Spring naar bijdragen

Zaterdag 8 september 2007


RJB

Aanbevolen berichten

beste mensen

ik moet door:

ben te mateloos op het forum aanwezig....hahahaha

ik moet me gaan klaarmaken
en al stage gaan opbouwen......
instrumenten inladen
kleertjes strijken........

ik meld me aan het einde van de dag
met mijn verhaal
zal wel laat worden.........

i'm gonna ride on......ac-dc
gooi de tekst er binnenkort op

groet flip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tapas ik voelde heel veel herkenning bij wat jij schreef

quote:


mateloosheid, dat heb en had ik ook, en impulsiviteit, alles moest nu direct en wel meteen. In nieuwe banen ook, er 200% voor gaan tot ik opgebrand was en dan weggaan met het idee dat ik het weer niet kon en stom was.. aiaiaiai, wat een lijdensweg!

daar heb ik nu dus een burnout van na drie banen zo te hebben achtergelaten.
Mijn vriendin heeft meooit vertelt dat ik de termen 'motivatie' en 'inspiratie' door elkaar haal. Het woord inspiratie is afgeleid van het Latijnse werkwoord spirare, dat 'ademen', 'bezielen' betekent - bezieling door God. Van Dale's woordenboek verklaart inspiratie ook met 'bezieling'. Inspiratie is het moment waarop je contact hebt met het onzegbare, spirituele in jezelf. Het is je muze, je creatieve essentie - liefde, harstocht en blijdschap die in een golf van geweldige energie uit je hart stromen. Het is een innerlijk weten dat iedere motivatie van buiten te boven gaat.
Het is iets heel anders dan motivatie.

In mijn werk was ik meestal gemotiveerd maar niet geïnspireerd (zoals jij nu in je baan)

Motivatie komt voort uit angst. Motivatie zorgt voor een houding van tekort en zorg om jezelf - 'ik wil met mijn gedrag mijn eigen doelstellingen halen en mijn behoeften bevredigen.'

Net als in een relatie kun je beter geïnspireerd zijn dan gemotiveerd. Inspiratie heeft te maken met overvloed, zorg en liefde, zonder voorwaarden - 'ik hou van je en wil voor je zorgen en je dingen leren en je helpen groeien.'
Wie motiveert, zorgt in de eerste plaats voor zichzelf. Wie inspireert, zorgt in de eerste plaats voor een ander.
Motivatie komt voort uit angst. Inspiratie komt voort uit liefde. Het zijn bijna tegengestelde dingen. Inspiratie essentieel is als je anderen wilt helpen voldoening te vinden in hun leven en een goede maatschappij te scheppen. Inspiratie is een zorgende relatie met anderen waarvan de wereld beter wordt.

Ik wil ook een baan waarin ik geïnspireerd ben in wat ik doe maar heb moeite erachter te komen wat ik wil ....weer omdat negatieve zelfbeeld uit mijn jeugd me in de weg staat...dat ik niet deug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Nog niet alles bijgelezen. Reageer toch nog even op "oudere" berichten.

Quera: wat respectloos dat mensen je gewoon alcohol voor de neus zetten terwijl je aangeeft dat je dat niet wilt. Ik word er al boos van als ik het lees. Kun je niet zeggen: hallo, mag ik even zelf bepalen wat ik drink? En die flesjes en glazen meteen een eind van je afzetten en zelf een groot glas water pakken.
Sterkte vanavond!

Gem: het enige advies dat ik je kan geven is, en dat is misschien wel het moeilijkste: verwacht even niets van je dochter. Ze zit zelf in de knoop en pubert, en dan doen moeders het al snel "fout". Als ze zelf komt, toon interesse en begrip. Een "goede" relatie valt niet af te dwingen, dat werkt meestal averechts.
Wel je eigen grenzen bewaken, ze kan niet verwachten dat alles om haar draait. En proberen een beetje los te laten. Zal niet meevallen he.

Delta: toppie!

Benthe: gaaf die motor! Geweldig he, om echt te kunnen gaan leven ipv overleven?

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem
Ik zie bij mijn zussen dat ze beidde met hun dochters even op een korte vakantie gingen toen die 'vervelend' aan het puberen waren en het leek alsof het contact zoek was. Even helemaal alleen de aandacht voor elkaar en heel volwassen dus voor de meiden om met moeder op vakantie en in een hotel te zijn en in restaurants te eten. En de relatie was opeens weer een stuk beter, volwassener.
Misschien een tip

Quera
Ik ben het met Kate eens hoor...geen leuke vrienden die je drank willen opdringen...hou je taai vanavond en doe lekker stoer...drink niet!

