Spring naar bijdragen

woensdag 22 augustus 2007


blacky

Aanbevolen berichten

Ik kwam ditooknog tegen voor iedereen die met angst kampt of slaap problemen heeft

Ontwenningsverschijnselen
De ontwenningsverschijnselen die iemand krijgt kunnen per persoon wat verschillen. De een heeft er meer last van dan de ander. Het lichamelijk afkicken van alcohol kan 3 tot 7 dagen duren. De eerste 3 dagen zijn vaak het hevigst. Dit heeft te maken met hoe lang en hoeveel er gedronken is, de lichamelijke conditie en gevoeligheid. We zullen ze noemen in volgorde van ernst en meest voorkomend:

* trillende handen, transpireren, misselijk, slecht slapen, vermoeid, onrustig, verhoogde bloeddruk, spierkramp, gespannen. Dit komt meestal de eerste week voor; m.u.v. het slechte slapen en meer gespannen zijn, moeten de klachten na een paar dagen af gaan nemen.
* angstig, somber, lusteloos. Deze klachten kunnen langer aanhouden
* toevallen of insult: een korte periode van bewustzijnsverlies. Komt niet zo vaak voor. Treedt op in de eerste week na het stoppen met drinken.
* delirium tremens: verlaagd bewustzijn met hallucinaties. Komt niet vaak voor. Openbaart zich meestal binnen een week na het stoppen met drinken.

Slaapproblemen
De meeste mensen die stoppen met drinken hebben in het begin moeite met slapen. Na een aantal dagen en soms pas weken, herstelt dit zich weer. Door het drinken van alcohol is het natuurlijke slaapritme erg verstoord. Het lichaam heeft tijd nodig om dit weer te herstellen.
We kunnen een aantal dingen noemen die u hierbij kunnen helpen:

* Accepteer dat u de komende tijd slecht zult slapen en houdt er in uw dagelijkse bezigheden rekening mee. Haal de spanning eraf dat u perse wilt slapen.
* Verschuif niet uw dag-en nachtritme; ga niet overdag slapen
* Doe 's avonds iets anders dan dat u gewend bent, ga bijvoorbeeld nog even rustig een blokje omlopen en drink daarna nog een beker warme melk met honing of anijs
* Ga niet vlak voor het naar bed gaan nog iets doen waarbij u zich geestelijk moet inspannen
* Leer uzelf een aantal ontspanningstechnieken die u 's nachts kunt toepassen. Ook al slaapt u niet, u ontspant dan in ieder geval wel
* Leg een boek naast u bed, dat makkelijk te lezen is en geen spanning oproept
* Overleg eventueel met uw huisarts voor wat ondersteunende medicatie voor een paar dagen
* Geef niet toe aan de verleiding om weer te drinken om te kunnen slapen. Op langere termijn levert dit geen resultaat op.

Tips

* Accepteer dat het een moeilijke periode is.
* Probeer de drinkgewoonten (uit het verleden) te achterhalen: wanneer, waarom, met wie. Op deze wijze kunt U zichzelf pantseren voor een eventueel opkomende behoefte aan drank.
* Zoek afleiding. Maak bijvoorbeeld een dagindeling met voornemens voor de volgende dag(en).
* Betrek Uw partner, kinderen en eventueel een goede vriend bij U pogingen met de drank te stoppen. Het is belangrijk dat naasten weten wat U doormaakt en U eventueel daarin kunnen steunen.
* Neem contact op met Uw huisarts voor eventuele lichamelijke gevolgen van de afkick, zoals bijvoorbeeld de slaapproblemen en het Vit. B gebrek
* Drink veel vocht en beweeg veel. Dit laat de ontgifting sneller verlopen doordat de stofwisseling in het lichaam wordt gestimuleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 256
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Corinne
toen ik las dat je ene slokje nam van een flesje bier zei ik hardop...OHHHHHHHHH!!
Zo schrok ik...wat deed je dar nou....doodeng.

Kohtje ga een doen wat iemand je al eerder heeft voorgesteld.....ga eens zorgen dat je vrouw trots op je is als ze terug komt van de vakantie want het laatste waar zij op zit te wachten.... is Kohtje de zielepoot.
Welke zorgen zijn nou zo groot dat je 's ochtend al moet drinken.
Hou es op zeg...wat een onzin excuus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion.. ik snap je zo....:sun: Ik doe m'n best om mezelf te herpakken maar eenmaal weer die zoete glijmiddelachtige woorden van alco de hebben beleefd, tja... afglijden kan soms ook wel lekker voelen... inderdaad, zolang je de bodem van de put nog niet in zicht hebt. Ik doe m'n best. Die bodem hoef ik niet nog eens te zien.. Opkijken naar het zonnetje boven me. Daarheen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion,
Komt die naam daar van daan. Ik dacht altijd de pleister eraf trekken.

