Spring naar bijdragen

Zondag 23 september 2007


ferry

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Peppa mijn begeleidster bij de internet behandeling gaf mij deze tips tegen mijn slaaproblemen misschien heb je er wat aan.
Onze berichtjes kruisten elkaar net

Slapen

'Als je niet kunt slapen, moet je maar een borreltje nemen...'

Alcohol lijkt het goed te doen als inslaapmiddel. Toch kleeft daar wel een nadeel aan. Je hebt namelijk steeds meer nodig voor hetzelfde effect. Dat ene borreltje worden er misschien geleidelijk aan steeds meer.

Alcohol verhindert een gezonde slaap. De verwerkingsprocessen die zich afspelen in je hersenen, functioneren slechter als je alcohol hebt gedronken.

Wakker worden en opstaan is uiteraard prettiger als je hebt geslapen zonder alcohol. Als je gewend bent om onder invloed te gaan slapen, zul je merken dat het ook inderdaad lastiger is om nuchter te gaan slapen. Realiseer je zich dat je lichaam tijd nodig heeft om weer om te schakelen naar een gezond slaappatroon nadat je gestopt bent met drinken.
Bovendien zijn er, bij een gezond slaappatroon, individuele verschillen. Sommige mensen liggen altijd een uurtje wakker voor ze inslapen, anderen slapen licht en worden wakker van nachtelijke geluiden. Het kan zijn dat je daar weer aan moet wennen.
Als je slecht slaapt, kun je baat hebben bij het aanleren van ontspanningsoefeningen. In de meeste plaatsen is het ook mogelijk een slaapcursus te volgen. Je kunt hiernaar informeren bij de huisarts, bij de thuiszorg, bij het algemeen maatschappelijk werk of bij het Riagg bij je in de buurt.

Slaaptips

Hieronder enkele tips om beter in slaap te kunnen komen zonder alcohol:
Zorg ervoor niet een te drukke dagindeling te hebben waarbij je veel dingen moet doen en aan veel dingen tegelijk moet denken. Het is dan logisch dat je 's avonds in bed door blijft gaan met piekeren. Bouw rustmomenten in op een dag, waarbij je even niets doet en tijd hebt om na te denken.
Drink een glas warme melk voor het naar bed gaan.
Drink 's avonds geen koffie met cafeïne. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor het opwekkende effect van de cafeïne en kunnen beter helemaal geen koffie met cafeïne drinken of daar na ongeveer 12.00 uur 's middags mee stoppen.
Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
Bouw een rustmoment in voor het slapen gaan. Luister naar rustige muziek, lees een boek, of maak een korte wandeling.
Doe ontspanningsoefeningen. Je vindt deze op het internet, er zijn boeken over te vinden of vraag ernaar bij uw huisarts of fysiotherapeut.
Doe geen spannende (computer)spelletjes vlak voor het slapen gaan.
Vrijen kan wel een ontspannend effect hebben.
Zorg voor regelmaat, ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed.
Sporten bevordert een gezond slaappatroon.
Gebruik de nacht niet om na te denken, wees hierin streng voor jezelf. Verplaats je gedachten naar ontspannende dingen of laat het denken helemaal los.
Ga overdag geen slaap inhalen en sta vroeg op. Houdt een vast ritme aan, ook na een slechte nacht.
Slaapmiddelen zijn erg verslavend, deze moeten alleen gebruikt worden in noodsituaties, en dan nog alleen kortdurend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga opslomen.
Mijn slaap is ook nog niet wat het is geweest, maar eigenlijk weet ik niet meer hoe ik sliep zonder drank.
Peppa, melatonine, je kan er best 10 van innemen ofzo is mij verteld door mijn psychologe.
Ikzelf ben aan het afbouwen, maar ik heb het wel gedaan.
Verder ben ik nog steeds erg moe en of dat komt door het kortere slapen of door de andere dingen aan mijn hoofd ik weet het niet.
In ieder geval verlang ik nu naar mijn bedje en wens jullie allemaal welterusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peppa, hoe weet je nou of het een goede man is? Als je je huisarts nooit bezoekt is het misschien wel een heel aardige dame. :)
Maar welterusten alvast.