Kaia
In relaties kan ik me heel goed matigen..1 is meer dan genoeg en heb nog nooit de behoefte gehad aan vreemdgaan terwijl dat een tijdje in onze vrienden kring heel normaal was op house feestjes om het met elkaar te doen. Altijd grote verwondering dat wij niet meededen maar gelukkig heeft mijn man er ook geen behoefte aan. De meesten zijn nu uit elkaar. ....dusik lekker saai toen maar nu pluk ik de vruchten van mijn 'propere' gedrag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi: wat een prachtig mooi stukje over motivatie-inspiratie, heel raak ook!!! En weet je, iemand die in staat is om zo'n waardevolle relatie met iemand op te bouwen mag daarover wel een heel positief zelfbeeld hebben!!!
Ik ga nu lekker voor het eerst van mijn leven de BOB uithangen, ahum op de fiets welteverstaan en er rijdt niemand mee...nouja jullie weten wel wat ik bedoel denk ik, tot later & fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate,
je hebt gelijk. Laten (tot op zekere hoogte).....en het valt niet mee!

maar,

Safi,
wellicht als het een ietsje beter gaat (en dan is het nog verre van goed) kan ik wel zo'n tripje plannen met mijn dochter. Ik moet er nog even niet aan denken (wat een energie zou dat NU kosten), maar het zou weleens heel positief kunnen gaan werken! dank je voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
safidepafi

zelf daar heb ik de zelfde onmatigheid in en ben vaak verweten door ouders en zusters dat ik maar niets af kan maken...zoveel enthousiasme en het komt altijd tot niets...pfffff


hoe komen we hier uit Flipsen,Anna..want ik wordt er zelf ook moe van ...i


Geen idee hoe we hiervan af komen. De vraag voor mijzelf is ook óf ik er wel helemaal vanaf moet komen. Beheersen, oké, dat is nodig, zowel voor mijn gezondheid als voor mijn portemonnaiee. Maar mijn onmatigheid heeft ook iets te maken met mijn welbevinden. Als ik voortdurend op die rem sta, en iets probeer te zijn wat ik niet ben, ben ik niet gelukkig. Dat is namelijk wat ik het grootste deel van mijn leven gedaan heb, onder druk van eerst mijn moeder, en daarna anderen. Het gevoel iemand te moeten zijn die ik niet ben wakkerde mijn behoefte aan verdoving aan, en dus mijn drankgebruik.
Ik probeer er gewoon zo goed mogelijk mee te leven. Haal bijvoorbeeld niet meer drop in huis dan ik van mezelf mag eten. Plan van tevoren naar welke winkel(s) ik ga en race daarna meteen naar huis om te voorkomen dat ik ga struinen. Maar ik sta mezelf wel een paar keer per jaar toe te gaan shoppen, bijvoorbeeld met mijn zus.
Op mijn werk plan ik wat ik ga doen, en sta mezelf toe in een bepaalde taak onmatig te zijn. Gelukkig heb ik nu een baan waarin ik dat mág, waarin het zelfs op prijs gesteld wordt dat ik af en toe me ergens in vastbijt en doorga tot ik eruit ben. Dat is heerlijk. Als er productie geleverd moet worden ga ik als de TGV. En als ik 's avonds bekaf ben van dat alles MAG ik onmatig lui zijn en op de bank hangen.
Eigenlijk vind ik het wel te doen op deze manier. Ik ben al lang gelukkig dat ik mezelf kan accepteren zoals ik het nu doe, al zit ik nog wel voortdurend te dubben of anderen me wel kunnen accepteren zoals ik ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi, zijn die ideeën over motivatie en inspiratie van jezelf? Ik weet nog niet of ik het er helemaal mee eens ben dat motivatie altijd op angst gebaseerd is. In een hoop denkbare situaties: ja. Maar ik heb toch wel momenten van motivatie meegemaakt die volgens mij niet op angst gebaseerd waren. Inspiratie heb ik altijd beschouwd als een moment van creativiteit, niet zozeer als iets dat persé op een ander gericht is, hoewel dat wel mogelijk is. Ik zie het meer als het kunnen uitdrukken van iets in jezelf, op wat voor manier dan ook, zodat het voor anderen waarneembaar is.
Van mezelf vind ik dat ik niet zo vaak inspiratie heb, ik zou het graag vaker hebben. Kunstenaars hebben het vaak wel, en zijn daardoor in staat iets te scheppen. Ik vraag me wel eens af of dit aangeboren is. Zou het zo kunnen zijn dat in principe iedereen met inspiratie geboren wordt, maar dat dit bij veel mensen door allerlei factoren in de kiem gesmoord wordt? Of wordt de ene mens geboren met meer dan de andere?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...