BamBam,
Welterusten.

Safi,
Die vraag van Blacky deed me dat wel inzien. Wat zou ik hebben gedaan als dat wel gesmaakt had.
Ik heb er echt helemaal niet bij stil gestaan. Dat terwijl ik dus met vuur aan 't spelen was in een vuurwerkopslagplaats.
Ik ben er echt van geschrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje
geciteerd van de website www.ikenmijnalco.nl

Berucht zijn de terugvallers na een jaar. Er zijn indicaties
dat mensen de veiligheid van het leven op gedragsniveau niet willen
verlaten. Door weer te gaan drinken kunnen ze opnieuw beginnen.
Een variant daarop zijn de notoire vechters tegen alcohol. Zij koesteren het
gevecht en komen geen stap verder.

Gedragsniveu Het eerste jaar spelen veranderingen zich voornamelijk af op het
gedragsniveau. Een alcoholist heeft een slecht ontwikkeld normen- en
waardensysteem.

Tot het gedrag behoort ook redelijk het verleden en het verleden kunnen
verklaren. Voor een deel kan dat op een rationeel niveau (het
neurotransmittersverhaal) Voor een deel moet er ook een psychosociale
verklaring komen. Daarvoor lenen herstellende alcoholisten gevoel.
Het gevoel en gedrag dat we ontwikkeld hebben tijdens de drankperiode
verdwijnt niet plotsklaps als we stoppen. Heel lang hebben we waan en
werkelijkheid door elkaar geklutst tot onze eigen werkelijkheid. Die
techniek beheersen we zodanig goed dat we dat ook met geleende en werkelijke
gevoelens kunnen. Hierin zit geen opzet of kwade trouw, het is een tweede
natuur geworden.
Deze verandering gaat vaak met een persoonlijkheidscrisis gepaard. Je weet
niet meer waar je aan toe bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga je zelf eens goed op je kop geven door je schrijfsels te lezen die je bij je aanmelding op het forum hebt op geschreven.
Toen ik het een paar dagen geleden over : NOOIT MEER (sorry Anna) had schreef Benthe dat ik mijn schrijfsels eens moest nalezen.

Ik heb ze gekopieerd van de eerste week in een Word document en doorgelezen...wow wat was ik gemotiveerd...en wat wist ik goed dat ik wou stoppen en waarom.
Misschien ene tip voor jouw om een beetje geestelijke inspiratie van jezelf op te doen.

Niet zo zielig doen en ons hier en beetje lekker zitten maken met:

Quote
Ik doe m'n best om mezelf te herpakken maar eenmaal weer die zoete glijmiddelachtige woorden van alco de hebben beleefd, tja... afglijden kan soms ook wel lekker voelen
unquote
want ik heb geen zin aan gremlins vandaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn psychologe wordt nog tot januari uit mijn zorgpakket betaald.
Ik heb eindelijk een fijne psychologe en nu blijkt ze zwanger te zijn, dus over een paar maanden krijg ik een andere. Heb ik weer:angry:

Ik ben er nu wel achter dat ik mijn boosheid en frustraties verdrink en verdring. Ik kan nooit echt kwaad worden of echt ruzie maken en grijp dan naar de fles. Dus ik moet hier maar een keer gaan oefenen hihihi.