En het is alweer halftwaalf, ik heb mijn kopje slaapkoffie (jawel, bambu) gezet en strakjes ook het nest in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peppaschooter,
Begin eens om te aanvaarden dat je moeilijk in slaap komt.
Lukt het je niet na een half uur om en om draaien, stap dan gewoon je bed uit en ga iets leuks doen, lezen bv. Niet iets opwindends doen. Drink er een beker warme melk bij. Probeer het gewoon opnieuw.
Wat je ook kunt doen, is jezelf voornemen om wakker te blijven liggen tot een bepaalde tijd, bv. tot half drie of drie uur. Probeer maar eens. Goeie kans dat je slaap tot de wekker gaat.
Succes.
Zelf probeer ik niet krampachtig te slapen, als me dit niet lukt. Ik ga er gewoon uit en wacht tot mijn ogen zwaar worden. Desnoods doe ik de nacht bijna door. Ik heb een hekel aan draaien in mijn bed, dan raak ik altijd in de war met mijn dekbed en kopkussen.

A propos Peppa, dan gaan we morgen samen naar de huisarts, jij met je slaapprobleem (2, 3 nachtjes met een slaappil kunnen je op de goede weg zetten, je moet niet de hele strip leegslikken) en ik met mijn slechte adem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Ferry, Corinne,
wij zijn weer de nachtbrakers, hè?
Eindelijk denk ik dat ik erdoor ben, dat ik niet meer de hele dag aan alcohol denk.
Ik weet wel zeker voor alle wanhopige niewkomers, die keer op keer weer struikelen: er komt een moment dat je je laatste uitglijder hebt gehad. Jij hebt dat een keer zo ongeveer gezegd, Corinne, en die gedachte is blijven hangen. Ik heb ergens de afgelopen week (tussen het één-na-laatste en het laatste pilsje in een afspraak met mijzelf gemaakt. Toen is denk ik de knop omgegaan.
Hoop ik dan toch!

Ik hoor morgen graag van je over de refusal, Corinne. Overigens, kan ik uit ervaring (!) zeggen, dat de refusal nog hééél lang in je lichaam blijft!

mensjes, mede-niet-drinkers, ik ga zo naar bed!
Heel veel liefs, voor iedereen hier, en nu dus maar eventjes voor jullie twee!

slaap zacht
Tolie



Aangepast: mede-drinkers vervangen door mede-niet-drinkers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tolie,

Ik weet dat Refusal nog 2 - 3 weken in het lichaam blijft, maar dat is niet erg, ik ga toch niet drinken.

quote:


Originally posted by:
Tolie

Wat overigens niet wil zeggen dat ik nou nooit meer een uitglijder krijg, alleen dít uur niet!



Dat vind ik nu een goeie P.S. van je.

Blijf nu maar op deze afstand van me en haal me a.j.b. niet in en ga vooral niet langzamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marion,
kan je nog niet slapen?
Ja, inderdaad, ieder uur is er één. Wel vind ik het verbazingwekkend dat je dat eerste uur doorkomt, uitglijdt, weer opnieuw en weer een uur zonder...Het geloof dat het ooit de laatste keer is dat je struikelt.
(Tot misschien ooit... we blijven menselijk)
Ik kan het niet goed beschrijven, maar wat gebeurt er dan in je hersens? Ik had echt nooit gedacht dat het zou lukken.

Alles goed met jou, verder? Ik ratel maar door over mezelf!
Voor straks: slaap lekker!
liefs, Tolie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tolie,

Ik zit al de hele avond terug te lezen van het moment dat ik hier kwam tot mijn tweede stopdag.
Wat heb ik gevochten.

Het is mij gelukt, waarom zou het jou niet lukken, toch.
Kop op je hebt er alweer een dag opzitten, morgen kun je ook aan.
Doe het uur per uur.

Liefs en slaap lekker.



Marion,

Jij ook welterusten.

En nog bedankt voor die aanmoedigingen van jou destijds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...