Spring naar bijdragen

woensdag 29 augustus 2007


Sandra

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken?

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas
nog steeds niet weinigen.

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te
voorkomen.

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies.
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt.
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in
de hersenen.

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om
meer alcohol gaat vragen.

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen
het volgende:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil even reageren op wat Tapas, Kate en Soothe schreven.

Door te experimenteren ben ik er wel weer achtergekomen dat hetgeen de gremlin mij probeert wijs te maken nl,
-dat alcohol mij een lekker gevoel geeft
-dat ik me kan bevrijden van de spanningen van de maatschappij
-dat het tegen stress helpt
-dat het zo lekker is
-dat het me troost
-dat het me beloont

een totaal onwaar beeld is.

Het was een beeld dat ik door een tijd nuchter te zijn en trekmomenten te hebben weerstaan met veel moeite ...in mijn hoofd als een waarheid had opgebouwd.
Ik vertik het ook te denken dat ik altijd ziek blijf want ik merk dat ik in de 11 jaar dat ik aan het minderen ben al een heel eind ben gekomen in mijn verzet tegen alcohol.
Maar zeker weten doe ik het natuurlijk nooit, vooral omdat er zoveel wetenschappelijk bewijs het tegendeel beweert.
Maar ik merk wel dat ik door mijn gewoontes
(niet naar de kroeg gaan, geen alcohol in huis hebben)
en mijn vriendenkring
(drinkenmaatjes bewust op een koud vuurtje zetten en weigeren hun te zien als ze dronken zijn en ook geen dronken vrienden in huis dulden)
te veranderen wel een stuk verder weg van de dwang naar alcohol te moeten nuttigen ben gekomen.
Net als iemand met suikerziekte moet oppassen met suiker
Die dwang is er alleen nog als ik troost zoek of een beloning en daar ben ik in de internet behandeling nou mee bezig om daar andere gewoontes en beloningen voor te vinden.

Als ik terug kijk naar 11 jaar geleden voordat ik begon met minderen zou ik het met Soothe eens zijn en zeggen nooit doen, te gevaarlijk, je speelt met vuur.
Maar omdat ik als persoon al zo gegroeid ben in mijn gevecht tegen mijn verslaving durfde ik het gevecht gisteren wel aan.
En heb ik ervaren dat de werkelijkheid niet klopte met het beeld in mijn hoofd zoals Kate dat zo mooi zegt.
En het voelt inderdaad als losser gekomen van alcohol omdat ik er nuchter en niet vanuit een verslaving naar heb gekeken.

Mensen de tijd zal het leren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag!

Heeft iemand hier ervaring met het onder toezicht van de verslavingzorg innemen van Refusal en dan een bewijs krijgen dat je het hebt ingenomen? Ik nam de refusal onder toezicht van mijn Geliefde die het heel onveilig vindt als ze niet weet dat ik het ingenomen. Zit nu bij de Refusal Poli, maar daar geven ze zulke bewijzen niet, omdat zij vinden dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is.. Tsja, tsja..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,
ik ben bijgelezen. Vandaag redelijk ontspannen kunnen werken. Ook redelijk ontspannen geslapen dus een redelijk ontspannen dag.
Ik was vanaf mijn pubertijd een enorme hoofdpijnklant. Heb jaren elke dag met flinke hoofdpijn gelopen.
De laatste jaren had ik daar geen last meer van. Ook als ik veel gedronken had, had ik geen hoofdpijn.
Sinds ik ben gestopt heb ik weer heel veel hoofdpijn. Ik ben erg gespannen, waar die hoofdpijn deels vandaan komt. Toch raar, zuip je je te pletter en nergens last van, nu geen druppel en weer hoofdpijn.
Een mens zit raar in elkaar. Toch heb ik voldoende redenen om weer vandaag die ene niet te nemen. Ik ga dus voor dag 100!

Het valt me op dat er een verschuiving is over wat we hier ADB noemen. Maakt me helemaal niets uit wat nu wel en niet ADB is, zolang we maar minderen of niets drinken. Dat is tenslotte ons doel hier! En we gaan allemaal goed! Er wordt geminderd of helemaal gestopt.
Ik ben trots op ons allemaal (en daar reken ik mezelf bij!) wat we allemaal bereikt hebben.
:present::present::present::present::present::present::present::present::present::present:!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, daar slik je onder toezicht Refusal.. Dat doe ik daar omdat ik dan een vast contact heb daar, wat ik wel prettig vind en omdat ik mijn Geliefde niet wil belasten met het toezicht en ik het fijn zou vinden ook aan mijn ex te kunnen bewijzen dat ik het slik.. Maar als ze geen bewijs willen afgeven, dan heb ik er niet zoveel aan, want mijn Geliefde maakt zich dan grote zorgen.. Begrijpelijkerwijs (want vroeger slikte ik het ook wel eens niet terwijl ik zei dat ik het wel nam..)..

Ik heb twee hele waardeloze dagen achter de rug. Vol somberheid.. Uitzichtloze somberheid. Op de been gebleven met het doen van klusjes die ons huis aantrekkelijk maken voor kijkers.

Ik vind er echt niets meer aan, zo voelt het.. Gek hoe de stemmingen wisselen en hoe ik bijna niet kan terug grijpen op eergisteren, toen ik weer redelijk in mijn vel zat.. Alof dat nooit zo was. Maar het was wel zo, dus het zal ook wel weer beter worden.. Morgen, hoop ik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RJB

Vertrouw maar op morgen als je je vandaag rot voelt en met de herinnering aan eergisteren moet dat vertrouwen er dus wel zijn.
Ik heb helemaal geen ervaring met de refusal -poli maar toen ik mijn contactpersoon hier bij Tactus van de internet behandeling vertelde dat het kontakt met mijn huisarts niet prettig was verlopen stuurde ze me gelijk een brief die ik kon downloaden voor de huisarts.daarin staat dat ik mee doe aan de internet behandeling en wat dit inhoud en eventuele informatie over medicatie. Bovendien kon de huisarts ook kontakt opnemen met mijn kontaktpersoon
Als jij ook bij de internet behandeling bent is het misschien handig als je je kontaktpersoon aanschrijft met de vraag om hulp of om kontakt op te nemen met je Refusal poli.
Ik weet niet of het allemaal zal helpen maar dit waren zo even de dingen waar ik aan dacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg RJB, misschien zeg ik iets heel stoms maar als jouw geliefde zeker wil weten dat je je refusal neemt, kan ze dan niet met je mee gaan naar de poli? Ja ik ben nogal van de praktische oplossingen.

Verder hoop ik van harte dat je somberheid weer overgaat. Het is moeilijk om een goede stemming vast te houden en verbazend makkelijk om in een nare stemming te blijven. Keuze of niet, wat denk je? En dit is niet sarcastisch bedoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...