemming van sommige forumleden waarmee een en ander werd becommentariëerd verbaasde mij dan ook zeer. Vandaar dat ik, om een al te primaire reaktie mijnerzijds te voorkomen, ik mezelf ook een schrijfverbod heb opgelegd. Het hele verhaal is nu v.v.t. en ik hoef er niets meer mee.
Charlie, kom er maar weer in, lieverd.

In de tussenliggende tijd met verbazing de hele discussie gevolgd over wat er wel en niet mag/moet op dit forum. Dat is toch een non-issue? Dit is een Alcohol-de-Baas forum. Wil je leuteren, dan staat de rest van het Internet tot je beschikking, inclusief sites met Schotse moppen en wel-of-niet zure room over de tuinkers bij je broodje Brie.

Het onderscheid nieuweling/oudgediende raakt ook kant noch wal. Het is niet de de duur van ieders huidige periode van droogstaan die ons scheidt, maar het feit dat ieder van ons morgen nat kan gaan wat ons bindt.

Nog vreemder: als je één of twee keer per week meldt "helaas, niet droog gehouden, zo-en-zo veel gedronken, baal er wel van, nou ja jammer he, vandaag overnieuw beginnen..." dan is de grosso modo reaktie "geeft niet, kan gebeuren, vol goede moed weer verder..." ?!?!?!?!?!?!
Als je twee keer ofzo per week zuipt dan ben je niet AdB en vraag ik me af of je dat wel WILT zijn.
In mijn ogen ben je dan gewoon een alko die in dit forum zijn/haar zoveelste excuus om te zuipen heeft gevonden. "Ik schrijf op AdB dus ik doe er wat aan dus nu mag ik wel een glas want ik heb het moeilijk". Gelul. Get a life.

Zo, dat moest me even van het hart. My 2 cents, zoals dat zo mooi heet.

Alle medestrijders die mij nog niet kenden: mijn hartelijke welkomst-groeten, en ik hoop dat dit forum jullie net zo helpt in je moeilijke momenten als het mij geholpen heeft.

Hou Vol!

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...