Waar is Charlie eigenlijk, nog steeds verbannen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O Safi, is het weer zover? Gaan we weer ruzie zitten maken? Nee toch he? Nee, ik wil niemand lekker maken... alleen maar waarschuwen.. alsjeblieft zeg. Ik weet maar al te goed hoe **** het voelt en wil alleen maar benadrukken hoe geniepig en glijerig die stomme drankduivel tewerk gaat als ie eenmaal weer een beetje vat heeft. Ik was zo zeker van mezelf en zie mezelf nu weer zo wegzakken met ook wel de oorzaken daarvan, maar kan er nu gewoon niets aan doen.... zo machtig is die drankduivel...!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjee, heftig allemaal, Corinne, wat doe je nu toch? Dat ene slokje zal niet zo'n ramp zijn, maar waarom ging je nu toch proeven.
Dank je Safi weer voor de info, in slurp het op. Dus eigenlijk heb ik de ontwenningsverschijnselen wel gehad. Behalve dan het slapen......... Het is raar dat die ZOOI zo in je hersens zit en er zo vaak aan moet denken, als dit niet was ging ik ook niet telkens naar het forum. Ik heb er echt geen zin in, maar een zin, een woord, een telefoontje laat me ineens heftig verlangen naar?? wat eigenlijk.
Het naar de winkel gaan vind ik lastig, waarom???? Stupide toch.. het lijkt wel of ik dan ga beven of zo. Of het vooruitzicht op een feestje zoals a.s. zaterdag, brrr......... Kon ik maar op een eiland gaan zitten dan was er niks aan de hand. In ieder geval: start dag 10 morgen. Welterusten!!!! En volhouden allemaal!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje
Ik wil je echt niet aanvallen eerder een schop onder je kont geven.
Ik heb tal van vrienden die als ik ze 's ochtends tegen kom in de stad of op een woonwagen kamp of in een kraak pand een blikje bier in de hand hebben.
Ik wil jullie het liefst allemaal een schop onde je kont geven.
zelf heb ik ook een periode al om 6 uur in de ochtend mijn bed uit geslopen ommijn man niet wakker te maken zodat ik bij wat alcoholistische buren even op de "koffie" ging. En kwam dan een paar uur later weer thuis met de smoes dat ik een lange wandeling had gemaakt met de hond met een kegel van berenburger, tia maria, tequila, rum,amaretoo, en baileys...brrrr...ik wordt nog misselijk als ik aan die tijd denk.
En maar wijn flessen van 2 liter in de keukenkastjes verstoppen tussen de schoonmaak middelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, ik weet het.
Ik vind het ook knap van je, dat je het komt melden hier, want wat is niet makkelijker om gewoon je gang te gaan en hier niet meer te verschijnen, zoals er reeds zo velen hebben gedaan.
Daardoor geef je ons wel een beeld, een waarschuwing. Dat waardeer ik zeer van je Koh
We hebben gewoon levenslang.

Ik ben bang dat Bibelle, daarom ook wegblijft, want ze zou begin augustus weer terug komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk kun je er wel iets aan doen Kohtje, gewoon die eerste niet nemen ook al trekt die nog zo hard aan je. En ik weet het, dat klinkt heel gemakkelijk, maar is het niet.

Overigens vind ik Safi's idee zo gek nog niet. Je moest tijdens de behandeling toch dagelijks een dagboek bijhouden, dat dan de volgende dag in de groep becommentarieerd werd? Ik neem aan dat je dat dagboek bewaard hebt.
Als je nu eens begint dat weer door te lezen, en bedenk welke commentaren je erbij kreeg. Je hebt destijds vaak hier geschreven dat je mede daardoor destijds die knop hebt kunnen omzetten. Dat je, toen je eenmaal in de gaten had hoe en waar je verkeerd tegen de zaken aankeek, ineens geen moeite meer had om niet te drinken. Een andere manier van kijken noemde je het.

Je bent nu tegen een reeks problemen en toekomstverwachtingen (altijd zeer eng) aangelopen waar je nog geen ervaring mee hebt. Volgens mij bega je de fout daar op de 'oude' manier tegenaan te kijken. Vindt die knop, en ga er op de 'nieuwe' manier die je toen geleerd hebt tegenaan kijken.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat wij hier niet zoveel anders zijn dan de groep waarmee je destijds in de kliniek zat. Ik weet dat jij het moeilijk vindt om te vertellen waar je precies mee worstelt. Maar als je nu eens probeert net zo eerlijk te zijn als toen in de kliniek in je dagboek, en je schrijft dat hier op het forum, dan wed ik dat je van ons hetzelfde soort commentaar krijgt als wat je destijds geholpen heeft.

Ik weet het, het is doodeng om op een openbaar forum met je billen bloot te gaan. Als het echt heel erg privé is kan het ook in pb. Maar je weet dat ik bij tijden ook erg open ben geweest hier, en mij heeft het geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schop dus ook mezelf onder de kont als ik jouw i.p.v. bemoedigende woordjes toespeel van ach Koh ik begrijp het wel...even de huid vol scheld.

Maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met
"O Safi, is het weer zover? Gaan we weer ruzie zitten maken"
...korte termijn geheugenstoornis..een van de kenmerken van overmatig alcoholgebruik...weet je wel
dus kan je dat nog even uitleggen als je dat niet erg vind?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...